Name ship: TITAN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1894
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Tug
Propulsion: Steamship
Type: Tug
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: Rijkee & Co., Katendrecht, Netherlands
Yardnumber: 70
Date Laid Down:
Launch Date: 1894-00-00
Delivery Date: 1894-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 18, 28 & 46-30
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 352.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 60.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 44.83 Meters Length overall (Loa)
Beam: 7.39 Meters Registered
Depth: 3.89 Meters Registered
Draught:
 
Configuration Changes

1927-05-09: Liggende te Nieuwediep voorzien van een nieuw brandmerk: 497 Z AMST 1927

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1894-10-00 TITAN
Manager: A.D. & C.D. Zur Mlen, Amsterdam, Netherlands
Owner: Stoomboot Reederij voor het Sleepen van Schepen van het Nieuwe Diep en te IJmuiden., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PTRL
Additional info:

Date/Name Ship 1919-06-06 HUDSON
Manager: N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Sleepboot Hudson, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1919-12-00 DRENTE
Manager: N.V. Bureau Wijsmuller, Scheepvaart-, Transport- & Zeesleepvaart Maatschappij, IJmuiden, Netherlands
Owner: N.V. Bureau Wijsmuller, Scheepvaart-, Transport- & Zeesleepvaart Maatschappij, IJmuiden, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: IJmuiden / Netherlands
Callsign: NMHD
Additional info: 1934 callsign PDSW

Ship Events Data

1935-10-19: Op 19 oktober 1935 deed de DRENTE bij zware storm pogingen om het Nederlandse stoomschip KERKPLEIN, dat vr de Nederlandse kust gebrek aan bunkerkolen had, voor stranding te behoeden en op sleeptouw te nemen. Om 18.00 uur op deze 19 oktober 1935 deed men een derde poging een sleeptros uit te brengen. Deze tros brak onmiddellijk. De DRENTE was toen 100 150 meter uit het strand van Egmond-aan-Zee. Het schip werd door een zware grondzee belopen, de tros raakte in de schroef en om 19.30 uur liep de DRENTE aan de grond, het voorschip vrijwel om de noord, en bleef zitten. De 13 opvarenden van de DRENTE werden allen door de reddingboot van Egmond naar het strand gebracht.

1935-11-00: Final Fate: De zwaar beschadigde DRENTE werd niet meer vlot gebracht en voor sloop verkocht aan de NV. Frank Rijsdijk's Industrieele Ondernemingen te Hendrik-Ido-Ambacht, die haar ter plaatse op het strand van Egmond-aan-Zee sloopte.

Ship Masters Data

Images


Description: De 'Drente' na de stranding op 19 oct. 1935 bij Egmond aan Zee.
Image type: Photo
Sources