Name ship: SOMMELSDYK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1909
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Northumberland Shipbuilding Company (1927) Ltd, Howdon-on-Tyne, Great Britain
Yardnumber: 157
Date Laid Down:
Launch Date: 1909-00-00
Delivery Date: 1909-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Hartlepool, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28,46 & 77-54
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6290.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4030.00 Net tonnage
Deadweight: 10261.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 128.62 Meters Length overall (Loa)
Beam: 15.55 Meters Breadth, moulded
Depth: 11.89 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1909-00-00 SAVANNAH
Manager: Furness, Withy & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Owner: Furness, Withy & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: West Hartlepool / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1911-00-00 EMPIRE TRANSPORT
Manager: Houlder Bros. & Co. Ltd., Newcastle on Tyne, Great Britain
Owner: Empire Transport Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: West Hartlepool / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1912-06-00 SOMMELSDYK
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PSNC
Additional info:

Date/Name Ship 1930-00-00 ANTIOPE
Manager: Atlantide Societą Per Imprese Marittime, Genova, Italy
Owner: Atlantide Societą Per Imprese Marittime, Genova, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genova / Italy
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1934-00-00 ATLANTIDE
Manager: Atlantide Societą Per Imprese Marittime, Genova, Italy
Owner: Atlantide Societą Per Imprese Marittime, Genova, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genova / Italy
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1912-02-28: NRC 280212
Rotterdam, 28 februari. Wij vernemen dat het thans nog te Hamburg liggende stoomschip EMPIRE TRANSPORT, na het gebruikelijke onderzoek en officiėle aanvaarding door de Holland Amerika Lijn, zal herdoopt worden in SOMMELSDYK.


1914-12-24: In de nacht van 24/25 december 1914 binnenkomende op de Nieuwe Waterweg aan de grond gelopen tussen dukdalf 9 en 10. De volgende morgen op 25 dec. aangevaren door het uitgaande Britse stoomschip WARRI, waardoor ze enige averij kreeg.Later vlot gekomen en naar Rotterdam opgestoomd.


1939-00-00: Final Fate: Op 23.12.1938, op reis Antwerpen-Savona met lading kolen, op de Schelde aan de grond gelopen, daarbij gebroken. Op 24.12.1938 total loss verklaard, wrak later verkocht voor de sloop. In 1939 is het wrak ter plaatse (plaat Valkenisse) gedeeltelijk door Belgische slopers gesloopt.

Ship Masters Data

Date from: 1914
Captain: Hartogh Heys, B.
College:
Flagnumber: 0
Other information: woonplaats Rotterdam

Images


Description: Sommelsdyk 1909
Image type: Photo

Description: in WO I
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

AH 300315
Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart deed uitspraak in de volgende zaak: Aanvaring in de Nieuwe Waterweg op 25 december 1914 tussen het stoomschip  SOMMELSDIJK en het Engelse stoomschip WARRI.
De Raad is van oordeel, dat de aanvaring tussen de stoomschepen WARRI en SOMMELSDIJK is veroorzaakt, doordat de WARRI door het door de sterke stroom veroorzaakte  wantij om de SOMMELSDIJK, uit het roer is gelopen en daardoor dit aan de grond zittend vaartuig heeft geraakt. De WARRI, andere schepen – waaronder een dat groter was dan zij – de SOMMELSDIJK veilig aan de noordkant ziende passeren, was volkomen gerechtigd diezelfde koers te nemen en men heeft aan boord van dar vaartuig bij het uitvoeren van de manoeuvres geen fouten gemaakt. Hoewel achteraf gebleken is, dat het voorzichtiger geweest zou zijn, zo de WARRI boven de SOMMELSDIJK ware ten anker gekomen en gewacht had tot dit vaartuig vlot was, kan het nalaten van die manoeuvre haar niet worden verweten, nu het vaarwater – blijkens de reeds voorbij gevaren schepen - niet was versperd, er geen verbod om aan de grond zittende schepen te passeren bestaat en de tijd gedurende welke de SOMMELSDIJK daar nog in deze positie zou blijven zitten, niet te schatten was. Hoewel de Raad het begrijpelijk acht, dat de SOMMELSDIJK met het opkomende water elk ogenblik wilde gebruiken om vlot te komen, zou het toch voorzichtiger geweest zijn, wanneer men de machines had gestopt, toen de WARRI in de nabijheid kwam, om deze gelegenheid te geven in kalm water te passeren.