Inloggen
ACTIF - ID 15080


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-07-05 / 1863-00-29 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.B. de Groof, Vlissingen, Zeeland, Netherlands
Werfnummer:
Date Laid Down: 1855-08-31
Launch Date: 1856-05-30
Delivery Date: 1856-07-18
Technical Data

Gross Tonnage: 47.00 lasts
Gross Tonnage 2: 90.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 22.85 Meters Registered
Beam: 5.28 Meters Registered
Depth: 3.05 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-07-05
Register nr: 0
Scheepsnaam: ACTIF
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groof, J.B. de
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Meuldijk, H.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-06-18 ACTIF
Manager: Jan Baptist de Groof, Vlissingen, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Jan Baptist de Groof, Vlissingen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlissingen / Netherlands

Ship Events Data

1863-01-29: Final Fate:
Opregte Haarlemsche Courant 30-01-1863
Amsterdam ,29 Januarij. De Nederl. schooner Actif, kapt. Mohn, van Sunderland naar Seville , is op Doggersbank verongelukt , doch het volk gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Meuldijk was met vlagnummer R361 in de periode 1852 t/m 1867 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1858 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding van f 100,- heeft gekregen, vermoedelijk vanwege schade aan zijn schip058.

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij (Maritime Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1867 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein H.Meuldijk met vlagnummer R361 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1855                                                van het sloepsch. “Sine Nomine”    50 last    varend voor F.Wibaut te Vlissingen

*    1858, 1859                                     geen vermelding van schip en boekhouder

*    1862 t/m 1864                               van de sch. “Clemens”                      30 last    varend voor F.Wibaut te Vlissingen

*    1865, 1866                                     van de sch. “Maria Adolphina”       30 last    varend voor F.Wibaut te Vlissingen

 

Bouma025 vermeldt H.Meuldijk als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1856 van de sloep “Sine Nomine”, gebouwd in 1830 te Delfshaven, 66 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen;

*    1857 t/m 1858 van de 2/m sch. “Actif”, gebouwd in 1856 te Vlissingen, 90 ton o.m., varend voor J.B.de Groof te Vlissingen;

*    1858 van de brik “Theresia Maria” ex Reliance, gebouwd in 1846 te Dundee, geen tonnage vermeld, varend voor v/d Heuvel te Rotterdam. Het schip is in 1858 van Dublin naar Archangel bij mist op de Noorse kust verongelukt;

*    1860 van de schbrik “Wilhelmina Rosalia”, gebouwd in 1841, bouwplaats niet vermeld, 218 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip is in juni 1860 gestrand bij Redcar, afgebracht en als wrak verkocht;

*    1862 t/m 1865 van de 2/msch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlisingen;

*    1865 t/m 1867 van de 2/mSch/ “Maria Adolfina”ex Catharina Elisabeth, ex Gouverneur v/d Eb, ex Polaris, gebouwd in 1843, 144 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen;

Ik noteerde bij deze opgave:

“Gouverneur v/d Eb”, 1845, 214 ton: Het schip werd in 1861 herdoopt in “Catharina Elisabeth (zie p. 194). Maar hier is het bouwjaar 1843 en (wat belangrijker lijkt) het tonnage 115, i.c. bijna de helft van hiervoor.  Ook bij de “Polaris” op p. 881 is het tonnage beduidend lager, nl 144 ton. Verschillen in tonnages is heel gewoon maar is het verschil nu niet wat al te groot? Is er van een verschrijving sprake of is er sprake van een ander schip?

Bouma gaf als commentaar: “Gekozen voor 144 ton en bouwjaar 1845

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Meuldijk, H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Mohn als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1863 van de 2/m sch. “Actif”, gebouwd in 1856 te Vlissingen, 90 ton o.m., varend voor J.B.de Groof te Vlissingen. Het schip verongelukte in 1863 op Doggersbank.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Mohn, F.

Akten

ARCHIEF Zeeuws Archief Middelburg

archiefnummer : 714.1 – 69 – 1856 – 24

BIJLBRIEF schip : ACTIF

plaats en datum acte : Vlissingen, 18 juni 1856

soort schip : Schoenerschip

gevoerd door kapt. :

Bouwwerf/ : Jan Baptist de Groof, scheepstimmerman te Vlissingen

eigenaar/aankoper : Jan Baptist de Groof te Vlissingen

te voeren door kapt. : Hendrik Meuldijk

groot volgens meetbrief : 47,5 lasten of 90 zeetonnen

tuigage en aantal dekken : 1 dek en 2 masten

afmetingen : 22, 85 x 5,28 x 3,05 m.

kiellegging : 31 aug. 1855

tewaterlating : 30 mei 1856

plaats en nr. van registratie : Middelburg, deel 5 folio 173 verso, vak 8.

datum van registratie : 10 juni 1856

notaris :

prijs (bij aan-/verkoop) :

bijzonderheden : Verklaring van Eigendom – afgelegd bij Kantongeregt
te Vlissingen op 25 Juni 1856.














researcher/datum research : EAK 070107

Naam ACTIF
Archiefinstelling Zeeuws Archief, Middelburg
Jaar 1856
Toegang 714.1
Inventaris 69