Inloggen
BATJAN - ID 10605


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1882-07-00 / 1888-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1882
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. Goedkoop Jr. - Werf 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 162
Contractor: none
Launch Date: 1882-06-19
Delivery Date: 1882-07-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek Gebr. Stork & Co., Hengelo, Overijssel, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 125
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 12¼"& 19 3/4" - 19 3/4"
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 143.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 87.90 Net tonnage
Deadweight 2: 65.00 cargo capacity 1000 kg.
 
Length 1: 91.7 Feet (British) Registered
Beam: 18.1 Feet (British) Registered
Depth: 8.9 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-07-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: BATJAN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wesel & Zn., Wed. Jan van
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja, buitengewone, voor reis naar Fernate
1882-07-07, beschikk. Uitreiking74-

Ship History Data

Date/Name Ship 1882-07-00 BATJAN
Manager: N.V Batjan Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V Batjan Maatschappij, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Ternate / Netherlands East Indies
Callsign: TBVF

Date/Name Ship 1888-00-00 TSUTO MARU
Manager: Tsuji Matsumojo, Hakodate, Japan
Eigenaar: Tsuji Matsumojo, Hakodate, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Hakodate / Japan
Callsign: HGNR
Additional info: off.no. 1069

Date/Name Ship 1900-00-00 TSUTO MARU
Manager: Kajiwara Inosuke, Hakodate, Japan
Eigenaar: Kajiwara Inosuke, Hakodate, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Hakodate / Japan
Callsign: HGNR
Additional info: off.no. 1069

Ship Events Data

1882-07-00: De BATJAN werd gebouwd als bouwnummer 162 van de firma D. Goedkoop Jr., Werf 't Kromhout, te Amsterdam voor de door Elout van Soeterwoude opgerichte Batjan-Maatschappij en moest in de Molukken dienst doen voor het vervoer van de op de concessies der genoemde maatschappij gewonnen produkten en van consumptie-artikelen en bouwmaterialen. In Juli 1882 afgeleverd heeft zij vervolgens geheel op eigen gelegenheid de overtocht naar Indie volbracht. (bron: Kagen, Clippers, Werven en Motoren door Dr. J.C. Westermann, uitg.1942)
1901-02-06: Final Fate:
De TSUTO MARU is, op reis in ballast van Chefoo naar Longku, op 6 februari 1901 verongelukt in de baai van Pechili (bron: Lloyds Casualty Return over 1901)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.C.Ender als gezagvoerder gedurende:

*    1877 t/m 1882 van de bark “Theodora Catharina”, ex Aletta Augusta, gebouwd in 1854 te Halte (O-Fr.), 295 ton o.m., varend voor Mr. P.A.Te4nkinck te Amsterdam. Het schip voer vanaf 1880 als 3/msch en werd in 1882 verkocht naar Stralsund.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Ender, B.C.

Afbeeldingen


Omschrijving: De BATJAN te Amsterdam, klaar voor het vertrek naar Nederlands-Indië
Collectie: Boer, G.J. de
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten