Inloggen
CHARLOTTE & ANNA - ID 1358


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1899-12-30 / 1904-06-06 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1867
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Schiffswerft J.W. Klawitter, Danzig, North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Werfnummer: 40
Launch Date: 1867-05-08
Delivery Date: 1867-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 414.11 Net tonnage
 
Length 1: 123.0 Feet (British) Registered
Beam: 28.0 Feet (British) Registered
Depth: 16.6 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-01-26
Register nr: 0
Scheepsnaam: CHARLOTTE EN ANNA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Arkema, N.
Plaats: Delfzijl
Kapitein op moment van verzoek: Arkema, N.
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door Consul te New Castle1900-01-27, uitreiking111-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1867-00-00 CHARLOTTE & ANNA
Manager: R. Seeger & Co., Danzig, North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Eigenaar: R. Seeger & Co., Danzig, North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Shareholder:
Homeport / Flag: Danzig / North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)
Callsign: HFNJ

Date/Name Ship 1871-04-16 CHARLOTTE & ANNA
Manager: R. Seeger & Co., Danzig, Germany
Eigenaar: R. Seeger & Co., Danzig, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Danzig / Germany
Callsign: HFNJ

Date/Name Ship 1891-00-00 CHARLOTTE & ANNA
Manager: Hermann Gronau, Danzig, Germany
Eigenaar: Hermann Gronau, Danzig, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Danzig / Germany
Callsign: HFNJ

Date/Name Ship 1895-00-00 CHARLOTTE & ANNA
Manager: F Biedenweg, Greifswald, Germany
Eigenaar: F Biedenweg, Greifswald, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Greifswald / Germany
Callsign: HFNJ

Date/Name Ship 1899-12-30 CHARLOTTE & ANNA
Manager: T. Gransbergen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Nicolaas Arkema, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NJWK

Ship Events Data

1899-12-30: DS 020100: De bark CHARLOTTE & ANNA van 414 ton, liggende te Stettin, is aangekocht op 30 december 1899 door N. Arkema te Delfzijl (boekhouder T. Gransbergen)
1904-06-00: Final Fate:
De CHARLOTTE & ANNA, kapt. N. Arkema, is in juli 1904 voor de sloop verkocht aan de heer Constant te Zijpe.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Nicolaas Arkema werd geboren te Delfzijl op 28 februari 1848 als zoon van Jan Sivers Arkema en Bouchien Cornelis Schrader, de eigenares van een trekschuit. Hij was de broer van de latere kapiteins Albertus (1844) en Pieter (1849)

Hij trouwde te Groningen op 01 december 1887 met Trijntje de Jonge, geboren te Smilde op 19 oktober 1860 als dochter van de vervener Gauke de Jonge en Susanna Rijtema. Op 20 juli 1889 overleed op zee de 6 maanden oude dochter Bouchien. Trijntje overleed te Delfzijl op 11 oktober 1893, 32 jaar.

Nicolaas trouwde voor een tweede maal te Delfzijl op 23 november 1899 met Maria Catharina Schmidt, geboren 03 mei 1844  te Winschoten als dochter van Johann Ludwig Theodor Schmidt en Frouwke Addens. Zij overleed te Delfzijl op 24 januari 1925, 80 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.Arkema wass effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl mett vlagnummer 50 in 1891-1892 en vlagnummer 51 van 1892 t/m 1912.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma 025 vermeldt  N.Arkema als gezagvoerder gedurende:

*    1886 t/m 1891 van de bark “San Francisco”, gebouwd in 1859 te Reiherstieg, 436 ton o.m., varend voor S. v/d Hei te Heveskes;

*    1892 van de bark “Heveskes I” ex Frieda Grampp, gebouwd in 1868 te Sestri, 496 ton o.m., varend voor S.v/d Hei te Heveskes;

*    1894 van de bark “Heveskes II”, ex. Irma, ex Libertas, ex Pyrmont, gebouwd in 1866 bij de wed. J.Oltman te Brake, 390 ton, varend voor S. v.d. Hei te Heveskes;

*    1897 t/m 1898 van de bark “Dieuwerdina” ex Geertruida Albertine ex Marguerite-Louise Regine, gebouwd in 1863 door O’Brien te Bathurst, New England, 389 ton o.m., varend voor F.Gransbergen te Delfzijl. Het schip strandde bij Nerva en geraakte wrak;

*    1900 t/m 1902 van de bark “Charlotte & Anna”, gebouwd in 1867 bij J.W.Klawitter te Danzig, 452 ton o.m., varend voor F.Gransbergen te Delfzijl. Het schip werd in 1905 gesloopt.

 

Monsterrollen in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1866-17, 28 februari 1866, kof “Trekvogel”, kapitein Hendrik Freese, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Heikema, 24 jaar uit Siddeburen, kok Nicolaas Arkema, 18 jaar uit Farmsum, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1867-19, 04 maart 1867, kof “Agnes Thecla”, kapitein Geert Jans Holte, 43 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Johannes Smit, 38 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en de lichtmatroos Nicolaas Arkema, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1868-15, 06 maart 1868, kof “Hemmo Buringh”, kapitein Jan H.Koning, 43 jaar uit Zuidbroek. Voorts stuurman Karel Martens, 35 jaar uit Zuidbroek, kok, matroos en de lichtmatroos Nicolaas Arkema, 20 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1869-22, 17 maart 1869, schoener “Pax”, kapitein Roelf H. de Groot, 31 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts stuurman Ailt F. van der Veen, 37 jaar uit Oude Pekela, 2 koks, matroos/zeilmaker, 2 matrozen en de lichtmatroos Nicolaas Arkema, 21 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1869-49, 06 augustus 1869, schoener “Pax”, kapitein Roelf H. de Groot, 31 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts tuurman Ailt F. van der Veen, 37 jaar uit Oude Pekela, kok, bootsman, 2 matrozen en de lichtmatroos Nicolaas Arkema, 21 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1871-10, 02 maart 1871, schoener “Geessien Schreuder”, kapitein C.G.Ph. Rottinghuis, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 32 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 23 jaar uit Delfzijl en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1872-104, 12 september 1872, brik “Daisy”, kapitein Jan Barth Ohlsen, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Johann H.Martini, 29 jaar uit Leermoor (D), bootsman, kok, 4 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 24 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-81, 26 juni 1873, kof “Catharina Gerhardina”, kapitein Gerhardus Hermannus Folgering, 32 jaar uit Appingedam. Voorts de matroos Nicolaas Arkema, 25 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1873-142, 01 oktober 1873, schoener “Amstel”, kapitein Jacob van Buuren, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 25 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1875-55, 06 april 1875, schoener “Catharina”, kapitein Pieter Dijkstra, 40 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Luitje R.Astuling, 38 jaar uit Farmsum, kok, timmerman/matroos en 5 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 26 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1876-9, 29 februari 1876, schoener “Oncko”, kapitein Freerk Jansen Teerling, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-23, 08 maart 1877, schoener “Loppersum”, kapitein Thomas Wieringa, 44 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 29 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-166, 20 september 1877, galjoot “Alida”, kapitein Frederikus Kuiper, 27 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Tjerk Meijer, 49 jaar uit Amsterdam, kok en de matroos Nicolaas Arkema, 29 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1877-172, 27 september 1877, bark “Caroline”, kapitein Lauwe Cornelis Cupido, 32 jaar uit Harlingen. Voorts stuurman Balthasar Keun, 30 jaar uit Harlingen, kok, 6 matrozen waaronder Nicolaas Arkema, 29 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-104, 08 juli 1878, bark “Suriname”, kapitein Cornelis Borst Dz, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1878-146, 01 november 1878, bark “Suriname”, kapitein Cornelis Borst Dz, 34 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Nicolaas Arkema, 30 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Willem Schreuder, 33 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1881-32, 31 maart 1881, brik “Martha”, kapitein Johannes Kremer, 41 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 33 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-60, 14 juni 1884, bark “San Francisco”, kapitein Albertus Arkema, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 36 jaar uit Delfzijl, zeilmaker, bootsman, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1885-57, 03 juli 1885, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 37 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 9 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1885-88, 22 september 1885, bark “Auguste”, kapitein Pieteer Arkema, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Arkema, 37 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 9 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1886-51, 07 juli 1886, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Thijs de Boer, 25 jaar van Schiermonnikoog, bootsman, kok, 5 matrozen en 2 lichtmatrozen

Monsterrol 1886-73, 27 augustus 1886, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Kistenkas, 28 jaar uit Oude Pekela, timmerman, kok, bootsman, 3 matrozen en 2 lichtmatrrozen;

Monsterrol 1887-13, 03 maart 1887, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaass Arkema 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Doorenbos, 44 jaar uit Groningen, kok, zeilmaker, bootsman, 4 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-96, 20 september 1887, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 27 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 5 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-112, 12 december 1887, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Thomas Wiebes Kuiper, 45 jaar  uit Schiermonnikoog, zeilmaker, kok, bootsman, 5 matrozen, lichtmatroos en de kapiteinsvrouw Trijntje de Jong, 27 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1888-75, 04 augustus 1888, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 40 jaar in Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 27 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 4 matrozen, kajuitwachter en de kapiteinsvrouw Trijntje de Jonge, 27 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1888-107, 12 oktober 1888, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Age van Gorkum, 27 jaar uit Harlingen, bootsman, zeilmaker, kok, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1888-111, 17 oktober 1888, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. verder geen namen op de monsterrol;

Monsterrol 1889-66, 26 juni 1889, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-33, 26 maart 1890, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 29 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1890-89, 20 augustus 1890, bark “San Francisko”, kapitein Nicolaas Arkema, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 29 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1891-50, 30 april 1891, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen, kajuitwachter, de kapiteins vrouw Trijntje de Jonge, 30 jaar uit Delfzijl en de kapiteinsdochter, Bouchien Arkema, 1 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1891-68, 07 juli 1891, bark “San Francisco”, kapitein Nicolaas Arkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hayo Post, 42 jaar uit Farmsum, kok, matroos/zeilmaker, 5 matrozen, lichtmatroos, kajuitwachter,  de kapiteins vrouw Trijntje de Jonge, 30 jaar uit Delfzijl en de kapiteinsdochter, Bouchien Arkema, 1 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1891-113, 19 december 1891, bark “Heveskes I”, kapitein Nicolaas Arkema, 43 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hayo Post, 53 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Derk Brouwer, 26 jaar uit Delfzijl, matroos/timmerman, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-80, 02 september 1892, bark “Auguste”, kapitein Pieter Arkema, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Nicolaas Arkema, 44 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Folcherrt Hoven, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 7 matrozen, kajuitwachter en 2 dekjongens;

Monsterrol 1894-23, 19 maart 1894, bark “Heveskes II”, kapitein Nicolaas Arkema, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, zeilmaker, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1894-94, 17 september 1894, bark “Heveskes II”, kapitein Nicolaas Arkema, 46 jaar uit Delfzijl. |Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 39 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jurko van der Linde, 25 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-1, 17 januari 1896, bark “Heveskes II, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1898-5, 02 februari 1898, bark “Diewerdina”, kapitein Nicolaas Arkema, 49 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Haverbult, 34 jaar uit Groningen, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-56, 07 juli 1898, bark “Diewerdina”, kapitein Nicolaas Arkema, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Oosterveld, 37 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-44, 30 april 1900, bark “Heveskes II”, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1900-72, 20 augustus 1900, bark “Charlotte en Anna”, kapitein N.Arkema, 52 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman H.Woldhekker, 40 jaar uit Groningen, kok en 6 matrozen;

Monsterrol 1902-23, 16 april 1902, bark “Charlotte Anne”, kapitein N.Arkema, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.Göeken, 62 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en 2 dekjongens;

Monsterrol 1902-49, 15 augustus 1902, bark “Charlotte Anna, kapitein N.Arkema, 54 jaar uit Delfzijl. Voorts  stuurman J.Göeken, 61 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, 3 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1903-27, 24 juni 1903, schoener “Regnera”, kapitein Nicolaas Arkema, 55 jaar uit Delfzijl. Ook als kapitein D.Speelman 57 jaar uit Groningen. Voorts stuurman R.Speelman, 23 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1904-15, 25 maart 1904, bark “Diewerdina”, kapitein Nicolaas Arkema, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Geen andere bemanningsleden vermeld.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. In de monsterollen wordt hij aangeduid als Nicolaas of met het initaal N.. De opeenvolging van leeftijden geeft aan dat het steeds om dezelfde perrsoon gaat.
  2. Er zijn in totaal 43 rollen waarop Nicolaas Arkema wordt vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle rollen zijn aanwezig in het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1866 t/m 1904 met als leeftijd van Nicolaas van 18 t/m 56 jaar. Zijn zeemanscarriére heeft dus minstens 38 jaar geduurd. Wellicht heeft hij, vóór 1866, nog vanuit andere havens gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn ingezien
  4. Als woonplaats is in 1866 Farmsum opgegeven, maar in alle volgende jaren Delfzijl.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1866                kok op de kof “Trekvogel”, kapt. H.Freese                                                                           18 jaar

      *    1867                lichtmatroos op de kof “Agnes Thecla”, kapt. G.J.Holte                                                    19 jaar

      *    1868                lichtmatroos op de kof “Hemmo Buringh”, kapt. J.H.Koning                                          20 jaar

      *    1869                lichtmatroos op de schoener “Pax”, kapt. R.H. de Groot                                            21 jaar

      *    1871                matroos op de schoener “Geessien Schreuder”, kapt. C.G.Ph.Rottinghuis               23 jaar

      *    1872                matroos op de brik Daisy”, kapt. J.B.Ohlsen                                                                 24 jaar

      *    1873                matroos op de kof “Catharina Gerhardina”                                                                         25 jaar

      *    1873                matroos op de schoener “Amstel”, kapt. J. van Buuren                                                     25 jaar

      *    1875                matroos op de schoener “Catharina”, kapt. P.Dijkstra                                                       26 jaar

      *    1876                stuurman op de schoener “Oncko”, kapt. F.J. Teerling                                                       27 jaar

      *    1877                stuurman op de schoener “Loppersum”. kapt. Th. Wieringa                                             29 jaar

      *    1877                matroos op de galjoot “Alida”, kapt. F.Kuiper                                                              29 jaar

      *    1877                mattroos op de bark “Caroline”, kapt. L.C.Cupido                                                             29 jaar

      *    1878                stuurman op de bark “Suriname”, kapt. C.Borst Dz                                                     30 jaar

      *    1881                stuurman op de brik “Martha”, kapt. J.Kremer   `                                                        33 jaar

      *    1884                stuurman op de bark “San Francisco”, kapt. Albertus Arkema                                 36 jaar

      *    1885                stuurman op de bark “Auguste”, kapt. Pieter Arkema                                                 36 jaar

 

      *    1886-1891      kapitein op de bark “San Francisco”                                                                               38-43 jaar

      *    1891                kapitein op de bark “Heveskes I”                                                                                           43-jaar

      *    1892                stuurman op de bark “Auguste”, kapt. Pieter Arkema                                                 44 jaar

      *    1894-1896      kapitein op de  bark “Heveskes II”                                                                                 46-48 jaar

      *    1898                kapitein op de bark “Diewerdina”                                                                                    50 jaar

      *    1900                kapitein op de “bark “Heveskes II”                                                                                52 jaar

      *    1900-1902      kapitein op de bark “Charlotte en Anna”                                                                       52-54 jaar

      *    1903                kapitein op de schoener “Regnera”                                                                                  55 jaar

      *    1904                kapitein op de bark “Diewerdina”                                                                                    56 jaar

  1. Nicolaas heeft een relatief lange periode in subalterne rangen gevaren. Hij was stuurman op schepen van zijn broers Albertus en Nicolaas. Hij werd pas met 38 jaar kapitein op de bark, die daarvoor door zijn broer Albertus werd bevaren.

      Rond 1891 voeren zijn vrouw Trijntje de Jonge en zijn dochter Bouchien een enkele maal mee.

      In 1903 staat hij genoteerd als kapitein van de schoener “Regnera”. Op de monsterrol staat tevens als kapitein R.Speelman. Wellicht is dat een vervanger, of is Nicolaas de vervanger van Speelman. In Bouma025 is geen uitsluitsel. Maar in de monsterollen staat in 1903 een kapitein D.Speelman als gezagvoerder van de schoener “Regnera”.

 

N.Arkema was van 1897-1898 kapitein op de houten bark ”Geertruida Albertine”, gebouwd in 1863 door O’Brien in Bathurst, New Brunswick onder de naam “Nyanza”, 418/389 ton, varend voor rederij F.Gramsbergen te Delfzijl052.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein N.Arkema, de broer van kapitein P.Arkema (zie aldaar), was in 1891/1892 gezagvoerder op de bark "Heveskes I" (ex-Frieda Grampp), gebouwd in 1868 te Sestri, Italië, groot 496 ton n.m., varend voor rederij S.van der Hei te Heveskes (bij Delfzijl).

Derk Brouwer monsterde op 19 december 1891 als 2e stuurman aan voor een reis van Delfzijl naar Engeland en vandaar naar Santos in Brazilië. Van deze reis deed hij uitgebreid verslag in zijn "Herinneringen". De definitieve afvaart was vanuit Rotterdam op 25 december 1891 met een lading turfstrooisel. Aan boord was o.a. de opperstuurman H.Post, die hij eerder als kapitein had meegemaakt (zie bij H.Post). De bemanning kreeg pas in Cardiff (waar kolen werden geladen) te horen dat er vandaar naar Santos in Brazilië zou worden gevaren. Deze plaats had in die tijd een uiterst slechte naam vanwege de gele koorts. Diverse matrozen probeerden van hun contract af te komen, maar zonder succes. "... op zekeren avond, terwijl wij met ons drieën in de kajuit zaten, vertelde de Kapitein ons dat hij de reis niet mee ging doen. Op onze vraag waarom niet? antwoorde hij ons dat hij sluismeester zou worden op de Zoutkamper sluis, het welk later is gebleken een versinsel van hem geweest. Hij durfde er eenvoudig niet heen, Dit kan ik Arkema ook nooit vergeven, want dan had hij eerlijk kunnen zeggen: ik wil niet, gaan jullie ook weg? Maar laat ons er met een leugen in loopen. Zoo ging die dan weg en kregen we Kapitein R.Balkema voor hem in de plaats, welke wij ook allen zeer goed kenden."  (zie verder bij R.Balkema)048.

 

In een boekje/brochure “Ontzettende Zeereis met de “Heveskes I”, uitgave bij Boekhandel-Drukkerij K.Harmanny te Delfzijl  (geen datering) wordt door de timmerman R.W.Bouwman uit Termunterzijl verslag gedaan van de reis naar o.a. Brazilië-Santos. Hij schrijft o.a.:

“Te Delfzijl wordt gemonsterd en met nog 2 stuurlieden en 2 matrozen wordt de reis den volgenden dag voortgezet naar Delfshaven waar de “Heveskes I”op zijn equipage ligt te wachten. Des avonds bereikt men de plaats der bestemming en meldt men zich bij de kapitein N.Arkema”. In Rotterdam wordt turfmolm geladen. De bemanning telde 12 man. De reis ging naar Cardiff in Engeland waar men aankwam op 19 januari 1892. Hier werden steenkolen ingeladen voor Santos. Deze plaats is berucht om de gele koorts. “Kapitein Arkema, met alles goed op de hoogte wil zich er liever niet aan wagen. Onder voorwendsel dat hij sluismeester kan worden, neemt hij onslag en vertrekt.” Hij wordt vervangen door kapitein Balkema van Delfzijl. Zie verder onder Balkema

 

Een scheepsjournaal van de bark “San Francisco” uit 1892 is in particulier bezit. In een niet nader aangeduid krantenarikel is korte beschrijving van dit journaal gegeven. Het schip stond onder gezag van kapitein N.Arkema.

Een eerste reis ging van Delfzijl naar Grangemouth geladen met stro. Het journaal begint op dinsdag 1 maart 1892 liggende in het Dok te Delfzijl. Een volle week werd besteed aan het laden van het stro. Op 14 maart kwam de voltallige equipage aan boord. Op 19 maart eindigde het Havenjournaal en begon het reisjournaal en op 22 maart werd vastgemaakt in Grangemouth, waar op 29 maart het stro werd gelost. Van Grangemouth voer het schip met steenkool naar Landskrona, vandaar in ballast naar Hernösand, vandaar met hout (juffers) naar Delfzijl, dan met stro naar Burnt Island, verder met steenkool naar Riga, dan met Noorse kapbalken naar Delfzijl en toen weer met cokes naar Riga. Het was inmiddels midden oktober geworden.

 

 

 

NRC 24 juni 1893114

Delfzijl, 23 juni. Volgens bij de reder ontvangen bericht, ligt het schip HEVESKES II, kapt. Arkema, te Memel (opm: Klaipeda) zeilklaar voor Rio de Janeiro.

 

NRC 31 oktober 1893114

Heveskes, 26 oktober. Volgens bij de reder ontvangen telegram bericht van kapt. Arkema, lag het barkschip HEVESKES II, de 26e dezer te Rio zeilklaar om naar Jamaica te vertrekken

 

NRC 02 maart 1894114

Heveskes, 1 maart. Het Nederlandse barkschip HEVESKES II, kapt Arkema, te Falmouth binnen, heeft order bekomen naar Riga, en is gisteren vertrokken.

 

NRC 10 november 1894114

Delfzijl, 9 november. Volgens bij de reder ontvangen bericht was het Nederlandse schip (opm: bark) HEVESKES 2, kapt. N. Arkema, te Gothenburg zeilklaar, bestemd naar Cardiff.

 

NRC 04 december 1894114

Heveskes, 2 december. Volgens bij de reder ontvangen bericht arriveerde het barkschip HEVESKES, kapt. N. Arkema, gisteren van Gothenburg te Cardiff.

 

NRC 03 januari 1997114

Advertentie. Verkoop barkschip GEERTRUIDA ALBERTINE. De notarissen Maronier en Van Alphen te Rotterdam zijn voornemens om op dinsdag de 19e januari 1897, des namiddags ten 2 ure, in het notarishuis aan de Geldersche Kade aldaar in het openbaar, in één zitting, te veilen en te verkopen het snelzeilend Nederlands barkschip GEERTRUIDA ALBERTINE, groot 388 87/100e tonnen, gevoerd door kapt. K. Ebes, te huis behorende te Harlingen, thans liggende in de Zalmhaven aan de werf van de heren Gebr. Kortlandt te Rotterdam, en aldaar dagelijks te bezichtigen, en zulks met al zijn rondhouten, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen, presennings, kajuits-, stuurmans-, bootsmans-, timmermans- en koksgoed en verdere inventaris, een en ander breder bij aanplakbiljetten omschreven. Informatiën en aanplakbiljetten zijn te bekomen ten kantore van genoemde notarissen, Zuidblaak 72 te Rotterdam, en bij de heren Repko & Co, cargadoors te Harlingen, terwijl mondelinge in lichtingen worden verstrekt door de heer K. Ebes, thans havenmeester te Maassluis.

 

NRC 20 januari 1897114

Rotterdam, 19 januari. Het heden alhier in veiling gebrachte Nederlandse barkschip GEERTRUIDA ALBERTINE  is voor NLG 3300 verkocht aan de heer N. Arkema te Delfzijl.

 

Provinciale Groninger Courant 21 januari 1897114

Rotterdam, 19 januari. Het heden alhier in veiling gebrachte Nederlandse barkschip GEERTRUIDA ALBERTINE is verkocht voor NLG 3300 aan de heer N. Arkema te Delfzijl.

 

Provinciale Groninger Courant 29 januari 1897114

Delfzijl, 26 januari. De onlangs te Rotterdam verkochte bark GEERTRUIDA ALBERTINA zal onder den naam DIEWERDIENA en onder boekhouderschap van de heer F. Gransbergen alhier weder in de vaart worden gebracht en bevaren worden door kapitein Arkema.

 

Provinciale Groninger Courant 19 september 1898114-

Londen, 16 september. De bark DIEWERDIENA, kapitein Arkema, van Nerva (opm: Narva) naar Rotterdam, is bij Nerva gestrand. Het volk is gered.

 

Provinciale Groninger Courant 28 september 1898114

Nerva, 21 september. De lading van het gestrande barkschip DIEWERDINA, kapitein N. Arkema, is bij Lloyd’s verzekerd. Door bergers wordt voor het bergen der uit hout bestaande lading 50 pct. der waarde gevorderd.

Later bericht. Het schip is gebroken en zal vermoedelijk worden afgekeurd.

 

Provinciale Groninger Courant 02 januari 1900114

Delfzijl, 30 december 1899. De Duitse bark CHARLOTTE & ANNA, liggende te Stettin, groot 415 registerton, is aangekocht door kapt. N. Arkema alhier (boekhouder T. Gransbergen) en zal door hem zelf worden bevaren.

 

NRC 04 augustus 1900114

Delfzijl, 3 augustus. Het in Duitsland aangekochte barkschip CHARLOTTE & ANNA, groot 1173 m³, zal onder Nederlandse vlag dezelfde naam behouden en door kapt. N. Arkema worden bevaren

 

Provinciale Groninger Courant 03 september 1901114-

Delfzijl, 31 augustus De Nederlandse schepen NIJENSTEIN, kapt. H. Velthuis, IDA, kapt. H. Leeuw, JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, en CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, zijn reeds alle vier afgetuigd en hier opgelegd, daar geen lonende vrachten meer te krijgen waren, vermoedelijk zullen meerdere schepen spoedig volgen.

 

Dagblad Scheepvaart 25 december 1902114

Delfzijl, 24 december. Hedenmiddag is het schip CHARLOTTE & ANNA, kapitein N. Arkema, op reis van Hernösand naar Delfzijl en te IJmuiden binnengelopen gesleept door de sleepboot SCHEVENINGEN, komende van IJmuiden gestrand op de Eems in de Bocht van Watum. (opm: het schip is de volgende dag vlot gekomen en op 25 december te Delfzijl binnengebracht)

 

NRC 28 december 1902114

Delfzijl, 24 december. Het Nederlandse schip CHARLOTTE EN ANNA, kapt. N. Arkema, van Hernösand, laatst van IJmuiden herwaarts, gesleept door de sleepboot SCHEVENINGEN is hedenmiddag op de Eems, tussen de bocht van Watum en de ingang van het Doekegat aan de Groningse wal aan de grond gelopen, maar zit waarschijnlijk niet gevaarlijk.

 

Provinciale Groninger Courant 26 augustus 1903114

Delfzijl, 24 augustus. De Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapt. Arkema, 30 juli van Hernösand hier aangekomen en sedert gelost, wordt wegens de lage vrachten afgetuigd en in winterlaag gelegd in het Eemskanaal, langszijde van de bark CHARLOTTE & ANNA, die reeds sedert vorig jaar december aldaar ligt.

 

Provinciale Groninger Courant 25 oktober 1904114

Rotterdam, 24 oktober. Het Nederlandse schip ROSETTA, kapitein Arkema, van de reder A. Ossendrijver alhier, de 17e oktober met een lading kolen van Goole naar hier vertrokken, is nog niet binnen. De rederij maakt zich over het lange uitblijven ongerust.

 

Dagblad Scheepvaart 15 november 1904114

Het zeilschip ROSETTA (kapitein Arkema) is heden vertrokken van de Nieuwe Waterweg naar Newcastle. (opm: het is dus niet vermist, zie NRC 25 oktober).

 

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Arkema, Nicolaas
Overige informatie: *Delfzijl, 28 februari 1848, †Rotterdam, 17 september 1932

Algemene informatie

 

1900

DS 020100
De bark CHARLOTTE & ANNA van 414 ton, liggende te Stettin is aangekocht op 30 december 1899 door N. Arkema te Delfzijl (boekhouder T.
Gransbergen)
RC 040800
Delfzijl, 3 augustus. Het in Duitsland aangekochte barkschip CHARLOTTE & ANNA, groot 1173 m3, zal onder Nederlandse vlag dezelfde naam behouden en door kapt. N. Arkema worden bevaren.

1901

PGC 030901
Delfzijl, 31 augustus De Nederlandse schepen NIJENSTEIN, kapt. H. Velthuis, IDA, kapt. H. Leeuw, JAN SIEVERT, kapt. P. Arkema, en CHARLOTTE & ANNA, kapt. N. Arkema, zijn reeds alle vier afgetuigd en hier opgelegd, daar geen lonende vrachten meer te krijgen waren, vermoedelijk zullen meerdere schepen spoedig volgen.

1903

NRC 260803
Delfzijl, 24 augustus. De Nederlandse bark JAN SIEVERT, kapt. Arkema, 30 juli van Hernösand hier aangekomen en sedert gelost, wordt wegens de lage vrachten afgetuigd en in winterlaag gelegd in het Eemskanaal, langszijde van de bark CHARLOTTE & ANNA, die reeds sedert vorig jaar december aldaar ligt.

1904

NRC 210604
Delfzijl, 18 juni. Het alhier bijna twee jaren in het Eemskanaal opgelegde barkschip CHARLOTTE & ANNA is voor geheime prijs aan de heer Constant te Zijpe verkocht om gesloopt te worden.
DS 110704
Delfzijl, 9 juli. De verkochte CHARLOTTE & ANNA is heden van hier naar Nieuwediep vertrokken.
NRC 120704
Nieuwediep, aangekomen op 11 juli CHARLOTTE & ANNA, van Delfzijl, om gesloopt te worden.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1869
Bron: Book
Omschrijving: Amtliche Liste der Schiffe der Handels-Marine des Norddeutschen Bundes 1869

Jaar: 1900
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Lloyds Registers 1888, 1892, 1898 en 1902
Bureau Veritas Rep. Gen. 1872
Kranten 1900 - 1904: NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant; DS = Dagblad Scheepvaart; PGC = Provinciale Groninger Courant. (zie Jaarkronieken Marhisdata onder publicaties.