Inloggen
ANNEGINA - ID 14291


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1850-05-06 / 1862-07-05 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1850
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Gosse Bartelds van der Werf, scheepstimmerbaas, Veendam, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Delivery Date: 1850-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 55.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1850
Datum agenda: 1850-05-06
Register nr: 18500294
Scheepsnaam: ANNEGINA
Type: Kof
Lasten: 55
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Boon, G.G.
Plaats: Veendam
Kapitein op moment van verzoek: Boon, G.G.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1850-05-06 ANNEGINA
Manager: Gosse Gerbens Boon, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gosse Gerbens Boon, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands

Kapitein eigenaar kofschip GEERDINA  Id 10168 ex FROUKA KNELSIENA.

Periode 1845-?

Naam komt ook voor als Ligger

Kapitein eigenaar kofschip GEERDINA  Id 10168 ex FROUKA KNELSIENA.

Periode 1845-?

Naam komt ook voor als Ligger

Date/Name Ship 1857-01-08 GEERDINA
Manager: T.P. Legger/ Ligger, Winschoten, Groningen, Netherlands
Eigenaar: T.P. Legger/ Ligger, Winschoten, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoten / Netherlands

Date/Name Ship 1862-01-30 NIJSSIENA
Manager: J.K. Veldman, Termunterzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J.K. Veldman, Termunterzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Termunterzijl / Netherlands

Ship Events Data

1856-01-16: Sold at auction
Advertentie. Mr. J.C. van Slooten, notaris te Veendam, zal ten verzoeke van kapt. Gosse G. Boon op woensdag de 16e januari 1856, des avonds ten 7 ure, ten huize van de logementhouder D. Everts te Veendam, publiek verkopen het in 1850 op de werf van G.B. Van der Werf te Veendam nieuw gebouwd kofschip ANNECHIENA, groot 74 roggelasten, met al deszelfs opgoederen en toebehoren, zoals door de eigenaar en verkoper is bevaren, en thans te Amsterdam in het Oosterdok bij de werf De Oude Hoop is liggende.
Het inventaris der opgoederen zal in tijds ten huize van verkoper ter inzage liggen.
1862-07-05: Final Fate: Stranded

Lemvig, 5 juli. Het te Termunterzijl thuis behorende schip NIJSSINA, kapt. Veldman, van Bremen naar Kragerø, is bij Lemvig verongelukt. Het volk is gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.G.Boon als gezagvoerder gedurende:

  • 1829 t/m 1838 van de smak “Goede Hoop”, gebouwd in 1808, bouwlocatie niet vermeld, 120 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;
  • 1835 t/m 1837 van de smak “Vriendschap”, gebouwd in 1806, bouwplaats niet vermeld, 80 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

Overlap in vaarperiode.

  • 1850 t/m 1854 van de kof “Annechiena”, gebouwd in 1850 te Veendam, 104 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip voer in 1855 voor de kapitein/eigenaar J.P.Hillebrandt te Schellingwoude en was herdoopt tot “Catharina”;
  • 1863 t/m 1895 van de 2/msch “Jan Smit”, gebouwd in 1863 te Hoogezand, 160 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand. Het schip werd in 1895 in zinkende toestand op de Noordzee verlaten.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Gosse Gerbrands Boon als gezagvoerder van de:

“Hoop”, ddd 13 december 1826

“Goede Hoop”, dd 17 december 1827.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 16 januari 1821114

Rotterdam, 15 januari. Het schip de GOEDE HOOP, Boon (opm: vermoedelijk smak, kapt. G.G. Boon), van Londen naar Amsterdam, is den 11 dezer te Harwich binnengelopen.

 

Rotterdamsche Courant 27 januari 1821114

Amsterdam, 25 januari. Sedert onze laatste is in Texel binnengelopen kapt. Boon, van Londen. De stroom is vol drijfijs, met geweldige kruijing tegen de kust van Den Helder.

 

In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:

Uitgegaan:

Texel  8 Jan. Jan Smit, G.G.Boon (Christiania) Bordeaux, na volbragte reparatie”.

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Boon, G.G.

Familiegegevens en opleiding

Tammo Popkes Ligger werd geboren 12 april 1815 te Winschoten als zoon van de landbouwer Jacob Roelfs Ligger en Lutgert Tammes (Smedes).

Hij trouwde als buitenvaarder te Appingedam op 27 februari 1845 met Geertje Harms van der Werf, geboren te Appingedam 26 januari 1816 als dochter van de scheepsbouweer Harm Jans van der Werf en Trijntje Hitjes Amsinga. Zij overleed te Appingedam op 25 september 1876, 60 jaar.

Tammo Popkes overleed te Appingedam op 09 februari 1864, 48 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.P.Ligger was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 52 in de periode 1847 t/m 1864.

De ledenlijsten vermelden deze kapitein ook als T.P.Legger en F.P.Legger.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouman025 vermeldt F.P.Legger als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1866 van de kof “Geerdina”, gebouwd in 1835 te Kleinemeer, 91 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar te Appingedam.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1844-23, 23 mei 1844, kof “Catharina Josephina”, kapitein Roelf Pieters Dik, 47 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Tamme Poppes Ligger, 29 jaar uit Winschoten, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1848-12, 04 maart 1848, kof “Geerdina”, kapitein Tammo Popkes Legger, 32 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Harm Jager, kok en een matroos;

Monsterrol 1851-56, 03 september 1851, kof “Geerdina”, schipper “Tamme Popkes Ligger, geen leeftijd en woonplaats vermeld en 2 koks;

 

Overige bijzonderheden

 

NRC 26 februari 1852114

Harwich, 21 februari. Het schip GEERTINA, kapt. Legger, van Amsterdam naar Londen, is hier heden zwaar lek en met verlies van anker en ketting binnen gebracht, hebbende op het Sunksand (opm: de Sunk Sands) aan de grond gezeten. De lading wordt gelost.

 

NRC 09 oktober 1852114

Tonningen, 3 oktober. De Nederlandse tjalken VREDE, kapt. Hazelhoff, naar Wolgast; GEERTINA, kapt. Legger, naar Dantzig (opm: Gdansk) en VROUW STEENHUIZEN, kapt. Gort, naar Rügenwalde (opm: Darlowo) bestemd, allen met stukgoed van Bremen komende, zijn alhier binnengelopen. Allen hebben in de laatste stormen enige schade bekomen, doch zo onbeduidend, dat de reizen zonder oponthoud zijn voortgezet.

 

NRC 21 december 1852114

Sandefjord, 9 december. Het schip GEERLING, kapt. Legger, van Dantzig (opm. Gdansk) naar Londen, is met gebroken roer te Laurvisch (opm: Larvik) binnengelopen.

 

NRC 02 september 1853114

Amsterdam, 1 september. Het schip GEERTINA, kapt. J.J. Legger, van Londen naar Rostock, is, volgens brief van Delfzijl van de 30e augustus, de vorige dag aldaar met verlies van een zwaard en meer andere schade binnengelopen.

 

NRC 20 januari 1854114

Lübeck, … januari. Alhier overwinteren onder meer anderen ook de Nederlandse schepen VRIENDSCHAP, kapt. Wybes, en GEERTINA, kapt. Legger.

 

NRC 11 december 1855114

Norden, 6 december. De 2e dezer is op het eiland Binkum (opm: waarschijnlijk wordt Borkum bedoeld) gestrand de Nederlandse tjalk GEERTINA, kapt. Legger (opm: mogelijk de kof GEERDINA, kapt. F.P. Legger), met steenkolen van Schotland naar Hamburg bestemd. De equipage en het grootste gedeelte van de inventaris is geborgen. Schip en lading zijn verloren.

 

NRC 05 januari 1856114

Rotterdam, 4 januari. De Zeepost bevat de volgende lijst van Nederlandse schepen, welke in het jaar 1855 verongelukt, verbrand, afgekeurd, gesloopt of vermist zijn:

                    Scheepsnaam:                                                                                Gezagvoerder:

                    GEERDINA                                                                                                    T.T. Legger

 

NRC 11 september 1856114

Rotterdam, 10 september. Als iets bijzonders meldt de Provinciale Groninger Courant, dat de koopvaardij-kapitein T.P. Ligger, van Appingedam, thans in het twaalfde jaar met zijn kofschip twee reizen naar Engeland en negen en negentig reizen naar Noorwegen heeft gedaan, zonder ooit averij te hebben gehad, terwijl hij thans met de 100ste, zegge honderdste, reis naar Noorwegen bezig is. Men weet dat de vaart op Noorwegen niet tot de minst gevaarlijke behoort.

 

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Legger/ Ligger, Tammo Popkes

Familiegegevens en opleiding

Jacob Klaassens Veldman werd geboren te Termunterzijl/Termunten op 01 november 1828 als zoon van Klaas Jans Veldman en Jantje Jacobs Dijkstra.

Hij trouwde op 27 november 1861 te Termunten als scheepskapitein met Nijssien Oosterveld, geboren te Holwierde/Bierum op 01 juli 1833 als dochter van Lukas Derks Oosterveld en Lammegien Harms Bronting. Zij overleed te Termunterzijl/Termunten op 15 september 1880, 48 jaar.

Overlijdensakte van Jacob niet te Groningen gevonden, maar wellicht met zijn schip de 2-mastschoener “Hermanna” vergaan in 1897 bij Frederiksvaerk.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.K.Veldman was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 9 in de periode 1867 t/m 1897

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.K.Veldman/Veltman als gezagvoerder gedurende:

*   1870 t/m 1875 van de kof “Nijssiena” ex Twee Gebroeders, gebouwd in 1849, bouwplaats niet vermeld, 102 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Termunten;

*   1865 t/m 1867 van de kof “Nijssiena” ex Geerdina, gebouwd in 1850 te Veendam, 111 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Termunten. Het schip werd in 1867 verlaten binnengebracht in Noorwegen;

*   1876 t/m 1890 van de schoenerkof “Nijssiena” ex Helena, gebouwd in 1855 te Papenburg, 123 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Termunten. Het schip is in 1890 bij Lysekil gestrand en wrak geraakt;

*   1892 t/m 1897 van de 2-mast schoener “Hermanna” ex Jacobine, gebouwd in 1864 te Papenburg, 163 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Termuntenzijl. Het schip is in 1897 verongelukt bij Frederiksvaerk.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1850-42, 19 juli 1850, kof “Catharina Johanna”, kapitein Bernardus Hillebrand Kuiper, 44 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Gerrit Roelfs Koller, 47 jaar uit Veendam, kok, lichtmatroos Jacob Klaassens Veldman, 21 jaar uit Termunten en een kajuitwachter;

Monsterrol 1862-31, 17 maart 1862, kof “Neissiena”, kapitein Jacob K.Veldman, 33 jaar uit Termunten. Voorts stuurman W.Kaijzer, 45 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1889-63, 21 juni 1889, kof “Nijssiena”, kapitein Jan Veldman, 60 jaar uit Termunterzijl. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1890-63, 17 juni 1890, kof “Nijssiena”, kapitein J.K.Veldman, 55 jaar uit Termunterzijl. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1892-5, 06 februari 1892, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 60 (?)jaar uit Termunterzijl.. Voorts stuurman Jan Hovingh, 56 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1892-90, 23 september 1892, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 63 jaar uit Termunterzijl. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1894-18, 13 maart 1894, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 65 jaar uit Termunterzijl. Voorts stuurman Hiddo Oosterhuis, 51 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-102, 06 oktober 1894, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 65 jaar uit Termunterzijl. Voorts een matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1895-12, 12 maart 1895, schoener “Harmanna”, kapitein J.K.Veldman, geen leeftijd vermeld uit Termunterzijl. Voorts een niet met rang vermeld bemanningslid;

Monsterrol 1895-14, 15 maart 1895, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 66 jaar uit Termunterzijl. Voorts stuurman Klaas Veldman, 31 jaar uit Termunterzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1896-23, 10 maart 1896, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 67 jaar uit Termunterzijl. Voorts stuurman Klaas Veldman, 32 jaar uit Termunterzijl, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1896-53, 16 april 1896, schoener “Harmanna”, kapitein Jacob Veldman, 67 jaar uit Termunterzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1897-8, 10 maart 1897, schoener “Harmanna”, kapitein Jan Veldman, 68 jaar uit Termunterzijl. Voorts stuurman Klaas Veldman, 33 jaar uit Termunterzijl, kok, lichtmatroos/zeilmaker en 2 lichtmatrozen.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Jacob Klaassens wordt in de monsterrollen ook vermeld als Jacob, Jan en met de initialen J.K.
  2. Er zijn in totaal 13 monsterrollen met de naam van Jacob Klaassens op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1850 t/m 1897 met als leeftijden 21 t/m 68 jaar. De zeemanscarrriére heeft derhalve minstens 47 jaar geduurd. De subalterne zeemansperiode heeft zich kennelijk vooral buiten Delfzijl afgespeeld. Ook in de periode 1862- 1889 is Jacob kennelijk vanuit andere havens dan Delfzijl uitgevaren
  4. Als woonplaats is steeds Termunten/Termunterzijl vermeld
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt”

       *     1850           lichtmatroos op de kof “Catharina Johanna”, kapt. Bernardus H.Kuiper                   21 jaar

       *     1862-1890 als kapitein Jacob K c.q.Jan op de kof “Neissiena/Nijssiena”                                    33-62 jaar

                In deze periode is er wat verwarring over de leeftijden. Zij Jacob en Jan twee verschillende kapiteins?

       *     1892-1897 kapitein op de schoener “Harmanna”                                                                              63-68 jaar

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 06 juli 1894114

Calmar, 28 juni. De Nederlandse schoener HARMANNA, kapt. J.K. Veldman, is vlot te Calmar binnengebracht, alwaar men thans bezig is de lading te lossen om daarna de bekomen schade te herstellen.

 

Provinciale Groninger Courant 28 september 1896114

Londen, 25 september. De Nederlandse schoener HERMANNA, kapt. Veldman, van Drammen naar Papenburg, is vol water, op de lading drijvende te Risör aangekomen.

 

Provinciale Groninger Courant 06 oktober 1896114

Risoer, 26 september. Het Nederlandse schoenerschip HARMANNA, kapt. J.K. Veldman, is door experts onderzocht. Het dek is erg ontzet en de lading zal hier worden gelost, ten einde te repareren.

 

Provinciale Groninger Courant 26 maart 1897114

Groningen, 25 maart. Volgens gisteravond ontvangen telegram is het schoenerschip HARMANNA, kapt. J.K. Veldman, op de reis van Delfzijl naar Laurvig totaal verongelukt. Men vreest dat het volk niet is gered. (

 

Provinciale Groninger Courant 30 maart 1897114

Laurvig 24 maart. Bij Ravensholmen, nabij Frederiksvaern (opm: vermoedelijk Frederiksvaerk, Sjaelland ), is een schoener verongelukt, waarbij de gehele bemanning is omgekomen. Naar blijkt uit papieren,gevonden in een aan het strand gedreven boot, is het verongelukte schip de HARMANNA, kapt. J.K. Veldman, thuisbehorende te Termunterzijl. Het schip was naar Treschowsbrug (opm: niet gevonden) bestemd om aldaar hout te laden voor Nederland. (

 

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Veldman, Jacob Klaassens

Monsterrollen

Opgemaakt Veendam
Datum: 1850-05-04
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ANNECHIENA VAN VEENDAM
Schipper: Boon, Gosse Germs
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten