Name ship: VAN RIEMSDYK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1900
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Shade deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, Amsterdam, Netherlands
Yardnumber: 32
Date Laid Down:
Launch Date: 1900-09-05
Delivery Date: 1900-11-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Nederlandsche Fabriek van Werktuigen & Spoorwegmaterieel N.V, Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23, 36 & 60-42.
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2009.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1258.00 Net tonnage
Deadweight: 2530.00 tons deadweight (1016 kg)
Bale: 82000 Cubic Feet
 
Length 1: 299.9 Feet (British) Registered
Beam: 40.7 Feet (British) Registered
Depth: 18.8 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
24 20 0 1320 0 1364
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-11-14 VAN RIEMSDYK
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Owner: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PRJD
Additional info:

Ship Events Data

1900-09-05: NRC 06.09.1900: Gisteren namiddag te half vier (ML: = 5 sept.) is aan de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam te water gelopen het stalen schroefstoomschip VAN RIEMSDIJK , groot 2200 ton, voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. De afmetingen zijn: lengte tussen de loodlijnen 300-0, gehele lengte 310-0, breedte op buitenkant spanten 40-6, totaal tot het tentdek 29-2. De kiel is gelegd op 12 december 1899. De stoomwerktuigen, vervaardigd door de Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel alhier, zijn van het triple expansiesysteem. De afmetingen der cylinders zijn 23x36x60 met een slaglengte van 42. Deze machine is in staat het schip, toegeladen tot 17-0 diepgang, een snelheid van 10,75 mijl te geven.

1900-11-14: DS 14.11.1900 : Heden en gisteren heeft het stoomschip VAN RIEMSDIJK gebouwd door de Nederlandse Scheepsbouw Mij te Amsterdam voor de Koninklijke Paketvaart Mij met succes proef gestoomd op de Noordzee. Het schip is thans terug te IJmuiden.(aankomst 14 november te IJmuiden van Nieuwediep op proeftocht)

1900-11-14: NRC 16.11.1900: IJmuiden, 14 november. Het stoomschip VAN RIEMSDIJK van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij heeft bij de heden gehouden proeftocht uitstekend voldaan. De verkregen snelheid bedroeg ruim 12 mijl, zijnde ruim mijl boven de gecontracteerde vaart.

1900-11-20: DS 20.11.1900: Het nieuwe stoomschip VAN RIEMSDIJK is heden vertrokken van IJmuiden naar Batavia.

1930-06-20: De VAN RIEMSDIJK werd op 20 juni 1930 wegens machinegebreken opgelegd.

1937-02-00: Final Fate: Op 1 december 1932 kwam zij in de afvoer-reserve, maar pas op 3 februari 1937 werd het schip
En Bloc met de RUMPHIUS voor NLG 44.500 netto samen voor sloop verkocht aan de Asiatic Trading Co. te Soerabaja. Zij werd op het zuiderstrand van Madoera, ten oosten van Kamal, gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Van Riemsdyk' - bj 1900
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: De VAN RIEMSDIJK, vertuid ten anker liggend door de wind over de eigen ketting gewaaid en nu onklaar. Een collega gaf sleephulp. Foto 1909 - 1912, rede voor de Djambi-rivier, Sumatra.
Image type: Photo
Sources