Name ship: TEMI IV

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1942
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 6913546
Nat. Official Number:
Category: Tug
Propulsion: Motor Vessel
Type: Tug
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Werft Nobiskrug G.m.b.H., Schiffbau, Rendsburg, Germany
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1942-00-00
Delivery Date: 1942-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer:
Engine Type:
Number of Cylinders:
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: 0
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 269.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 82.00
Deadweight:
 
Length 1: 38.31 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.39 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.03 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.40 Meters Depth, moulded
Draught: 3.302 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1968-12-00: In het najaar van 1968 gehermotoriseerd met een Appingedammer Bronsmotor nr. 15821 Type 16GVE 2tew 16 cil. 1600 PK (220x380) Proefvaart 14-01-1969.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1942-00-00 ATLAS
Manager:
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1950-08-00 WALCHEREN XII
Manager:
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1951-00-00 HERCULES
Manager:
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1968-08-09 TEMI IV
Manager: T. Dijkhuizen, Vlissingen, Netherlands
Owner: T. Dijkhuizen, Vlissingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlissingen / Netherlands
Callsign: PHXH
Additional info:

Ship Events Data

1945-05-00: In mei 1945 als krijgsbuit in Britse handen en door hen in beheer gegeven aan Bugsier; zij bleef onder Duitse vlag varen.

1950-08-00: In Augustus 1950 door Walcheren aangekocht, door de NV. Amsterdamsche Droogdok Maatschappij, Amsterdam, geheel gereviseerd, doch reeds op 10 januari 1951 aan de Koninklijke Marine verkocht en op 18 januari 1951 in dienst gesteld als HERCULES.

1967-00-00: Op 20 oktober 1967 buitendienst gesteld, op 1 december 1967 afgevoerd naar de dienst der Domeinen en door deze op 9 augustus 1968 aan Dijkhuizen verkocht, die haar bij Scheepswerf Welgelegen te Harlingen liet verbouwen en van een nieuwe motor liet voorzien.

1982-03-28: De TEMI IV zonk op 26 december 1971 op de Oosterschelde; op 1 oktober 1971 gelicht, hersteld, verbouwd (o.m. nieuwe brug en schoorsteen) en in februari 1972 weer in dienst.
Op 28 maart 1982 's morgens om 05.15 uur maakte de TEMI IV vast aan de Griekse bulkcarrier LOUSSIOS op de rede van Vlissingen. Plotseling kwam de TEMI IV dwars achter de LOUSSIOS, helde sterk, kapseisde en zonk in korte tijd in 13 meter diep water. De kapitein-eigenaar Theo Dijkhuizen en nog twee opvarenden verloren het leven en slechts één opvarende kon zich in veiligheid stellen.

1982-04-16: Het wrak werd op 16 april 1982 gelicht en naar Vlissingen gesleept

1988-00-00: Final Fate: Daar lag het wrak jarenlang en werd tenslotte in juni 1988 voor sloop verkocht aan de firma Demoscrap (Roelof Puister) te Gorredijk, die het schip op 25 juni 1988 naar Hoedekenskerke liet slepen. De sloop is gedaan door Roelof Puister met hulp van zijn 3 zonen, zij verbleven in een caravan en VW camper. Met een plasma snijbrander is het schip incl. de motor in stukken gesneden en het schroot werd met de Lash Ranger afgevoerd naar Nedstaal in Alblasserdam. (Info via Albert van Buren.)

Ship Masters Data

Images

Sources