Inloggen
BLIJDENDYK - ID 1002


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Nat. Official Number: 13826 ROTT 1921
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 484
Date Laid Down: 1920-08-22
Launch Date: 1921-05-04
Delivery Date: 1921-10-16
Technical Data

Engine Manufacturer: Harland & Wolff Ltd, Belfast, Great Britain
Motor Type: Steam, Turbine
Power: 3000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brown - Curtis
Speed in knots: 12.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6854.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4219.00 Net tonnage
Deadweight: 9939.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 527000 Cubic Feet
Bale: 478000 Cubic Feet
 
Length 1: 126.93 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 121.92 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 16.55 Meters Registered
Depth: 11.89 Meters Registered
Draught: 9.18 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
3 0 0 0 0 3
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-10-16 BLIJDENDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NHBL

Ship Events Data

1921-07-23: Naar Belfast gesleept voor het inbouwen van de turbine door Harland & Wolff. Eerste reis 15 november.
1927-02-03: Liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 477 Z ROTT 1926
1930-03-16: Final Fate:
Op reis van Tandjong Priok naar Boston en New York met een lading rubber, sisal, palmolie en stukgoederen brak op 16 maart 1930 's middags omstreeks 17.30 uur in de Rode Zee (Golf van Suez), kort na het passeren van Ras Abu Deran, brand uit en bemerkte men brand in de ruimen of in de tussendekken V en VI. De brand breidde zich zeer snel uit. Alle mogelijke maatregelen ter bestrijding van de brand werden genomen, doch tevergeefs, zodat om 22.10 uur die dag besloten werd het schip te verlaten en over te gaan op een uit Suez te hulp gesnelde bergingssleepboot, om 22.40 uur van 16 maart 1930 was de ‘BLIJDENDYK’, waarvan het gehele achterschip brandde, geheel verlaten. Op 17 maart 1930 werd het brandende wrak door een bergingsschip op sleeptouw genomen en om 09.30 uur die morgen aan de grond gezet in positie 29°-48’NB. en 32°-28’OL. Ook de machinekamer, stookplaats en ruim III stonden toen in brand, tot 21 maart 1930 stond de ‘BLIJDENDYK’ in brand, brandde geheel uit en werd ‘Constructive Total Loss’ verklaard, toen het na vlot gebracht te zijn, naar Suez was gesleept. Het wrak werd voor sloop naar Italië verkocht in oktober 1930 en arriveerde op 21 december 1930 aan de sloperswerf te Savona.

Gezagvoerders

 

Kapitein Reifferth en zijn vrouw kort na hun huwelijk.

Familiegegevens en opleiding

Josef werd geboren op 20 okt. 1888 in Hildesheim (Dld) als z.v. Anna Rosette Martha Reifferth. Vader onbekend.

Josef werd genaturaliseerd bij de Wet van 10 juni 1919 (StaatsBlad No. 332)

Josef (25) trouwde op 29 okt. 1913 met Trijntje Maria Oudenbroek (24) – geb. 28.12.1888 te Zierikzee – d.v. Pieter Oudenbroek en Bastiana Johanna van Dijk. Zij overleed op 30.12.1981.

M.A.J. overleed op 21 apr. 1957 te Rotterdam (68). Hij woonde toen: Mathenesserlaan 427b te Rotterdam. (Bron: De Telegraaf – Familieberichten 26.04.1957) 

Beiden zijn begraven op de Alg. Begraafplaats aan de Kerkhofweg van Hoek van Holland.

 

Josef Reifferth ging eerst naar zee als matroos. Op 18 juli 1907 behaalde hij het diploma derde stuurman GHV. Op 26 maart 1913 het diploma tweede stuurman en op 26 september 1913 die van eerste stuurman. Tevens behaalde hij in 1913 het certificaat voor assistent radio officier.

 

Kinderen

Max Adelbert Josef – geb. 24.09.1914 te R’dam.

Truus Maria              - geb. 03.08.1917 te R’dam.

 

De schepen van de kapitein

 

*          07/1926 – 08/1926 van het s.s. WESTERDYK – geb. in 1913

*          08/1926 – 12/1926 van het s.s. BLIJDENDYK – geb. in 1921

*          12/1926 – 04/1927 van het s.s. BOSCHDYK – geb. in 1922

*          06/1927 – 08/1927 van het s.s. BILDERDYK – geb. in 1922

*          11/1927 – 04/1928 van het s.s. BEEMSTERDYK – geb. in 1922

*          04/1928 – 09/1928 van het s.s. BLOMMERSDYK – geb. in 1922

*          09/1928 – 02/1929 van het s.s. BLIJDENDYK – geb. in 1921  

*          02/1929 – 02/1929 van het s.s. RYNDAM – geb. in 1901 

*          06/1929 – 07/1929 van het s.s. MEERKERK – geb. in 1916 

*          09/1929 – 10/1929 van het s.s. NIEUW AMSTERDAM – geb. in 1906

*          10/1929 – 07/1930 van het s.s. BOSCHDYK – geb. in 1922 

*          07/1930 – 07/1930 van het s.s. NIEUW AMSTERDAM – geb. in 1906

 

Overige bijzonderheden

 

Zie verslag R.v.d.S. 1916 – Nr. 74 – s.s. NOORDAM aanvaring op rede van Duins op 03.03.1916.

 

 

RN 100316

Dover, 6 maart. Het uitgaande Nederlandse stoomschip NOORDAM kwam te middernacht 3 februari onklaar van het in de Gulls ten anker liggende met kolen geladen Engelse stoomschip SWIFTSURE, waarvan de voorsteven naar bakboord werd omgebogen, platen gescheurd werden en de voorpiek vol water liep. Het stoomschip stoomde op naar Dover en wordt lens gepompt. Omtrent eventuele schade aan de NOORDAM, die de reis vervolgde, is niets bekend. (Hierbij was M.A.J. Reifferth tweede stuurman op de NOORDAM).

Zie ook voor uitgebreidere informatie over deze kapitein:

https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/reifferth-max-adelbert-joseph-josef/

 

Datum vanaf: 1926
Kapitein: REIFFERTH, MAX ADELBERT JOSEF

 

Kapitein Reifferth en zijn vrouw kort na hun huwelijk.

Familiegegevens en opleiding

Josef werd geboren op 20 okt. 1888 in Hildesheim (Dld) als z.v. Anna Rosette Martha Reifferth. Vader onbekend.

Josef werd genaturaliseerd bij de Wet van 10 juni 1919 (StaatsBlad No. 332)

Josef (25) trouwde op 29 okt. 1913 met Trijntje Maria Oudenbroek (24) – geb. 28.12.1888 te Zierikzee – d.v. Pieter Oudenbroek en Bastiana Johanna van Dijk. Zij overleed op 30.12.1981.

M.A.J. overleed op 21 apr. 1957 te Rotterdam (68). Hij woonde toen: Mathenesserlaan 427b te Rotterdam. (Bron: De Telegraaf – Familieberichten 26.04.1957) 

Beiden zijn begraven op de Alg. Begraafplaats aan de Kerkhofweg van Hoek van Holland.

 

Josef Reifferth ging eerst naar zee als matroos. Op 18 juli 1907 behaalde hij het diploma derde stuurman GHV. Op 26 maart 1913 het diploma tweede stuurman en op 26 september 1913 die van eerste stuurman. Tevens behaalde hij in 1913 het certificaat voor assistent radio officier.

 

Kinderen

Max Adelbert Josef – geb. 24.09.1914 te R’dam.

Truus Maria              - geb. 03.08.1917 te R’dam.

 

De schepen van de kapitein

 

*          07/1926 – 08/1926 van het s.s. WESTERDYK – geb. in 1913

*          08/1926 – 12/1926 van het s.s. BLIJDENDYK – geb. in 1921

*          12/1926 – 04/1927 van het s.s. BOSCHDYK – geb. in 1922

*          06/1927 – 08/1927 van het s.s. BILDERDYK – geb. in 1922

*          11/1927 – 04/1928 van het s.s. BEEMSTERDYK – geb. in 1922

*          04/1928 – 09/1928 van het s.s. BLOMMERSDYK – geb. in 1922

*          09/1928 – 02/1929 van het s.s. BLIJDENDYK – geb. in 1921  

*          02/1929 – 02/1929 van het s.s. RYNDAM – geb. in 1901 

*          06/1929 – 07/1929 van het s.s. MEERKERK – geb. in 1916 

*          09/1929 – 10/1929 van het s.s. NIEUW AMSTERDAM – geb. in 1906

*          10/1929 – 07/1930 van het s.s. BOSCHDYK – geb. in 1922 

*          07/1930 – 07/1930 van het s.s. NIEUW AMSTERDAM – geb. in 1906

 

Overige bijzonderheden

 

Zie verslag R.v.d.S. 1916 – Nr. 74 – s.s. NOORDAM aanvaring op rede van Duins op 03.03.1916.

 

 

RN 100316

Dover, 6 maart. Het uitgaande Nederlandse stoomschip NOORDAM kwam te middernacht 3 februari onklaar van het in de Gulls ten anker liggende met kolen geladen Engelse stoomschip SWIFTSURE, waarvan de voorsteven naar bakboord werd omgebogen, platen gescheurd werden en de voorpiek vol water liep. Het stoomschip stoomde op naar Dover en wordt lens gepompt. Omtrent eventuele schade aan de NOORDAM, die de reis vervolgde, is niets bekend. (Hierbij was M.A.J. Reifferth tweede stuurman op de NOORDAM).

Zie ook voor uitgebreidere informatie over deze kapitein:

https://www.captainalbert.com/captains-from-the-past/reifferth-max-adelbert-joseph-josef/

 

Datum vanaf: 1928
Kapitein: REIFFERTH, MAX ADELBERT JOSEF

Datum vanaf: 1930
Kapitein: TIRION, CORNELIS HUBERTUS

Externe informatie - Overig
Vereniging 'De Lijn' - Holland-Amerika Lijn: BLIJDENDYK 1 (1921-1930)
Afbeeldingen


Omschrijving: Blijdendyk 1921.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown