Inloggen
ALBRECHT BEYLING - ID 14225


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1849-07-23 / 1870-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1849
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: C. Gips & Zn. - Werf 'De Nijverheid', Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1849-05-25
Delivery Date: 1849-07-00
Technical Data

Gross Tonnage: 263.00 lasts
Gross Tonnage 2: 507.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1849
Datum agenda: 1849-07-23
Register nr: 18490571
Scheepsnaam: ALBRECHT BEIJLING
Type: Bark
Lasten: 263
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groot Roelants & Co., de
Plaats: Schiedam
Kapitein op moment van verzoek: Erve, K. van de
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1849-07-23 ALBRECHT BEIJLING
Manager: Firma De Groot, Roelants & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Callsign: NCHD

Date/Name Ship 1870-00-00 GRAF MOLTKE
Manager: Marchand & Co., Stettin, Germany
Eigenaar: Marchand & Co., Stettin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Stettin / Germany

Ship Events Data

1878-10-13: Final Fate:
Op 13 oktober 1878 werd de GRAF MOLTKE in positie 48º22' NB en 26º WL zinkende door de opvarenden verlaten. Allen werden gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van de Erve was met vlagnummer R283 in de periode 1850 t/m 1856 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein K. van de Erve met vlagnummer R283 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851             van de bark “Albrecht Beyling”           263 last     voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

*    1855             van de bark “Soolo”                              354 last     voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

 

Bouma025 vermeldt K.v/d Erve als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1854 van de bark “Albrecht Beyling”, gebouwd in 1849 te Schiedam, 507 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.;

*    1855 t/m 1856 op de bark “Sooloo”, gebouwd in 1843 te Schiedam, 660 ton o.m., varend voor de Groot Roelant te Schiedam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd eind december 1852 (preciese datum niet vermeld) staat onder de rubriek Scheepsberichten het volgende.096:

HARTLEPOOL 8 Januarij. De Holl.bark Albrecht Beijling, kapt. v.d.Erver, alhier van Texel gearriveerd, heeft op de reis in een storm een matroos, genaamd R.H.Sassen, over boord verloren. Men was onmiddellijk na het ongeval bijgedraaid en had een boot over boort gezet, doch niets van de drenkeling ontdekt.”

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Erve, K. van de
Overige informatie: 0

Kapitein varend voor de firma de Groot, Roelants,Schiedam

Bark  ALBRECHT BEIJLING Id 14225

Periode 1854/1863.

Schrijfwijze als Mulder komt voor.

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Muller, G.L.

Familiegegevens en opleiding

Cornelis van der Burg werd geboren op 30 juli 1817 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Willem van der Burg , metselaar, en Jobina Vijl. Hij woonde te Rotterdam en vertrok op een onbekend moment uit deze stad. Daarna woonde hij te Schiedam en keerde op 15 september 1855 weer terug, waar hij o.a. woonde aan de Oostsingel Wijk 13 nr. 493.

Hij was getrouwd met Wilhelmina Vermooten en voor den 2e maal te Rotterdam op 26 juli 1848 met Henriëtte Adriana van der Heim Bosschaart, geboren op 22 september 1826 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Johannes Henricus van der Heim Bosschaart en Janna van Kralingen005.

Cornelis werd in februari 1872 vermist op zee.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van der Burg was met vlagnummer R435 in de periode 1855 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

C.van der Burg was in 1871 afwisselend commissaris van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart.058.

  1. van der Burg wonend te Rotterdam was van 03 februari 1854 t/m zijn royement in 1872 met vlagnummer 88 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Willem III” van rederij de Groot Roelands en Co te Schiedam. Toegevoegd is dat hij werd vermist sinds februari 1872. 064.

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat C. van den Burg als gezagvoerder064:

  • 1854 t/m 1859 bark “Willem III”   boekhouders de Groot Roelands & Co te Schiedam
  • 1861 fregat “Bato”  boekhouder Maatschappij van Dordrechtse Scheepsreederij

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein C. van der Burg met vlagnummer R435 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1855, 1858 bark “Koning Willem III” 322 last  de Groot, Roelants & Co te Schiedam
  • 1859 geen vermelding van schip en boekhouder
  • 1862 fregat “Bato”      475 last  v/d Dordtsche Scheepsreederij
  • 1863 t/m 1867 bark “Albrecht Beijling” 268 last      de Groot, Roelants & Co te Schiedam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

  1. van den Burg Bato 14 oktober 1861     21 oktober 1862

 

Bouma025 vermeldt C. van der Burg als kapitein gedurende:

  • 1850 van de bark “Koning Willem III”, gebouwd in 1850 te Schiedam, 600 ton o.m., varend voor de Groot Roelants & Co te Schiedam;
  • 1853 t/m 1859 van de bark “Willem III”, gebouwd in 1850 te Dordrecht, 609 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam. Het schip is in december 1859 gestrand bij Brouwershaven en wrak geraakt;
  • 1861 t/m 1863 op het 3/m schip “Bato”, gebouwd in 1836 te Dordrecht, 898 ton o.m., varend voor J.S.Vriesendorp, J.de Voogd & F.C.Déking Dura te Dordrecht. Het schip werd in 1863 verkocht naar Engeland;
  • 1864 t/m 1870 van de bark “Albrecht Beyling”, gebouwd in 1849 te Schiedam, 507 ton o.m., varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam.. Het schip werd in 1870 verkocht naar Duisland;
  • 1872 op de bark “Samhiri” ex Patriarch Samhiri, gebouwd in 1858 te Schiedam, 726 ton o.m., varend voor J.H.van Gent te Schiedam. Het schip werd in 1872 vermist.

 

Overige bijzonderheden

“Koning Willem III”, 1850, 600 ton: De “Koning Willem III” is in 1850 gebouwd in Dordrecht bij Gips & Zn, mat 609 ton, voer voor De Groot, Roelants & Co te Schiedam en werd in 1850 uitgehaald door kapitein H.R.Bok. Zijn opvolger in 1853 van kapitein C. van den Burg tot aan de stranding in 1859. Het schip is identiek aan de “Willem III” in Bouma, welke vermelding geschrapt kan worden. (Informatie Verhoeff, mei 2005).

De bark “Willem III” onder kapitein C. van der Burg staat op 16 augustus 1852 geregistreerd te Cardiff en vervolgens met aankomst op 12 januari 1852 te San Francisco. De reis moet via Kaap Hoorn zijn gegaan. De volgende vermelding is Batavia, zonder datum en het schip zal dus via Kaap de Goede Hoop naar Europa zijn teruggezeild.121

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Burg, Cornelis van der

Algemene informatie

Albrecht Beyling, schout van Gouda, werd in 1425 tijdens de Hoekse en Kabeljauwse twisten te Schoonhoven geexecuteerd.  (bron: Wikipedia)

NRC 260549 Schiedam, 25 mei. Alhier is heden van de scheepstimmerwerf De Nijverheid te water gelopen het barkschip ALBRECHT BEYLING, groot omtrent 330 lasten, zullende gevoerd worden door kapt. K. van de Erve, gebouwd voor een rederij onder directie van de heren De Groot, Roelants & Co, en bestemd voor de vaart op de Oost-Indiën. Daarna is voor rekening van dezelfde heren de kiel gelegd voor een driemast schoenerschip van circa 225 lasten, de naam zullende voeren van MARY GODDARD.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten