Inloggen
ADMIRAAL TROMP - ID 13204


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1877-04-00 / 1901-01-05 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1877
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Material Hull: Wood
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 213
Delivery Date: 1877-04-00
Technical Data

Net Tonnage: 208.02 Net tonnage
 
Ship History Data

Date/Name Ship 1877-04-00 ADMIRAAL TROMP
Manager: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ipe Annes Hooites (scheepsbouwer), Hoogezand, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: NBHQ

Ship Events Data

1885-10-12: Collision
Liverpool, 12 oktober 1885. Heden had hier op de rivier een aanvaring plaats tussen de brik ADMIRAAL TROMP, kapt. K.A. de Groot en de van Dublin komende brik ANNIE. Eerstgenoemd schip heeft ogenschijnlijk geen schade. De ANNIE is stuurboord verschansing en stutten kwijt geraakt.
1901-01-01: Damaged
Londen, 1 januari. Het Nederlandse barkschip (opm: brik) ADMIRAAL TROMP, kapt. A.K. de Groot, van Jamaica naar Rotterdam, dat te Savannah met schade binnenliep, is bezig de lading te lossen om onderzocht te worden en te repareren.
1901-01-15: Final Fate: Condemned

PGC 170101
Londen, 15 januari. Het Nederlandse brikschip ADMIRAAL TROMP, kapt. De Groot, van Black Rock (Jamaica) naar Rotterdam, dat te Savannah met schade binnenliep en afgekeurd werd, is voor USD 450 verkocht. Er is nog geen schip voorhanden om de lading te vervoeren. De dispache zal hier worden opgemaakt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Berend Engelsman werd geboren op 14 september 1823 te Veendam als zoon van de zeeman Hindrik Berends Engelsman en Stijntje Abrahams Busch.

Berend Hindriks trouwde op 08 december 1847 te Veendam als zeeman met Hinderkien Wolters de Jonge, geboren te Veendam op 18 augustus 1823 als dochter van de schipper Wolter Alberts de Jonge en Aaltje Lammerts Bossien.

Hinderkien Wolters overleed op 14 april 1911 te Veendam, 87 jaar, weduwe.

Het echtpaar kreeg als kinderen in 1848 dochter Christina en in 1853 zoon Wouter, beiden te Veendam.

Berend overleed op 03 december 1877 te Parahyba in Brazilië. Paraiba is een kuststaat van Braziliè met als havenplaats Joao Pessoa).

Bij zijn overlijden is hij “master of the Netherlands Brig ‘Admiraal Tromp’.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.H.Engelsman was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer B9 resp. 195 in de periode 1852 t/m 1877

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein Engelsman als gezagvoerder gedurende:

*    1849 van de brik “Hoop” ex Margaretha Henriëtte Geziena, ex Maria, gebouwd in 1817, gebouwd in Noorwegen, 144 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam;

*    1851 t/m 1853 op de 2/m schoener “Bernardus”, gebouwd in 1850 te Zierikzee, 159 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam;

*    1853 t/m 1857 van de kof “Christina”, gebouwd in 1852 te Pekela, varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is waarschijnlijk vernoemd naar een dochter van de kapitein. Het schip werd vermist op reis van Dundee naar Brake;

*    1854 t/m 1866 van de 2/mschoener “Vlijt”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 135 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip voer in 1867 voor Straver & Zn te Delfshaven en was herdoopt in “Oostzee;

*    1868 t/m 1875 van de 3/mschoener “Vlijt”, gebouwd in 1867 te Hoogezand, 236 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;

*    1877 van de brik “Admiraal Tromp”, gebouwd in 1876 te Hoogezand, 220 ton n.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand.

 

De lijst van monsterrollen op het Noordelijkscheepvaart Museum te Groningen vermeldt dd.

*       12 februari 1838, schip “Christina” , schipper Hindrik Berend Engelsman, kajuitwachter Berend Hindriks Engelsman.

*       24 februari 1841, kof “Christina”, schipper  Berend Pieters Moesker, stuurman Berend Hindriks Engelsman.

*       12 augustus 1853, schoener “Vlijt”, schipper Berend Hindriks Engelsman, 30 jaar uit Veendam

*       04 maart 1854, schoener “Vegt” (zal wel “VLIJT”  geweest zijn) , schipper Berend Hindriks Engelsman, 30 jaar uit Veendam (ook de schippersvrouw Henderkien Wouters Engelsman-de Jonge, schipperszoon Wouter en schippersdochter Christina, 5 jaar, allen uit Veendam

 

De schoener “BERNARDUS werd op 15 juni 1850 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie  (te Zierikzee). De Bernardus was groot 84 lasten of 125 ton en werd gebouwd voor rekening van de heren Van den Berg en Comp. (moet zijn v/d Bey) in Amsterdam. Kapitein werd Berend Hendrik Engelsman en de schoener was bestemd om te varen op de Middellandse Zee en West-Indië.

De eerste reis was geen succes. Het schip vertrok op 6 augustus 1850 naar het Westindische Nickerie (Suriname). Daar arriveerde het op 10 oktober. De thuisreis verliep minder vlot. Op 21 januari 1851 bereikte Zierikzee het bericht dat de Bernardus zware schade had opgelopen.

De schoener moest noodgedwongen de haven van St.Mary (Scilly eilanden, Engeland) binnenlopen en daar zijn lading, bestaande uit suiker, lossen om het schip te laten repareren. Een deel van de bemanning was ziek na de afmattende reis. …

Kapitein Engelsman werd in 1853 op de “Bernhardus” opgevolgd door J.Venster.   “.074

 

Krantenberichten

NRC 21 juni 1850114

Rotterdam, 20 juni. Zaterdag jl. (opm: 15 juni) is te Zierikzee op de werf De Goede Intentie, toebehorende aan de scheepsbouwmeester J. Strickaert, met het beste gevolg te water gelaten een schoenerschip genaamd BERNARDUS, groot ca. 125 lasten, gebouwd voor rederij-rekening onder het boekhouderschap van de heren Van den Beij & Co te Amsterdam, zullende gevoerd worden door kapt. B.P. Engelsman en bestemd voor de vaart op de West-Indiën en de Middellandse Zee.

 

Surinaamsche Courant 24 december 1850114

Paramaribo, 23 december. De 21e dezer is alhier uitgeklaard naar Boston het Nederlandse schip TROPICUS, kapt. F. Popken, naar Boston met 157 vaten melasse en 37 dito suiker.

In het Neder-district Nickerie zijn uitgeklaard: de 4e november de Nederlandse sloep JOHANNA, kapt. F.H. Dickman, naar Demerary met 22 balen schone katoen, 10 varkens en 4 vaten koren; de 29e dito het schip KONING WILLEM, kapt. R.A. Lutje, naar Amsterdam met 307 vaten suiker, 19 balen hele en 4 dito gebroken koffie, en de 30e dito het schip BERNARDUS, kapt. B.H. Engelsman, naar Rotterdam met 165 vaten suiker, 55 vaten rum en 2.000 pond kwassiehout.

 

NRC 15 januari 1851114

Rotterdam, 14 januari. Het schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, was 6 december te Nickerie beladen en gereed naar Amsterdam te vertrekken, doch werd door ziekte der equipage daarin verhinderd. De kapitein had pogingen aangewend om te Suriname twee man aan te nemen, zijnde de bootsman overleden.

 

Algemeen Handelsblad 28 januari 1851114

St. Mary – Scilly, 22 januari. Het schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, van Nickerie naar Rotterdam, is gisteren met zware schade alhier binnengelopen. Men heeft suiker gepompt. Een gedeelte der equipage is ziek. Het moet lossen om te repareren.

 

Provinciale Groninger Courant 31 januari 1851114

Het schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, van Nickerie naar Rotterdam, is de 21ste dezer met verlies van steng, zeilen, enz., en wegens ziekte van de equipage, te St. Mary's, Scilly, binnengelopen. De onderste laag suiker grotendeels weggesmolten zijnde, was het schip zeer rank en zou moeten lossen om te verstouwen.

 

NRC 01 februari 1851114

Scilly, St.Mary’s, 27 januari. De ontloste suiker van het hier in averij liggende Nederlandse brikschip BERNARDUS, kapt. Engelsman, is zeer beschadigd. Het grootste gedeelte ervan stort men in zakken over.

 

Provinciale Groninger Courant 11 februari 1851114

Het schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, van Nickerie naar Rotterdam, te St. Mary's, Scilly, met schade binnengelopen - reeds vroeger gemeld - heeft de helft der lading gelost; een gedeelte der suiker is gesmolten.

 

NRC 20 februari 1851114

Scilly, St.Mary’s, 14 februari. Men is l.l. dinsdag begonnen met het weder inladen der suiker van het Nederlandse schip BERNARDUS, kapt. Engelsman, hier met averij gearriveerd, en hoopt daarmede morgen klaar te zijn

 

NRC 01 maart 1851114

Scilly, St. Mary, 24 februari. Het Nederlands brikschip BERNARDUS, kapt. Engelsman, van Nickerie naar Rotterdam, hier in averij binnen, heeft na geëindigde reparatie de geloste lading weder ingenomen en is heden klaar om de reis te vervolgen.

 

Provinciale Groninger Courant 16 juni 1853 114

Groningen, 15 juni. Gisteren en heden zijn weder in en voor deze haven gearriveerd: het kofschip MINERVA, groot 60 last, kapt. E.A. Oldenburger, van Nieuwe Pekela, gebouwd bij J.J. Pik te Veendam; de schoener VLIJT, groot 90 last, kapt. B.H. Engelsman, van Veendam, en de schoener JACOBA JOHANNA, ruim 90 last, kapt. H. de Groot, van de Pekela; beide laatste bodems zijn gebouwd op de werf van de heer M. Meursing te Hoogezand.

 

NRC 13 oktober 1853114

Bolderaa, 30 september. Het met een lading lijnzaad van St. Petersburg komende Nederlandse schoenerschip VLIJT, kapt. Engelsman, is alhier voor noodhaven binnengelopen. Hetzelve is in een hevige storm lek geworden en heeft de lading zodanig beschadigd, dat dezelve gelost moet worden.

 

NRC 29 januari 1855114

Plymouth, 25 januari. Het Nederlandse schip (opm: schoener) VLIJT, kapt. B.H. Engelsman, van Hamburg heden alhier gearriveerd, is op de hoogte van Bevezier (opm: Beachy Head) in aanzeiling geweest met een Belgische kof en heeft tengevolge daarvan schade aan verschansing en tuig bekomen.

 

NRC 03 februari 1866114

Advertentie. Schepen in lading te Rotterdam:…..

…..Naar Triëst. De Nederlandse schoener VLIJT, kapt. B.H. Engelsman.

Adres: Vlierboom & Suermondt.

 

Provinciale Groninger Courant 06 juni 1867 114

Groningen, 5 juni. Heden arriveerde hier het nieuwgebouwde driemast schoenerschip VLIJT, kapt. B. Engelsman, van Veendam, groot plm 250 ton, gebouwd bij I.A. Hooites te Hoogezand.

 

NRC 11 maart 1868114

New York, 26 februari. Het Nederlandse schip (opm: schoener) VLIJT, kapt. B.H. Engelsman, komende van Triëst, is van een gevaarlijke positie van Long Branch af- en alhier binnengesleept.

 

Kapitein Berend Hendrik Engelsman voer op middelgrote schepen, zoals schoeners en brikken. Zijn bestemming was behalve Suriname ook europesche havens als St. Petersburg, Triëst en Hamburg. Vanuit Suriname vervoerde hij suiker, hout en rum

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Engelsman, Berend Hendrik
Overige informatie: Berend Hindriks Engelsman geb. 15 Sep 1823, Veendam, kapitein te Veendam, trouwde 8 Dec 1847, te Veendam, Hinderkien Wolters de Jonge, geb. 18 Aug 1823, Veendam, (dochter van Wolter Alberts de Jonge en Aaltje Lammerts Bossien) overl. 14 Apr 1911, Veendam.

Familiegegevens en opleiding

Klaas werd geboren op 07 maart 1826 te Nieuwe Pekela als zoon van Abraham Klaassens de Groot en Japien Jans Kappen.

Klaas trouwde op 18 maarr 1852 te Nieuwe Pekela als schipper met Engeltje Wychers, geboren te Nieuwe Pekela op 10 juni 1831als dochter van de schipper Bartel Jacobs Wychers en Engeltje Klaassens Tiktak. Engeltje overleed op 16 juni 1911 te Nieuwe Pekela, 80 jaar, weduwe.

Klaas de Groot overleed op 03 oktober 1905 te Nieuwe Pekela, 79 jaar, zonder beroep.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Klaas de Groot als schipper/koopvaardijkapitein  in 1852, 1854, 1856, 1860, 1862, 1865, 1866, 1879, 1887 en zonder beroep in 1905.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

K.A. de Groot was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 21 in de periode 1853 t/m 1905.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.A.de Grooth als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1869 van de 2-mastschoener “Christina Jacoba”, gebouwd in 1852 te Hoogezand, 125 ton o.m., varend voor H.B.Onnes te Groningen. Het schip voer in 1870 voor kapitein/eigenaar J.Nieboer te Edam en was herdoopt in “Novo”;

*    1870 t/m 1876 van de brik “Engelina”, gebouwd in 1869 te Pekela, 232 ton o.m., varend voor G.H.Strating te Pekela. Het schip is in een orkaan op de rivier van Buenos Ayres gezonken (Zeetijdingen Sweijs, 10 oktober);

*    1879 t/m 1895 van de brik “Admiraal Tromp”, gebouwd in 1876 te Hoogezand, 220 ton n.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt;

19 maart 1878, brik “Admiraal Tromp”, kapitein K.A. de Groot, 52 jaar in Nieuwe Pekela.

10 juni 1883, brik “Admiraal Tromp”, kapitein K.A. de Groot, 57 jaar  uit Nieuwe Pekela.

15 maart 1886, brik “Admiraal Tromp”, kapitein K.A. de Groot, 60 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Groot, Klaas Abrahamz de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.K.de Grooth als gezagvoerder gedurende:

*    1896 t/m 1900 van de brik “Admiraal Tromp”, gebouwd in 1876 te Hoogezand, 220 n.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Grooth, A.K. de
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Nieuwe Pekela
Datum: 1878-03-19
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ADMIRAAL TROMP
Schipper: Groot, K.A. de
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1900

PGC 060300
Falmouth, 1 maart. Het Nederlandse schip ADMIRAAL TROMP, kapitein De Groot, van Bremen naar Cardiff, is hier binnengelopen wegens ziekte van de gezagvoerder.
PGC 271200
Londen, 23 december. De Nederlandse brik ADMIRAAL TROMP, kapt. de Groot, de 12e november van Jamaica naar Rotterdam vertrokken is te Savannah binnengelopen.

1901

PGC 020101
Londen, 1 januari. Het Nederlandse barkschip (opm: brik) ADMIRAAL TROMP, kapt. A.K. de Groot, van Jamaica naar Rotterdam, dat te Savannah met schade binnenliep, is bezig de lading te lossen om onderzocht te worden en te repareren.
NRC 090101
Londen, 7 januari. Door de Salvage Association is uit Savannah bericht ontvangen van 5 dezer, dat het Nederlandse brikschip ADMIRAAL TROMP de lading heeft gelost en is het door verantwoordelijke surveyors onderzocht, die rapporteerden, dat het onvermijdelijk zal worden afgekeurd. De lading kan overgescheept worden en vervoerd naar de bestemming tegen USD 10,50 per ton. De ADMIRAAL TROMP is intussen afgekeurd en zal verkocht worden.
NRC 090101
Rotterdam, 8 januari. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse brikschip ADMIRAAL TROMP, kapt. De Groot, van Jamaica naar hier te Savannah met schade binnengelopen, aldaar afgekeurd en zal het worden verkocht.
DS 090101
Amsterdam, 9 januari. De brik ADMIRAAL TROMP, kapitein A.K. de Groot, welke op 23 december 1900 met schade is binnengelopen te Savannah is op 5 januari 1901 aldaar afgekeurd.
PGC 170101
Londen, 15 januari. Het Nederlandse brikschip ADMIRAAL TROMP, kapt. De Groot, van Black Rock (Jamaica) naar Rotterdam, dat te Savannah met schade binnenliep en afgekeurd werd, is voor USD 450 verkocht. Er is nog geen schip voorhanden om de lading te vervoeren. De dispache zal hier worden opgemaakt.
(opm: een dispache is een door deskundigen [NL: dispacheurs, Eng: Average Adjusters] gemaakte opstelling van onder averij grosse respectievelijk averij particulier gemaakte kosten met daarin de verdeling tussen belanghebbenden van schip en lading)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten