Familiegegevens en opleiding
Jacob van der Linden werd geboren in 1806 te Krimpen aan de Lek.
Hij trouwde met Agata Boogaart, geboren 1813 te Krimpen aan de Lek. In 1840/1854 woonde hij op de Hoogt E443 te Dordrecht. In 1860 vertrok hij naar Krimpen aan de Lek
Hij overleed in 1867 in Krimpen aan de Lek064
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.van der Linden, adres Daniels & Arbman, werd met vlagnummer 377 effectief lid van "Zeemanshoop" per 20 juni 1837 op voorspraak van W.Blom. Bij de inschrijving werd als zijn schip vermeld de "Orion". Toegevoegd is "bedankt"002.
In de Algemene Vergaderingen van 13/20 juni 1837 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/benoemd Jacob van der Linden, oud 31 jaar, voerend de “Jacob Cats”, wonend te Dordrecht, en met als adres D.D.Buchler te Amsterdam, voorgesteld door kapitein W.Blom023.
-
v/d Linden uit Dordrecht was in de periode 30 juni 1837 t/m zijn overlijden in 1867 met vlagnummer 6 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”.111
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de Bestuursvergadering van 28 september 1843 en de Algemene Vergadering dd 24 oktober 1843 van Zeemanshoop wordt melding gemaakt van een brief van kapitein J.van der Linden “waarbij Z.Ed. een kaart van het eiland St.Helena ten geschenke aanbied” De schenking wordt in dank aanvaard en ter inzage gegeven.023
In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd november 1836 staat een storting van f 15,- als entreegeld van kapitein J.van der Linden.064b
In de Bestuursvergadering dd 19 januari 1844 van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat de mededeling dat kapitein A.(moet zijn J.) van der Linden heeft geschonken een in “steendruk gebragte kaart van het eiland St.Helena.”. Deze wordt in dank aanvaard.064a.
In het kasboek van het Armenfonds van het Dordtse zeemanscollege staat de gift van f 15,- door de erven van kapitein J. van der Linden.064b.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
377 1837 fregat Jacob Cats A.van Hoboken & Zn te Rotterdam
1838-1846 fregat Orion A.van Blussé van Oud Alblas c.s. te
Dordrecht
1848-1852 bark Admiraal Piet Hein van Baggen & Co te Amsterdam
1853 geen vermelding van schip en boekhouder
130 1854-1860 bark Louisa Kroonprinses van Zweden G.Mauritz te Dordrecht
1861 geen vermelding van schip en boekhouder
1862-1863 bark Louisa Kroonprinses van Zweden G.Mauritz te Dordrecht
1864 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
kapitein naam schip vertrek terugkomst
-
van der Linden Louise Kroonprinses der Ned (sic) 18 mei 1860 02 juni 1861
Louise Kroonprinses van Zweden 10 januari 1863 22 november 1863
In Ledenlijsten de Dordtse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staatJ. van der Linden als gezagvoerder064a:
* 1842 t/m 1846 fregat “Orion” boekhouder Blussé van Oud Alblas
* 1850; 1852 t/m 1854 bark “” Admiraal Piet Hein boekhouder van Baggen & Co te
Amsterdam
* 1855 t/m 1859; 1861 bark “Louisa, Kroonprinses van Zweden boekhouder G.Mauritz te Dordrecht
Bouma025 vermeldt J. van der Linden als gezagvoerder gedurende:
* 1838 op de het 3/m schip “Jacob Cats”, gebouwd in 1835 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 790 ton o.m., varend voor A.Blussé van Oud Alblas te Dordrecht (deze opgave klopt niet met die van het troepentransport. Bouma noemt in 1836 J.Ingerman als gezagvoerder. Wellicht is die direct na de afbouw in 1835 de kapitein geweest, terwijl half 1836 van der Linde hem heeft opgevolgd. Ook voer van der Linden in 1837 volgens de AAKZ001 voor van Hoboken in Rotterdam).
* 1839 t/m 1847 van het 3/m schip “`Orion”, gebouwd in 1838 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 914 ton o.m., varend voor A.Blussé van Oud Alblas te Dordrecht;
* 1849 t/m 1853 van de bark “Admiraal Piet Hein”, gebouwd in 1848 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 671 ton o.m., varend voor van Baggen & Co te Amsterdam;
* 1855 t/m 1861 van de bark “Louisa Kroonprinses van Zweden”, gebouwd in 1854 op de werf van Jan Schouten te Dordrecht, 564 ton o.m., varend voor G.Mauritz te Dordrecht;
* 1863 t/m 1864 op hetzelfde schip en voor dezelfde rederij.
Overige bijzonderheden
-
van der Linden verzorgde per 18 juli 1836 vanuit Hellevoetsluis met de “Jacob Cats” een troepentransport van 5 officieren en 130 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 02 november 1836 na 97 dagen065.
-
van der Linden vertrok op 10 januari 1863 van Nieuwediep met de “Kroonprinses Louise van Zweden” (sic) en 1 landmachtsoldaat naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 05 mei 1863 na een reis van 115 dagen065.
Dordrecht, 30 october 1837
Zaterdag 28 october omstreeks half vijf is hier van de werf de Merwede van de scheepsbouwmeester C. Gips en Zonen met het beste gevolg te water gelaten, het voor Rotterdamsche rekening gebouwde fregatschip Soerabaja en is onmiddellijk daarna voor een reederij binnen deze stad op voornoemde werf de kiel gelegd voor het fregatschip Orion.
De Soerabaja, 624 ton, werd gebouwd voor J. Serruys en Co.
De Orion, 914 ton, voor A. Blussé van Oud-Alblas.
Bron: www.grotezeilvaart.nl
Het fregat de ´Jacob Cats” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 15 reizen waarvan de volgende onder gezag van kapitein J.van der Linden:
3de reis Augustus 1837 naar Batavia en weer terug in mei 1838.
Het fregat de “Orion” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 11 reizen waarvan de volgende onder gezag van kapitein J. van der Linden:
1ste reis november 1838 naar Batavia en terug in augustus 1839
2de reis januari 1840 naar Batavia en terug in januari 1841
3de reis februari 1842 naar Batavia en terug in februari 1843
4de reis maart 1844 naar Batavia en terug in januari 1845
5de reis augustus 1845 naar Batavia en terug in september 1846
Gegevens van P. Blussé te Vught die ze ontleende aan het Blusséarchief in het Stadsarchief van Dordrecht.
Ontleend aan van Blokland-Visser064:
MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht
Op 26 november 1830 (MRD 468) was hij 1e stuurman op het fregat “Stad Dordrecht” onder kapitein Klaas van Schinkel en vertrok met 41 man naar Batavia.
Op 05 december 1831 (monsterrol 526, Gemeentearchief van Dordrecht) monsterde hij als 1e stuurman aan op het fregat “Stad Dordrecht” voor een reis naar Batavia, onder kapitein Klaas Schinkel uit Dordrecht.
Op 11 juli 1836 (MRD 786) was hij 1e stuurman op het fregat “Jacob Cats”, onder kapitein Jan Ingerman.
Op 14 juli 1836 draagt Klaas Schinkel het gezag over aan Jacob v/d Linden en deze vertrekt met de “Jacob Cats” op 28 juli 1836 uit Hellevoetsluis met 40 man naar Batavia. Hij is op 07 mei 1837 terug in Amsterdam
Op 05 juli 1837 (MRD 827 Dordrecht) monsterde hij als gezagvoerder op het fregat “Jacob Cats”, en vertrekt op 06 augustus 1837 voor een reis naar Batavia. Hij is terug op 01 mei 1838
Op 20 september 1838 (MRD 900), is Jacob van der Linden, wonend te Dordrecht, oud 32 jaar, kapitein op het fregat “Orion” en vertrekt op 1 november 1838 uit Hellevoetsluis met 42 man naar Batavia. Hij is terug in Amsterdam op 19 augustus 1839. Hij maakt met dit schip 6 reizen.
Blijkens een monsterrol (Gemeentearchief te Dordrecht) dd 02 oktober 1839 monsterde kapitein Jacob van der Linden op de “Orion”aan voor een reis naar Batavia met een equipage van 40 man.
Volgens monsterrol nr. 1380 dd Op 21 mei 1848 (MRD 1380) is hij kapitein op de bark “Admiraal Piet Hein” en vertrekt met 27 man naar Batavia.
Volgens monsterrol nr. 1655 dd Op 05 oktober 1854 (MRD 1655) was hij gezagvoerder op de bark “Louise Kroonprinses der Nederlanden” en vertrok met 21 man naar Akyab.
Een scheepsportret door J.Spin van de “Orion” bevindt zich in de privécollectie van Mr. P.Blussé van Oud Alblas te Rotterdam. Het schip is getoond te Den Helder aanlopend met de Dordtse vlag nr.6 van kapitein van der Linden in de fokkemast en diens Amsterdamse vlag nr. 377 in de bezaan. melding dd 15 maart 2009 van Mr. Blussé
Amsterdamsche Courant 10 oktober 1844
“Schepen in lading naar Batavia:
Gekoperd 2-deks fregat ORION, kapt. J. van der Linden, van Dordrecht. … “
NRC 13 maart 1848
Dordrecht, 12 maart. Naar men verneemt zal a.s. woensdag de 15e dezer van de werf van de scheepsbouwmeester J. Schouten alhier te water worden gelaten het nieuw, gekoperd, tweedeks fregatschip ADMIRAAL PIET HEIN, voor rekening van de heren Van Baggen & Co te Amsterdam. Hetzelve zal gevoerd worden door kapt. J. van der Linden en is bestemd voor de vaart op de Oost-Indiën.
NRC 16 maart 1848
Dordrecht, 15 maart. Heden middag omstreeks 1 ure is van de werf van de scheepsbouwmeester J. Schouten alhier te water gelaten het nieuw gebouwd en gekoperd tweedeks barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, groot 500 Java-lasten, gebouwd voor rekening van de heren Van Baggen & Co te Amsterdam, welke bodem zal gevoerd worden door kapt. J. van der Linden en bestemd is voor de vaart op Oost-Indië. Daarna is de kiel gelegd voor een andere bodem, welke de naam zal voeren van IO.
NRC 17 april 1848
Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar Batavia voor passagiers en goederen, om in het begin der maand mei te vertrekken, het nieuwgebouwd, kopervast en gekoperd barkschip ADMIRAAL PIET HEIN, gevoerd door kapt. J. van der Linden, hebbende uitmuntende inrichting voor passagiers en voerende een geëxamineerde scheepsdokter. Adres bij de scheepsmakelaar Hoyman & Schuurman te Amsterdam en Sandberg & Co. te Dordrecht.
NRC 16 november 1855
Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 11 schepen, als: ….
Voor Amsterdam: LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN, kapt. J. van der Linden, van Dordrecht….
NRC 02 oktober 1857
Batavia, 10 augustus. Scheepsvrachten. Gedurende de laatste maand hebben de volgende bevrachtingen plaats gehad: …..LOUISE KROONPRINSES VAN ZWEDEN NLG 105 voor suiker en lichte goederen….
Familiegegevens en opleiding
Martinus Priebee werd geboren te Purmerend op 11 oktober 1825.
Hij huwde met Maria Weers, geboren te Amsterdam op 11 oktober 1823.
Op 14 december 1848 huwde te Amsterdam:
Martinus Pribee, geboren en wonende te Purmerend, oud 23 jaar, zoon van Christiaan Pribee, overleden, en Aaltje Dinkla, wonende te Purmerend, met
Maria Weers, geboren en wonende te Amsterdam, 25 jaar, geboren op 11 oktober 1823 als dochter van Jan Coenraad Weers, koornmolenaar, en Zwaantje Olie, beiden wonende te Amsterdam.
De ondertekening in de trouwakte van de bruidegom was “M.Priebee”.
Overlijdensgegevens van Martinus en Maria niet teruggevonden in Amsterdam.
Ontleend aan trouw- en geboorteakten op het Gemeentearchief van Amsterdam.
In het Bevolkingsregister van Edam staat vermeld Martinus Priebée, geboren in 1825 te Purmerend, van beroep schipper, Eavangelisch Luthers, wonend op de Voorhaven W5 Nr. 105, gehuwd met Maria Weers, geboren op 11 oktober 1823 te Amsterdam, eveneens Evangelisch Luthers.
Op 28 juni 1892 overleed te Purmerend Sientje Priebee, wonend op de Weerwal Wijk D, nr. 101, oud 76 jaar, weduwe van Pieter Koning, dochter van Christiaan Priebee en Aaltje Dinkla.
Rijksarchief te Haarlem.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
M. Priebee werd met vlagnummer 782 effectief lid van Zeemanshoop per 12 december 1848 op voordracht van H.Zeven. Zijn schip bij de inschrijving was de "Eendragt"002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 05/12 december 1848 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd M.Priebee oud 23 jaar, voerend de kof “Eendragt”, op voordracht van kapitein H. Zeeven.023.
M. Priebee trad per 04 december 1850 toe als deelnemer tot het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
782 1848 kof de Eendragt geen opgave
1849 geen vermelding van schip en boekhouder
1850-1851 kof Pieter geen opgave
1852-1853 kof Maria C.Pouw te Edam
398 1854-1855 kof Maria idem
1856-1857 brik Wilhelmina en Elize J.Teengs Telting te Alkmaar
1858-1861 brik Wilhelmina en Elize T.Teengs Telting te Edam
1862-1863 brik Wilhelmina en Elize P.van Rooyen Az te Oosthuizen
1864-1866 bark Admiraal Piet Hein idem
1867 geen vermelding van schip en boekhouder
1868-1871 brik Wilhelmina en Elize P.van Rooyen Az te Oosthuizen
1872-1875 geen vermelding van schip en boekhouder
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
M.Priebee Wilhelmina & Elize 16 maart 1860 22 mei 1862
Wilhelmina &Elize 01 september 1862 geen opgave
Wilhelmina & Elize 25 juni 1864 1864 (geen datum gegeven)
Admiraal Piet Heion 22 september 1864 “verloren reis”
Wilhelmina & Elize 01 mei 1868 31 oktober 1868
Bouma025 vermeldt M.Priebée als gezagvoerder gedurende:
* 1849 van de kof “Eendragt”, gebouwd in 1829 te Groningen, 112 ton o.m., varend voor H.C.Koker te Broek in Waterland. Het schip voer in 1850 voor kapitein/eigenaar J.R.Schuring te Pekela en was herdoopt in “Antje”;
* 1853 van de kof “Pieter” ex Johanna de Vries”, gebouwd in 1826 te Nieuwendam, 117 ton o.m., varend voor W.Pont te Edam; (Bouma spreekt van Pribée)
* 1853 t/m 1857 van de schkof “Maria” ex J.H.Graaf van Rechteren, gebouwd in 1845 te Hoogezand, 103 ton o.m., varend voor C.Pauw te Edam;
* 1857 t/m 1858 van de brik “Wilhelmina & Elise”, gebouwd in 1857 te Alkmaar, 270 ton o.m., varend voor J.Teengs Telting te Alkmaar;
* 1859 t/m 1861 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder, maar nu varend vanuit Edam;
* 1862 van hetzelfde schip maar nu varend voor C.H.Zoutmaat-Brugman te Edam;
* 1863 t/m 1864 van hetzelfde schip maar nu varend voor P. van Rooyen Az te Oosthuizen;
* 1865 t/m 1866 van de bark “Admiraal Piet Hein”, gebouwd in 1848 te Dordrecht, 671 ton o.m., varend voor P.van Rooyen Az te Oosthuizen. Het schip werd in N.O.I. in averij afgekeurd;
* 1869 t/m 1872 van de brik “Wilhelmina & Elise”, gebouwd in 1857 te Alkmaar, 270 ton o.m., varend voor P. van Rooyen Az te Oosthuizen. Het schip voer in 1873 voor C.M.Nap te Groningen en was herdoopt in “Dieuwerke”;
* 1874 t/m 1875 van de bark “Christina” ex Vriendentrouw, gebouwd in 1854 te Krimpen aan de IJssel, varend voor de Vries & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1875 verkocht te Soerabaja. Bouma vermeldt geen koper maar wèl dat het schip in 1877 lek op het strand van Bezoeki werd gezet en wrak raakte. (was Priebée toen ook nog kapitein?)
Overige bijzonderheden
Geen