Inloggen
CITADEL - ID 1382


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1950
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5073040
Nat. Official Number: 2569 Z GRON 1950
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'De Waal', Zaltbommel, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 636
Launch Date: 1950-07-01
Delivery Date: 1950-09-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 198
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN no. 430118-2 Type G4V42 (285x420)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 369.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 241.00 Net tonnage
Deadweight: 460.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25203 Cubic Feet
Bale: 23600 Cubic Feet
 
Length 1: 45.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.97 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.64 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.00 Meters Depth, moulded
Draught: 2.95 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-09-04 CITADEL
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rijkent Huizenga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDKM

Date/Name Ship 1971-02-08 CITADEL
Manager: M.J. Brown, King's Lynn, Great Britain
Eigenaar: M.J. Brown, King's Lynn, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: King's Lynn / Great Britain
Callsign: GOUH

Date/Name Ship 1971-06-00 CITADEL
Manager: Glen Eyre Shipping Co. Ltd., King's Lynn, Great Britain
Eigenaar: Glen Eyre Shipping Co. Ltd., King's Lynn, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: King's Lynn / Great Britain
Callsign: GOUH

Date/Name Ship 1972-00-00 CITADEL
Manager: Gardline Shipping Ltd., Lowestoft, Great Britain
Eigenaar: Gardline Shipping Ltd., Lowestoft, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Lowestoft / Great Britain
Callsign: GOUH

Date/Name Ship 1972-11-00 CITADEL
Manager: David Copestake, London, Great Britain
Eigenaar: David Copestake, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: King's Lynn / Great Britain
Callsign: GOUH

Ship Events Data

1950-07-03: Algemeen Handelsblad 03-07-1950: Tewaterlating m.s.”Citadel”. Van de scheepswerf De Waal N.V. te Zaltbommel is tewater gelaten het m.s.”Citadel”, gebouwd voor rekening van de heer R. Huizinga te Groningen. Het schip heeft een laadvermogen van 450 ton en is voorzien van een 4 cil. MAN motor van 195 PK.
1950-09-06: Als CITADEL, zijnde een stalen motorschip, groot 1044.81 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 26-08-1950 no. 8149, liggende te Rotterdam, door A. van der Velden, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2569 Z GRON 1950 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis bemanning, 2.10 m. uit de hekplaat, 1.00 m. uit de lengteas, 1.45 m. boven dek.
1950-09-06: NvhN 06-09-1950: Citadel. Gistermiddag arriveerde in Rotterdam het nieuwe kustvaartuig Citadel. Dit 45 meter lange schip is bestemd voor kapitein Huizinga te Groningen. Het schip werd gebouwd op de werf „De Waal" te Zaltbommel, is uitgerust met een motor van 300 pk en meet 450 t. dw. Het schip heeft, na een proefvaart, ligplaats gekozen aan De Boompjes te Rotterdam.
1950-09-07: NvhN 07-09-1950: Proeftocht m.s. CITADEL. Op de Waal vond de proeftocht plaats van het m.s. Citadel, gebouwd door Scheepswerf De Waal te Zaltbommel, in opdracht van de heer Huizenga te Groningen. Het schip is van het raised quarterdeck-type en is gebouwd onder hoogste klasse Bureau Veritas en voldoet aan de voorschriften van Scheepvaartinspectie voor onbeperkte vaart. , De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte o.a. 45 M., lengte l.l. 41.50 M., breedte 7.60 M., holte 3.00-3.90 M., draagvermogen 475 ton. Het schip heeft 1 laadruim en 2 laadhoofden, één mast en 2 laadbomen van 3 ton elk, welke worden bediend door 2 stuks laadlieren van 3 ton, fabrikaat Bodewes, Foxhol. De voortstuwing geschiedt door een 4 cyl. M.A.N. motor van 195 P.K., waarmede een snelheid van ruim 9 mijl werd behaald. Na de goed geslaagde proeftocht werd het schip tot volle tevredenheid door de eigenaar overgenomen.
1971-01-20: NvhN 20-01-1971: Citadel verkocht. De heer R. Huizenga te Groningen heeft door bemiddeling van Supervision Shipping and Trading Co. te Rotterdam zijn motorkustvaartuig Citadel verkocht aan een Britse rederij te King's Lynn. De Citadel heeft een draagvermogen van circa 440 ton bij 369 bruto register ton en werd in 1950 gebouwd bij de NV Scheepswerf De Waal te Zaltbommel. Het schip behoort tot het raised- quarterdek-type en is voorzien van een 280-pk MAN-dieselmotor.
1974-07-00: Bovenbouw totaal uitgebrand terwijl het schip in Antwerpen lag.
1977-08-00: Opgelegd te Rupelmonde, naderhand aan de ketting.
1978-01-25: Final Fate:
Begonnen met sloop door Jos De Smedt te Burcht. (België.)

Afbeeldingen


Omschrijving: CITADEL
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CITADEL
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: CITADEL
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: CITADEL
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: CITADEL
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: CITADEL Britse vlag
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname