Inloggen
DORDRECHT II - ID 13176


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1869-05-07 / 1887-05-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1869
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Clipperfregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Gips, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1869-04-21
Technical Data

Gross Tonnage: 408.00 lasts
Gross Tonnage 2: 773.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 46.55 Meters Registered
Beam: 10.59 Meters Registered
Depth: 6.32 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-05-07
Register nr: 18690339
Scheepsnaam: DORDRECHT II
Type: Fregat
Lasten: 408
Gebouwd in plaats: Dordrecht
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoogstraten & Zonen, G. van
Plaats: Dordrecht
Kapitein op moment van verzoek: Rotgans, C.J.
Opmerkingen: 1871 - 216-datum besluit nieuwe zeebrief21-04-1871-57- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Dordrecht

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1869-04-21 DORDRECHT II
Manager: Firma G. van Hoogstraten & Zoon, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma G. van Hoogstraten & Zoon, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: NMGW

Date/Name Ship 1885-04-13 SOPHIA
Manager: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1880-05-10: Sold at auction
Advertentie. C.S. Oolgaardt, makelaar, zal, als lasthebbende van zijn principalen, op maandag 10 mei 1880, des namiddag te 3 uur, te Amsterdam in het lokaal Frascati, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, in veiling brengen het buitengewoon wel bezeild, uitmuntend onderhouden, kopervast en gekoperd Nederlands klipperbarkschip DORDRECHT II geclasseerd 3/3 L.1.1. Veritas en A1 Nederlandsche Vereeniging.
Volgens meetbrief lang 46.55 meter, wijd 10.59 meter, hol 6.32 meter, alzo gemeten op 742,50 tonnen of 2.103,39 kubieke meters netto, en zulks met al deszelfs toebehoren, als breder bij biljetten omschreven. Genoemd schip ligt ter bezichtiging aan de werf Koning William, Hoogte van den Kadijk. Voor nadere informatie adressere men zich bij bovengenoemde makelaar.
1881-06-18: Grounded
Soerabaija, 18 juni 1881. Het schip DORDRECHT II, kapt. Grol, van Newcastle met steenkolen herwaarts, zit te Banjoewangie aan de grond. De equipage blijft op het schip.
1884-01-19: Damaged
Probolingo, 19 januari 1884. De Nederlandse bark DORDRECHT II, kapt. Seinstra, met 500 ton Gouvernementskolen bestemd naar Onrust, is heden morgen met brand in de kolen hier ter rede aangekomen. Er zijn maatregelen genomen om zo mogelijk de brand te blussen. Aan de resident van Soerabaija is om een Gouvernementsstomer gevraagd ter assistentie.
1884-07-18: Damaged
Kaapstad, 18 juli 1884. Het Nederlandse schip DORDRECHT II, kapt. Seinstra, van Java naar Amsterdam, is met verlies van roer, alhier binnen gesleept.
1885-00-00: Sale/Verkoop
Verkoping van schepen te Amsterdam op maandag 13 april 1885:
- Het fregatschip AUGUSTE is voor NLG 16.500 opgehouden. (opm: naar Noorwegen verkocht)
- Het barkschip DORDRECHT II is voor NLG 21.000 verkocht. (opm: mogelijk naar Köpcke, Rotterdam en herdoopt in SOPHIA)
1887-05-25: Final Fate: Burnt

Op reis met een lading stukgoederen van Rotterdam naar Samarang is de SOPHIA, kapt. Viereck, op 24 mei 1887 op 29º NB en 20º WL in brand geraakt en totaal verloren gegaan. De opvarenden hebben het schip in de boten verlaten, werden door een ander schip gered en te Cabo Verde aan land gebracht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Jans Rotgans werd geboren op 07 april 1819 te Amsterdam als zoon van Jan Rotgans en Wietske van der Zee. Hij was de broer van de kapiteins Sies Jans en Teunis Jans Rotgans

Hij trouwde op 29 augustus 1849 te Middelburg met Dina Petronella Willemse, geboren in 1822 te Middelburg als dochter van Jacobus Willemse en Susanna Antonia Hoogvliet. Zij overleed in 1873 te Dordrecht. In 1850 woonden zij te Dordrecht.

Hij is op 23 april 1880 aan boord van de "Dordrecht II" te Amsterdam overleden. Aan boord was roodvonk uitgebroken en patiënten mochten niet van boord. De kapitein bleef ook aan boord, kreeg de ziekte en overleed.

 Kinderen

-    Jan Jacobus (1850-1850)

-    Dina Cornelia

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.J.Rotgans werd met vlagnummer 641 per 03 juli 1855 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van J.A.de Haas. Zijn schip was de "Graaf Dirk III"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 26 juni/03 juli 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd C.J.Rotgans (alleen initialen), geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Graaf Dirk III”, voor rekening van en met als adres ’t Hoof Deking Dura te Dordrecht, op voordracht van kapitein J.A. de Haas.023.

 

Cornelis Jans Rotgans wonend te Dordrecht trad per 29 juni 1855 toe als lid tot het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” en was lid in de periode 1855 t/m 1880 met vlagnummer 37 met een korte onderbreking met nummer 99 in 1866/67. Ten tijde van de inschrijving in 1855 was hij gezagvoerder van de bark “Graaf Dirk III”, onder directie van J.B. ’t Hooft & F.C. van Deking Dura.064a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd. 05 augustus 1877 wordt een gratrificatie van f 10,- uit de bussen toegekend aan de wed. C.J.Rotgans.042-

Kapitein C.J.Rotgans zou in 1880 zijn overleden dus het moet hier om een andere persoon gaan.

 

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 11 augustus 1855 de storting van f 15,- door kapitein C.J.Rotgans als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b

In het kasboek van het Dordtse College dd 14 juni 1880 staat de de boeking van de uitkering aan de erven van kapitein C.J.Rotgans van de regelementair toegestane f 200,-.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat C.J.Rotgans als gezagvoerder064a:

*   1856 t/m 1858              bark “Graaf Dirk III”    boekhouders J.B. ’t Hooft en F.C.Deking Dura te Dordrecht

*   1859; 1861                    bark “Graaf Dirk III”    boekhouders G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht

*   1874                               fregat “Dordrecht II”     boekhouders G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht

 

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren         type                 scheepsnaam     naam reder/boekhouder

       641                     1855-1865    bark                Graaf Dirk III    J.B.'tHooft&F.C.Deking Dura te Dordrecht

                                     1866-1867    bark                Boni                     G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht

                                        1868         geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1869-1871    fregat              Dordrecht            G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht

                                     1872-1877    fregat              Dordrecht II       idem

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                      vertrek                      terugkomst

C.J.Rotgans                                         Graaf Dirk III                                  16 maart 1861        05 februari 1862

                                                            Graaf Dirk III                                  19 april 1862           24 augustus 1863

                                                               Graaf Dirk III                                  09 november 1863 16 september 1864

                                                               Graaf Dirk III                                  10 december 1864  30 juli 1866

                                                               Boni                                                   30 november 1866 16 december 1867

 

Bouma025 vermeldt C.J.Rotgans als gezagvoerder gedurende:

*   1855 t/m 1858 van de bark “Graaf Dirk III”, gebouwd in 1850 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 598 ton o.m., varend voor J.B.’t Hooft & F.C.Dèking Dura te Dordrecht;

*   1859 t/m 1867 op hetzelfde schip maar nu varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip voer in 1868 onder reder F.F.Groen te Amsterdam en was herdoopt in “Auguste”;

*   1867 t/m 1868 op de bark “Boni” ex Kemanglen, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 575 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht;

*   1869 t/m 1880 van het 3/m schip “Dordrecht”, gebouwd in 1869 op de werf van Cornelis Gips & Zn te Dordrecht, 756 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht; (deze opgave klopt niet met die van hiervoor, waar hij gezagvoerder wordt genoemd van zowel de” Dordrecht I” als de “Dordrecht II”).

 

Overige bijzonderheden

C.J.Rotgans verzorgde per 03 juni 1870 vanuit Nieuwediep met de “Dordrecht II” een troepentransport van 4 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 augustus 1870 na een reis van 80 dagen.

Op 10 juni 1871 vertrok hij van Brouwershaven met de “Dordrecht II” en 1 landmachtofficier. De aankomstdatum te Batavia is niet vermeld065.

 

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door C.J.Rotgans.104.

 

Het Archief van de Waterschout van het Gemeentearchief van Amsterdam011 bevat een monsterrol op naam van Willem Hendrik Buikes (sic) dd 05 april 1836 met het fregat “Handelmaatschappij”. De reis is bestemd naar Batavia, varend voor Trakranen & Co te Amsterdam en met een equipage van 27 man., waaronder o.a. de ligtmatroos Cornelis Jans Rotgans, oud 13 jaar, afkomstig van Terschelling.(deze leeftijd klopt niet met een geboortejaar 1819.)

 

Handelsblad 07 februari 1868: Advertentie van publieke verkooping van het gekoperd en kopervast Barkschip BONI te Dordrecht, gevoerd door kapitein C.J.Rotgens (sic), op 7 maart 1868. Volgens meetbrief lang 36,40 el, wijd 7,14 el, hol 4,98 el en alzoo gemeten op 575 ton of 303 last. Ligt aan de werf het Witte Kruis van Joh.Meyjes & zoon Kl.Katteburgerstraat. (BONI, ex KEMANGLAN, behoorende aan Gerrit van Hoogstraten en Zoon Dordreccht. Verkocht aan N.Brantjes Purmerend, gevoerd door kapitein J.E.Visser 77 sch. 303 last – 575 ton gebouwd 1855).”038.

 

Corn.J.Rotgans was in 1837 jongen op de "Edams Welvaren" onder gezag van kapitein Jacob Meyer. Het schip maakte een reis naar Suriname en de Nederlandse Antillen010-p.50.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Volgens monsterrol 2368 dd 27 mei 1869 in het Gemeentearchief van Dordrecht was Cornelis Jans Rotgans gezagvoerder op de “Dordrecht II” voor een reis naar Batavia met 25 man..

Op 30 mei 1871 monsterde hij op hetzelfde schip voor wederom een reis naar Batavia (monsterrol 28 te Dordrecht). Volgende aanmonsteringen waren op 17 juni 1872 met 25 man (monsterrol 21 te Dordrecht) en 13 juni 1874 (geen monsterrol genoemd), beide naar Java064.

Na terugkeer in 1880 uit Batavia in de haven van Amsterdam was er aan boord van zijn schip “Dordrecht 2” de roodvonk uitgebroken en de patienten mochten niet van boord wegens gevaar van besmetting. Hij bleef als kapitein ook aan boord en kreeg ook de roodvonk en overleed op 23 april 1880.

 

“De tweede Dordrecht werd in 1869 gebouwd. Deze clipper was iets groter dan zijn voorganger (Dordrecht I), maar overigens waren ze vrijwel gelijk. Hij was door Gips op speculatie gebouwd, de animo voor nieuwe schepen was in dien tijd echter zoo gering, dat het schip twee jaar op de werf stond voor er een kooper voor werd gevonden. Gips moest toen bovendien nog een derde part van de aandeelen nemen. Tot 1879 voer de Dordrecht II onder bevel van kapitein C.J.Rotgans, daarna verkocht de reeder het schip aan A.Bruinier te Amsterdam, die het tot bark reduceerde.” Later werd het schip door de volgende eigenaar Aug. Köpcke te Rotterdam herdoopt in “Sophia”. Twee jaar later verbrandde de clipper voor Madeira.

Uit: “De Clippers” door Anno Teernstra, Uitg. Holdert & Co, Amsterdam, 1945.p.181.

 

NRC 15 juli 1878

NAAR SAMARANG direct ligt te Rotterdam in lading het Nederl. Barkschip DORDRECHT II

Kapt. C.J.ROTGANS hebbende uitmuntende inrichtingen voor Passagiers

Adres bij de Cargadoors D.SCHOTMAN Dz, Dordrecht C.H.CORNELDER & ZONEN, Rotterdam.

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Rotgans, Cornelis Jans Jans
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.V.(van) Grol/Crol was met vlagnummer 75 eersteklas lid van het Harlinger zeemanscollege "Zemansvoorzorg" in de periode 1875-1895. Hij werd niet ingeschreven in de Inschrijfregisters van het College. De gegevens werden ontleend aan de ledenlijsten uit "Sweijs"034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 november 1876 wordt besloten aan kapitein Groll  een bewijs van ingenomenheid te verlenen omdat hij 5 reizen naar Riga maakte met een schip van 400 lasten in de periode van 05 april tot 16 november 1876. In de vergadering dd 25 januari 1877 verklaart de Wetenschappelijke Commissie van Zeemanshoop dat “het snelle zeilen van het schip aan een grooten spoed met laden en lossen gemaakt.” is toe te schrijven. In de vergadering dd 31 mei 1877 meldt de Wetenschappelijke Commissie dat de zilveren medaille f 300,- heeft gekost en vraagt of die hoge prijs van invloed is op toekomstige toekenningen. Het Bestuur antwoordt dat bij iedere toekomstige toerkenning een beoordeling door het Bestuur zal volgen.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 juli 1878 staat vermeld: “De President deelt mede wat het doel was van het Collegie Zeemanshoop eene medaille in te stellen voor bijzondere daden en na in eene rede te hebben aangetoond hoe bijzonder het is geweest dat kapitein J. van Grol in het jaar 1876 5 rezien heeft gedaan heen & terug naar Riga in den tijd van 7/m & 10/d reikt hij de zilveren Medaille aan den bekroonden kapitein uit.”023

 

De schepen van de kapitein

J.V.Grol was in 1880 gezagvoerder van de bark de "President van Rijckevorsel" (gebouwd in 1856, 716 ton)010-p.114.

 

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer      periode      type       naam van het schip                                         boekhouder/reder

         H75         1873-1878 bark       Anna Maria Wilhelmina

                                                               (ex Frans & Elise, ex Odelia Margaretha    F.R.P.Victor, Amsterdam

                               1879        3/m        President van Ryckevorsel                             F.R.P.Victor, Amsterdam

                               1880        bark       Nicolaas Witsen                                               Oolgaardt & Bruinier, Amsterdam

                           1881-1882 3/m        Dordrecht II                                                      A.Bruinier, Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt J.V.Grol/ J.van Grol als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1867 van de bark “Petchora” ex Clayton, gebouwd in 1854 te Nova Scotia, 306 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip is in 1867 gestrand bij Egmond en wrak geraakt;

*    1875 t/m 1880 van de bark “Anna Maria Wilhelmina” ex Frans & Elise, ex Odilia Margaretha, gebouwd in 1855 aan de IJssel, 627 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1880 van het 3/mschip “President van Rijckevorsel”, gebouwd in 1856 te Krimpen aan de IJssel, 851 ton o.m., varend voor F.R.P.Victor te Amsterdam;

*    1881 van de bark “Nicolaas Witsen”, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 660 ton o.m., varend voor Oolgaardt & Bruinier te Amsterdam;

*    1882 t/m 1883 van het 3/m schip “Dordrecht”, gebouwd in 1869 op de werf van Cornelis Gips & Zn te Dordrecht, 756 ton o.m., varend voor A.Brunier te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 24 oktober 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen.

“Kötka  14 Oct.  Anna Maria Wilhelmina  J.V.Grol,  Nieuwe Diep.”

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: GROL, JACOB VOLKERTS

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.J.Seinstra werd met vlagnummer 872 per 12 december 1871 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein P.Buijs Jr. Als zijn schip wordt genoemd de “Eensgezindheid” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 05/12 december 1871 wordt als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd S.J.Seinstra, geen leeftijd genoemd, voerend de bark “Eensgezindheid”, voor rekening van Jerem. Meijjes & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.Buijs Jr.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        872                     1871-1875    bark                Eensgezindheid                                   Jerem.Meijjes & Zn

                                     1876-1878    bark                Henriëtte                                              idem

 

S.J.Seinstra was van 1887-1888 kapitein van de houten bark “Hollandia”, in 1874 gebouwd, vermoedelijk buiten Nederland, als “Kaffir”, 382 ton, varend voor rederij P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt S.J.Seinstra als gezagvoerder gedurende:

  • * 1871 t/m 1876 van de bark “Eensgezindheid”, gebouwd in 1847 te Amsterdam, 431 ton o.m., varend voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam;
  • * 1877 t/m 1883 op de bark “Henriëtte”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 432 ton o.m., varend voor Jeremias Meijjes & Zn te Amsterdam.
  • * 1884 t/m 1885 van het 3/m schip “Dordrecht”, gebouwd in 1869 op de werf van Cornelis Gips & Zn te Dordrecht, 756 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht;
  • * 1886 t/m 1887 van de bark “Nereus”, gebouwd in 1863 te Rotterdam, 665 ton o.m., varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam;
  • * 1888 t/m 1889 van de bark “Hollandia” ex Kaffir, gebouwd in 1874 te Salisbury, 382 ton o.m., varend voor P.H.Craandijk & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd 21 november 1874 staat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht096:

Binnengekomen:

“Texel N.W. 19 Nov. Eensgezindheid, S.J.Seinstra, Wyborg, met verlies van deklast.”

 

Uit: “Het Journaal van het Nederlandse barkschip “Henrietta”, door Jan Bleeker, brochure 2006, eigen beheer 24 pp.

“1876. Vertrokken naar Samarang onder bevel van Kapt. S.J.Seinstra 15 December, aldaar aangekomen den 19 April, vertrokken van Batavia 3 July, Texel binnen gekomen 21 October.

  1. Vertrokken naar New Castle 27 April, aldaar aangekomen 30de, vertrokken naar Rio de Janeiro 4 Mei, aldaar aangekomen 28 July, den 17 September te Ceara, den 8 December te St.Thomas, den 26 February te Jamaica, den 22 Maart vertrokken, te Croonstad aangekomen 10 Juny, van daar vertrokken 10 July, IJmuiden binnen gekomen 3 Augustus 1879.

Het is in 1879 de eerste keer dat de “Henriëtta”, via het in 1876 geopende Noordzeekanaal, bij IJmuiden binnenloopt.

  1. Vertrokken naar Sundsvall 7 Mei, daar aangekomen 5 Juny, vertrokken 20de, Helvoet binnen gekomen 14 July.
  2. Vertrokken naar Sundsvall 29 July, aldaar aangekomen 7 Augustus, vertrokken 27de, Helvoet binnen gekomen 1 September.
  3. Vertrokken naar Riga 21 September, aldaar aangekomen 11 October, vertrokken 5 November, IJmuiden binnen gekomen 16 December.
  4. Vertrokken naar Borgo 13 April, aldaar aangekomen 27de, vertrokken 15 Mei, IJmuiden binnen 31 Mei.
  5. Vertrokken naar Riga 7 Juny, aldaar aangekomen 18de, vertrokken 2 July, IJmuiden aangekomen 26de.
  6. Vertrokken naar Riga 11 Augustus, aldaar aangekomen 24de, vertrokken den 10 September, IJmuiden binnen gekomen 21de.
  7. Vertrokken naar Riga den 1 October, 27de aldaar aangekomen, vertrokken den 11 November, Nieuwediep aangekomen den 29de. “

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Seinstra, S.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Schall was met vlagnummer R28 in de periode 1877 t/m 1879 en van 1882 t/m 1888 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein C.Schall met vlagnummer R28 als gezagvoerder in de ledenlijsten van 058:

*     1877, 1878, 1880       van de bark “Medea”       757 ton n.m.        varend voor A.Köpcke te Rotterdam

*     1881 t/m 1883            van de bark “Maria”         589 ton varend voor A.Köpcke te Rotterdam

*     1885, 1886  van de bark “Sophia”        743 ton varend voor A.Köpcke te Rotterdam

*     1887             geen vermelding van schip en boekhouder

*     1888             van de bark “Emma”        595 ton varend voor Schall & van Nes te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt C.Schall als gezagvoerder gedurende:

  • * 1878 t/m 1881 op het 3/m schip “Medea”, gebouwd in 1858 te Rotterdam, 756 ton o.m., varend voor August Köpcke te Rotterdam. Het schip was getuigd als bark;
  • * 1882 t/m 1885van de bark “Maria” ex Antoinette ex Elise Alice, gebouwd in 1873 te Halifax, 678 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam
  • * 1886 van de bark “Sophia” ex Dordrecht II, gebouwd in 1869 te Dordrecht, 743 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke & Co te Rotterdam;
  • * 1886 t/m 1887 van het 3/m schip “Dordrecht”, gebouwd in 1869 op de werf van Cornelis Gips & Zn te Dordrecht, 756 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke & Co te Rotterdam. Het schip is in 1887 uitgebrand;
  • * 1889 van de bark “Emma” ex Friedrich, gebouwd in 1876 te Apenrade, 595 ton o.m., varend voor Schall & van Nes te Rotterdam. Het schip is bij Whitby gestrand en wrak geraakt;
  • * 1892 t/m 1895 van het stalen schroefschip “Continental”, gebouwd in 1891 te Newcastle, 1088 ton n.m., varend voor de reederij “Neutraal” te Rotterdam. Het schip werd in 1895 verkocht aan een Duitse firma in China;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Schall, C.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Vierk als gezagvoerder gedurende:

*   1887 van de bark “Sophia” ex Dordrecht II, gebouwd in 1869 te Dordrecht, 743 ton o.m., varend voor Aug.Köpcke & Zn te Rotterdam. Het schip is op 29oN/20oW uitgebrand;

*   1888 t/m 1889 van de 3/m schooner “Banda” ex Marie, gebouwd in 1866 te Bremen, 280 ton o.m., varend voor Aug. Köpcke te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Vierk, R.

Afbeeldingen


Omschrijving: SOPHIA, links de SOPHIA, kapitein C. Schall, in het midden de HANSA en rechts de BERTHA van kapitein G Pahnke
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 262.
__________________________________________________

BIJLBRIEF
Naam schip: DORDRECHT II

Plaats en datum: bijlbrief, Dordrecht, 21 april 1869

Soort schip clipperfregat

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper C. Gips & Zonen, scheepsbouwmeesters te Dordrecht.

Eigenaar / aankoper Gerrit van Hoogstraten & Zoon, Dordrecht, e.a.

Groot volgens meetbrief 773 ton of 408 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie Dordrecht

Datum van registratie 21 april 1869

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/290106

Naam DORDRECHT II
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1868
Toegang 3.03.54
Inventaris 160

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: 3.03.54-160
archief nummer Dordt 262