Name ship: POTSDAM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1900
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull:
Decks: 4
Construction Data

Shipbuilder: Blohm & Voss, K.G.a.A., Hamburg, Germany
Yardnumber: 139
Date Laid Down: 1899-05-04
Launch Date: 1899-12-15
Delivery Date: 1900-05-05
Technical Data

Engine Manufacturer: K.G.a.A. Blohm & Voss, Hamburg, Germany
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 7400
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Two T.E. steam engines - 27,25, 46,25 & 80-55 1/8.
Speed in knots: 15.00
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 12522.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 7975.00 Net tonnage
Deadweight: 12700.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 612000 Cubic Feet
Bale: 559000 Cubic Feet
 
Length 1: 550.0 Feet (British) Registered
Beam: 62.0 Feet (British) Registered
Depth: 34.6 Feet (British) Registered
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
282 208 1800 0 0 2290
Configuration Changes

1901-00-00: De POTSDAM is in 1901 verbouwd. - Sloependek boven campagne, schoorsteen verlengd, enz.

1929-00-00: Na aankoop in 1928/1929 verbouwd bij A/B Götaverken, Göteborg tot fabriekschip voor de walvisvangst en op 12 september 1929 als zodanig in dienst gesteld.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-05-00 POTSDAM
Manager: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PQLF
Additional info:

Date/Name Ship 1915-09-00 STOCKHOLM
Manager: Rederi A/B Sverige-Nordamerika, Gothenburg, Sweden
Owner: Rederi A/B Sverige-Nordamerika, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1925-00-00 STOCKHOLM
Manager: A/B Svenska Amerika Linien, Gothenburg, Sweden
Owner: A/B Svenska Amerika Linien, Gothenburg, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gothenburg / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1928-11-00 SOLGLIMT
Manager: Chr. Nielsen & Co., Larvik (Laurvig), Norway
Owner: Hvalfangerstakjeselskabet 'Atlas', Larvik (Laurvig), Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Larvik (Laurvig) / Norway
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1930-00-00 SOLGLIMT
Manager: A/S. Thor Dahl, Sandefjord, Norway
Owner: A/S. Odd, Sandefjord, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Sandefjord / Norway
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1941-00-00 SONDERBURG
Manager: Erste Deutsche Wahlfang Ges., Hamburg, Germany
Owner: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1942-00-00 SONDERBURG
Manager: Trossschiffverband, Hamburg, Germany
Owner: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1900-05-03: NRC 05.05.1900: Hamburg, 3 mei. De proeftocht van het alhier voor rekening der Holland Amerika Lijn gebouwde stoomschip POTSDAM, kapt. Bonjer, zal zondagochtend 6 dezer een aanvang nemen. Het zal zaterdag van hier vertrekken en bij Bremerhaven ankeren om daar kolen in te nemen. Vandaar vertrekt het zondag naar Rotterdam. Enige leden der directie maken de proeftocht mede.

1900-05-06: NRC 07.05.1900: Hamburg, 6 mei. De proeftocht van het te Hamburg voor rekening van de Holland Amerika Lijn gebouwde dubbelschroef stoomschip POTSDAM, van Bremerhaven naar Helgoland en terug naar Cuxhaven, is uitstekend geslaagd. Het stoomschip vertrekt hedenavond naar Rotterdam. (ML: arriveerde 7 mei in de Nieuwe Waterweg; LH: 17 mei van Rotterdam naar New York vertrokken voor de eerste reis.)

1900-05-08: NRC 08.05.1900: Men meldt ons uit Hamburg: “Opdat men zich een denkbeeld kunne vormen van de grootte van het stoomschip POTSDAM worden hier enige cijfers genoemd. Lengte over alles 565 voet = 172 meter, lengte tussen de loodlijnen 550 voet = 166 meter, breedte 62 voet = 19 meter, holte 46 voet = 14 meter, laadvermogen 12.500 ton, totale inhoud der ruimen 15.500 ton, aantal passagiers: eerste klasse 300, tweede klasse 250, derde klasse in vaste hutten 200, en in wegneembare hutten 1000. Bemanning: dekdienst 42, machinekamer 68, civiele dienst 76, totaal 186. Aantal sloepen 20. Machines: aantal dubbele ketels: vier, idem enkele ketels: drie, totaal aantal vuren: 33, kolenverbruik per etmaal 160 ton, vermogen: 8000 IPK. De tocht ging met een snelheid van 15 mijl langs Helgoland en vandaar terug naar Cuxhaven. De heren Blohm en Voss verklaarden, dat de bouw van de POTSDAM het grootste werk is, dat ooit voor een buitenlandse handelsrederij in Duitsland is uitgevoerd.” (ML: artikel is sterk bekort, en verdere uitvoerige beschrijving van het schip is te vinden in NRC 11 mei 1900, eerste blad A.)

1900-07-25: NRC 27.07.1900: Hamburg, 25 juli. Het dubbelschroef stoomschip POTSDAM van de Holland-Amerika Lijn, dat thans in het dok van Blohm & Voss zit, zal de gelegenheid tot het vervoer van passagiers vergroten, om voorbereid te zijn op het grotere passagiersvervoer dat in de herfst kan worden verwacht.

1900-11-13: NRC 15.11.1900: Hamburg, 13 november. Het bij de firma Blohm & Voss gebouwde dubbelschroef stoomschip POTSDAM van de Holland Amerika Lijn heeft, na bij genoemde firma enige belangrijke veranderingen te hebben ondergaan, hedenochtend te 7.45 uur de haven van Hamburg verlaten om naar Bremerhaven te stomen, teneinde aldaar oip de rede de kompassen te regelen, waarna het op de reis naar Rotterdam de proeftocht zal doen.

1915-00-00: Op 24-04-1915 laatste reis Rotterdam naar New York. 01-06-1915 gearriveerd te Rotterdam en aldaar opgelegd, op 02-12-1915 verkocht naar Zweden, herdoopt Stockholm, en op 11-12-1915 eerste reis Göteborg naar New York als Stockholm.

1941-01-14: De SOLGLIMT is op 14 januari 1941 in Antarctische wateren op 57-45 ZB en 02-30 OL, door de Duitse hulpkruiser PINQUIN HSK 5 (schiff 33) aangehouden, prijs verklaard en op 25 januari 1941 met een Duitse bemanning naar Bordeaux gezonden. Aankomst aldaar 16 maart 1941.

1944-06-00: Ter voorkoming van in beslagname door de geallieerden is de SONDERBURG op 15 juni (29??) 1944 tot zinken gebracht bij Cherbourg.

1947-01-00: Final Fate: Het wrak werd in januari 1947 gelicht en in Groot-Britannië gesloopt door de British Iron Steel Corp.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: De Potsdam als Stockholm
Image type: Photo
Sources