Inloggen
CONSTANCE - ID 15138


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-10-09 / 1878-11-25 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: G.H. Uitdenboogaard, Werf 'Hollandsch Trouw', Maassluis, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1856-07-31
Delivery Date: 1856-10-09
Technical Data

Gross Tonnage: 381.00 lasts
Gross Tonnage 2: 722.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 44.06 Meters Registered
Beam: 6.63 Meters Registered
Depth: 5.56 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-10-18
Register nr: 18560891
Scheepsnaam: CONSTANCE
Type: Bark
Lasten: 381
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Cock, Hop & Van Wijngaardt, De
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-10-09 CONSTANCE
Manager: firma de Cock, Hop en van Wijngaerdt, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1868-03-24 CONSTANCE
Manager: W. Bakker Bzn., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: W. Bakker Bzn., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1876-04-05 CONSTANCE
Manager: Firma Van Vliet & Co., Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Van Vliet & Co., Nieuwediep, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwediep / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.382 barkschip CONSTANCE
Eigenaren:

Emanuel Franciscus de Cock, Rotterdam (4/50e part)
Willem Matthijs Hop, Rotterdam (4/50e part)
Firma De Cock, Hop & Van Wijngaerdt, Rotterdam (boekhouders en 4/50e part)
Gerardus Arnoldus Blankenheim, Rotterdam (2/50e part)
F. & W. van Dam, Rotterdam (2/50e part)
Mattheus Johannes Dietjens, Rotterdam (2/50e part)
Henricus Joannes Minderop, Rotterdam (2/50e part)
Firma Vlierboom & Suermondt, Rotterdam (2/50e part)
Firma Van Dam & Twiss, Rotterdam (1/50e part)
Jan van der Hoop Jacobuszoon, Rotterdam (1/50e part)
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/50e part)
Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam (1/50e part)
Mr. Hartog Hijman Pels, Rotterdam (1/50e part)
Cornelis van der Ven, Rotterdam (1/50e part)
Wouter Overvoorde, Maassluis, (2/50e part)
Willem François Bombled, Maassluis (1/50e part)
Jacobus Dirkzwager, Maassluis (1/50e part)
Firma L. & J. Dirkzwager, Maassluis (1/50e part)
Jacobus Cornelis van der Lelie, Maassluis (1/50e part)
Jacob Sonneveld Janszoon, Maassluis (1/50e part)
Elias Hendrik Buckman, Vrijenban (1/50e part)
Firma P.J. Ernthoven & Co., ’s-Gravenhage (1/50e part)
Cornelis Josephus van den Aardwegh, Leiden (1/50e part)
Pieter Langeveld, Texel (1/50e part)
Johan Coninck Westenberg, Texel (1/50e part)
Johannes Ludovicus Kikkert, Texel (1/50e part)
Albert Jan Koning, Texel (1/50e part)
Jan Koning, Texel (1/50e part)
Gijsbertus Hermanus Uitdenbogaardt, Maassluis (6/50 part)

Ship Events Data

1860-06-09: Damaged
Brouwershaven, 9 juni. Het schip CONSTANCE, kapt. Kimmerer, van Rotterdam naar Batavia, alhier uit zee teruggekomen, heeft een gebrek aan het roer.
1861-09-28: Collision
Ramsgate, 29 september. De Amerikaanse bark SAMSON, kapt. Robinson, van Antwerpen naar Rockland (VS) bestemd, is alhier met verlies van boegspriet, kluiverboom, fokkemast, voor- en grote stengen met bramstengen raas en zeilen benevens zware schade aan de bakboordsboeg binnengelopen, zijnde gepasseerde nacht op de hoogte van Dungeness in aanzeiling geweest met een Nederlandse bark (opm: de CONSTANCE, zie NRC 300961).
1867-11-20: Sold at auction
Advertentie. Te Bremen zal publiek verkocht worden op woensdag 20 november 1867, des middags ten 12 uur, in de verkoopzaal van de Nieuwe Beurs, door de makelaar C. J. Klingenberg het Nederlandse kopervaste barkschip CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer, groot 722 tonnen, zo als hetzelve thans ligt te Geestemünde, in het droge dok van de heer Tecklenborg, scheepsbouwmeester te Bremerhaven, met al deszelfs rondhout, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere zeer complete inventaris.
Nadere onderrichting te bekomen bij de heren C. J. Klingenberg te Bremen en Tecklenborg te Bremerhaven en bij de makelaars F. & W. van Dam, te Rotterdam.
1868-06-11: Damaged
Lissabon, 11 juni. Volgens telegrafisch bericht is het barkschip CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer, van Sunderland naar Batavia bestemd, gisteren alhier binnengelopen, en, naar men meldt, moet het zeer lek zijn.
1872-12-27: Collision
Amsterdam, 27 december. Het stoomschip SEAHORSE, van Hull, is in het Groot Noord-Hollands Kanaal in aanvaring geweest met het Nederlandse schip CONSTANCE, kapt. Kimmerer, van hier naar Soerabaja, waardoor beide schade bekwamen.
1874-11-07: Stranded
Nieuwediep, 7 november. Het Nederlandse schip CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer, van Pangool naar Amsterdam bestemd, is ten gevolge van dikte van mist bezuiden Egmond gestrand. Twee sleepboten zijn ter assistentie.
Later bericht: De CONSTANCE is zonder schade af en alhier binnen gesleept, na in negen bomschuiten een gedeelte lading te hebben gelost.
1875-10-12: Amsterdam, 4 december. Volgens brief van kapt. Kimmerer, voerende het Nederlandse schip CONSTANCE, van Samarang herwaarts, d.d. St. Helena 1 november, had hij van de 10e tot de 12e oktober op het Kaapse rif orkaanweder doorgestaan, waardoor onderscheidene zeilen wegvlogen, verschansingen, galjoen, watervaten, enz verloren gingen, dek- en lijfnaden sprongen en het schip meer water maakte dan gewoonlijk. Men had alles zo veel mogelijk hersteld en de reis voortgezet.
1876-04-03: Sold at auction
Advertentie. W. Bakker Bzn., makelaar, presenteert op maandag 3 april 1876, des namiddags te 3 uur, in het lokaal De Witte Zwaan, op de Nieuwendijk te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, te verkopen het buitengewoon snel zeilend gekoperd en kopervast Nederlandse barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd CONSTANCE, gevoerd door kapt. M. Kimmerer.
Volgens Nederlandse meetbrief lang 44,06 meter, wijd 6,73 meter, hol 5,56 meter en alzo gemeten op 381 lasten of 722 tonnen. En dat verder met al zijn rondhouten, opstaand- en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld. Het voornoemd barkschip ligt aan de werf De Boot van de heer F.F. Groen, Groote Wittenburgerstraat.
Iemand nader onderricht begerende, spreke met bovengemelde makelaar. (opm. Veiling opgehouden)
1878-00-00: Final Fate: Stranded

Texel, 25 november 1878. De Nederlandse bark CONSTANCE, kapt. Nannings, van Kroonstad naar Amsterdam, is op de Koog te Texel gestrand. De equipage is gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.G.Borchers was met vlagnummer R253 in de periode 1849 t/m 1863 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1863 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat op hem “Art 37. van het reglement” is toegepast  d.w.z. dat het College een einde aan zijn lidmaatschap heeft gemaakt, vanwege het niet nakomen van zijn financiële verplichtingen058.

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein H.G.Borchers met vlagnummer R253 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1849, 1851 van de galj. “Eliza”    77 last   varend voor de erve N.J. de Cock te Rotterdam
  • 1855, 1858, 1859, 1862 geen vermelding van schip en reeder

     

H.G.Borchers was gezagvoerder van

  • de schoener-kof “Elisa” (ex Anjien) (1846-1854, rederij N.J.de Cock te Rotterdam),
  • de bark “Constance” (1856-1858, rederij de Cock, Hop & van Wijngaerdt te Rotterdam)
  • de 2-mast schoener “Zeven Sterren” (1859-1860, rederij Ter Bruggen & Co te Rotterdam)013,025.

 

Bouma025 vermeldt H.G.Borchers als gezagvoerder gedurende:

  • 1848 t/m 1854 op de sch.kof “Elisa” ex Anjien, gebouwd in 1834 te Capelle aan de IJssel, 145 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Rotterdam. Het schip werd in 1854 herdoopt in “Gier”;
  • 1858 van de bark “Constance”, gebouwd in 1856 te Maassluis, 722 ton o.m., varend voor de Cock, Hop & van Wijgaerdt te Rotterdam;
  • 1859 van de 2/m sch. “Zeven Sterren”(sic), gebouwd in 1856 te Hoogezand, 186 ton o.m., varend voor ter Bruggen & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Borchers, H.G.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Mattheus Kimmerer werd geboren op 01 april 1828 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Jansje Kimmerer. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Crispijnlaan Wijk 15 nr. 182 en vertrok op 15 april 1875 naar Amsterdam.

Hij trouwde op 31 juli 1861 te Rotterdam met Wilhelmina Gijsberta van Woerkum, geboren 25 juli 1836 te Zaltbommel, Nederlands Hervormd, dochter van Willem van Woerkum, landbouwer, en Neeltje van Hees005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Kimmerer was met vlagnummer R483 in de periode 1858 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 december 1875 wordt een datum afgesproken over de uitreiking van een medaille aan kapitein M.Kimmerer.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 11 januari 1876 staat vermeld: “Vervolgens wordt door den voorzitter aan den Heer M.Kimmerer gezagvoerder van het schip Constance na eenige toepasselijke woorden de Zilveren medaille uitgereikt hem door Z.M. den Koning toegekend wegens de voortreffelijke Metereologische journalen door hem ingezonden aan het Metereologisch Instituut te Utrecht.”023

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M.Kimmerer (sic) met vlagnummer R483 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859, 1862          van de bark “Constance”   381 last              voor de Cock, Hop & van Wijngaarden te Rotterdam

*    1863 t/m 1866      van de bark “Constance”            381 last              varend voor de Cock & Hop te Rotterdam

*    1867, 1874            van de bark “Constance”       381 last                    varend voor W.Bakker Bz te Amsterdam

*    1877, 1878           van de bark “Cathérine”         1035 ton n.m.         varend voor F.F.Groen te Amsterdam

 

M.Kimmerer vertrok op 27 september 1861 vanuit Brouwershaven met de “Constance” en een detachement van 5 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 februari 1862 na een reis van 132 dagen. Onderweg waren 2 soldaten gedeserteerd065.

 

Bouma025 vermeldt M.Kimmerer als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1868 van de bark “Constance”, gebouwd in 1856 te Maassluis, 722 ton o.m., varend voor de Cock, Hop & van Wijgaerdt te Rotterdam;

*    1869 t/m 1876 op hetzelfde schip maar nu varend voor W.Bakker & Zn te Amsterdam;

*    1877 t/m 1879 van de bark “Catharina” ex Nancy, gebouwd in 1868 te Amerika, 1035 ton o.m., varend voor F.F.Groen te Amsterdam. Het schip werd vermist op de reis van Semarang naar Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Zierikzeesche Courant dd 17 februari 1864

Op 15 februari 1864 is te Brouwershaven binnengelopen de “Constance” onder kapitein M.Kimmerer, komend van Batavia naar Rotterdam

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Kimmerer, Mattheus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Nannings als gezagvoerder gedurende:

*    1871 t/m 1875 van de bark “Johannes” ex Laura & Adèle, ex Graafstroom, gebouwd in 1848 te Alblasserdam, 592 ton o.m., varend voor S.J.Engelenberg te Amsterdam;

*    1877 t/m 1878 van de bark “Constance”, gebouwd in 1856 te Maassluis, 722 ton o.m., varend voor van Vliet & Co te Nieuwediep. Het schip is in 1878 gestrand op Texel.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Nannings, F.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.382
DVD VIII - 903, 906
BIJLBRIEF
Naam schip CONSTANCE

plaats en datum acte Maassluis, 9 oktober 1856

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Gijsbertus Hermanus Uitdenbogaardt, scheepsbouwer te Maassluis, werf Hollands Trouw

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt. H.G. Borcherts

grootte in tonnen 722 tonnen of 381 lasten

tuigage / aantal dekken 2 dekken

afmetingen lang 44,06 m., breed 6,63 m., hol 556 m.

kiellegging

tewaterlating 31 juli 1856

plaats / datum registratie Rotterdam, 11 oktober 1856

nummer van registratie deel 42, folio 15, recto, vak 3

notaris Jan van der Hoop Jacobuszoon, notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 110608










Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.382 barkschip CONSTANCE

Eigenaren:

Emanuel Franciscus de Cock, Rotterdam (4/50e part)
Willem Matthijs Hop, Rotterdam (4/50e part)
Firma De Cock, Hop & Van Wijngaerdt, Rotterdam (boekhouders en 4/50e part)
Gerardus Arnoldus Blankenheim, Rotterdam (2/50e part)
F. & W. van Dam, Rotterdam (2/50e part)
Mattheus Johannes Dietjens, Rotterdam (2/50e part)
Henricus Joannes Minderop, Rotterdam (2/50e part)
Firma Vlierboom & Suermondt, Rotterdam (2/50e part)
Firma Van Dam & Twiss, Rotterdam (1/50e part)
Jan van der Hoop Jacobuszoon, Rotterdam (1/50e part)
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/50e part)
Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam (1/50e part)
Mr. Hartog Hijman Pels, Rotterdam (1/50e part)
Cornelis van der Ven, Rotterdam (1/50e part)
Wouter Overvoorde, Maassluis, (2/50e part)
Willem François Bombled, Maassluis (1/50e part)
Jacobus Dirkzwager, Maassluis (1/50e part)
Firma L. & J. Dirkzwager, Maassluis (1/50e part)
Jacobus Cornelis van der Lelie, Maassluis (1/50e part)
Jacob Sonneveld Janszoon, Maassluis (1/50e part)
Elias Hendrik Buckman, Vrijenban (1/50e part)
Firma P.J. Ernthoven & Co., ’s-Gravenhage (1/50e part)
Cornelis Josephus van den Aardwegh, Leiden (1/50e part)
Pieter Langeveld, Texel (1/50e part)
Johan Coninck Westenberg, Texel (1/50e part)
Johannes Ludovicus Kikkert, Texel (1/50e part)
Albert Jan Koning, Texel (1/50e part)
Jan Koning, Texel (1/50e part)
Gijsbertus Hermanus Uitdenbogaardt, Maassluis (6/50 part)

ML / 110608

Naam CONSTANCE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1856
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1868.10

DVD XI – 9080-9082
CEDULE

Naam schip CONSTANCE

plaats en datum acte: eigendomsverklaring, Amsterdam, 24 maart 1868

type schip bark

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper W. Bakker Bz., Amsterdam, boekhouder en enig eigenaar

te voeren door kapt. M. Kimmerer

grootte in tonnen 381 lasten of 722 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te (niet vermeld)

plaats / datum registratie Amsterdam, 25 maart 1868

nummer van registratie deel 84, folio 60, recto, vak 3.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: De laatste koopbrief werd getoond en het reçu van inlevering laatste zeebrief, verleend 12 juli 1865, no.495.










researcher/datum research: ML / 120909

Naam CONSTANCE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1868
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-382