Inloggen
BROMO - ID 1159


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1888-04-19 / 1901-01-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1888
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde'. Scheepswerf en Machinefabriek, Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Werfnummer: 61
Date Laid Down: 1887-05-13
Launch Date: 1887-12-24
Delivery Date: 1888-04-19
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 4
Power: 1800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 33, 43 & 63-42
Speed in knots: 11.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2508.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1819.00 Net tonnage
Deadweight: 3500.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 148000 Cubic Feet
 
Length 1: 100.88 Meters Length overall (Loa)
Beam: 11.16 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
31 24 0 0 0 55
Configuration Changes

Datum 00-06-1894
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: New boilers at Flushing

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1888
Datum agenda: 1888-05-01
Register nr: 0
Scheepsnaam: BROMO
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriezendorp & Gaade
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1888-05-01, uitreiking zb117-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1888-04-19 BROMO
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHKS
Additional info: Bouwsom f. 564.000

Date/Name Ship 1901-01-00 ORINOCO
Manager: Pickford & Black, Halifax (N.S.), Canada
Eigenaar: Pickford & Black Steamship Company Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: £ 25.000,--

Ship Events Data

1894-05-18: ZZN 220594
Vlissingen, 18 mei. Aan de werf der Koninklijke Maatschappij “De Schelde” alhier is aangekomen het stoomschip BROMO van de Rotterdamsche Lloyd, welk schip alhier zal moeten voorzien worden van nieuwe ketels. Dit schip zal evenwel niet gelijk de zusterschepen ZUID HOLLAND en BATAVIA verlengd moeten worden. Wel wordt hier binnenkort verwacht het stoomschip SAMARANG, dat in het droogdok te Middelburg 24 voet verlengd zal moeten worden.
1894-07-00: ZZN 140794
Het stoomschip BROMO, van de Rotterdamsche Lloyd, dat in december 1887 van de werf der Schelde te Vlissingen werd te water gelaten, is thans aan genoemde werf voorzien van een gedeeltelijk doorlopend dek, waardoor èn campagnedek èn brugdek zijn vervallen, terwijl de ketels opnieuw zijn voorzien van een kunstmatige trek (forced draught). Door deze inrichting wordt gelegeheid gegeven om desnoods met één stoomketel te werken en dan toch met bijna volle kracht te kunnen stomen, door alsdan die trek te versterken. Voor deze kunstmatige trek zijn twee ventilators aangebracht om de nodige verwarmde lucht te verschaffen, die men onder de roosters brengt. Ook wordt een dergelijke inrichting aangebracht, teneinde de groots mogelijke oeconomie in het steenkolenverbruik te kunnen verkrijgen.
1901-01-18: 18 januari 1901 PGC - Provinciale Groninger Courant
Rotterdam, 17 januari. Het voor ongeveer GBP 25000 verkochte Nederlandse stoomschip BROMO van de Rotterdamsche Lloyd wordt verdoopt in ORINOCO. De nieuwe reders zijn de firma Pickford & Black te Halifax, N.S, die het stoomschip in dienst zullen stellen tussen Halifax en de West-Indische eilanden.
1907-07-26: Final Fate:
Op reis van St. John (N.B.) naar Halifax gestrand op Seal Island, wrak geslagen en verloren gegaan.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.Boon was met vlagnummer R63 in de periode 1879 t/m 1892 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financële tegemoetkomingen058

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1892 als vlaggelid heeft bedankt058

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.J.Boon met vlagnummer R63 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1880 t/m 1882 van het ss. “Utrecht”   2177 ton n.m.  varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam
  • 1883 van het ss. “Batavia”   2223 ton  varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam
  • 1885, 1886 van het ss. “Batavia”   2223 ton  varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
  • 1887, 1888 van het ss. “Bromo”     2508 ton  varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
  • 1890 van het ss. “Ardjoeno”   2600 ton net   varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt G.J.Boon als gezagvoerder gedurende:

  • 1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1872 van het schroefstoomschip “Cycloop”ex Bonita, gebouwd in 1861 te Dumbarton, 740 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1873 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
  • 1873 t/m 1874 van het schroefss “Holland”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1875 t/m 1876 van het schroefstoomschip “Pallas” ex Mont Cenis, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1876 t/m 1878 van het schroefstoomschip “Stad Amsterdam”, gebouwd in 1875 te Glasgow, 3000 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te New Castle, 2500 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1880 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1880 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam (in 1883 en later de Rotterdamsche Lloyd);
  • 1884 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1890 van het stalen schroefstoomschip “Merapi”, gebouwd in 1889 te Vlissingen, 2570 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1891 t/m 1892 van het stalen schroefstoomschip “Ardjoeno”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd W.Ruys & Zn te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant in de rubriek Scheepstijdingen dd 29 januari 1890 staat het bericht:

Amsterdam Het Ned. stoomschip Merapi vertrok 25 dezer van Batavia naar Rotterdam

G.J.Boon vervoerde vanuit Vlissingen met de “Holland” een detachement landmactmilitairen naar Batavia op de volgende reis065*:

  • Vertrek 08 september 1873. Aankomst 24 oktober 1873 na 46 dagen. 4 officieren en 300 manschappen.

Vanuit Nieuwe Diep met hetzelfde schip:

  • 17 november 1873. Aankomst 03 januari 1874 na 47 dagen. 5 officieren en 200 manschappen (deze of de vorige opgave lijkt me onjuist gezien de data in oktober resp. november 1873!).

Vanuit Nieuwe Diep met de “Stad Amsterdam” op de volgende reizen:

  • 30 september 1876. Aankomst 10 november 1876 na 41 dagen. 5 officieren en 105 manschappen. Onderweg was 1 manschap overleden.

Vanuit Rotterdam met de “Utrecht” op de volgende reizen:

  • Vertrek 17 april 1880. Aankomst 03 juni 1880 na 47 dagen. 4 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 02 oktober 1880. Aankomst 15 november 1880 na 44 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 19 maart 1881. Aankomst op 04 mei 1881 na 46 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 06 augustus 1881. Aankomst 17 september 1881 na 42 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.

Vanuit Vlissingen met hetzelfde schip:

*Vertrek 18 november 1882. Aankomst 12 januari 1883 na 55 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

Vanuit Rotterdam met hetzelfde schip:

  • Vertrek 14 april 1883. Aankomst 01 juni 1883 na 48 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Batavia” op de volgende reizen:

  • Vertrek 21 juni 1883. Aankomst 05 september 1883 na 46 dagen. 1 officier en 32 manschappen. (dit klopt niet met de vorige opgave.
  • Vertrek 08 december 1883. Aankomst 27 januari 1884 na 50 dagen. 3 officieren en 73 manschappen.
  • Vertrek 10 mei 1884. Aankomst 24 juni 1884 na 45 dagen. 3 officieren en 72 manschappen.
  • Vertrek 11 oktober 1884. Aankomst 24 november 1884 na 44 dagen. 4 officieren en 66 dagen.
  • Vertrek 14 maart 1885. Aankomst 28 april 1885 na 45 dagen. 3 officieren en 94 manschappen.
  • Vertrek 06 november 1886. Aankomst 21 december 1886 na 45 dagen. 3 officieren en 126 manschappen.
  • Vertrek 09 april 1887. Aankomst 12 mei 1887 na 33 dagen.3 officieren en 47 manschappen.
  • Vertrek 27 augustus 1887. Aankomst 09 oktober 1887 na 43 dagen. 4 officieren en 115 dagen.

Vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

  • Vertrek 05 mei 1888. Aankomst 18 juni 1888 na 44 dagen. 3 officieren en 75 manschappen.
  • Vertrek 20 oktober 1888. Aankomst 28 november 1888 na 40 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • Vertrek 09 maart 1889. Aankomst 18 april 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 28 december 1889. Aankomst 05 februari 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 69 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Merapi” op de volgende reizen:

  • Vertrek 16 november 1889. Aankomst 26 december 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 38 manschappen..(deze data kloppen niet met de voorgaande reis met de “Bromo”.
  • Vertrek 23 augustus 1890. Aankomst 30 september 1890 na 38 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • Vertrek 27 december 1890. Aankomst 10 februari 1891 na 45 dagen. 3 officieren en 48 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Ardjoeno” op de volgende reizen:

  • Vertrek 02 mei 1891. Aankomst 10 juni 1891 na 39 dagen. 2 officieren en 49 manschappen.
  • Vertrek 09 januari 1892. Aankomst 16 februari 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 14 mei 1892. Aankomst 20 juni 1892 na 37 dagen. 3 oficieren en 79 manschappen.
  • Vertrek 17 september 1892. Aankomst 24 oktober 1892 na 37 dagen. 3 officieren en 49 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Boon, G.J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.W.Sikemeijer was met vlagnummer R3 in de periode 1880 t/m 1903 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E.W.Sikemeier met vlagnummer R3 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*     1880             van het ss. “Gelderland”   2177 ton n.m.      varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1881             van het ss. “Zuid-Holland”              c. 2177 ton          varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1882             van het ss. “Zuid-Holland”              2258 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1883             van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam

*     1885             van het ss. “Drenthe”        3130 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1886, 1887  van het ss. “Samarang”    2285 ton varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1888             geen vermelding van schip en boekhouder

*     1890             van het ss. “Bromo”          1608 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1891             van het ss. “Salak”            1880 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1892 t/m 1898            van het ss. “Gedé”             2258 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

*     1899 t/m 1901            van het ss “Sindoro”         3474 ton net        varend voor de Rott. Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt E.W.Sikemeijer als gezagvoerder gedurende:

  • * 1880 t/m 1881 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1882 t/m 1883 op het schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2258 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1884 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1886 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1887 t/m 1888 op het schroefstoomschip “Samarang”, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2285 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam
  • * 1890 t/m 1891 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1892 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam
  • * 1893 t/m 1898 op het schroefstoomschip “Gedeh”, gebouwd in 1892 te Vlissingen, 2995 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd, Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1900 en later van het DS Stoomschip “Sindoro”, gebouwd in 1900 te Vlissingen, 5000 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd (1883) te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

E.W.Sikemeijer transporteerde vanuit Rotterdam transporten van landmachtmilitairen met de “Gelderland” naar Batavia op de volgende reizen (de reizen in 1878 en 1879 zijn onder voorbehoud!)065*

*     Vertrek 28 augustus 1878. Aankomstdatum niet vermeld. 4 officieren en 80 manschappen. Het detachement is in Cadiz overgegaan op de “Drenthe”;

  • * Vertrek 12 februari 1879. Aankomst 29 maart 1879 na 45 dagen. 7 officieren en 106 manschappen.
  • * Vertrek 30 juli 1879. Aankomst 09 augustus 1879 na 41 dagen. 6 officieren en 110 manschappen.
  • * Vertrek 19 december 1879. Aankomst 05 februari 1880 na 48 dagen. 3 officieren en 59 manschappen.
  • * Vertrek 27 november 1880. Aankomst 12 januari 1881 na 46 dagen. 2 officieren en 96 manschappen.
  • * Vertrek 07 mei 1881. Aankomst 26 juni 1881 na 50 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.
  • * Vertrek 29 oktober 1881. Aankomst 13 december 1881 na 45 dagen. 3 officieren en 60 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Zuidholland” op de volgende reizen:

*     Vertrek 07 januari 1882. Aankomst 24 februari 1882 na 48 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

  • * Vertrek 26 maart 1883. Aankomst 16 mei 1883 na 51 dagen. 2 officieren en 39 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1883. Aankomst 03 oktober 1883 na 46 dagen. 1 officier en 37 manschappen.

  • * Vertrek 03 juni 1882. Aankomst 16 juli 1882 na 43 dagen. 3 officieren en 53 manschappen065*.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

*     Vertrek 02 oktober 1883. Aankomst 16 november 1883 na 45 dagen. 3 officieren en 33 manschappen;

*     Vertrek 16 februari 1884. Aankomst 04 april 1884 na 48 dagen. 3 officieren en 43 manschappen;

*     Vertrek 20 december 1884. Aankomst 05 februari 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 49 manschappen;

Hij transporteerde vanuit Rotterdam de “Drenthe” op de volgende reizen:

*     Vertrek 13 maart 1886. Aankomst 29 april 1886 na 47 dagen. 2 officieren en 53 manschappen. Bij aankomst ontbraken 6 manschappen zonder opgave van redenen.

  • * Vertrek 14 augustus 1886. Aankomst 27 september 1886 na 44 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Samarang” op de volgende reizen:

  • * Vertrek 02 juli 1887. Aankomst 15 augustus 1887 na 44 dagen. 2 officieren en 38 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen
  • * Vertrek 19 november 1887. Aankomst 04 januari 1888 na 46 dagen. 2 officieren en 40 manschappen. Bij aankomst ontbraken 5 manschappen zonder opgave van redenen.
  • * Vertrek 24 maart 1888. Aankomst 10 mei 1888 na 47 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • * Vertrek 11 augustus 1888. Aankomst 23 september 1888 na 43 dagen. Bij aankomst waren er 2 man extra aan boord zonder opgaven van redenen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 mei 1890. Aankomst 25 juni 1890 na 39 manschappen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 04 oktober 1890. Aankomst 12 november 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*     Vertrek 14 november 1891. Aankomst 24 december 1891 na 40 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Salak” op de volgende reizen:

*     Vertrek 17 oktober 1891. Aankomst 24 november 1891 na 38 dagen. 2 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 05 maart 1892. Aankomst 12 april 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 79 manschappen.

*     Vertrek 09 juli 1892. Aankomst 15 augustus 1892 na 37 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.

*     Vertrek 26 november 1892. Aankomst 03 januari 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Gedeh” op de volgende reizen:

*     Vertrek 01 april 1893. Aankomst 08 mai 1893 na 37 dagen. 2 officieren en 48 manschappen.

*     Vertrek 14 april 1894. Aankomst 20 mei 1894 na 36 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 18 augustus 1894. Aankomst 30 september 1894 na 43 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 22 december 1894. Aankomst 28 januari 1895 na 37 dagen. 3 officieren en 56 manschappen.

*     Vertrek 27 april 1895. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*     Vertrek 31 augustus 1895. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 33 manschappen.

*     Vertrek 25 april 1896. Aankomst niet gemeld. 4 officieren.

*     Vertrek 29 augustus 1896. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 46 manschappen.

*     Vertrek 24 april 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 64 manschappen.

*     Vertrek 27 augustus 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 54 manschappen..

 

In het tijdschrift “De Zee”, Jg. 9, 1887, pp304-307 (aanwezig op o.a. het Scheepvaartmuseum te Amsterdam) staat een artikel “Eenige mededeelingen uit de Metereologische Journalen”, waarin een weergave uit het Journaal van het ss. “Samarang” onder kapitein E.W.Sikemeier en wel “omtrent de mousson gedurende de laatste helft van de maand April in het Oostelijk deel van den Indischen Oceaan.” “Passeerden Vlakke hoek om 3 u. 10 min. ’s morgens van den 17den April en Engana des namiddags 6 u. Ondervonden eene opvolging van harde wind van WNW-WZW met veel regen en vliegende buien er bij, tot Zondagnacht 24 April, met sterken stroom tegen. Daarna klaarde de lucht op en veranderde het weer gunstig; arriveerden te Colombo Maandagnamiddag 3 uur 30 min. … “. Daarna in het verslag nog wat meterelogische gegevens tijdens de reis nà Colombo en bij kaap Guardafui.

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Sikemeijer, E.W.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.v/d Sprang van Lee als gezagvoerder gedurende:

  • * 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Noordkaper”, gebouwd in 1870, bouwplaats niet vermeld, 150 ton o.m., varend voor H.Kerdijk & L.Pincoffs te Rotterdam. Het schip werd in 1879 gesloopt;
  • * 1887 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;

*     1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m. varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

  • * 1892 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1892 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1896 van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

Overige bijzonderheden

  1. van der Sprang van Lee vervoerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam naar Batavia met de “Gelderland op de volgende reizen065*:

*     Vertrek 22 september 1888. Aankomst 14 november 1888 na 43 dagen. 2 officieren en 33 manschappen.

*     Vertrek 09 februari 1889. Aankomst 29 maart 1889 na 48 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam detachementen met de “Utrecht” op de volgende reis:

*     Vertrek 13 juni 1891. Aankomst 24 juli 1891 na 41 dagen. 2 officieren en 44 manschappen.

Hij vervoerde detachementen vanuit Rotterdam met de “Bromo” tijdens de volgende reizen:

*     Vertrek 02 april 1892. Aankomst 10 mei 1892 na 38 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

*     Vertrek 13 mei 1893. Aankomst 20 juni 1893 na 38 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 16 september 1893. Aankomst 25 oktober 1893 na 39 dagen. 2 officieren en 73 manschappen.

*     Vertrek 20 januari 1894. Aankomst 28 februari 1894 na 39 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

*     Vertrek 07 juli 1894. Aankomst 14 augustus 1894 na 38 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 16 februari 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 49 manschappen.

*     Vertrek 22 juni 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 43 manschappen.

*     Vertrek 26 oktober 1895. Aankomst niet vermeld. 2 officieren en 33 manschappen.

Hij vervoerde een detachement vanuit Marseille (!) met de “Salak” op de volgende reis:

*     Vertrek 30 mei 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 7 officieren.

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Sprang Van Lee, W. v/d
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van de Putte was met vlagnummer R8 in de periode 1896 t/m 1899 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1899 van de Maatschappij  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar heeft bedankt als vlaggelid058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein M. van de Putte met vlagnummer R8 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1896`1897            van het ss. “Borneo”           1560 ton netto varend voor de Rotterdamsche Lloyd te R’dam

*    1898                       van het ss. “Bogor”              2703 ton netto varend voor de Rotterdamsche Lloyd te R’dam

 

Bouma025 vermeldt M.van de Putte als gezagvoerder gedurende:

*    1896 t/m 1897 van het schroefstoomschip “Borneo”, gebouwd in 1885 te Glasgow, 2140 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd verkocht aan de KPM;

*    1899 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1900 en volgende jaren (?) op het ijzeren schroefstoomschip “Oengaran”,  ex Samarang, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2535 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Llod Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

M.van de Putte vervoerde detachementen landmachtmilitairen van Rotterdam met de “Bromo” naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 11 februari 1899. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 23 september 1899. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 42 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Putte, M. van de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.F.A.Mink als gezagvoerder gedurende:

*    1896 t/m 1899 op het stalen schroefstoomschip “Merapi”, gebouwd in 1889 te Vlissingen, 2570 ton, varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*    1900 e.v. van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

F.P.A.Mink transporteerde detachementen landmachtmilitairen vanuit Rotterdam met de “Merapi’ naar Batavia op de volgende reizen:

*    Vertrek 26 mei 1896. 3 officieren en 105 manschappen.

*    Vertrek 30 januari 1897. 3 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 05 juni 1897. 2 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 09 oktober 1897. 3 officieren en 63 manschappen.

*    Vertrek 12 februari 1898. 3 officieren en 43 manschappen.

*    Vertrek 08 oktober 1898. 3 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 28 januari 1899. 3 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 20 mei 1899. 2 officieren en 37 manschappen.

*    Vertrek 30 december 1899. 3 officieren en 42 manschappen.

*    Vertrek 06 oktober 1900. 3 officieren en 32 manschappen.

In alle voorgaande gevallen is geen aankomstdatum vermeld. Voorts is het mogelijk dat kapitein Mink ook nà 1900 transporten heeft vervoerd, die door mij echter niet zijn vermeld.

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Mink, P.F.A.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: BROMO
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: BROMO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten