Inloggen
CATHARINA - ID 1316


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1883-03-12 / 1893-03-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1883
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Composite, iron frame, wood planked
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Huijgens & van Gelder - Werf 'Concordia', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1882-02-22
Launch Date: 1883-01-03
Delivery Date: 1883-03-00
Technical Data

Net Tonnage: 1014.30 Net tonnage
 
Length 1: 187.0 Feet (British) Registered
Beam: 36.1 Feet (British) Registered
Depth: 20.9 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-03-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: CATHARINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bona, G.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1883-03-12, uitreiking zb100-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1883-03-12 CATHARINA
Manager: J. Veth, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. Veth, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NHTV

Date/Name Ship 1893-03-00 CATHARINA
Manager: J.M. Jonasen, Sarpsborg, Norway
Eigenaar: J.M. Jonasen, Sarpsborg, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Sarpsborg / Norway

Date/Name Ship 1908-00-00 CATHARINA
Manager: J.M. Jonasen, Sarpsborg, Norway
Eigenaar: A/S Catharina, Sarpsborg, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Sarpsborg / Norway

Date/Name Ship 1915-04-00 CATHARINA
Manager: Chr. Hannevig, Kristiania (Oslo), Norway
Eigenaar: A/S Transatlantic Motor Ship Co., Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway

Date/Name Ship 1916-00-00 CATHARINA
Manager: Jacobsen & Thon, Frederikstad, Norway
Eigenaar: A/s Glimt, Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway

Date/Name Ship 1917-01-00 SOLGLIMT
Manager: Jacobsen & Thon, Frederikstad, Norway
Eigenaar: A/s Glimt, Kristiania (Oslo), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Kristiania (Oslo) / Norway
Callsign: HCLB

Ship Events Data

1884-09-00: Damaged
Kaapstad, 20 september 1884. Het Nederlandse barkschip CATHARINA, kapt. Bona, van Cardiff naar Java, is hier met brand in de lading binnen gelopen.
1885-09-07: Damaged
St. Thomas, 30 september 1885. De brand aan boord van het Nederlandse barkschip CATHARINA, kapt. (G.) Bona, is geblust. Het dek is gedeeltelijk verbrand.
1886-12-26: Damaged
Londen, 4 januari 1887. Kapt. Bona, gezagvoerder van het Nederlandse barkschip CATHARINA, de 26e december van Ilo-Ilo (Philippijnen) te Boston aangekomen, rapporteert bij Kaap de Goede Hoop een orkaan doorgestaan te hebben, waardoor twee boegplaten gebroken en de bak geheel werd ontzet. De fok is verloren. De schade wordt op 1.800 dollar begroot.
1887-03-23: Collision
Amsterdam, 23 maart 1887. Het Nederlandse schip CATHARINA, kapt. Bona, van Boston alhier aangekomen, is gisteren namiddag door het Engelse stoomschip NELLIE, van hier in ballast naar Cardiff, bij de petroleumhaven aangevaren en verloor daarbij de boegspriet en kluiverboom. Het stoomschip leed belangrijke schade aan de verschansing, terwijl een sloep verbrijzeld werd. De NELLIE is gestopt en ligt nu aan de veersteiger alhier.
1893-03-00: Sold to foreign country
PGC 170393. Amsterdam, 15 maart. Het Nederlandse barkschip CATHARINA werd voor GBP 3500 verkocht aan de heer J.M. Jonasen te Farsund en zal thans worden gevoerd door kapt. Karlson. (opm: te Liverpool uit de hand verkocht)
1917-08-19: Final Fate: Torpedoed

Op reis met een lading van 1662 ton mais van Rosario naar Christiania werd de SOLGLIMT op 10 augustus 1917 in positie 62º02 NB en 03º24 WL aangehouden door de Duitse onderzeeboot U.44 en, nadat de opvarenden het schip hadden verlaten, getorpedeerd. Het schip bleef echter drijven en werd op 19 augustus 1917 verlaten aangetroffen door de Duitse onderzeeboot U.75 en tot zinken gebracht. (Skipet 3-1988)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Uitgebreide informatie over Günther Bona wordt gegeven in Hazelhoff Roelfzema030 waaraan hier een kort resumé (zie voor details de publicatie zelf).

“Günther Bona is geboren in Zetel (Ost Friesland) als zoon van een predikant aldaar, en woonde later in Oldenburg.” Hij overleed in maart 1932. Hij had twee zoons die beiden door oorlogshandelingen omkwamen, de een bij Paschendaele tijdens de Grote Oorlog en de ander in de slag bij Jutland. Bona’s “bijeengespaarde kapitaaltje was in de jaren twintig waardeloos geworden door de vrije val van de Duitse mark”. Bona werd omschreven als een rustige man, die zeer gewaardeerd werd door zijn reder de heer Huygens, die hem ook na zijn kapitaalverlies financieel bijstond.

Uit: De Zee   nr.4 april 1932, p.217

“Den 9den Maart overleed te Oldenburg de heer G.Bona in den leeftijd van ruim 80 jaar.

Hoewel Duitscher van geboorte, heeft hij vele jaren op Nederlandsche schepen als gezagvoerder gevaren. Bekend is hij vooral geworden door zijn vlugge reizen met de 3/m schepen “Europa” en “Nederland” tusschen Amerika en Australië in de laatste jaren der vorige eeuw.

Bij het verdwijnen van de zeilschepen, verdween ook deze onversaagde ouderwetsche zeilschipper van het toneel, die steeds met groote minachting neerkeek op alles, wat door middel van steenkool werd voortgedreven.

Bij het scheiden van de zee trok hij zich in zijn oude heimat Oldenburg terug. Rustig was zijn oude dag niet. Door den wereldoorlog verloor hij al zijn spaarpenningen, die hij zoo moeizaam had bijeengebracht, zoodat hij grootendeels van een toelage, hem verschaft door de nabestaanden van de firma Huygens en van Gelder, de bouwers en eigenaars van de “Europa” en “Nederland”, leven moest.

Bovendien verloor hij zijn beide zoons in den oorlog.

Met hem is een der laatste paladijnen der eertijds zoo bloeiende Nederlandsche zeilvaart heengegaan.

Hij ruste in vrede

N.v.W.J.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 maart 1902 bevestigt Frau G.Bona de ontvangst van de mededeling dat haar man de zilveren medaille is toegekend voor de kompasjournalen 1898/99.042

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 03 juli 1902 staat vermeld een: “Brief van Frau Bona, berichtende de goede ontvangst der mededeeling dat haar echtgenoot bekroond is met de zilveren medaille voor gehouden kompasjournalen over 1898/99.” In de notulen dd 06 november 1902 bevestigt Frau Bona de goede ontvangst van de zilverenmedaille en het bijbehorende diploma.023.

De schepen van de kapitein

G.Bona was van 1876-1883 gezagvoerder van de composietbark “Antonia”, gebouwd in 1876 door Meursing in Amsterdam, 995 ton n.m., varend voor rederij G.J.Veth (1876) resp. J.Veth (1877-1883) beiden te Amsterdam025 en 052.

Hij was van 1883-1893 kapitein van de composiet clipperbark “Catharina”, gebouwd in 1882/83 door Huygens en van Gelder te Amsterdam, 1012 ton n.m., varend voor rederij J.Veth te Amsterdam. Het schip werd in 1893 verkocht aan J.M.Jonassen, Sapsborg, Noorwegen052.

Hij was van 1894 t/m 1896 kapitein op het stalen fregat “Nederland”, gebouwd in 1894 bij Huygens & van Gelder te Amsterdam/Bussum, varend voor W.A.Huygens te Amsterdam025 en 052.

Hij was van 1898-1905 kapitein van het stalen fregat “Europa”, in 1897/98 gebouwd bij Huygens & van Gelder te Amsterdam, 1910 ton n.m., varend voor reder W.A.Huygens te Amsterdam en later Bussum025 en 052.

G.Bona wordt genoemd als gezagvoerder van de “Catharina” van rederij J.Veth te Amsterdam (c.1883) en het stalen fregatschip “Nederland” (c.1894). Hij zou met “Europa” zijn zeemansloopbaan hebben afgesloten026(39/100 en 117).

Uitgebreide informatie over Günther Bona wordt gegeven in Hazelhoff Roelfzema030 waaraan hier een kort resumé (zie voor details de publicatie zelf).

Bona was gezagvoerder van het drie-mast stalen zeilschip de “Nederland” van 1894-1896 en van het drie-mast stalen zeilschip de “Europa” van 1897-1904, beiden van rederij W.A.Huygens te Amsterdam resp. Bussum. Hij heeft een persoonlijk journaal van zijn reizen met de “Nederland” en de “Europa” nagelaten. Hieruit is uitgebreid geput bij de beschrijving van de eerste reis van de “Nederland” die op 2 september 1894 vertrok vanuit Amsterdam. Op 05 december, na 94 dagen, arriveerde hij op de rede van Batavia. Na het innemen van lading in Soerabaja, Tjilatjap en Padang vertrok het schip vanuit de laatste haven op 08 juni 1895 en arriveerde na 148 dagen in Marseille. Via Sicilië zette men in februari 1896 koers naar San Francisco. Vanwege hevig stormweer in april 1896 lukte het aanvankelijk niet Kaap Hoorn te passeren. Het schip moest terug naar Port Stanley op de Falklands eilanden voor reparatie. In juli 1896 werd een nieuwe poging gewaagd, hetgeen in juli/augustus in twee weken gelukte. Op 09 december 1896 werd de terugreis via Kaap Hoorn naar Europa aangevangen. Dit reisdeel verliep voorspoedig en op 06 mei 1897 arriveerde het schip in Liverpool. Daar eindigt het verslag van kapitein Bona omdat hij in deze haven werd afgelost door kapitein Sipke Rengers Brouwer030. (publicatie bevat een portretfoto van kapitein Bona).

Veel gegevens zijn terug te vinden in de “Scheepvaart Index”, het wekelijkse bijblad van het Dagblad voor de Scheepvaart, aanwezig in het Gemeente Archief van Rotterdam.

De laatste reis van 1906-1908 van de “Europa” als Nederlands schip is uitgebreid beschreven in het boek van A.C.Metzelaar getiteld “Europa Ahoy”. Het schip werd gebouwd te Amsterdam in 1898 bij Huygens en van Gelder. In 1899 maakte de dit schip een recordreis van New York naar Adelaide in Australië in 71 dagen en het volgende jaar hetzelfde traject in 77 dagen. De laatste reis begon op 18 oktober 1906 wanneer de sleper het met ballast naar Frederikshald in Noorwegen brengt. Vandaar gaat het naar New Castle om kolen te laden voor Caleta Colosa in Chili waar het op 21 augustus aankomt. Pas op 10 januari 1908 is de lading gelost. Daarna zeilt het schip naar Melbourne , maar er is geen lading en het schip gaat in dok. Op 24 mei wordt Melbourne verlaten en koers gezet naar Port Pirie om nikkelerts te laden voor Duinkerken. Deze plaats werd op 25 november 1908 bereikt. In 1909 wordt het schip verkocht voor £4800,- aan J.A.Henschien te Lillesand in Noorwegen. Het schoip werd herdoopt in “Lotos”. In 1916 wordt het wederom verkocht en herdoopt in “Asra”. Het werd op 05 mei 1917 getorpedeerd waarbij de bemanning werd gered.

In maart 2003 verspreidde Ton F.J.Pronker (Vlieland) een manuscript getiteld “De laatste Kaap Hoorn reizen van schepen van de Nederlandse Groote Zeilvaart” waaraan een bijlage met nadere bijzonderheden over de schepen. Het derde behandelde schip was het:

“stalen fregat “Europa”, gebouwd in 1898 bij de werf Huygens en van Gelder te Amsterdam. Reeder W.A.Huygens te Bussum. Bij 1910 register ton had zij een laadvermogen van 3300 ton. Zij werd gevoerd door de kapiteins G.Bona (tot 1905) en J.Wiebes.” (zie verder bij J.Wiebes)

Het vierder schip was “De “Nederland” … een stalen fregat, gebouwd in 1894 bij de werf Huygens en van Gelder te Amsterdam. Reeder W.A.Huygens te Amsterdam/Bussum. Bij 1854 register ton had zij een laadvermogen van 3300 ton. Zij werd gevoerd door de kapiteins G.Bona, S.R.Brouwer, J.Wiebes, H.Sparrius em J.Wächter.” (zie bij Sparrius en Wáchter)

Ook verschenen in het “Kaap Hoorn Journaal” van de Stichting Kaap Hoorn-vaarders te Hoorn, december 2007, Nr.9.

Bouma025 vermeldt G. Bona als gezagvoerder gedurende:

  • 1877 t/m 1882 van de bark “Antonia”, gebouwd in 1876 te Amsterdam, 1060 ton n.m., varend voor G.J.Veth te Amsterdam;
  • 1883 t/m 1893 van de composietbark “Catharina”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1000 ton n.m., varend voor J.Veth te Amsterdam. Het schip werd in 1893 verkocht naar Noorwegen. In 1917 tot zinken gebracht door een Duitse onderzeeër;
  • 1894 t/m 1896 van het stalen fregat “Nederland”, gebouwd in 1894 te Amsterdam, 1955 ton n.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam;
  • 1897 t/m 1900 en later van het stalen fregat “Europa”, gebouwd in 1897 bij Huijgens & van Gelder te Amsterdam, 1810 ton n.m., varend voor W.K.Huijgens te Amsterdam/Bussum.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee” Jg. 1899 staat op p. 380-382 een verslag met als titel “Vlugge reis van New-York naar Adelaïde van het Ned. fregatschip “Europa””. Er is geen auteur vermeld. Het artikel bevat een uittreksel uit het journaal van kapitein Bona. Het vertrek uit New York vangt aan op 10 maart 1899 en de aankomst in Adelaïde is op 20 mei, dus een reis van 71½ etmaal. In Jg 1901 p.66-68 wordt op deze reis teruggekomen en de bouwers worden gecomplimenteerd met dit vlugge schip .

In het tijdschrift De Zee, Jg. 1902 staat een “Verslag der Commissie ter beoordeeling van Kompasjournalen uitgegeven door het Collegie Zeemanshoop van deze wedstrijd 1898-1899”:

De zilveren medaille werd uitgereikt aan kapitein G.Bona van het fregat “Europa”.

Foto van kapitein G.Bona (nr.19) beschikbaar047.

Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.

In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, met soms ook opmerkingen over zijn collega-kapiteins. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.

p.184/191, 19 september 1895, brief van Bron aan “waarde vriend Schneijder”:

“Verder schrijft gij mij dat Bona zo veel heeft geladen en de patroon schrijft mij van 47% boven tonnemaat, hoe is dit mogelijk? Andere schepen waren vroeger blij wanneer 10 à 12 extra ingenomen of gelost werd. Bona is bepaald een duivelskunstenaar en verdient dan feitelijke wel de naam “premie der zeevaart. Ik hoop hiermee niemand te beledigen, dat begrijp je wel en wil graag toestemmmen dat hij duizend maal knapper is dan ik … “.

p.212/215, Penco, 17 december 1895, brief aan “Waarde stuurman Munneke”:

“Bona of liever de Nederland, 1 November Marseille binnen gekomen, is die reis niet zeer lang voor de boot? Schrijf mij er later eens over of gij ook iets van schade of claims aan de lading gehoord hebt. Ik hoorde in Tjilatjap zulke rare klachten. “

p.237/244, Penco 15 januari 1896, brief aan “Waarde vriend Schneijder”:

“Ik vernam in Tjilatjap nog dat Bona de kopra daar reeds zo fijn gehakt had, dat de olie al in het schip liep en dat men daar reeds bevreesd was voor de claims, hoe is dat afgelopen? Als hij daarmee klaar is gekomen zonder schade, dan is hij toch werkelijk een baas, 47% boven de tonnenmaat innemen is geen kleinigheid, wat zij er dan weinig goede of bekwame kapiteins, die zulks kunnen doen. Honderd vijf en veertig dagen is lang voor de Nederland, maar het is altijd lang geen knapheid die vlugge reizen te maken. “

p.336/338, Amsterdam 7 augustus 1896, brief aan “Beste Vriend v.d.Laag:

“In Iquique 12 laaddagen en terug reis van Iquique naar Falmouth van 103 dagen, één der vlugste gedurende deze periode vergeleken met de schepen die met ons vertrokken waren, maar toch was er reeds reassurantie opgenomen. De meeste schepen moeten dan ook vreselijk weer aan Kaap Hoorn gehad hebben in die tijd. Bona teruggekeerd met averij naar de Falkland eilanden, het schip ontzet, enz. (zou er daar veel te repareren zijn in Stanley Harbour?).”

p.434/435, Simonstad 19 januari 1897, Brief aan vrouw en kinderen:

“Ik verneem bovendien dat het nieuwe schip de Europa door Bona zal worden bevaren, terwijl Brouwer van de Baarn de Nederland krijgt.”

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.

p.76-77 Samenstelling vloot verandert 1880-1890. Gebroeders Smit, Willem Christiaan e.a.

De bark “Catharina” onder kapitein G.Bona vertrok op 23 maart 1890 uit New Castle NSW  naar Callao (06 mei – 14 juni). Was op 27 juli te P.Townsend in Puget Sound en voer vermoedelijk via Kaap Hoorn naar Antwerpen waar het op 17 september arriveerde. De Kaaphoorn ronding is niet zeker,

Hetzelfde schip en kapitein waren op 04 april 1892 te Newcastle NSW, op 12 mei te Papeete en op 21 juli te Valparaiso. Op 01 augustus vertrok het schip vandaaar naa San Antonio waar het op 14 augustus aankwam. Op 07 oktober passeerde het schip op 70 mijl ten zuiden van Kaap Hoorn de Chileense zuidpunt en kwam op 15 december aan te Liverpool.121

 

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.80-81 Ongelukkige reizen 1896 Nederland, Adriana.

“Van 20 april 1896 omstreeks het middaguur tot 21 april tegen middernacht passeerde een uitzonderlijk diepe depressie … met een stormveld (diameter circa 1000 mijl) bezuiden Kaap Hoorn. Een twintigtal schepen bevond zich binnen deze straal. Een ervan was het fregatschip Nederland, kapitein G.Bona, op weg van Porto Empedocle (Sicilië) met 3000 ton zwavel  naar San Francisco. Op 11 april werd de 50o breedtegraad gepasseerd. … Op 15 april werd met beter weer de oosthoek van Stateneiland gepasseerd.” In de week erna was er een orkaan waarbij aanzienlijke schade ontstond en waarbij er ook tien bemanningsleden ziek waren. ”Hoewel reeds 170 mijl bewesten kaap Hoorn, besloot kapitein Bona om af te houden en terug te zeilen naar de Falkland Eilanden voor herrstel van mensen en tuig” Op 12 april werd weer Kaap Hoorn gepasseerd en moest een deel van de lading  zwavel in zee geworpen om het schip handelbaar te houden. In Port Stanley werd het tuig hersteld en op 06 juli weer een poging gedaan  en op 24 september werd San Francisco bereikt. Het schip voer op 10 december van daar naar Europa en bereikte op 06 mei 1897 Liverpool en op 02 juni 1897 Cardiff. Zowel op de heen- als de terugreis werd Kaap Hoorn gerond.

Een volgende reis van kapitein G.Bona was met het fregat “Europa” dat op 05 april 1901 Melbourne verliet en op 09 mei werd geregistreerd op 70 mijl ten zuiden van Kaap Hoorn. Het was op 17 juli 1902 te Dungeness op weg naar Londen.

Wederom de “Europa” onder kapitein Bona verliet op 03 mei 1902 Newcastle NSW en arriveerde na de oversteek van de Pacific San Francisco op 11 september. Op 19 november werd Kaap Hoorn gepasseerd en op 24 januari 1903 Falmouth bereikt op weg naar Londen.

De “Europa” verliet op 09 september 1903 Dunedin in Nieuw Zeeland en bereikte Tocopilla op 15 november. Op 17 december werden de Diego Ramirez-eilanden gepasseerd en op 15 februari 1904 Vlissingen bereikt. Ook nu een ronding van Kaap Hoorn van west naar oost.

Tenslotte was de “Europa” onder kapitein G.Bona op 01 mei 1904 te Antwerpen en op 09 augustus werd Kaap Hoorn gepasseerd. Valparaiso werd op 25 augustus bereikt en San Francisco op 14 oktober. Hiervandaan zeilde men op 06 januari 1905 naar Europa en Dungenes werd aangedaan op 16 mei 1905121.

 

NRC 08 december 1895114

Amsterdam, 6 december. Het schip NEDERLAND, kapt. G. Bona, thans te Marseille, is bevracht van Girgenti met zwavel naar San Francisco tegen 15 sh. per ton. ….

 

Provinciale Groninger Courant 22 juni 1896114

Londen,19 juni. Volgens telegram uit Stanley (Falkland Eilanden) is het schip NEDERLAND, kapt. Bona, 1 februari van Porto Empedocle naar San Francisco vertrokken, aldaar binnengelopen met overgeworpen lading, beschadigd tuig en verlies van enige zeilen, terwijl een gedeelte der lading overboord was geworpen.

 

Provinciale Groninger Courant 18 juli 1896114

Stanley, F.I. (opm: Falkland Islands), 9 juni. Het Nederlandse schip NEDERLAND, kapitein G. Bona, dat hier de 17e mei op reis van Girgenti naar San Francisco is binnengelopen, heeft ongeveer 100 ton der lading geworpen, enige zeilen gingen verloren, terwijl de lading uit het tussendek overgegaan was. De benodigde reparaties werden uitgevoerd en de gezagvoerder hoopte in ongeveer 12 dagen gereed te zijn om de reis te kunnen voortzetten.

 

NRC 01 augustus 1896114

Rotterdam, 31 juli. Volgens telegram Lloyd’s zette het Nederlandse fregat NEDERLAND, kapitein Bona, de 6de dezer, na volbrachte reparatie, de reis van Port Stanley naar San Francisco voort.

 

Provinciale Groninger Courant 02 februari 1903114

Amsterdam, 31 januari. Het Nederlandse schip EUROPA, kapitein Bona, van San Francisco te Falmouth binnen, heeft order bekomen naar Runcorn. (opm: Falmouth for orders was, evenals Dover, een haven waar een kapitein vaak van ladingbelanghebbenden op kreeg waarheen de lading uiteindelijk was verkocht)

 

Provinciale Groninger Courant 29 augustus 1904114

Londen, 25 augustus. Het Nederlandse schip EUROPA, kapitein Bona, van Antwerpen naar San Francisco, is wegens gebrek aan water te Valparaiso binnengelopen.

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Bona, Günther

Afbeeldingen


Omschrijving: Het barkschip CATHARINA van 1883, liggende in het Oosterdok te Amsterdam. Op de achtergrond het oude Marine-etablissementsgebouw. Foto genomen omstreeks 1890.
Collectie: Bos, Ron van den
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Dok

Omschrijving: CATHARINA, liggende te Amsterdam
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: De CATHARINA onder Noorse vlag.
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Kade
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk