Inloggen
AMSTERDAM - ID 10499


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1826-11-09 / 1834-12-08 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1826
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf Het Wapen van Harlingen, (Frans Baaij & Zoon), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1826-07-20
Delivery Date: 1826-10-31
Technical Data

Gross Tonnage: 112.00 lasts
Gross Tonnage 2: 213.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 24.64 Meters Registered
Beam: 4.59 Meters Registered
Depth: 4.23 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1826
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Bijzonderheden: De wanverhouding tussen breedte en holte bij een scherpgesneden schip als een brik is het gevolg van de scheepsmetingsregels die toen golden. Het schip zal zeker 6,50 meter breed zijn geweest.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1826
Datum agenda: 1826-11-09
Register nr: 18260778
Scheepsnaam: AMSTERDAM
Type: Brik
Lasten: 112
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Amsterdamsche Rederij Societeit
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Visman, K.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
directeur rederij is J.H. Hackman Asschenberg

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1826-11-30 AMSTERDAM
Manager: Amsterdamsche Reederij Sociëteit, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Amsterdamsche Reederij Sociëteit, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1834-12-08: Final Fate: Stranded

Op 8 december 1834 is de AMSTERDAM bij Zandvoort gestrand en vervolgens gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

K.Visman werd geboren te Nieuwendam op 14 januari 1782.

Hij was getrouwd met Seytje Verschuur, geboren te Amsterdam op 08 juni 1796. Vermeld staan 5 dochters (20 januari 1819; 07 april 1820; 27 juni 1821; 11 september 1822; 12 februari 1826). Seytje overleed in september 1873 (te Amsterdam?)

Hij overleed in 1828003.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.Visman werd met vlagnummer 3 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Toegevoegd is “overleden”. Verdere gegevens zijn niet vermeld002.

K.Visman was effectief lid/oprichter van het College Zeemanshoop. Hij was op het moment van de oprichting "uitlandig"019.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Foonds per 10 oktober 1825.

 

In een brochure met de titel “Naamlijst der effectieve leden van het Collegie, genaamd ZEEMANSHOOP” (GAA, ingang 957 nr. 005) staat onder nummer 3 “C.Visman”.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Effectief lid K.Visman, vlagnummer 3, is overleden in 1828.084.

 

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 14 oktober 1828 meldt de weduwe K.Visman geb. Verschuur het overlijden van haar man en verzoekt om een uitkering. In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 oktober 1828 wordt de aanvrage beoordeeld en een uitkering toegewezen voor haar en 5 kinderen. per 01 november 1828.

Er is in de rapportage tevens sprake van een bericht van stuurman C.R. de Jong, die het overlijden te Paramaribo van K.Visman bericht. Ook is opgenomen “Eene schriftelijke Verklaring van de Heeren Effectieve Leden Willem Landzaat Jr en Pieter Jacobus Kerkhoven mede inhoudende eene kennisgeeving van het Overlijden benevens hun Ed verleende adsistentie bij de Begravenis van gemelde Heer Klaas Visman, waarbij nog gevoegd wordt Hun Ed. gevoelens wegens het niet overleggen der Doodacte, hetwelk door Hun Ed aan de dood van den Doodgraver dewelke ter zelvertijd is komen te overlijden, als zeer waarschijnlijk wordt toegeschreven … “042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 25 november 1828 wordt vermeld:

“Missive van de Wed. K.Visman geb. Verschuur berichtende het overlijden van haren man, en verzoek deel in het Weldadig Zeemansfonds te mogen hebben …”.

Het Bestuur besluit “… voor haar en haren vijf kinderen het recht van uitkeering to te kennen in de 1e klasse”.023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

          3                          1825          brik                  Gerso                                                     J.Heere

                                     1826-1828    brik                  Amsterdam                                          Amst.Reederij-Sociëteit

 

     Van Sluijs013 vermeldt Claas/Klaas Visman als gezagvoerder in 1815 van de 2-deks brik “Ceres” (Amsterdamsche Courant 19 juni 1815: te Amsterdam in lading naar Demerarij en Essequibo). Tevens gemeld als kapitein van dit schip in 1825 en 1826 met als reeder J.Heere.(is dit hetzelfde schip als de hiervoor gemelde “Gerso”?) De Amsterdamsche Courant van 26 februari 1819 meldt dat het schip onder kapitein Visman op 09 december (1818 ?) door een 3-mast schip, voerende de vlag wit-geel-blauw en voerende 20 stukken, aangehouden is en geplunderd.

 

Bouma025 vermeldt K.Visman als gezagvoerder gedurende:

*   1826 van de brik “Ceres”, geen bouwgegevens vermeld, varend voor J.Heere te Amsterdam. Bij voorgaande jaren is geen gezagvoerder vermeld, maar wèl de opmerkingen: “1815 naar Demerary” en “1819 aangehouden en geplunderd door een oorlogschip”

*   1827 t/m 1829 van de brik “Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 213 ton o.m., varend voor Boolen & Co te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Klaas Visman op de:

“Ceres”, dd 12 juni 1815; 12 december 1816; 28 september 1818; 04 november 1819; 20 november 1820; 06 november 1821; 129 november 1822; 26 augustus 1824;

“Amsterdam”, dd 29 november 1826; 19 oktoberr 1827; 06 mei 1828.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 27 februari 1819114

Rotterdam, 26 februari. Kaptein Klaas Visman, voerende het schip CERES, van Amsterdam te St. Thomas gearriveerd, meldt van daar, in dato 19 januari, dat hij den 9 december 1818, op 18º53’ N.B. 42º32’ lengte west van Greenwich, bij zich gekregen had een driemast schip, voerende 20 stukken, een vlag wit, geel en blaauw met een rode schuinse streep, hetwelk hem gelastte bij te draaijen en een sloep met vier gewapende manschappen en twee officieren aan boord zond, die hem zijn papieren afvorderden; na die te hebben ingezien de vlag streken en terstond weder hesen, waarop dadelijk nog een grote boot met twaalf man aan boord kwam; zich van het gehele schip meester gemaakt hebbende, joegen zij al het volk vooruit en roofden in en onder de kajuit, deden toen de kaptein in de kajuit komen, drongen hem de sleutels van zijn koffer en wat verder gesloten was af, daar zij uit namen hetgeen hun aanstond, terwijl sommige van hun de luiken openden en een bootslading roofden; na dus 3 en 1 half uur, onder gestadig dreigen van de kaptein en zijn volk te vermoorden, hunner woestheid, die door het aanhoudend gebruik van drank gedurig toenam, de teugel gevierd, genoegzaam alles uit de kajuit en de klederen van de kaptein gedeeltelijk geroofd, en hem en zijn volk met geweld de horologies uit de zakken gehaald te hebben, waren zij meestal beschonken naar hun boord terug gekeerd.

 

Rotterdamsche Courant 11 december 1819114

Amsterdam, 9 december. Volgens een bij het Zeemans-Collegie ontvangen brief van kapt. J.B. Bakker, voerende het schip de TWEE GEBROEDERS, gedateerd Ostende den 5 december, was door hem den 27 november, in het gezigt van Bevesier (opm: Beachy Head), in de beste staat gepraaid een Nederlands brikschip, voerende seinvlag No. 81, zijnde CERES, kapitein K. Visman, van Amsterdam naar St. Thomas.

 

Rotterdamsche Courant 16 december 1819114

Amsterdam, 14 december. Het schip CAMILLUS, kapt. W. Trippensé, van Amsterdam naar Rio-Janeiro gedestineerd, te Ramsgate wegens schade binnengelopen, heeft den 6 dezer zelf zijn reis vervolgd.

 

Rotterdamsche Courant 04 juli 1820114

Londen, 27 juni. Den 23 juni was op de hoogte van Portsmouth het schip CERES, Visman, van St. Thomas.

 

Rotterdamsche Courant 24 april 1821114

Amsterdam, 22 april. Te Havana is gearriveerd K. Visman van Amsterdam; te Rouaan J.B. Goossens van Harlingen; te Bremen H.G. Kuiper; op de Wezer D. Gouchjes en R.R. Henriens en te Hamburg A.J. Hogen, H. Brockwoldt Kols, H. Wagener, J. Veerman, B. Hendriks en E.R. de Jong van Amsterdam.

 

 

 

 

Datum vanaf: 1826
Kapitein: Visman, Klaas
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 3
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Reinders de Jong werd geboren in Vrouwen Parochie,gemeente Leeuwarden, op 10 maart 1801

Hij huwde Antje Leenderts Buysman, geboren te Harlingen op 22 januari 1801. Na het overlijden van Cornelis hertrouwde zij op 10 augustus 1838.

Cornelis overleed in 1834.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1828 is sprake van het overlijden van kapitein K. Visman,,,gezagvoerder op de brik “Amsterdam”. Daarin wordt melding gemaakt van de melding van stuurman C.R. de Jong van het overlijden te Paramaribo van zijn gezagvoerder. 042  (ik concludeer hieruit dat stuurman de Jong in Paramaribo het commando van de “Amsterdam” heeft overgenomen en daarna permanent gezagvoerde op deze brik werd – zie hierna)

C.R.de Jong werd per 23 april 1829 op voordracht van kapitein A.Bakker met vlagnummer 289 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving is geen scheepsnaam vermeld. Toegevoegd is "vermist"

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 31 oktober 1831003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 september 1834 wordt aan de weduwe van kapitein K.R. de Jong en haar 2 kinderen een uitkering in de 1e klasse toegestaan ingaande 01 augustus j.l. 042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 augustus 1838 en die van de Algemene Vergadering van 25 september 1838 staat de melding van de weduwe van kapt C.R.de Jong, geboren Buisman, dat zij is hertrouwd met kapitein E.Bergsma  en een continuering van de uitkering voor 2 van haar kinderen vraagt, hetgeen wordt toegestaan, hetgeen wordt toegestaan023 en 042.

 

In de Algemene Ledenvergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 21/28 april 1829 werd Cornelis Rijnders de Jonge, adres bij B.D.Boscher op de Binnenkant te Amsterdam, oud 28 jaar, voerende de brik “Amsterdam”, op voordracht van kapitein A.Bakker voorgedragen/benoemd tot effectief lid met vlagnummer 289023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        289                       1829-1833     brik                   Amsterdam                                           Amst.Reederij-Societeit

In de AAKZ staat onder vlagnummer 289 in de periode 1829-1830 vermeld J.G. de Jong als gezagvoerder van de "Amsterdam" voor de genoemde rederij.

 

Bouma025 vermeldt C.R.de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1832 t/m 1834 van de brik “Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 213 ton o.m., varend voor Boolen & Co te Amsterdam.

 

In het Archief van de Amsterdamse Waterschout in het Stadsarchief van Amsterdam011a bevinden zich monsterrollen op naam van Cornelis Reinders de Jong van de “Amsterdam” dd 26 mei 1829, 16 maart 1830, 24 maart 1831, 05 december 1831 en 15 juni 1833.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1829
Kapitein: Jong, Cornelis Reinders de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.Jansen werd per 18 oktober 1831 met vlagnummer 344 op voordracht van K.H.Ruijl als effectief lid ingeschreven van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip ten tijde van de inschrijving was "De Harmonie". Toegevoegd is "geroyeerd"002.

In de Algemene Vergaderingen van 11/18 oktober 1831 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd tot effectief lid Boy Jansen, 28 jaar, voerende De Jonge Gerarda Cornelia, adres op de Gelderse Kade 87 te Amsterdam, op verzoek van J.F.Klein en op voordracht van kapitein K.H.Ruyl023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering dd 30 juni 1842 van Zeemanshoop wordt besloten de Algemene Vergadering voor te stellen kap. Boy Jansen, met vlagnummer 232, wegens nalatigheid bij de betaling `van zijn lidmaatschap te ontzetten.042

 

In de Algemener Vergaderingen van Zeemanshoop van 19/26 werd voorgesteld/besloten kapitein Boy Jansen van zijn lidmaatschap vervallen te verklaren “als zijnde hij nalatig in het betalen van het door hem aan het collegie verschuldigde en stil van hier vertrokken.” 023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer              jaren          type           scheepsnaam                             naam reder/boekhouder

        344                1831-1833     fregat        De Jonge Gerarda Cornelia     G.Stenvers Leneman te Amsterdam

                                     1834          brik            Amsterdam                                Amst. Reederij Societ. te Amsterdam

                                     1835          geen opgave van schip en boekhouder

        232                1836-1838     geen opgave van schip en boekhouder

                                1839-1841     bark           de Harmonie                              Moyet & Co te Amsterdam

 

Bouma025 vermeldt Boy Jansen als gezagvoerder gedurende:

*    1832 t/m 1836 van het 3/m schip “Jonge Gerarda Cornelia”, gebouwd in 1804 te Amerika, 490 ton o.m., varend voor G.Stenvers Leeneman te Amsterdam. Het schip werd in 1836 verkocht;

*    1835 van de brik “Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 213 ton o.m., varend voor Boolen & Co te Amsterdam. Het schip verongelukte bij Zandvoort;

*    1840 t/m 1842 van de 3/m pink “Harmonie”, gebouwd in 1814, bouwplaats niet vermeld, 275 ton o.m., varend voor Moyet & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1834
Kapitein: Jansen, Boy
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 344
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1826-11-29
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: AMSTERDAM
Schipper: Visman, Klaas
Scheepstype: brik
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1826

DC 220726
Amsterdam, 20 juli. Heden zijn hier, op de werven De Raaf en Harlingen, van de scheepbouwmeesters F. Baaij en Zoon, met de beste uitslag te water gelaten de koopvaardijbrikken DE ONDERNEMING, kapt. J.B. Frerichs en AMSTERDAM, kapt. K. Visman, gebouwd voor de Amsterdamsche Rederij-Sociëteit.

Op 9 november 1826 werd voor de AMSTERDAM de eerste zeebrief en een Turkse Pas verstrekt, aangevraagd door de Amsterdamsche Rederij Sociëteit (directeur J.H. Hackman Asschenberg) te Amsterdam voor kapt. Klaas Visman.

1828

AH 160428
Carga-lijsten: Amsterdam, 16 april. AMSTERDAM, kapt. H. Visman, van Fernambuck (opm: Recife);

1829

Op 12 mei 1829 werd een nieuwe zeebrief en Turkse Pas verstrekt voor de Amsterdam, aangevraagd door J.H. Hackman Asschenberg voor kapt. C.R. de Jong.

1830

AH 090130
Advertentie. In lading liggende schepen te Amsterdam. Naar Nederlandse koloniën: Batavia. Het gekoperd tweedeks brikschip AMSTERDAM, kapt. C.R. de Jong.
Adres bij B.D. Bosscher en Jan Corver & Co.
AH 291230
Scheepsberichten. Op de hoogte van Dartmouth was de 22e december het schip AMSTERDAM, kapt. C.R. de Jong van Batavia; gezeild 16 september en van St. Helena de 8e november l.l.

1831

DC 060131
Vlissingen, 1 januari. Den 29 december zijn alhier ter rede gearriveerd: AMSTERDAM, kapt. C.R. de Jong, van Batavia met troepen en koffie en THE RUBENS, kapt. T. Hamilton, van St. Jago, met koffie en huiden, beiden op order.
DC 200131
Vlissingen, 15 januari. Den 13 dezer en heden zijn van hier uitgezeild: LA VIERGE MARIE, kapt. J.F. Schulte, van Malaga met fruit en DE JONGE JUFVROUW ELISABETH, kapt. Muhaelser, van Rio-Grande met huiden, beide naar Duinkerken; AMSTERDAM, kapt. C.R. de Jong, van Batavia naar Texel, met koffie en suiker; alle drie laatst van Vlissingen.
AH 270931
Texel, 24 september. Binnengekomen: DE JONGE GERARDA CORNELIA, kapt. B. Jansen, voor wijlen J. Smith, naar Suriname; AMSTERDAM, kapt. C.R. de Jong, van Suriname; BUITENWERF, kapt. Gust, van Sunderland;

Op 4 november 1831 werd een nieuwe zeebrief en Turkse Pas verstrekt voor de AMSTERDAM, aangevraagd door de Amsterdamsche Rederij Sociëteit (directeur J.H. Hackman Asschenberg) voor kapt. C.R. de Jong.

AC 281231
Texel, 26 december. Vertrokken: CORNELIS HENDRIK TROMP, kapt. E.R. Borchers, naar Buenos Aires; NEPTUNUS, kapt. P.L. Peters, naar St. Thomas en St. Martin; AMSTERDAM, kapt. C.R. de Jong, naar Malta, Konstantinopel en Smyrna;

1832

RC 260132
Rotterdam, 25 januari. Het schip AMSTERDAM, kapt. C.R. de Jonge, van Amsterdam naar Malta, Konstantinopel en Smyrna, is den 6 dezer gepraaid op 38º breedte en 12º lengte.
RC 290332
Rotterdam, 28 maart. Het schip AMSTERDAM, kapt. C.R. de Jong, van Amsterdam naar Constantinopel en Smyrna, is volgens brief van Constantinopel van den 25 februari, bij Bianche Thacke, aan de Dardanellen, aan de grond geraakt; van de vesting Zanok Kalesi waren sloepen met volk derwaarts gezonden, om door het lossen van goederen het schip weer vlot te doen worden.
AH 241232
Kapitein C.R. de Jong, voerende het brikschip AMSTERDAM, van Smyrna na een voorspoedige reis van 36 dagen in Texel binnen, rapporteert dat hij in de Noordzee 6 zware schepen van oorlog had gezien, die echter geen van allen jacht op hem gemaakt hebben; zelfs was een Engels oorlogsfregat zo dicht nabij hem geweest, dat hij de officieren met de epauletten op de schouder op de campagne kon zien staan.
(opm: om Nederland te dwingen na de opstand der Belgen in 1831 de Schelde te openen voor Belgische schepen voerden de Engelsen en Fransen een blokkade van de Nederlandse kust uit; op zee werden Nederlandse schepen gekaapt, reden waarom veel NL-schepen korte tijd werden uitgevlagd tot het probleem was opgelost)
AH 241232
Texel, 21 oktober. Binnengekomen: ANTJE, kapt. S.K. de Vries, van Rio de Janeiro; AMSTERDAM, kapt. C.R. de Jong, van Smyrna; VROUW FEMMEGINA, kapt. A.K. Braam, van Londen.

1833

JC 111233
Batavia, 6 december. Heden zijn alhier aangekomen het schip GENERAAL CHASSE, kapt. M. Harkema, de 14 augustus vertrokken van Rotterdam, en de brik AMSTERDAM, kapt. C.R. de Jong, met vijf passagiers, de 8 juli vertrokken van Amsterdam.
AH 211233
Kaap de Goede Hoop, 17 oktober. Uitgezeild: AMSTERDAM, kapt. C.R. de Jong, van Amsterdam naar Batavia.

1834

Op 17 juli 1834 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de AMSTERDAM, aangevraagd door de Amsterdamsche Rederij Sociëteit voor kapt. B. Jansen. Deze zeebrief werd op 5 januari 1835 door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen te Amsterdam naar Den Haag teruggezonden met de mededeling ‘schip zal worden gesloopt’; de zeebrief werd op 12 januari door de Staatsraad geroyeerd.

SUC 201034
Paramaribo, 19 oktober. Alhier zijn uitgeklaard: de 16e dezer het schip HARMONIE, kapt. A. van der Meijde, naar Amsterdam met 258 vaten suiker en 25 balen schone katoen; de 17e dezer het schip AMSTERDAM, kapt. Boy Jansen, naar Amsterdam met 335 vaten suiker, 3 balen hele koffie, 33 balen schone en 20 dito vuile katoen. (opm: zie RC 111234)
AH 101234
De brik AMSTERDAM, kapt. B. Jansen, van Suriname naar Amsterdam bestemd, is bij Zandvoort verongelukt.
RC 111234
Rotterdam, 10 december. Van Zandvoort wordt de 9e dezer gemeld: gisteren avond ten elf ure is onder deze jurisdictie gestrand het schip AMSTERDAM, kapt. B. Jansen (opm: brik, kapt. Boy Jansen), komende van Suriname. Ondanks de nacht heeft de reddingboot der Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij drie malen een tocht naar het schip gedaan; bij de eerste reis scheen of de schepelingen het boord niet wilden verlaten, maar werd de boot door de branding terug geslagen; een tweede reis haakte haar botelingen met een dreg aan het schip, doch deze scheurde weer los en bij een derde tocht derwaarts kwamen de schepelingen met hun eigen boot aan de wal, hebbende zij wel geworpen naar de boot, doch altijd mis gegooid.
RC 161234
Rotterdam, 15 december. Het schip AMSTERDAM, kapt. B. Jansen, van Suriname naar Amsterdam, bij Zandvoort gestrand, is de 11e dezer gebarsten en heeft daardoor 2 el 54 duim water in het ruim gekregen; van de lading waren bereids ruim 50 vaten suiker geborgen en men hoopte nog omstreeks 50 vaten te zullen bergen.
AH 191234
Advertentie. Openbare verkoping te Zandvoort, in het Hogerhuis, bij Willem Driehuis, op zaterdag de 20e december 1834, des middags ten 1 ure, om contant geld:
-       Van het hol of casco van het brikschip, genaamd: AMSTERDAM, liggende ten zuiden van het dorp.
-       Een gedeeltelijke daarin overgebleven lading, aldaar aangebracht door de kapt. Boy Jansen, komende van Suriname.
-       Hetgeen verder ter verkoop zal worden aangeboden. (opm: de brik, bouwjaar 1826, werd gesloopt)
Ten overstaan van de te Haarlem residerende notaris Cornelis Gerlings, alwaar nadere informatie te bekomen is, alsmede bij de kapt. Boy Jansen, te Zandvoort.

 

Bijzonderheden betr. bijlbrief: de wanverhouding tussen breedte en holte bij een scherpgesneden schips als een brik is het gevolg van de scheepmetingsregels die toen golden. Het schip zal zaker 6,50 meter breed zijn geweest.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1826-33

BIJLBRIEF
Schip: AMSTERDAM

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 30 november 1826

soort schip gekoperd brikschip

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Frans Baaij & Zoon, scheepsbouwmeesters te Amsterdam, werf Het Wapen van Harlingen

eigenaar/aankoper Amsterdamsche Rederij Sociëteit, Amsterdam

te voeren door kapt. Klaas Visman

groot volgens meetbrief in tonnen 112 lasten

tuigage en aantal dekken twee dekken

afmetingen 24,64 x 4,59 x 4,23 meter

kiellegging

tewaterlating 20 juli 1826

plaats en nummer van registratie Amsterdam, deel 12, folio 31, recto, case 7

datum van registratie 31 oktober 1826

notaris Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, get. D.W. Elias

prijs (bij aan-/verkoop)

bijzonderheden (opm. de wanverhouding tussen breedte en holte bij een scherpgesneden schip als een brik is het gevolg van de scheepsmetingsregels die toen golden. Het schip zal zeker 6,50 meter breed zijn geweest)








researcher/datum research ML-270806

Naam AMSTERDAM
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1826
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1826.33

deel VI, foto 011, 012
CEDULE

Naam schip AMSTERDAM

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 4 november 1826

type schip brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Amsterdamsche Rederij Societeit (Jan Hendrik Hackman Asschenberg, directeur), Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Klaas Visman

grootte in tonnen 112 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 7 november 1826

nummer registratie deel 13, folio 29, recto, vak 4

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.




researcher/datum research: ML / 280715

Naam AMSTERDAM
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1826
Toegang 5074
Inventaris 1417
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: ARCHIEF Gemeente Amsterdam / archiefnummer 5074/1419-1826-33.
N.A. Den Haag, diverse bestanddelen
Dhr. S. Parma, Hilversum
AC = Amsterdamsche Courant
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
JC = Javasche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
SUC = Surinaamsche Courant

Jaar: 1826
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS 5074.1417.1826