Inloggen
EMANUEL - ID 10633


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1835-01-16 / 1843-08-03 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1834
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Lecarpentier, Pierre Louis, Antwerp, Belgium
Date Laid Down: 1830-00-00
Launch Date: 1834-10-28
Delivery Date: 1834-12-09
Technical Data

Net Tonnage: 851.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1835
Datum agenda: 1835-01-16
Register nr: 18350003
Scheepsnaam: EMANUEL
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Cock, N.J. de
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Flemming, Joh. F.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
Zie besluit Z.M. no.3 van 10-01-1835

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1830-00-00 EMANUEL
Manager: N.J. de Cock & Frère, Gent, Netherlands
Eigenaar: N.J. de Cock & Frère, Gent, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gent / Netherlands
Additional info: Op stapel gezet voor rekening van de firma N.J. de Cock & Frère, Gent

Date/Name Ship 1832-02-06 EMANUEL
Manager: Nicolas Joseph de Cock, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nicolas Joseph de Cock, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Tijdens de bouw voor NLG 3.000 ‘verkocht’ aan N.J. de Cock, koopman te Rotterdam.

Date/Name Ship 1834-12-09 EMANUEL
Manager: Nicolas Joseph de Cock, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nicolas Joseph de Cock, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Onder kapt. J.M.F. Flemming in ballast uit Antwerpen naar Rotterdam gesleept.

Date/Name Ship 1835-01-16 EMANUEL
Manager: Nicolas Joseph de Cock, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nicolas Joseph de Cock, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: 1e Zeebrief EMANUEL / N.J. de Cock, Rotterdam, kapt. Joh. M.F. Flemming

Date/Name Ship 1843-08-03 EMANUEL
Manager: N.J. or Th. de Cock. (not certain, brothers), Gend, Belgium
Eigenaar: N.J. or Th. de Cock. (not certain, brothers), Gend, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Gend / Belgium
Additional info: Vanuit Rotterdam onder kapt. J.H. Zeeman te Antwerpen aangekomen om onder Belgische vlag te brengen.

Ship Events Data

1835-00-00: History
Onder kapitein Flemming heeft de EMANUEL tot juli 1839 een aantal reizen naar Oost-Indië gemaakt. Le Précurseur meldde, dat de EMANUEL de reis Vlissingen / Batavia in 1835 in 86 dagen had volbracht; een record. St. Helena was reeds in 46 dagen bereikt. De terugreis Batavia / Rotterdam werd in 98 dagen afgelegd, ondanks de zware lading van 1.097.817 kg.

1843-00-00: Changing flag
Onder Belgische vlag gebracht. Of N.J. de Cock de reder was of diens broer Theodore de Cock is niet duidelijk.
1845-06-17: Damaged
Van Antwerpen met 360 emigranten naar New York. Na terugkeer van januari tot juni 1846 bij scheepswerf Le Carpentier in Antwerpen grote herstellingen ondergaan.
Bij de vijfde reis naar het Verre Oosten (bestemmingen als Singapore, Canton, Manilla, Macao, Whampoa, Batavia) arriveerde de EMANUEL in Batavia met zware lekkage, een gebroken fokkemast en verlies van ra’s en zeilen; de noodzakelijke reparaties werden in Batavia uitgevoerd.
1850-05-05: Sold at auction
AH 030550
Advertentie. Publieke veiling, verkoop bij opbod, van het fraaie Belgische Fregat EMMANUEL, 850 ton groot.
De scheepsmakelaar Van den Bergh en Zonen, tezamen met de deurwaarder F. Degenaert, zal op woensdag 15 mei 1850, te 2 uur, in de verkoopzaal der Makelaars, in het gebouw van de Beurs, in het openbaar verkopen de Belgische driemaster EMMANUEL, met een laadvermogen van 850 ton, gekoperd en kopervast, recentelijk gekield en hersteld (opm: mogelijk de definitieve restauratie na in 1849 opgelopen averij die in Batavia was gerepareerd) en gereed om onmiddellijk zee te kiezen. Dit snelzeilende schip zal worden verkocht in één kavel met volledige scheepsuitrusting en inventaris, terwijl het gemeerd ligt in het Groote Dok van deze stad (opm: Antwerpen).
Voor nadere inlichtingen en voor het inzien van de inventaris richte men zich tot de Heren Th. de Cock & Cie, of bovengenoemde makelaar, bij wie men toestemming kan bekomen om het schip te bezichtigen.

Na terugkomst te Antwerpen op 19.11.1849 en na lossing werd het schip gekield en hersteld en in mei 1850 te koop aangeboden. Het hoogste bod – 50.000 Fr – werd als onvoldoende bevonden, waarna de EMANUEL op 06.08.1850 naar Valparaiso uitzeilde om daar zwaar lek aan te komen. Na herstel werd met guano van de Chincha Eilanden via Callao (ter vervulling van de uitklaring) de reis naar Londen aanvaard.
1852-05-00: Final Fate: Condemned

De laatste reis, nr. 7, begon eind november 1851 vanuit Londen, met vertrek vanaf Deal op 1.12.1851, bestemd naar Akyab, aan de rivier Kaladan in Birma. Na belading in Akyab – waarschijnlijk met rijst – en vertrek moest het schip wegens lekkage terugkeren, waarna het ter reparatie op een bank werd gezet. Hier sloeg de EMANUEL om, waarna het werd afgekeurd en verkocht. Deze laatste informatie werd verstrekt in een op 20 mei 1852 van Akyab naar Antwerpen verzonden brief.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

J.H.M.Flemming was in 1819 bootsman op de Auguste (kapitein Ary Bezemer) en klom later op tot gezagvoerder039.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Flemming als gezagvoerder gedurende:

*    1834 t/m 1838 op het 3/m schip “Emmanuel”, gebouwd in 1834, 869 ton o.m., varend voor N.J.de Cock te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.Flemming verzorgde per 15 april 1836 vanuit Nieuwediep met de “Emmanuel” een troepentransport van 4 officieren en 200 manschappen. Hij arriveerde op 01 augustus 1836 te Batavia. Onderweg was 1 militair overleden en 4 militairen waren om onbekende redenen niet meer aan boord065.

 

De militair Hendrik Middelraad (1814-na 1852) “ging van het depot van de 1ste Divisie te Harderwijk 0- 10 april 1836 naar Den Helder, waar hij zich inscheepte op de Emmanuel, die op 13 april 1836 uit het Nieuwe Diep uitvoer en in augustus 1836 in Batavia aankwam.”

Uit: Vader bekend, maar… De kinderen van Bartha Elizabeth Middelraad-Osseman (1817-1899).

Gens Nostra 66, p.519-524, 2011.

 

 

Datum vanaf: 1834
Kapitein: Flemming, J.M.H.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Siebe Gerkes Molenaar werd gedoopt op 10 februari 1802 te Makkum als zoon van Gerke Siebes Molenaar en Fokjen Loots. Hij trouwde op 17 december 1834 te Rotterdam met Maria Theresia Bernardina Frijhoff, geboren 13 maart 1813 te Rotterdam als dochter van Anthonius Wilhelmus Frijhoff, grossier in dranken, en Maria Snell.

Hij overleed op 26 augustus 1845 als gezagvoerder aan boord van het fregat “ ’s Gravenhage”, zeilende in de Noord-Atlantische Oceaan op 03o 6’NBr. en 16o40’WL. Hij was de vader van de koopvaardijkapitein Gerardus Simon Molenaar (zie aldaar).005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.G.Molenaar was met vlagnummer R59 in de periode 1841 t/m 1845 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1849 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe S.G.Molenaar een uitkering krijgt van f 284,50, voor haar en haar 5 kinderen voor zowel onderhoud als schoolgeld. In 1851 is deze uitkering f 266, 17 voor haar en 4 kinderen., in 1855 f 205,20 voor haar en drie kinderen en in 1858 en 1859 jaarlijks nog  f 170,- voor haar en 1 kind.

In het Jaarverslag 1864 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat de weduwe van S.G.Molenaar in 1864 is overleden.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.G.Molenaar als gezagvoerder gedurende:

*    1836 t/m 1839 van de brik “Elisa”, gebouwd in 1825, bouwlocatie niet vermeld, 252 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Rotterdam;

*    1839 t/m 1841 op het 3/m schip “Emmanuel”, gebouwd in 1834, 869 ton o.m., varend voor N.J.de Cock te Rotterdam;

*    1842 t/m 1845 van het 3/m schip “Stad ’s Gravenhage”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 925 ton o.m., varend voor P.Varkevisser te Scheveningen.

 

Overige bijzonderheden

Op 08 juli 1840 werd vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam op het schip de “Emmanuel” onder kapitein Moolenaar (sic) geplaatst als ligtmatroos G.Strang van Hees voor een reis van Rotterdam naar Batavia. De ligtmatroos keerde te Rotterdam terug op 01 december 1841.004-949/532-1836.

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Molenaar, Siebe Gerkes
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Hendrik Zeeman werd geboren te Rotterdam op 15 oktober 1797 als zoon van de Lutherse Frederik Zeeman en Christina Schell

Hij was getrouwd met Elisabeth van de Koppel, geboren 02 april 1804 (of 1809?) te ‘s Gravendeel en overleden 19 februari 1882. Jan veranderde van beroep op 01 mei 1855.

Het gezin woonde te Rotterdam o.a. aan de Lijnbaanstraat Wijk 15 nr. 223. Één van de kinderen was de latere gezagvoerder Christiaan Frederik Zeeman (zie aldaar)

Jan Hendrik overleed op 20 februari 1858 aan de Wijnbrugstraat Wijk 1 nr. 460. Bij zijn overlijden is als woonplaats Rotterdam opgegeven.003, 005 en 118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Zeeman werd met vlagnummer 395 per 19 augustus 1834 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” op voordracht van kapitein B.J.Martens. Toegevoegd is “overleden”.002

In de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop van 12/19 augustus 1834 werd voorgedragen/benoemd tot effectief lid Johan Hendrik Zeeman, oud 37 jaar, voerend het schip “Vasco de Gama”, wonend te Rotterdam en met als adres J.Bondix te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.Martens. Zijn vlagnummer werd 395.023

Jan Hendrik werd per 06 juni 1837 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003

 

J.H.Zeemans was met vlagnummer R123 in de periode 1842 t/m 1849 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Van 1849 t/m 1858 was hij lid voor de vlag, hetgeen betekende dat hij wel de vlag mocht voeren, maar bepaalde rechten verspeelde.

 

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 april 1858 vraagt de wed. J.H.Zeeman, geb. v.d Koppel om een uitkering, die haar in de vergadering dd 29 april 1858 wordt toegekend ingaande 01 mei 1858.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 november 1875 wordt een verzoek om een extra toelage door de wed. J.H.Zeeman geb. van de Koppel afgewezen.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 18 mei 1858 wordt gemeld dat aan de wed. van kapitein J.H.Zeeman geb. van de Koppel een uitkering is toegekend per 01 mei 1858.023

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 28 december 1875 staat vermeld dat een verzoek van de wed. J.H.Zeeman geb. van de Koppel om een extra toelage is afgewezen.023.

 

In het Jaarverslag 1849 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart te Rotterdam staat vermeld dat hij honorair lid is geworden.

In het Jaarverslag 1858 staat zijn overlijden vermeld.058

 

De schepen van de kapitein

Op monsterrol nr. 468 in het Gemeentearchief van Dordrecht dd 26 november 1830 wordt gemeld J.H.Zeeman, oud 33 jaar, wonend te ’s Gravendeel met een gage van f 65,- per maand als 1ste stuurman op de “Stad Dordrecht”, varend onder kapitein Klaas Schinkel.

 

lidmaatschap college “Zeemanshoop” te Amsterdam:

vlag             jaren              type          scheepsnaam             reder/boekhouder

395           1834-1835         fregat        Vasco de Gama         geen opgave

                  1836-1838         fregat        Vasco de Gama         N.J. de Cocq te R’dam

                  1839-1841 `       bark          Java                             idem

                    1842              fregat        Emanuel                     idem

                  1844-1852         bark          Jan Daniél                   W.Ruys JDz te R’dam

                    1853              bark          Doelwijk                     idem

89            1854-1857         geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein J.H.Zeeman met vlagnummer 123 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*      1849, 1851                 bark “Jan Daniël”      334 last           varend voor W.Ruys J.Dz te Rotterdam

*      1855                            geen vermelding van schip en boekhouder

 

J.H.Zeeman was in 1854 gezagvoerder van het 3/mastscchip de “Doelwijk”, 725 ton, gebouwd in 1849/1850 bij Fop Smit aan de Kinderdijk van rederij W.Ruys JDz te Rotterdam.

“… op 21 april 1854 op weg van Sydney naar Batavia bij zware storm op Kenn Rocks (Torres Strait – Great Barrier Reef) gelopen en verloren; Bemanning na veel lijden in open boten door een ander schip gered; één man verloor het leven”024.

 

Bouma025 vermeldt J.H.Zeeman als gezagvoerder gedurende:

*      1835 t/m 1838 van het fregat “Vasco de Gama”, gebouwd in 1823 te Antwerpen, 307 ton, varend voor N.J. de Cock te Rotterdam;

*      1840 t/m 1842 van het fregat “Java”, gebouwd in 1840, bouwlocatie niet vermeld, 500 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Rotterdam;

*      1842 t/m 1843 op het 3-m schip “Emmanuel”, gebouwd in 1834, 869 ton o.m., varend voor N.J. de Cock te Rotterdam. Het schip werd verkocht naar België;

*      1845 t/m 1854 van de bark “Jan Daniël, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 635 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam;

*      1854 van het 3/m schip “Doelwijk”, gebouwd in 1850 te Kinderdijk, 730 ton o.m., varend voor W.Ruys JDz te Rotterdam. Het schip verongelukte in 1854 op Kenn’s Rif in de Torresstraat.

 

Overige bijzonderheden

“De eerste jaren van zijn jeugd bracht Christiaan Frederik door te ’s Gravendeel, waar hij opgroeide in een milieu dat nauw bij de zeevaart betrokken was. Dit kwam vooral omdat zijn vader in deze jaren actief was als stuurman ter koopvaardij. Over financiële zorgen hoefde het gezin zich waarschijnlijk niet erg druk te maken, want de carrière van vader Johan Hendrik verliep voorspoedig. Diende deze in 1824 nog als derde stuurman op het schip “De Drie Gezusters”, enkele jaren later, in 1827, had hij reeds de rang van eerste stuurman bereikt; in die hoedanigheid maakte hij met het koopvaardijschip de “Jonge Jacob” een reis naar Oost-Indië. Nog weer later zou Johan Hendrik Zeeman de rang van gezagvoerder bereiken.

Het verblijf van de familie Zeeman in ’s Gravendeel duurde tot het begin van de jaren dertig van de negentiende eeuw.

Ergens tussen 1832 en 1835 vertrok het gezin naar Rotterdam; daar vond het een onderkomen in een woning aan de Leuvenhaven. Hier maakte Christiaan Frederik in het voorjaar 1835 een bewogen periode door: in een tijdspanne van enkele maanden verloor hij twee zussen, en kreeg er een broertje bij. In de navolgende jaren verhuisde het gezin Zeeman nog enkele malen, ondermeer naar een huis op nummer 101 in de Groote Draaisteeg en naar het adres Lijnbaanslaan nummer 223. Op het laatstgenoemde adres, in het begin van de jaren vijftig, was de welstand van het gezin al zo groot dat er twee dienstbodes in huis gehouden konden worden.

Ontleend aan een artikel van R.Rimkus in het blad “Maritiem Museum Prins Hendrik. Plaatsbepaling”, 48:4-5, 1994.

Het artikel werd geschreven naar aanleiding van de verwerving door het museum van drie portretten door de schilder Gijsbert Buitendijk Kuyk. De portretten zijn van Christiaan Frederik Zeeman senior, zijn vrouw Agatha Elisabeth van Olst en hun zoontje Christiaan Frederik junior.

 

“De Drie Gebroeders” op de rede van Batavia057:

01 januari 1839 “Alhier lagen ter Reede de navolgende Nederlandse schepen als volgens … kaptijn Zeeman … “

Van Sluijs013 vermeldt diverse personen met de naam Zeeman. Degene die in 1839 gezagvoerder was is J.H.Zeeman en wel op de bark “Java”.

 

Het Maritiem Museum te Rotterdam bezit een prent van het fregat “Canton”, dat het vlagnummer R123 voert. De tekening is waarschijnlijk van Izaak Schouman.

Bron: Bram Oosterwijk “Koning van de Koopvaart. Anthonie van Hoboken (1756 - 1859)”.

           Uitg. De Bataafsche Leeuw, Amsterdam 1996, 2e (aangevulde) druk. p. 216

 

 

Datum vanaf: 1842
Kapitein: Zeeman, Johan Hendrik
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1843
Kapitein: Haverbeke, Joseph van
Overige informatie: Under Belgium flag.

Datum vanaf: 1845
Kapitein: Cordier, Amand
Overige informatie: Under Belgium flag.

Datum vanaf: 1846
Kapitein: Swarts, Theodore
Overige informatie: Under Belgium flag.

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Dofty, Nicolas
Overige informatie: Under Belgium flag.

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1836-03-19
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: EMANUEL
Schipper: Flemming, Jan
Scheepstype: fregat
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

Nota’s

a)  De bouw van dit fregat heeft in totaal bijna vijf jaren in beslag genomen. Deze vertraging is vrijwel geheel toe te schrijven aan de politieke onrust voor en ten tijde van de Opstand der Belgen, de oorlogshandelingen rond Antwerpen, en de politieke implementaties en de blokkade van de Schelde als gevolg van het ontstaan van de staat België. 

b)  Ingevolge het verdrag van 19 april 1839 erkende Nederland de Belgische vlag. De Belgische regering wilde nu handelsrelaties opbouwen met het Verre Oosten en er de Belgische vlag gaan bekend maken. De Belgische reders stonden echter – vanwege de kosten, de kansen op commercieel succes, het vinden van bemanningen, enz. – eerder twijfelachtig tegenover dit projekt. De regering besliste dan staatsbemanningen ter beschikking te stellen, d.w.z. kapiteins, officieren en matrozen uit de kleine Belgische oorlogsmarine.

Aldus maakten zes van de grootste Belgische koopvaardijschepen van 1842 tot 1848 dertien reizen naar het Verre Oosten met complete staatsbemanningen. De reizen nrs. 1, 3 en 4 van de EMANUEL maakten hier deel van uit. De kapiteins Van Haverbeke en Swarts waren officieren van de ‘Marine Royale’. Er waren wel nogal wat problemen met de bemanningen wegens het feit dat die opzagen tegen de lange reizen en wegens te strenge militaire discipline en straffen.

Reis nr. 5 was een reis met gewone koopvaardijmatrozen, doch wel met Swarts als kapitein. 

c)  De scheepsnaam wordt onder Nederlandse vlag steeds als EMANUEL geschreven; onder de Belgische vlag gebruikt men veelal EMMANUEL. 

PAN 050843

Antwerpen, 5 augusty. Het bulletin van de beweeging onzer haven berigt heden de inklaering van den nederlandschen drymaster EMMANUËL. De reden der aenkomst van dit groot schip is niet verre te zoeken: dezelve staet in verband met den toestand der navigatie in de noord-nederlandsche provincien. Blykens de narigten, door de gedeputeerde staeten van Noord- en Zuyd-Holland ingewonnen, gaet het in die provincien met de scheepvaert gansch niet tot wensch. Op de timmerwerven is, om zoo te zeggen, in 1842 niet gewerkt geworden. Trouwens, er zyn geen nieuwe schepen voor Oost-Indiën gebouwd, en men heeft zich bepaeld tot het voltooyen der vaertuygen, die te Amsterdam voor andere bestemmingen op stapel stonden. Hieruyt is natuerlyk groot nadeel ontstaen voor onderschydene andere nyverheydstakken, welke by den scheepsbouw leeven. De gedeputeerde staeten verklaeren zulks zelf, en men zal hen gereedelyk gelooven, als men zal geleezen hebben hetgeen het Handelsblad tegen  de huyzen bouwery inbrengt. Van eenen anderen kant zyn de uytreedings-maetschappyen van Rotterdam, Dortrecht en andere plaetsen er verre af van te bloeyen. Er zyn in de laetste jaeren voor de Nederlandsche Handel-maetschappy te veel schepen gebouwd, en zy kan ze alle niet gebruyken. Eenige uytreeders hebben hunnen schepen met ballast naer Java gezonden, maer zy hebben er hunne rekening niet gevonden. En ondertusschen genooten degeene die deze schepen deeden bouwen al de voorrechten, welke men hier in Belgiën uytkraemt als moetende aen de nationaele scheepvaert eenen onafgebroken voorspoed verzekeren, de hollandsche uytreeders worden beschermd door privillegien en differentieële rechten byna met een monopolium gelykstaende, en nogtans lyden zy sedert ettelyke jaeren meer dan onze eygene uytreeders, ondanks de byna ongehoorde goedkoopheyd der vragt-pryzen. Edoch, terwyl de nationaele schepen in Belgiën bestendig reyzen te doen hebben, wagten in Holland een groot getal bodems dry en zelfs zes maenden, eer zy eene enkele reys kunnen doen. Maer het zyn de groote koopvaerdy schepen alleen niet welke zich in dezen gespannen toestand bevinden : de gedeputeerde staeten van Zuyd-Holland bekennen dat de vaert met koff-schepen even slegte resultaeten heeft opgeleverd, en zy willen de oorzaek daer van zoeken in de vermindering van den graenhandel, ’t is mogelyk ; maer het bestaen van het kwaed bewyst altyd dat privilegien, premien, differentieële rechten en wat nog al meer, onmagtig zyn om spanningen te voorkomen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.318 Foto DVD IV – 041, 042 _________________________________________________
Acte van aan-/verkoop
Naam schip: EMANUEL

Plaats en datum acte koop/verkoop, Gent, 6 februari 1832

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper firma N.J. de Cock & Frère

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper N.J. de Cock, koopman te Rotterdam

Te voeren door kapt.

Groot volgens meetbrief circa 449 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging thans (dus februari 1832) op het Staketzel te Antwerpen op stapel staand fregatschip EMANUEL

Tewaterlating

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 12 april 1832

Nummer van registratie deel 20, folio 147, recto, vak 2 – 6.

Notaris een onderhandse acte

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 3.000,-

Bijzonderheden: (opm: de koopprijs is zeer gering voor zo’n groot schip. Mogelijk stond het schip bij de transactie nog slechts in de spanten)
Deze acte werd opnieuw te Rotterdam ingeschreven door de griffier van de rechtbank op 22 december 1834.





Researcher/datum research ML/020407

Naam EMANUEL
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1834
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Nat. Archief Den Haag, archiefnummer Rott.3.03.56.65.318
Nat. Archief Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, inventarisnummers 52, 90, 124
Nederlandsche Hermes 5e jaargang 1830
Bouman, G.N, Haren Gn.
Coolput. Luc van, Antwerpen
Le Précurseur
AH = Algemeen Handelsblad
PAN = Provinciael Antwerpsch Nieuwsblad