Inloggen
ALBERDINA - ID 150


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-03-28 / 1917-07-25 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5333 GRON 1897
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma H. Kroese, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1897-12-31
Technical Data

Gross Tonnage: 79.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 68.00 Gross tonnage
Deadweight: 110.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.88 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.08 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1898
Datum agenda: 1898-03-28
Register nr: 0
Scheepsnaam: ALBERDINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Jonker, W.
Plaats: Hansweerd
Opmerkingen: eerste
uitreiking doo 1st aanw. Ambtenaarbeschikking tot uitreiking zb70-

Ship History Data

Date/Name Ship 1897-12-31 ALBERDINA
Manager: Wolter Jonker, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wolter Jonker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NBWM

Date/Name Ship 1906-03-10 SPES MEA
Manager: Roelof Eerkens, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelof Eerkens, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands

Date/Name Ship 1913-01-30 SPES MEA
Manager: Willem Houtstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Willem Houtstra, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PSRK

Date/Name Ship 1917-01-25 SPES MEA
Manager: Filippus Westers Fzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Filippus Westers Fzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Additional info: F. Westers, E. Hijlkema, H. v.d. Laan & F. Bontkes Gosselaar.

Date/Name Ship 1917-05-04 SPES MEA
Manager: Jan Dallinga (slager), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Dallinga (slager), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1917-05-08 SPES MEA
Manager: Harm Nicolai, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Nicolai, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Ship Events Data

1897-00-00: Extra info (12.2007) via Ger Mulder: SPES MEA, ex ALBERDINA, tjalk, 216,15 m³. Wester(s)-boek, blz 89: Op 25 januari 1917 kocht Filippus Westers, in de bekende combinatie met E. Hijlkema, H. van der Laan en F. Bontkes Gosselaar, voor Hfl. 8.100 de in Rotterdam liggende tjalk SPES MEA, groot 222,87 m3. De in Hoogezand gebouwde tjalk was als ALBERDINA op 31 december 1897 door Wolter Jonker uit Groningen in de vaart gebracht. Het brandmerk was 5333 Gron 1897. Na Jonker waren achtereenvolgens Roelof Eerkens uit Wildervank (die de scheepsnaam in SPES MEA wijzigde) op 10 maart 1906, en schipper Willem Houtstra uit Groningen op 30 januari 1913, als eigenaar geregistreerd geweest door aankoop voor HFl. 100 (uiteraard een fictief bedrag, maar opgegeven om overdrachtkosten uit te sparen) respectievelijk voor HFl. 6.300.
Schipper Houtstra was inmiddels opgenomen in het krankzinnigengesticht 'Dennenoord' te Zuidlaren en mr M.S. Kalma was als 'provicioneel bewindvoerder' belast met de verkoop van de SPES MEA.
Veertien weken na aankoop, op 4 mei 1917, kon door Filippus c.s. HFl. 3.500 bruto winst worden verzilverd door de verkoop voor Hfl. 11.600 aan slager Dallinga in Delfzijl. Dallinga verkocht het schip op 8 mei 1917 op zijn beurt voor HFl. 11.700 aan schipper H. Nicolai te Groningen. De top van de markt was inmiddels wel bereikt!


1917-07-25: Final Fate:
25.07.1917 in ballast onderweg van Duinkerken naar Rotterdam door een Duitse U-boot tot zinken gebracht. 3 opvarenden werden gered door de “GO 15”.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Jonker als gezagvoerder gedurende:

*    1899 van de stalen tjalk “Alberdina”, gebouwd in 1898, bouwlocatie niet vermeld, 79 ton o.m., varend voor H.Kroese te Hoogezand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Jonker, W.
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1907-04-10
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: SPES MEA
Schipper: Eerkens, R.
Scheepstype: tjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: de ALBERDINA in volle zee op het Stettiner Haff. De foto is in 1900 gemaakt door Max Dreblow uit Stettin. Het is vrijwel zeker, dat dit de ALBERDINA van Wolter Jonker is.
Collectie: Tammes, T.P.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1898

WIN 070598
Delfzijl, 5 april. Vertrokken ALBERDINA, Jonker naar Hamburg.
WIN 300598
Hamburg, 26 mei. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker naar Ruhrort.
WIN 130698
Hamburg, 9 juni. Vertrokken ALBERDINA, Jonker naar Nederland.
NNO 200798
Delfzijl, 18 juli. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker naar Hamburg.
NNO 110898
Holtenau, 7 augustus. Gepasseerd ALBERDINA, Jonker van Hamburg naar Stockholm.
WIN 290898
Brunsbüttel, 24 augustus. Gepasseerd ALBERDINA, Jonker van Kallandborg naar Hamburg.

1899

WIN 220499
Delfzijl, 19 april. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker van Norden naar Amsterdam.
WIN 260599
Holtenau, 21 mei. Gepasseerd ALBERDINA, Jonker van Zaandam naar Flensburg.
WIN 130699
Brunsbüttel, 8 juni. Gepasseerd ALBERDINA, Jonker van Eckernforde naar Schulau.
NNO 110799
Holtenau, 7 juli. Gepasseerd ALBERDINA, Jonker van Flensburg naar Amrum.
NNO 310899
Delfzijl, 29 augustus. Aangekomen ALBERDINA, Jonker van Ruhrort (via Lobith) naar Hamburg.
NNO 031099
Cuxhaven, 29 september. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker naar Rotterdam.

1900

NNO 230500
Delfzijl, 22 mei. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker van Dordrecht naar Hamburg.
NVD 110800
Delfzijl, 9 augustus. Vertrokken ALBERDINA, Jonker naar Hadersleben.
WIN 270800
Holtenau, 22 augustus. Gepasseerd ALBERDINA, Jonker van Zaandam naar Hadersleben.

1901

NNO 030501
Delfzijl, 2 mei. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker van België via Hansweert naar Hamburg.
NVEC 040601
Hamburg, 1 juni. Vertrokken ALBERDINA, Jonker naar de Beneden Elbe.
WIN 280601
Delfzijl, 26 juni. Aangekomen ALBERDINA, Jonker van Itzehoe.
NNO 150801
Brunsbüttel, 12 augustus. Gepasseerd ALBERDINA, Jonker van Königswinter naar Rade.
WIN 240801
Brunsbüttel, 19 augustus. Gepasseerd ALBERDINA, Jonker van Rade naar Hamburg.
NNO 170901
Bremen, 14 september. Aangekomen ALBERDINA, Jonker van Hamburg.
NVEC 250901
Bremen, 22 september. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker naar Rotterdam.

1902

NNO 280502
Delfzijl, 27 mei. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker van België naar Hamburg.
NVD 280602
Delfzijl, 26 juni. Aangekomen ALBERDINA, Jonker van Hamburg naar Andernach.
NNO 060802
Zaandam, 2 augustus. Aangekomen ALBERDINA, Jonker van Amsterdam, om voor Flensburg te laden.
WIN 290802
Flensburg, 26 augustus. Aangekomen ALBERDINA, Jonker van Zaandam.
NNO 050902
Flensburg, 2 september. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker naar Hamburg.
NVEC 230902
Brunsbüttel, 17 september. Gepasseerd ALBERDINA, Jonker van Hamburg naar Kiel.
NVEC 300902
Holtenau, 26 september. Gepasseerd ALBERDINA, Jonker van Neumuhlen naar Papenburg.

1903

NNO 020503
Delfzijl, 30 april. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker van Dordrecht naar Brake.
NVEC 300503
Wilhelmshaven, 22 mei. Aangekomen ALBERDINA, Jonker van Bremen.
NNO 230603
Hamburg, 18 juni. Aangekomen ALBERDINA, Jonker van Vegesack.
NNO 300603
Altona, 26 juni. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker naar Nieuwendam.
NVD 010803
Delfzijl, 30 juli. Vertrokken ALBERDINA, W. Jonker naar Holtenau.
NVEC 190803
Flensburg, 15 augustus. Aangekomen ALBERDINA, Jonker van Wormerveer.
NVEC 010903
Altona, 27 augustus. Aangekomen ALBERDINA, Jonker van Flensburg.
NVEC 080903
Altona, 2 september. Vertrokken ALBERDINA, Jonker naar Zaandam.

1904

NNO 260404
Altona, 21 april. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker van Hamburg naar Carlsham.
NNO 250504
Delfzijl, 22 mei. Vertrokken ALBERDINA, Jonker van Altona naar Zaandam.
NNO 250604
Delfzijl, 23 juni. Zeilklaar ALBERDINA, Jonker van Zaandam naar Bandholm.
WIN 220704
Bandholm, 16 juli. Aangekomen ALBERDINA, Jonker van Hamburg.
NVD 250704
Holtenau, 20 juli. Gepasseerd ALBERDINA, W. Jonker van Bandholm naar Hamburg.
NNO 190804
Hamburg, 16 augustus. Vertrokken ALBERDINA, Jonker naar de Oostzee.
NNO 300804
Flensburg, 27 augustus. Uitgezeild ALBERDINA, Jonker naar Lubeck.
NVD 200904
Delfzijl, 17 september. Vertrokken ALBERDINA, Jonker van Lubeck naar Dordrecht.

1905

Tijdelijk in de binnenvaart.

1906

DMB 290406
Delfzijl, 28 april. Uitgezeild SPES MEA, Eerkens naar Emden.
NNO 040706
Flensburg, 30 juni. Aangekomen SPES MEA, Eerkens van Wildervank.
DMB 190806
Delfzijl, 17 augustus. Vertrokken SPES MEA, Eerkens naar Munster.

1907

NNO 160507
Hamburg, 13 mei. Aangekomen SPES MEA, Eerkens van Sappemeer.
NNO 210607
Hamburg, 18 juni. Aangekomen SPES MEA, Eerkens van Flensburg.
DMB 250807
Delfzijl, 22 augustus. Gearriveerd SPES MEA, Eerkens van Bremen naar Zwolle.
DMB 270907
Delfzijl, 25 september. Gearriveerd SPES MEA, Eerkens van Statensiel naar Rotterdam.

1908

NNO 240308
Delfzijl, 23 maart. Uitgezeild SPES MEA, Eerkens naar Hamburg.
NNO 210508
Hamburg, 18 mei. Aangekomen SPES MEA, Eerkens van Lemwerda.
NVD 160708
Delfzijl, 14 juni. Aangekomen SPES MEA, Eerkens van Hamburg.
NVD 030808
Delfzijl, 31 juli. Vertrokken SPES MEA, Eerkens naar Hamburg.
NVD 110908
Delfzijl, 9 september. Aangekomen SPES MEA, Eerkens van Hamburg.

1909

DMB 180409
Holtenau, 16 april. Vertrokken SPES MEA, Eerkens naar Bremerhaven.
PGC 130509
Delfzijl, 12 mei. De Nederlandse tjalk AMICITIA, kapt. Kruidhof, met een lading rogge van Hamburg naar Leeuwarden bestemd is voor een paar dagen te Norderney lek binnengekomen. Het schip SPES MEA, kapt. Eerkes, heeft een deel van de lading overgenomen. De beide schepen zijn hier gistermiddag aangekomen, gesleept door de sleepboot ALERT. Nader vernemen wij dat het te Wildervank thuisbehorende schip in de nacht van 4 op 5 mei te Nessmersiel op een zandbank gelopen is en daar lekgesprongen. Het schip werd door pompen weer vlot gebracht en daarna op het Norderneyer wad gezet. De opvarenden die het schip hadden verlaten zijn weer op het schip terug; 112 ton rogge is door het water gedeeltelijk beschadigd.

1910

NNO 250310
Delfzijl, 24 maart. Vertrokken SPES MEA, Eerkens naar Stade.
NVD 130610
Delfzijl, 11 juli. Aangekomen SPES MEA, Eerkens van Hamburg naar Groningen.
NVD 290810
Delfzijl, 27 augustus. Vertrokken SPES MEA, Eerkens naar Munster.

1911

NVD 220411
Holtenau, 19 april. Gepasseerd SPES MEA, Eerkens van Bremen naar Nykjöbing
NNO 300511
Hamburg, 27 mei. Aangekomen SPES MEA, Eerkens van Bremen
NVD 210611
Harburg, 17 juni. Vertrokken SPES MEA, Eerkens naar Sonderborg.
NNO 260611
Delfzijl, 26 juni. Aangekomen SPES MEA, Eerkens van Harburg naar Groningen.
NNO 280711
Brunsbüttel, 25 juli. Gepasseerd SPES MEA, Eerkens van Makkum naar Kallundborg.
NVD 210811
Holtenau, 15 augustus. Gepasseerd SPES MEA, Eerkens van Halmstad naar Bremen.
NVEC 120911
Sleeswijk, 6 september. Uitgezeild SPES MEA, Eerkens naar Cappeln.
NVEC 290911
Vlieland, 26 september. Binnengekomen SPES MEA, Eerkens van Cappeln.

1912

NNO 270312
Delfzijl, 27 maart. Uitgezeild SPES MEA, Eerkens naar Hamburg.
NNO 220412
Brunsbüttel, 17 april. Gepasseerd SPES MEA, Eerkens van Hamburg naar Holtenau.
NNO 220512
Hamburg, 20 mei. Aangekomen SPES MEA, Eerkens van Aalborg.
NVD 040612
Hamburg, 31 mei. Vertrokken SPES MEA, Eerkens naar Geestemünde.
NNO 011112
Hamburg, 30 oktober. Binnengekomen SPES MEA, Eerkens van Kopenhagen.

1913

NVD 020113
Itzehoe, 24 december 1912. Binnengekomen SPES MEA, Eerkens van Bremerhaven.
DMB 220213
Hamburg, 21 februari. Aangekomen SPES MEA, Houtstra van Rendsburg.
NVD 290313
Holtenau, 27 maart. Aangekomen SPES MEA, Houtstra van Hogenas.
NNO 240613
Holtenau, 21 juni. Binnengekomen SPES MEA, Houtstra van Kiel.
NNO 190813
Hamburg, 16 augustus. Aangekomen SPES MEA, Houtstra van Aalborg.
DMB 051013
Hamburg, 3 oktober. Aangekomen SPES MEA, Houtstra van Malmö.
DMB 081113
Holtenau, 6 november. SPES MEA, Houtstra van Horsens.

1914

NVEC 060114
Zeeassurantie „De Onderneming."
Algemene vergadering van zaterdag 3 januari 1914, gehouden in het stations koffiehuis van de heer J. Bakker te Wildervank. Als nieuwe leden van deze onderlinge zeeassurantie worden door de vergadering aangenomen de heren H. Meulman, schip JANTJE; J.W. Hoeksema, schip ALBERDINA; W. Houtstra, schip SPES MEA; A. Reiling, schip VERTROUWEN; J.D. Hartman, schip DRIE GEBROEDERS; A. Bonninga, schip POOLSTER; H. Tatje, schip AGGINA; B. Oosting, schip COLUMBES; E. Brouwer, schip N.N. (is nog in aanbouw).
DMB 140114
Hamburg 13 januari. Vertrokken SPES MEA, Houtstra naar Harburg.
NNO 200214
Hamburg, 18 februari. Uitgezeild SPES MEA, Houtstra naar Kopenhagen.
NNO 160414
Holtenau, 11 april. Gepasseerd SPES MEA, Houtstra van Flensburg naar Hamburg
DMB 070514
Holtenau, 4 mei. Gepasseerd SPES MEA, Houtstra van Hamburg naar Saxkjöbing.
NNO 290614
Holtenau, 24 juni. Gepasseerd SPES MEA, Houtstra van Hamburg naar Malmö.
DMB 250814
Hamburg, 21 augustus. Aangekomen SPES MEA, Houtstra van Harburg.

1915

Wegens oorlogsomstandigheden in de binnenvaart.


1916
NVD 170816
Nieuwe Waterweg, 16 augustus. Uitgezeild SPES MEA, Houtstra naar Gefle.
NNO 010916
Skagen, 25 augustus. Gepasseerd SPES MEA, Houtstra van Rotterdam naar Gefle.
AMS 111016
Sundswall, 9 oktober. Gearriveerd SPES MEA, Houtstra
RN 28 december 1916
Delfzijl, 23 december. De te Groningen thuis behorende zeilschepen ANNA, kapt. J. Pronk, en SPES MEA, kapt. K. Houtstra, zijn voor geheime prijs verkocht aan de heren H. v.d. Laan en E. Hijlkema te Groningen.

1917

RN 280717
Nederland en de oorlog. Zeetjalk tot zinken gebracht.
Te Hellevoetsluis zijn aangebracht door een visser 3 man van de zeetjalk SPES MEA, kapt. T. Stienstra, in ballast van Duinkerken naar Rotterdam, tot zinken gebracht door een Duitse duikboot op 8 mijl van de Noord Hinder.
RN 020817
De ondergang van de SPES MEA.
Uit Rotterdam wordt aan de Tel. geschreven: Uit een onderhoud met de heer Douwe Stienstra, gezagvoerder van het tjalkschip SPES MEA welk vaartuig door de Duitsers tot zinken gebracht, werd weer een tipje opgelicht van de geheimzinnige Duitse inlichtingendienst in ons land.
De SPES MEA was 8 juni geladen met melkproducten, bestemd voor Duinkerken, van Rotterdam vertrokken. Vóór zijn vertrek kwamen onophoudelijk allerlei individuen aan boord, die op alle manieren van de kapitein of een van de leden van de bemanning wilden weten wat de boot in hield, wanneer men vertrok en welke bestemming men had.
Toen tijdens het tot zinken brengen van de SPES MEA kapt. Stienstra zich aan boord van de onderzeeër bevond, wist deze hem nauwkeurig aan te geven, welke reis hij achter de rug had, wat de lading was en waarheen deze gebracht was. De SPES MEA is op de terugreis van de Downs naar Rotterdam nabij de Noord-Hinder tot zinken gebracht. De heenreis was in alle opzichten gelukkig volbracht. De duikbootkapitein voegde hem toe: „Wel kapitein, bij de vorige reis naar Duinkerken hebben we ook al op je geloerd, maar die heb je er goed afgebracht. Maar waarom heb je die melkproducten niet naar Duitsland gebracht, in plaats naar Frankrijk?" Het tot zinken brengen had plaats op de gewone manier. Tegen 9 uur in de morgen van 25 juli werd de SPES MEA plotseling beschoten. „De kogels regenden om ons heen", verklaarde de kapitein, „en een wonder is het, dat niemand geraakt werd. Een van de kogels ging zelfs rakelings langs de stuurman!" Na de beschieting werden de zeilen gestreken en heeft men de scheepsboot te water gelaten. Men roeide naar de onderzeeër, waarop de Duitse matrozen naar de SPES MEA gingen om bommen te leggen en te plunderen. Met buit beladen kwamen zij terug. De bommen hadden geen effect, zodat tenslotte de SPES MEA met kanonvuur tot zinken moest worden gebracht. De bemanning liet men daarop aan haar lot over. Het onderzoekingsvaartuig pikte hen op, zodat ze veilig te Hoek van Holland konden landen.
Over de werkwijze van de Duitse spionnen kwam het blad nog een ander staaltje ter ore:
In Rotterdam ligt een schip gereed om in ballast naar Engeland te vertrekken, om daar voor de Entente te gaan varen. De moeder van een van de jeugdige matrozen wordt dagelijkse bezocht door individuen van de Duitse spionagedienst, die haar meewarig beklagen om het droeve lot van haar zoon, maar tegelijk informeren, of er reeds bericht is verkregen over het vertrek van de boot.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1897
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
AMS = De Amsterdammer.
DMB = De Maasbode
NNO = Nieuws van het Noorden
NVD = Nieuws van de Dag
NVEC = Nieuwe Veendammer Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
WIN = Winschoter Courant