Inloggen
BURGEMEESTER HOFFMAN - ID 14846


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1855-05-12 / 1870-11-22 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Great Britain

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: firma Gebr. Visser - Werf ' De Hoop ', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-00-00
Launch Date: 1855-04-00
Delivery Date: 1855-04-20
Technical Data

Gross Tonnage: 400.00 lasts
Gross Tonnage 2: 758.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 42.10 Meters Registered
Beam: 7.60 Meters Registered
Depth: 5.32 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1855
Datum agenda: 1855-05-12
Register nr: 18550436
Scheepsnaam: BURGEMEESTER HOFFMAN
Type: Fregat
Lasten: 400
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rijckevorsel, H.Van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Dijkema, N.A.
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-04-20 BURGEMEESTER HOFFMAN
Manager: Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1862-12-31 BURGEMEESTER HOFFMAN
Manager: Hendrik Muller Szn., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHLW

Date/Name Ship 1871-05-25 JAMES DALE
Manager: James Thwaites Jr., Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: James Thwaites Jr., Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain
Callsign: KFLH
Additional info: Off.no. 62383

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

parten-eigenaren per juni 1855:

Mej. C.E.Durëge, Leiden (4/20e part)
Mej. J.E. Durège, Leiden (4/20e part)
Mr. A. P. A. Schmidt, Leiden (5/20e part)
H. van Rijckevorsel, Rotterdam (7/20e part)

Mej. Charlotte Elisabeth Durège is op 30 september 1856 ongehuwd te Leiden overleden. Zij laat aan haar zuster Jeanne Esther Durège 1/3e van haar nalatenschap, en aan de volgende 5 personen elk 1/5e van de overige 2/3e van haar nalatenschap:
Dr. Frederik Jean Isaac Schmidt, medicinae doctor, Rotterdam
Mr. Auguste Pierre Antoine Schmidt, advocaat , Leiden
Elise Susanne Maria Schmidt, echtgenote van Hubert van Rijckevorsel, reder, Rotterdam
Jean Chevalier Eduard Durège, Oberamtman, gewoond hebbende te Klukow bij Platow, thans wonende te Bromberg in West-Pruisen
Dr. Charles Hendrik Durège, Milwaukee, Wisconsin

Door de overledene was voor haar aandeel in het schip een bedrag van NLG 31.412,63 betaald. De waarde van het schip werd getaxeerd door Gerrit Visser en Hendrk Veder, Rotterdam (waarde in 1857 niet vermeld in de acte ).

Ship Events Data

1858-04-01: Stranded
Brouwershaven, 1 april 1858. Het alhier van Padang gearriveerde schip (opm: fregat) BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. N.A. Dijkama (opm: N.A. Dijkema), heeft bij het inkomen twee ankers verloren en is op Dwars-in-den-Weg (eilandje tegenover de havenmond) aan de grond geraakt.
1862-12-31: Stranded
Batavia, 31 december 1862. Het Nederlandse schip BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. de Wit, is op de rede van Bezoeki voor 2 ankers drift geraakt, en een scheepslengte van de brekers weer ten anker gekomen. Het schip is er echter door Zr. Ms. stoomschip ETNA van lager wal afgesleept.
1865-02-07: Damaged
Ramsgate, 7 februari 1865. Het schip (opm: fregat) BURGEMEESTER HOFFMANN, kapt. L.E. Grafthuis, van Rotterdam naar Melbourne, heeft alhier anker en ketting verloren, doch is daarvan opnieuw voorzien.
1867-03-00: Damaged
Rotterdam, 13 mei. Volgens particulier bericht is kapt. L.C. Grafthuis, voerende het schip BURGEMEESTER HOFFMAN, de 16e maart 1867 te Amoy gearriveerd en had hij op de reis een zware orkaan doorgestaan, waarin de naden buiten boord en aan dek sprongen en in weinige minuten elf zeilen uit de lijken sloegen. De schade wordt op ongeveer $ 1400 begroot.
1867-12-00: Sprang a leak
Kaapstad, 18 januari. Voorts kwam op 30 december 1867 in de Simonsbaai aan het Nederlandse schip BURGEMEESTER HOFFMAN, 180 ton, kapt. Grafthuijs, de 1e november van Batavia vertrokken met een lading koffie en suiker en bestemd naar Rotterdam. Het vaartuig heeft op de reis aanhoudend zwaar weer gehad, is lek geworden en zal moeten timmeren.
1881-02-20: Final Fate:
De JAMES DALE is op 20 februari 1881, op reis van Doboy naar Falmouth voor orders met pitch pine en deals, op 33º56'NB en 48º10'WL in zware storm in ontredderde staat door de opvarenden verlaten en gezonken.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

N.A.Dijkama was gezagvoerder van de "Elise Susanna" (c.600 ton), op 25 september 1840 te water gelaten op de werf "De Notenboom" van de Gebr. Visser te Rotterdam voor rederij H.van Rijckevorsel027.

 

Bouma025 vermeldt N.A.Dijkama als gezagvoerder gedurende:

*    1840 t/m 1854 op de bark “Elise Susanna”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 557 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1856 t/m 1860 op het 3/m schip “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

N.A.Dijkama vervoerde per 07 februari 1843 vanuit Hellevoetsluis met de “Elise Susanne” 1 landmachtofficier. Aankomstdatum te Batavia en reisduur zijn niet vermeld.

Per 13 oktober 1848 vertrok hij vanuit Hellevoetsluis wederom met de “Elise Suasanna” en een contingent van 4 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 21 januari 1849 na 100 dagen.

Per 13 juni 1857 vertrok hij uit Hellevoetsluis met de “Burgemeester Hoffman” en een contingent van 6 officieren en 200 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 24 september 1857 na een reis van 103 dagen. Onderweg was 1 ,anschap overleden065.

 

 

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Dijkama, N.A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.D.de Wit was met vlagnummer R303 in de periode 1851 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “Het Bestuur zich verpligt (heeft) gezien art. 37” op hem van toepassing te moeten verklaren. Dat betekent dat hij vanwege het niet voldoen aan zijn financiële verplichtingen uit de Maatschappij is gezet. Deze mededeling wordt herhaald in het Jaarverslag van 1867058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.D. de Wit met vlagnummer R303 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1851                      sch.kof “Mexico”                               70 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1855                      sch. “Gouverneur Schomerus”        85 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1858, 1859           bark “Concurrent”                             336 last   voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1862                      fregat “Burgemeester Hoffman”     400 last   voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1863 t/m 1865     geen vermelding van schip en reder

 

Bouma025 vermeldt T.D.de Wit als gezagvoerder gedurende:

*   1853 t/m 1854 van het 2/msch “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1855 t/m 1856 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1856 van de sch.brik “Benin” ex Pio Nono, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 243 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1856 t/m 1857 van de kof “Riga”, gebouwd in 1838 te Delfzijl, 120 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1857 van de sch.brik “Axim”, gebouwd in 1849 te Bolnes, 131 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip is gaande van Guinea naar Rotterdam bij Kaap St.Paul verongelukt. Bouma vermeldt in 1857 eveneens een kapitein Ouwehand (zonder initialen) als gezagvoerder. Het is niet duidelijk of tijdens dit ongeluk bij St.Paul nu Ouwehand of de Wit de gezagvoerder was;

*   1858 t/m 1861 van de bark “Concurrent”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 635 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1861 t/m 1863 op het 3/m schip “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

F.D. de Wit (moet zijn T.D.) verzorgde per 15 augustus 1860 vanuit Zierikzee met de “Burgemeester Hoffman” een troepentransport van 4 officieren en 30 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 08 februari 1861 na een reis van 177 dagen. “In St.George d’Elmina werden 70 Afrikaanse recruten aan boord genomen.”065.

 

In het Rotterdams Jaarboekje 1920, tweede reeks, 8ste jaarg, 1920 staat een overzicht door W.J.L.Poelmans “Nieuwsberichten uit de Rotterdamsche Courant, 1851-1852”, waarin het volgende bericht:

“2 JULI 1852 Van de werf der heeren Gebr. Visser wordt te water gelaten het gekoperde schoenerschip de ‘Goudkust’, gebouwd voor rekening van den heer H. van Rijckevorsel.”

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Wit, T.D. de
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 303
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Lambertus Grafthuis werd geboren op 22 februari 1820 te Appingedam als zoon van de Nederlands Hervormde Eppe Jans Grafthuis en Frouke Jans Dijk. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Hoogstraat Wijk 8 nr. 16 (nieuw nr. 272).

Hij trouwde op 08 juni 1859 te Rotterdam met Geertrui Apon, geboren op 17 september 1830 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Mattheus Apon en Gijsbertje Vermeulen, tapster.

Hij overleed op 13 oktober 1869 te Batavia als gezagvoerder van de “Burgemeester Hoffmann”005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.Grafthuis was met vlagnummer R451 in de periode 1856 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein L.Grafthuis met vlagnummer R451 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859        van de sch.brik “Benin”                                  127 last     H. van Ryckevorsel te Rotterdam

*    1862                   van de bark “Elise Susanna”                         294 last     H.van Ryckevorsel te Rotterdam

*    1863 t/m 1867  van het fregat “Burgemeester Hoffman”     400 last     Hendrik Muller & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt L.E.Grafthuis als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1860 van de sch.brik “Benin” ex Pio Nono, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 243 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1860 t/m 1863 van de bark “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 557 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Engeland en herdoopt in “Mary Sophie”;

*    1864 t/m 1869 op het fregat “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Grafthuis, Lambertus E.
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 451
Overige informatie: *Appingedam 22 februari 1820, †Batavia 13 oktober 1869

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W. v/d Stoop als gezagvoerder gedurende

*     1870 van het fregat “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Verkocht naar Engeland.

       Verhoeff meldt dat het schip in 1870 naar Groot Brittanië werd verkocht en werd herdoopt in “James Dale”.

*     1872 t/m 1874 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

*     1874 t/m 1876 van de bark “Afrikaan” ex Jacobus, gebouwd in 1850 te Delfshaven, 294 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. In 1876 voer het schip voor H.J.Plant & Co te Schiedam en was herdoopt in “Willemina”;

*     1876 t/m 1877 van de bark “Krimpen aan de Lek”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de Lek, 703 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam;

*     1878 t/m 1880 van de schbrik “Rudolphine” ex Geziena, ex Rebecca Sheppard, gebouwd in 1861 te Medford, 514 ton o.m., varend voor J.Koning te Rotterdam;

*     1881 van het schroefstoomschip “Ingerid”, gebouwd in 1880, 600 ton n.m., varend voor D.Burger & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 17 januari 1881 tijdens een hevige storm strandde het ss. “Ingerid” op de Sunksands bij Sunk vuurschip op weg van Bergen naar Napels. 9 leden van de bemanning verloren het leven.

Het ss. “Ingerid” werd gebouwd in 1880 bij Raylton, Dixon & Co te Middlesbro, mat 598 Brt. en voer voor D. Burger & Zn te Rotterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Stoop, W. v/d
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: BURGEMEESTER HOFFMAN, aquarel gemaakt in 1855, kapitein N.A. Dijkema
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

1855


NRC 170455
Rotterdam, 16 april. Heden liep van een der werven van de heren Gebrs. Visser alhier te water het fregatschip BURGEMEESTER HOFFMAN, groot ca. 450 Java-lasten en gevoerd zullende worden door kapitein N.A. Dijkama, terwijl onmiddellijk daarna de kiel werd gelegd van het brikschip GUINEA, voornamelijk bestemd voor de handel en de vaart op de westkust van Afrika, en zulks beiden voor rekening van het handelshuis van de heer H. van Rijckevorsel alhier, zodat hierdoor op de drie werven van de heren Gebrs. Visser weer drie bodems voor genoemd handelshuis in aanbouw zijn. Behalve een aantal genodigden met hun dames, waren daarbij, meer dan gewoonlijk bij dergelijke gelegenheden, zeer veel toeschouwers tegenwoordig, die door hun opkomst ongetwijfeld een blijk hebben willen geven van hun sympathie met het denkbeeld des reders, om een Rotterdamse bodem de naam te doen dragen van de geachte burgemeester van de tweede handelsstad van Nederland, en daardoor als het ware te delen in de welverdiende hulde, hem op die wijze gebracht. Na het aflopen van het schip, is door de heer van Rijckevorsel aan de heer burgemeester een keurig diner aangeboden in het Grand Hotel des Pays-Bas alhier, dat tevens vereerd werd met de tegenwoordigheid van heren wethouders, van leden van de gemeenteraad, de gemeente-ontvanger en secretaris en een aantal verdere genodigden. Een menigte toasten aan het heil van koning en vaderland, de regering en de gemeente van Rotterdam, de bloei van handel en scheepvaart enz. enz. gewijd, werden met de meeste geestdrift toegejuicht.

Op 12-05-1855 wordt voor de BURGEMEESTER HOFFMAN door H. van Rijckevorsel uit Rotterdam een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. N.A. Dijkema.

NRC 270555

Rotterdam, 26 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 36 schepen, waaronder: Voor Rotterdam: BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. N.A. Dijkama.

NRC 290655
Hellevoetsluis, 28 juni. Heden vertrokken van hier de schepen BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. N.A. Dijkama, naar Batavia en JAN VAN SCHAFFELAAR, kapt. H. van Hees, naar Cardiff. (opm: voor beide schepen de eerste reis)
JC 241155
Soerabaja, 14 november. Uitgezeild BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. N.A. Dijkema naar Nederland over Passaroeang.

1856

AH 010256
Passaroeang, 4 december 1855. Uitgezeild BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. N.A. Dijkema naar Rotterdam.
RC 090456
Cargalijst Rotterdam. BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. N.A. Dijkema van Passaroeang met 6270 pikols koffie, 7002 pikols suiker, 85 pikols notenmuscaat, 20 pikols notenzeep, 450 pikols tin, 130 pkols duiten en 150 pikols bindrotting, NHM.
OHC 070656
Helvoet, 5 juni. Uitgezeild BURGEMEESTER HOFFMAN, Dijkema naar Batavia.
OHC 291156
Batavia, voor 7 oktober. Aangekomen BURGEMEESTER HOFFMAN, Dijkema van Rotterdam.

1857

AH 300157
Batavia, 7 december 1856. Vertrokken BURGEMEESTER HOFFMAN, Dijkema naar Nederland.
OHC 110457
Helvoet, 8 april. Binnengekomen BURGEMEESTER HOFFMAN, Dijkema van Batavia.
Op 29-05-1857 wordt voor de BURGEMEESTER HOFFMAN door H. van Rijckevorsel uit Rotterdam een nieuwe zeebrief aangevraagd voor kapt. N.A. Dijkema.
AH 080657
Rotterdam, 6 juni. Heden arriveerde alhier van Harderwijk over Amsterdam per spoor, een detachement suppletietroepen, groot 200 onder-officieren en manschappen, onder bevel van den 1sten luit. van het 6de regem. inf. J. J. H. Velius Baert, medegeleiders de 2de luit. der O.I. infanterie H.J. Voorstad en H.L.F. de Jacquier de Lompret, verder de aspirant betaalmeester R. Douglas en J. Milder en de officier van gezondheid. 3de kl. G.A. Reuland, welke terstond zijn overgegaan aan boord van het fregatschip BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. N.A. Dijkema, van de reder H. van Rijckevorsel alhier, welke bodem onverwijld van de Willemskade vertrok, gesleept door een stoomboot en alzo de reis naar Java aanvaardde.
OHC 171157
Batavia, voor 25 september. Aangekomen BURGEMEESTER HOFFMAN, Dijkema van Rotterdam.

1858

JB 090158
Padang, 21 december 1857. Uitgezeild BURGEMEESTER HOFFMAN, Dijkema naar Rotterdam.
AH 230958
Brouwershaven, heden woensdag, 23 september. Uitgezeild BURGEMEESTER HOFFMAN, Dijkema naar Batavia.

1859

NAH 130459
Batavia, 7 februari. Uitgezeild BURGEMEESTER HOFFMAN, Dijkema naar Cheribon.
AH 300559
Cheribon, 21 maart. Vertrokken BURGEMEESTER HOFFMAN, Dijkema naar Nederland. (via Batavia).
RC 020859
Gepraaid: Door het Nederlandse barkschip CONSTANTIA, van Batavia in Texel binnen: Den 19 juli, op 41° 49' NB. en 23° 11' WL., BURGEMEESTER HOFFMAN, N.A. Dijkema, van Batavia naar Rotterdam, hebbende 110 dagen reis.
AH 030859
Brouwershaven, heden dinsdag 2 augustus. Binnengekomen: BURGEMEESTER HOFFMAN, Dijkema, Batavia.

1860

Op 27-06-1860 wordt voor de BURGEMEESTER HOFFMAN door H. van Rijckevorsel uit Rotterdam een nieuwe zeebrief aangevraagd voor kapt. F.D. de Wit.
AH 090760
Harderwijk, 7 juni. Den 28sten dezer zal van hier vertrekken om denzelfden dag over te gaan aan boord van het schip BURGEMEESTER HOFFMAN, gezagvoerder F.D. de Wit, liggende op stroom voor Rotterdam, een gewapend detachement, sterk 30 onder officieren, korporaals en manschappen , bestemd naar Oost-Indie, om tevens van St. George dElmina af te halen 100 a 150 man voor de militaire dienst in Oost-Indie aangeworven Neger-recruten, ten einde ook deze derwaarts over te brengen. Dit detachement zal staan onder bevel van den kapitein A.W F. Heijligers, terwijl de 1ste luit. F.A. Schiebelhout en de 2de luit. H.M.A.C. Boers en H.J. Schwarz , (allen van het wapen der infanterie) het medegeleide zullen uitmaken Voornoemde kapt. en 1ste luit. keren van verlof naar Java terug. Met dit detachement zullen ook van hier naar hun geboorteland terug keren, vijf gegageerde militairen van Afrikaanse oorsprong.
AH 170860
Zierikzee, 15 augustus. Uitgezeild BURGEMEESTER HOFFMAN, De Wit naar St, George del Mina en Batavia.
AH 151260
D’Elmina, 15 november. Aangekomen BURGEMEESTER HOFFMAN, De Wit van Rotterdam en 29 november vertrokken naar Batavia. (alles wel aan boord)

1861

AH 150661
Batavia, 27 april. Vertrokken BURGEMEESTER HOFFMAN, De Wit naar Nederland.
AH 191061
Gepraaid: Gepraaid, 6 juli, op 29° 13'Z.Br. 47° 15' O.L.: BURGEMEESTER HOFFMAN, De Wit, van Batavia naar Rotterdam.
AH 281061
Cargalijst Rotterdam. BURGEMEESTER HOFFMAN, De Wit, van Batavia met: 663 kratjan suiker, 635 balen rijst, 3897 bossen rotting, H. van Rijckevorsel; 514 kratjan suiker, 200 leggers arak, Besier en Jonkheym; 113 katjan. Gom Elastiek, Moens en Kolff; 94 kratjan suiker, Bonke en Co.; 98 buffelhuiden, van Balgen Bik en Co.; 62/2 en 19/1 leggers arak, 275,47 en 463 kratjan suiker, 750 buffelhuiden, Order.
AH 291061
Zierikzee, 26 oktober. Heden kwam alhier het Rotterdamse fregatschip BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. De Wit, aan. Met dezen bodem werd overgevoerd het lijk van een prachtige koningstijger, bestemd geweest voor de Rotterdamse diergaarde; ongeveer 1 ½ maand geleden werd het dier eensklaps woedend, verbrak zijn stevig hok en rende het dek op; onmiddellijk snelden de manschappen met vuurwapenen toe, om hem af te maken, hetgeen ook gelukte, doch reeds had hij de timmerman aangegrepen en hem een ernstigs wonde in het been toegebracht. De gewonde is, naar wij vernemen, gelukkig buiten gevaar, doch nog steeds bedlegerig. Het schone dier, dat een sieraad voor de diergaarde zoude geweest zijn, zal worden opgezet.

1862

AH 110862
Gepraaid: 7 juli op 11° 28' N.Br. 25° 20' W.L.: BURGEMEESTER HOFFMAN, De Wit, van Zierikzee naar Batavia.
AH 291162
Batavia, 7 oktober. Aangekomen BURGEMEESTER HOFFMAN, De Wit, van Rotterdam.

1863

Op 27-10-1863 wordt voor de BURGEMEESTER HOFFMAN door H. van Rijckevorsel uit Rotterdam een nieuwe zeebrief aangevraagd voor kapt. L.E. Grafthuis.

1864

AH 160764
Melbourne, 6 mei. Aangekomen BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis van Batavia.
AH 110864
Soerabaja, 18 juni. Aangekomen BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis van Melbourne.
AH 170964
Soerabaja, 9 juli. Vertrokken BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis naar Nederland.
AH 241164
Gepraaid: 24 oktober; op 10° 26' NBr., 26° 10' WL: BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. L. Grafthuis, van Batavia naar Rotterdam.

1865

AH 010265
Hellevoetsluis, 30 januari. Uitgezeild BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis naar Zierikzee.
AH 070265
Zierikzee, 5 februari. Uitgezeild BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis naar Melbourne.
AH 100865
Melbourne (geen datum) Aangekomen BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis van Rotterdam.
AH 190965
Melbourne, 27 juni. Vertrokken BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis naar Soerabaja.
AH 061165
Soerabaja, 18 september. Uitgezeild BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis naar Nederland.

1866

Op 19-05-1866 wordt voor de BURGEMEESTER HOFFMAN door H. Muller Jzn. uit Rotterdam een nieuwe zeebrief aangevraagd voor kapt. L.E. Grafthuis.
AH 130966
Gepraaid: Gepraaid, 4 juli; op 6° 15' Z.Br. en 33° 10' W.L.: Nederlands fregatschip BURGEMEESTER van Amsterdam. (Vermoedelijk BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. Grafthuis, van Rotterdam naar Melbourne, den 24sten mei van Zierikzee uitgezeild.)
AH 171266
Melbourne, 18 oktober. Vertrokken BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis naar Batavia.
AH 251266
Batavia, 29 november. Aangekomen BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis van Melbourne.

1867

AH 150867
Soerabaja, 18 juni. Aangekomen BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis van Amoy.

1868

NRC 220268
Kaapstad, 18 januari. Voorts kwam op 30 december 1867 in de Simonsbaai aan het Nederlandse schip BURGEMEESTER HOFFMAN, 180 ton, kapt. Grafthuijs, de 1e november van Batavia vertrokken met een lading koffie en suiker en bestemd naar Rotterdam. Het vaartuig heeft op de reis aanhoudend zwaar weer gehad, is lek geworden en zal moeten timmeren. Bij de eerste opneming ervan werd aanbevolen de lading tussendeks te lossen, ten einde de uitgestrektheid van de schade te weten te komen. Terwijl het vaartuig voor anker lag, maakte het 3½ duim water per uur.
De BURGEMEESTER HOFFMAN heeft onder anderen gepraaid: op 16 december 1867 op 29º34’ ZB 40º54’ OL, het Nederlandse schip ELEAR (opm: vermoedelijk fregat ELECTRA), van Java naar Amsterdam, 45 dagen uit; op de 20e, op 30º16’ ZB 33º44’ OL, het Nederlandse schip ALCONYE (opm: bark ALCYONE), van Java naar Amsterdam, 49 dagen uit.
NRC 280368
Kaapstad, .. februari. Van de beide Nederlandse schepen, die bij het afzenden van de laatste mailberichten in de Simonsbaai voor anker lagen, is de HENDRIKA op 10 dezer naar Amsterdam vertrokken met een gedeelte van haar oorspronkelijke lading; terwijl de BURGEMEESTER HOFFMAN, de volgende dag aldaar met goed gevolg op de sleephelling is gehaald. Het schip moet gekalefaterd en opnieuw met koper beslagen worden.
AH 030568
Cargalijst Rotterdam. BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis van Batavia met: 5370 balen koffie, 2168 kratjan suiker, 4055 bossen Bindrotting, N.H.M.
NRC 270568
Rotterdam vertrokken het Nederlands fregatschip BURGEMEESTER HOFFMAN, gezagvoerder L.E. Grafthuis. Ofschoon reeds sedert den 27e maart jl. daartoe gereed, heeft dezelve de reis niet eerder kunnen aanvaarden, uit hoofde van de hevige Z.O. winden, die aldaar gewaaid hebben.

1869

NRC 140169
Rotterdam, 13 januari. Bij de op heden plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, hebben zich de volgende 41 schepen aan de Nederlandsche Handel Maatschappij aangeboden waaronder: BURGEMEESTER HOFFMAN (400 lasten), naar Rotterdam NLG 89,96, naar Schiedam NLG 89,96.
Op 14-01-1869 wordt voor de BURGEMEESTER HOFFMAN door H. Muller Jzn. uit Rotterdam een nieuwe zeebrief aangevraagd voor kapt. L.E. Grafthuis.

RC 110269

Rotterdam, 10 februari. Bij de heden plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, zijn de volgende 41 schepen aan de Nederlandse Handel-Maatschappij aangeboden, als: BURGEMEESTER HOFFMAN, 400 last, naar Rotterdam NLG 89,83, naar Dordrecht NLG 89,83, naar Schiedam NLG 89,83.
JB 170769
Straat Sunda, 15 juli. Gepasseerd BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis naar Batavia, vertrokken 9 april van Rotterdam.
NRC 011169
Batavia, 17 september. Scheepsvrachten. Van de op Java aanwezige Nederlandse schepen heeft een aantal van 30, te zamen metende 24.012 ton, bij de Factorij van de Nederlandsche Handel Maatschappij ingeschreven en daarvan werden alleen opgenomen naar Rotterdam: de Nederlandse schepen MARIA (1062 ton) tot NLG 43,90, RIDDERKERK (755 ton) tot NLG 44, BURGEMEESTER HOFFMAN (758 ton) NLG 44, BALI (1285 ton) NLG 44,91.
JB 201169
Batavia, 17 november. Aangekomen BURGEMEESTER HOFFMAN, Grafthuis van Cheribon.
JB 241169
Batavia, 21 november. Uitgezeild BURGEMEESTER HOFFMAN, Van der Stoop qq naar Rotterdam.

1870

AH 170170
Anjer, 29 november 1869. Uitgezeild BURGEMEESTER HOFFMAN, Van der Stoop qq naar Nederland.
DT 310370
Zierikzee, 29 maart. Aangekomen BURGEMEESTER HOFFMAN, Van der Stoop qq., van Batavia naar Rotterdam.

1881

AH 110381
Falmouth, 8 maart. Door het Noorse schip MEDBOR, kapt. Jensen, van New Orleans naar Amsterdam, zijn gered en alhier aan de loodskotter overgegeven kapt. Robson en de equipage, behoord hebbende tot het schip JAMES DALE,  van Doboy naar Falmouth, op de 20e februari op 33º56’NB en 48º10’WL in ontredderde staat door de opvarenden verlaten. (opm: de JAMES DALE is het ex-Nederlandse fregat BURGEMEESTER HOFFMAN,  gebouwd in 1855; het schip was, bemand met 15 personen,  met een lading pitch pine en deals op reis van Doboy naar Queenstown voor orders, en werd bij noord-oosterstorm, windkracht 10, door de opvarenden verlaten; het schip is gezonken)

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.315
DVD VIII – 728, 729
BIJLBRIEF
Naam schip BURGEMEESTER HOFFMAN

plaats en datum acte Rotterdam, 20 april 1855

type schip niet vermeld

bouwwerf/verkoper Gebr. Visser, scheepsmakers, werf De Hoop, Rotterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Mej. C.E. Durige, Leiden (4/20e part), mej. E.J. Durige, Leiden
(4/20e part), Mr. A.P.A. Schmidt, Leiden (5/20e part) en
Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam (7/20e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 758 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 42,10 m., breed 7,60 m., hol 5,32 m.

kiellegging 1853

tewaterlating 16 april 1855, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 27 april 1855

nummer van registratie deel 43, folio 150, recto, vak 3

notaris verklaring voor burgemeester en wethouders van Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 210408

Naam BURGEMEESTER HOFFMAN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1855
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.551
DVD VIII – 1603, 1618
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip 35/100e fregat BURGEMEESTER HOFFMAN
40/100e fregat TERNATE
Brik ST. GEORGE DE LA MINA
Schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS
Schoener PRESIDENT BENSON (ex-GOUDKUST)
Brik IVOORKUST (ex-COMEET)
Schoener HOLLANDSCH ACRA (ex-MARIA ANNA)
1/32e part bark GRONDWET
1/6e part bark CONCURRENT
1/8e part fregat VOORUIT

plaats en datum acte firma-scheiding (zie bijlage), Rotterdam, 30 december 1863

type schip diverse

bouwwerf/verkoper Abraham van Rijckevorsel, als bewindvoerder voor zijn zoon Huibert van Rijckevorsel, thans zonder beroep en verblijvende in het kanton Neuchatel in Zwitserland

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hendrik Muller Samuelszoon, van zijn firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, voorheen geassocieerd geweest met Huibert van Rijckevorsel onder de firma H. Van Rijckevorsel, Rotterdam, in welke firma H. Muller en H. van Rijckevorsel ieder voor de helft participeerden, welke firma reeds sedert 30 december 1862 was ontbonden

plaats / datum registratie Rotterdam, 31 december 1863

nummer van registratie deel 179, folio 137, recto, vak 1

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden

researcher/datum research: ML / 160209









Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.551

De scheiding heeft betrekking op de volgende schepen en scheepsparten, waarvan de beide firmanten van de firma H. van Rijckevorsel elk de helft bezaten:

- 35/100 parten in het fregat BURGEMEESTER HOFFMAN, gemeten 42,10 x 7,60 x 5,32 meter en groot 758 tonnen, thans liggende te Rotterdam, voor de firma en de mede-reders gebouwd door Gebr. Visser, werf De Hoop, Rotterdam, bijlbrief 20 april 1855, waarde van de parten volgens taxatie NLG. 14.350,-
- 40/100e parten in het fregat TERNATE, groot 395 lasten, thans op reis naar Oost-Indië, voor de firma en de mede-reders gebouwd door Fop Smit te Kinderdijk, bijlbrief 20 juli 1855, waarde van de parten volgens taxatie NLG. 22.000,-
- De brik ST GEORGE DE LA MINA, gemeten 31,00 x 7,50 x 2,00 meter, en groot circa 200 tonnen, gebouwd geheel voor rekening van de firma door Gebr. Visser, werf De Noteboom, Rotterdam bijlbrief 21 juli 1849, zich thans bevindende op reis naar West Afrika, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 11.000,-
- De schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS, gemeten 27,90 x 4,71 x 2,75 meter en groot 85 lasten, zich thans bevindende op reis naar West Afrika, gebouwd geheel voor rekening van de firma door Gebr. Visser, werf De Noteboom, Rotterdam, bijlbrief 31 oktober 1853, waarde van het schip volgens taxatie NLG 13.000,-
- De schoener vroeger genaamd geweest GOUDKUST, thans genaamd PRESIDENT BENSON, gemeten 26,10 x 4,58 x 2,74 meter en groot 77 lasten, zich thans bevindende op een reis naar West-Afrika, geheel voor rekening van de firma gebouwd door de Gebr. Visser, werf de Noteboom, Rotterdam, bijlbrief 14 juli 1852, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 9.000,-
- De brik vroeger genaamd geweest COMEET, thans genaamd IVOORKUST, gemeten 27,20 x 4,79 x 3,15 meter en groot 182 tonnen, zich thans bevindende te Rotterdam, welk schip door de firma was aangekocht in openbare veiling op 28 juli 1857, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 7.400,-
- De schoener vroeger genaamd geweest MARIA ANNA, thans genaamd HOLLANDSCH ACRA, gemeten 28,40 x 4,60 x 3,00 meter en groot 174 tonnen, thans liggende te Rotterdam, door de firma onderhands gekocht bij acte Amsterdam, 18 juni 1855, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 6.800,-
- 1/32e part in het barkschip GRONDWET, groot 396 lasten of 749 tonnen, varende onder boekhouderschap van de firma M.V. de Crane & Zoon te Zierikzee, thans op reis naar Oost-Indië; het aandeel heeft volgens taxatie een waarde van NLG. 2.190,-
- 1/6e part in het barkschip CONCURRENT, gemeten 38,60 x 7,32 x 5,06 meter, en groot 635 tonnen, zich thans bevindende op een reis naar Oost-Indië, welk schip de firma voor zich en anderen nieuw heeft doen bouwen door de Gebr. Visser, werf de Hoop, Rotterdam, bijlbrief 26 februari 1857, waarde van dit aandeel getaxeerd op NLG. 6.500,-
- 1/8e part in het fregat VOORUIT, gemeten 39,40 x 7,22 x 5,24 meter en groot 643 tonnen of 350 lasten, zich thans bevindend op een reis naar Oost-Indië. Welk schip nieuw is gebouwd voor de firma en mede-reders door de Gebr. Visser op hun werf het Land van Belofte te Rotterdam, bijlbrief 14 mei 1856, waarde van dit aandeel getaxeerd op NLG. 5.000,-
Samen met contant geld van de firma zijnde NLG 102.760 wordt de waarde van de firma vastgesteld op NLG. 200.000,- , waarvan de beide deelgenoten elk NLG 100.000,- bezitten.

Opm: Huibert van Rijckevorsel was in staat van krankzinnigheid verklaard en verbleef tot zijn dood in een kliniek in Zwitserland.

ML / 160209

Naam BURGEMEESTER HOFFMAN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.608
DVD VIII – 2180, 2189
BIJLBRIEF
Naam schip BURGEMEESTER HOFFMAN

plaats en datum acte Rotterdam, 20 april 1855

type schip fregat

bouwwerf/verkoper Gebr. Visser, scheepsmakers te Rotterdam, werf De Hoop

gevoerd door kapt.
eigenaar/aankoper zie bijlage
te voeren door kapt.
grootte in tonnen 758 tonnen
tuigage / aantal dekken
afmetingen lang 42,10 m., breed 7,60 m., hol 5,32 m.

kiellegging 1853 (geen datum genoemd)

tewaterlating 16 april 1855, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 27 april 1855

nummer van registratie deel 43, folio 150, recto, vak 3

notaris bevestigende verklaring B & W. van Rotterdam

prijs
Bijzonderheden:





researcher/datum research: ML / 090809















Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.608 Fregat BURGEMEESTER HOFFMAN


Mej. Charlotte Elisabeth Durège is op 30 september 1856 ongehuwd te Leiden overleden. Zij laat na aan haar zuster Jeanne Esther Durège 1/3e van haar nalatenschap, en aan de volgende vijf personen elk 1/5 van de overige 2/3e van haar nalatenschap:
1. Dr. Frederik Jean Isaac Schmidt, medicinae doctor te Rotterdam
2. Mr. Auguste Pierre Antoine Schmidt, advocaat te Leiden
3. Elise Susanne Maria Schmidt, echtgenote van Huibert van Rijckevorsel, reder te Rotterdam
4. Jean Chevallier Eduard Durège, Oberamtman, gewoond hebbende te Klukow bij Platow, thans wonende te Bromberg in West-Pruisen
5. Dr. Charles Henri Durège, wonend te Milwaukee, Wisconsin
Door de overledene was voor haar aandeel in het schip een bedrag van NLG. 31.412,63 betaald. De waarde van het schip werd getaxeerd door Gerrit Visser en Hendrik Veder, beide te Rotterdam (waarde in 1857 niet vermeld in de acte)

ML / 090809


Naam BURGEMEESTER HOFFMAN
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1866
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1855
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
N.A. Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.315
N.A. Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.551
N.A. Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.608
AH = Algemeen Handelsblad
DT = De Tijd
JB = Javabode
JC = Javasche Courant
NAH = Nieuw Amsterdamsch Handels en Effectenblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZZC = Zierikzeesche Courant

Jaar: 2017
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Kronieken Marhisdata
Parliamentary Papers
dagagenda's zeebrieven in NA
actes en bijlbieven in NA
registers Bureau Veritas en Lloyds
Mercantile Navy Lists

Jaar: 1977
Bron: Book
Omschrijving: Muller, een Rotterdamse zeehandelaar, geschreven door H. Muller, uitgave 1977 Interbook International, Schiedam