Name ship: THUBAN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1915
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 9182 ROTT 1915
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 49
Date Laid Down: 1915-02-27
Launch Date: 1915-08-07
Delivery Date: 1915-08-28
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25, 41 & 67-45.
Speed in knots: 9.5
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3566.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2175.00 Net tonnage
Deadweight: 6020.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 314000 Cubic Feet
Bale: 289000 Cubic Feet
 
Length 1: 345.8 Feet (British) Registered
Beam: 48.8 Feet (British) Registered
Depth: 23.2 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1915-08-28 THUBAN
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTNL
Additional info:

Date/Name Ship 1918-03-21 THUBAN
Manager: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Owner: United States Shipping Board - Emergency Fleet Corporation, New York (N.Y.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: New York (N.Y.) / U.S.A.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1919-06-00 THUBAN
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTNL
Additional info:

Date/Name Ship 1934-12-20 VITEBSK
Manager: Morflot, Leningrad, USSR
Owner: Morflot, Leningrad, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Leningrad / USSR
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1935-00-00 CHAPAEV
Manager: Sovtorgflot, Leningrad, USSR
Owner: Sovtorgflot, Leningrad, USSR
Shareholder:
Homeport / Flag: Leningrad / USSR
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1918-03-21: Op 21 maart 1918 te Baltimore door de Amerikaanse regering ingevolge het Droit d'Angarie in beslag genomen en onder Amerikaanse vlag gebracht.

1919-06-00: In juni 1919 te Rotterdam weer aan de rederij teruggegeven.

1927-03-01: Op 01.03.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 204 Z ROTT 1926

1942-08-08: Final Fate: De CHAPAEV is op 8 september 1942 te Feodosia (De Krim, Zwarte Zee) door Duitse vliegtuigen tot zinken gebracht. Het wrak werd later gelicht en in de U.S.S.R. gesloopt.
Zie Schell comments en comments in WSS 461/1915.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description: Thuban 1915
Image type: Photo
Sources


Year: 0000-00-00
Source: Book
Description: Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.
General information regarding this ship

RN 010216
Rotterdam, 31 januari. De gezagvoerder van het Nederlandse stoomschip MAAS, gisteren van Huelva te Velzen aangekomen, rapporteert dat zaterdagnamiddag: 12.30 uur, op 5 mijl noord van de Elbo Buoy (omgeving Ramsgate) het stoomschip THUBAN (Nievelt, Goudriaan & Co.) op de eerste reis van New York naar Rotterdam, op een mijn is gelopen. De THUBAN verlangde geen assistentie en bleef drijvende. Volgens het bericht van een loods aan de firma L. Smit & Co. zou het stoomschip THUBAN tussen het Maas vuurschip en de Waterweg liggen, doch wegens de mist niet kunnen binnenkomen. De firma L. Smit & Co. heeft een sleepboot uitgezonden. Een ander bericht zegt dat de THUBAN met schade aan de grond is gezet (waar wordt niet gemeld).

RN 020216
Rotterdam, 1 februari. De sleepboot BLANKENBURG van de firma L. Smit & Co. is onverrichter zake van haar tocht naar het stoomschip THUBAN teruggekeerd. (Zeer waarschijnlijk is dus het loods rapport omtrent dit stoomschip onjuist geweest en moet mitsdien geloof gehecht worden aan het Lloyds telegram dat meldde, dat het stoomschip aan de grond was gezet).

RN 030216
Londen, 31 januari. Het op de Theems aan de grond gezette stoomschip THUBAN is vlot gebracht en zal op de Mucking Flats worden geplaatst. De gehele bemanning is ongedeerd.

RN 040216
Rotterdam, 3 februari. De assuradeuren over de stoomschepen THUBAN en MAASDIJK hebben een expert benoemd om rapport over beide schepen uit te brengen. Gisteren vertrok die expert van Vlissingen naar de beide vaartuigen.

RN 080216
Rotterdam, 9 februari. Omtrent het in de Theems aan de grond gezette stoomschip THUBAN wordt het volgende meegedeeld: De expertise is gehouden, waarbij is gebleken, dat het stoomschip aan stuurboord achter het aanvaringsschot is beschadigd. Het gat is vanaf de bodem 25 voet hoog en het is 13 voet breed. Bij laag water staat het ruim No. 1 nog gedeeltelijk onder water. Gisteren is het stoomschip hoger opgebracht en heden begint men met de voorlopige reparaties, die waarschijnlijk 8 à 10 dagen zullen duren.

RN 150316
Londen, 10 maart. Gisteren is het Nederlandse stoomschip THUBAN van de Mucking Flats te Gravesend aangekomen. (De THUBAN werd 1 febr. op de Mucking Flats aan de grond gezet.)

RN 180316
Rotterdam, 17 maart. Het stoomschip THUBAN, dat op reis van New York naar Rotterdam door een mijn schade beliep en op 31 jan. op de Mucking Flats werd gezet en aldaar voorlopig gerepareerd, heeft de thuisreis kunnen vervolgen. Het schip is heden alhier aangekomen begeleid door de sleepboten NOORDZEE, ZUIDERZEE, LAUWERZEE en GOUWZEE.