Inloggen
BRAM - ID 1096


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5050220
Nat. Official Number: 3377 Z GRON 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 winches 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. G.J. van der Werff's Scheepsbouw, Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 275
Launch Date: 1955-10-29
Delivery Date: 1955-12-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10203 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 398.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 224.00 Net tonnage
Deadweight: 565.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29000 Cubic Feet
Bale: 27500 Cubic Feet
 
Length 1: 49.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.32 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.60 Meters Depth, moulded
Draught: 3.15 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-12-00 BRAM
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Bontko Everhardus Bontkes Gosselaar (Finsterwolde, landbouwer), Abraham van Dijk (Groningen, ijkopnemer) en Jurjen de Vries (Groningen, cargadoor), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDGA

Date/Name Ship 1966-00-00 BRAM
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Bontko Everhardus Bontkes Gosselaar (Finsterwolde, landbouwer), Abraham van Dijk (Groningen, ijkopnemer) en Jurjen de Vries (Groningen, cargadoor), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDGA

Date/Name Ship 1972-06-19 BRAM
Manager: Ripmeester & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Roelof Adrianus Jongejan & Udo Horst Blank, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGA

Date/Name Ship 1973-11-23 BRAM
Manager: Ripmeester & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Roelof Adrianus Jongejan, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDGA

Date/Name Ship 1976-09-28 BRAM
Manager: Hendrik Dirk van Vliet, Papendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Dirk van Vliet, Papendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Papendrecht / Netherlands
Callsign: PDGA
Additional info: 08-10-1976 onder Panama vlag.

Date/Name Ship 1976-10-08 ARMAGHAN
Manager: Mohammed B. Morsheddi, Khorramshahr, Iran
Eigenaar: Mohammed B. Morsheddi, Khorramshahr, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Khorramshahr / Iran

Date/Name Ship 1980-00-00 AL TOUFIK
Manager: Yunus Ali Yunus, Ajman, United Arab Emirates
Eigenaar: Yunus Ali Yunus, Ajman, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Ajman / United Arab Emirates
Callsign: A6E2085

Date/Name Ship 1986-07-00 TAISIR
Manager: Al Jowder Int. Shipping Agency, Dubai, United Arab Emirates
Eigenaar: Al Jowder Int. Shipping Agency, Dubai, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubai / United Arab Emirates
Callsign: A6E2085

Date/Name Ship 1990-00-00 TAISIR
Manager: Unknown, Ajman, United Arab Emirates
Eigenaar: Unknown, Ajman, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Ajman / United Arab Emirates
Callsign: A6E2085

Ship Events Data

1955-10-29: NvhN 29-10-1955: Tewaterlating m.s. Bram. Bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Bram, dat wordt gebouwd voor een Groninger combinatie. De Bram (bouwn. 275) is van het raised quarterdektype, meet 565 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 375 pk. motor. De bouw geschiedt onder toezicht van Lloyds Register of Shipping met Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 550 ton d.w. voor rekening van de rederij Energie te Amsterdam. Het schip zal worden uitgerust met een 375 pk. motor
1955-11-08: Het schip in aanbouw wordt bij het Kadaster teboekgesteld als BRAM. Eigendom van de N.V. G.J. v.d. Werff's Scheepsbouw, gev. te Westerbroek. Op 16-11-1955 eigendom van Bontko Everhardus Bontkes Gosselaar, landbouwer te Finsterwolde 2/5, Abraham van Dijk, beëdigd ijkopnemer, Groningen 2/5 en Jurjen de Vries, scheepsbevrachter te Groningen 1/5 deel. Voltooid op 14-12-1955. Op 19-06-1972 van Roelof Adrianus Jongejan, kapitein te 's Gravenhage 2/3 en Udo Horst Blank, kapitein te Harlingen 1/3 deel, tezamen handelend onder de naam "Rederij Bram". Op 23-11-1973 van Roelof Adrianus Jongejan, kapitein te 's Gravenhage. Op 28-09-1976 van Hendrik Dirk van Vliet, dir. scheepvaartbedrijf te Papendrecht.
1955-11-10: Als BRAM, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Westerbroek, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3377 Z GRON 1955 op het achterschip aan B.B. zijde in zijkant dekhuis op het verhoogd achterdek, 3.85 m. uit hekplaat, 1.20 m. uit lengteas en 1.36 m. uit dek.
1956-01-05: NvhN 05-01-1956: Proefvaart m.s. Bram. Op de Eerns heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Bram, dat werd gebouwd bij de N.V. G. J. van der Werff's Scheepsbouw te Westerbroek (Gr.) voor rekening van een Groninger combinatie. De Bram is van het raised quarterdektype, meet 565 ton d.w. en is uitgerust met een 375 pk motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10} knoop. De bouw geschiedde onder toezicht van Lloyd's Register of Shipping en Scheepvaart Inspectie
1960-07-01: Aanvaring met de Nederlandse tanker 'KABYLIA' (12,097/ 55) in het Manchester Ship Canal en er ontstond huidschade. Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de aanvaring van het motorschip Bram met het tankschip Kabylia van Shell Tankers in het Manchester Ship Canal. De Bram was op reis van Bordeaux naar Runcorn. Op 1 juli om 05.45 uur verliet de Bram de sluis in Eastham voor het laatste deel van de reis door het Manchester Ship Canal. In de sluis had kapitein de B. vernomen dat er voor hem in het kanaal en tanker voer die te West Point zou meren. De kapitein nam geen loods, hij had de wacht en ging zelf aan het roer staan. De stuurman stond voorop bij de ankers. Aanvankelijk werd volle kracht gevaren maar toen de tanker in zicht kwam werd vaart geminderd en even later gestopt. De kapitein wilde het schip gaande houden om in de verbreding bij Ellesmere de tanker, dat later de Kabylia bleek te zijn, voorbij te varen. Bij het oplopen van de tanker, toen de Bram ter hoogte van het achterschip van de tanker was, werd het schip naar de tanker gezogen en raakte de Bram de Kabylia. De tanker bleef onbeschadigd terwijl de Bram alleen schade boven water had.
Oordeel van de Raad is dat de oorzaak van de aanvaring is gelegen in een misrekening van kapitein de B. van de Bram. De misrekening bestaat hierin, dat hij gemeend heeft met zijn schip, dat veel kleiner is dan de Kabylia, zonder gevaar in een verbreding van het kanaal de Kabylia te kunnen oplopen en passeren. In die mening is hij bedrogen uitgekomen, want toen zijn schip reeds begonnen was de tanker te passeren, is er zuiging tussen de schepen ontstaan en bleek het niet mogelijk een aanvaring te voorkomen. De Raad acht deze schuld niet zo ernstig dat betrokkene daarvoor moet worden gecorrigeerd. De Raad heeft wel tot zijn teleurstelling weer moeten constateren dat er nog steeds kapiteins van zeeschepen zijn die zelf aan het roer gaan staan en alles alleen willen doen, hoewel de Raad dit al herhaalde malen als onjuist heeft afgekeurd. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 28 maart 1961
1965-01-27: NvhN 27-01-1965: Zwaar gewond van boord gehaald. Vuur sloot machinist in bij brand op Groninger coaster. Vanmiddag heeft een brand gewoed in de machinekamer van de Nederlandse kustvaarder “Bram” uit Groningen, die juist de Westhaven van Amsterdam had verlaten. De brand is vermoedelijk ontstaan doordat overlopende olie op de hete motor terechtkwam. De 46-jarige machinist H. d. W. B. uit Warnsveld werd door de vlammen ingesloten. Hij had de tegenwoordigheid van geest eerst de olie afsluiter dicht te draaien, alvorens zich vlammen heen een weg te banen naar het dek. Met brandende kleren hij boven, waar anderen hem te hulp schoten. Nadat de Bram aan de noordelijke oever van het Noordzeekanaal was gemeerd, is de machinist met een derectieboot van Rijkswaterstaat van boord gehaald. Hij is met tweedegraads verbrandingen aan beide onderbenen en handen en gelaat in het Antoniusziekenhuis te IJmuiden opgenomen. De brand is door een uit Amsterdam ontboden sleepboot van de rederij Goedkoop geblust, waarna de “Bram” terugkeerde naar de haven.
De Telegraaf 28-01-1965: Kustvaarder in brand: een gewonde. IJmuiden, woensdag Vanmiddag heeft brand gewoed in de machinekamer van de kustvaarder „Bram", die juist de Westhaven van Amsterdam had verlaten. Vermoedelijk is overlopende olie op de hete motor ontvlamd. De 46-jarige machinist H. D. W. B. uit Warnsveld werd door de vlammen ingesloten. Hij had de tegenwoordigheid van geest eerst de olie-afsluiter dicht te draaien, alvorens zich door de vlammen een weg te banen naar het dek. Met brandende kleren kwam hij boven, waar anderen hem te hulp schoten. Nadat de „Bram" aan de oever van het Noordzeekanaal was afgemeerd, is de machinist van boord gehaald en met tweedegraads verbrandingen aan onderbenen, handen en gelaat in het Antoniusziekenhuis te IJmuiden opgenomen. De scheepsbrand is later geblust. — (ANP)
1966-03-23: Aan de grond op een zandbank, 20 mijl west van Cape Episel, Portugal, onderweg van Engeland naar Lissabon en Huelva. Ze werd vlotgebracht door een sleepboot en naar Lissabon gesleept.
NvhN 24-03-1966: Groninger coaster Bram gestrand bij Lissabon. (Van een onzer verslaggevers) Het 525 ton metende Groningse kustvaartuig Bram heeft vannacht via de rederij om sleepboothulp verzocht. Door een nog niet bekende oorzaak liep de coaster 20 mijl ten westen van Kaap Episel (Portugal) op een zandbank. Een sleepboot van de firma Weismüller in Lissabon is uitgevaren. Het schip dat met een lading stukgoederen op weg was van Engeland naar Huelva en Lissabon, wordt naar de Portugese hoofdstad gesleept. De bemanning bevindt zich niet in gevaar. De Bram is eigendom van rederij J. J. van Dijk te Groningen.
1975-08-01: NvhN 02-08-1975: Vrouw overboord en verdronken. Voor de kust van het Zuidengelse eiland Wight is een vrouw overboord geslagen van de Nederlandse kustvaarder Bram en verdronken. Haar lichaam is inmiddels geborgen, zo heeft de Engelse politie meegedeeld. Twee opvarenden van de Bram zijn van boord gehaald en naar Portsmouth gebracht voor verhoor. De politie vermoedt, dat de vrouw overboord is geraakt tijdens een ruzie op het schip. De Bram had eerder signalen uitgezonden, dat iemand werd vermist. Het schip, dat in de internationale wateren voer, kreeg hulp van een Duits en van een Russisch schip voordat de politie arriveerde.
Het Vrije Volk 04-08-1975: Vrouw voor ogen gezin overboord. Portsmouth — Bij het Engelse eiland Wight is afgelopen weekeinde de 50-jarige mevrouw Elisabeth Jongejan-De Zwaan overboord gevallen van de kustvaarder Bram en verdronken. Uit signalen, opgevangen door een Westduits en een Russisch schip had de politie aanvankelijk opgemaakt dat aan boord van de Bram muiterij was uitgebroken. Later bleek dat er van opzet geen sprake was en dat kapitein Jongejan in paniek enigszins verward om hulp had geseind.
De Telegraaf 08-08-1975: Onderzoek naar dood verdronken vrouw. Van onze Rotterdamse redactie | Rotterdam, vrijdag; De recherche van de Rotterdamse rivierpolitie is gisteren het onderzoek begonnen haar de dood van de 50-jarige Ellzabeth Jongejan-de Zwaan, die vorige week vrijdag voor de kust van het Engelse eiland Wight aan boord van de kustvaarder Bram overboord sloeg en voor de ogen van haar man en de twee kinderen verdronk. Gisteren kwam de kustvaarder in de Rotterdamse haven aan, waar rechercheurs direct begonnen met het verhoor van de bemanningsjeden en de kapitein, echtgenoot van de verdronken vrouw. Tevens werd op het stoffelijk overschot sectie verricht. De recherche van de rivierpolitie onderzocht de zaak omdat marconisten van een Russisch en Duits schip, die noodseinen van de Nederlandse kustvaarder (500 ton) die vrij dag opvingen, in de mening verkeerden dat de vrouw tijdens een ruzie overboord was geduwd en daarna verdronken. Volgens de recherche heeft sectie echter in eerste instantie niet uitgewezen dat de vrouw als gevolg van een misdrijf overboord is gevallen. „Na het eerste verhoor van de bemanning en de kapitein komt er tot nu toe niet uit dat het om een misdrijf gaat, aldus de recherche, die echter het onderzoek nog wel voortzet.
NvhN 03-09-1975: Britten niet zeker over doodsoorzaak Nederlandse zeemansvrouw. De gerechtelijk lijkschouwer in Portsmouth heeft dinsdag laten weten dat niet met zekerheid kan worden vastgesteld hoe de 43-jarige Elisabeth Jongejan-De Zwaan op 1 augustus van de Nederlandse kustvaarder Bram overboord is gevallen en verdronken. Het drama speelde zich af zeven mijl uit de kust van het eiland Wight. Met een misdrijf werd rekening gehouden omdat er kort voor het ongeluk aan boord van de Bram ruzie was geweest tussen het slachtoffer en haar dochter over het voorgenomen huwelijk van deze dochter met de stuurman. Kort na de woordenstrijd viel mevrouw Jongejan over boord en het stoffelijk overschot werd later opgepikt door een Britse kustwachtkotter. De Britse politie laat het nu aan haar Rotterdamse collega's over om uit te zoeken of er eventueel toch sprake is van een misdrijf.
1977-11-11: Surveys overdue - class suspended 11/11/1977.
1984-10-24: Classed LR until 24/10/84.
1996-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart en oplevering
Collectie: Marhisdata - Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Bram 1955
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Clarkson, John

Omschrijving: Bram 1955
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: The 'Bram' sailing from Avonmouth - April 7, 1975
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Perry, Ray

Omschrijving: BRAM, Rotterdam
Collectie: -
Vervaardiger: jennifer

Omschrijving: 'Taisir' (ex 'Bram')
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown