Name ship: PARIS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5270686
Nat. Official Number: 3278 Z GRON 1954
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, Paris trade-low air draft
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts:
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 274
Date Laid Down:
Launch Date: 1954-07-21
Delivery Date: 1954-09-28
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10158 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 380.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 215.00 Net tonnage
Deadweight: 600.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 42043 Cubic Feet
Bale: 40041 Cubic Feet
 
Length 1: 54.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 51.59 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.92 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.25 Meters Depth, moulded
Draught: 3.201 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-09-28 PARIS
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Paris', Groningen, Netherlands
Shareholder: Cornelis Tammes (Groningen), Cornelis Tammes (Bilthoven), Jan Tammes (Groningen), Noord-Nederlandse Kustvaart N.V. , Groningen
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRD
Additional info:

Date/Name Ship 1960-12-16 PARIS
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Paris', Groningen, Netherlands
Shareholder: Cornelis Tammes (Groningen), Jan Tammes (Groningen) en Cornelis Tammes (Bilthoven), Groningen
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRD
Additional info:

Date/Name Ship 1967-02-00 PARIS
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Netherlands
Owner: Rederij 'Paris', Groningen, Netherlands
Shareholder: Cornelis Tammes (Bilthoven), Jan Tammes (Groningen), Noord-Nederlandse Kustvaart N.V., Groningen
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRD
Additional info:

Date/Name Ship 1974-03-21 PARISI
Manager: Miramo-Maritime Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Owner: Miramo-Maritime Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4AK
Additional info:

Date/Name Ship 1975-08-04 ANGELIKI
Manager: Ch. Kamsaris & Co., Piraeus, Greece
Owner: Ch. Kamsaris & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3475
Additional info:

Date/Name Ship 1980-00-00 ANGELIKI
Manager: G. Flamourakis & Co., Piraeus, Greece
Owner: G. Flamourakis & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3475
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 RAMONA
Manager: Seawave Shipping Co. Ltd., Valletta, Malta
Owner: Seawave Shipping Co. Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9HBA2
Additional info:

Ship Events Data

1954-07-21: NvhN 21-07-1954: Tewaterlating m.s. PARIS. Bij de Noord- Nederlandse Scheepswerven N.V. te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Paris, dat wordt gebouwd voor rekening van de heren Tammes te Groningen. De Paris is van het shelterdektvpe, meet 600 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 54 m., lengte tussen de loodlijnen 50 m., breedte 7.90 m. en holte 3.25 m. De voortstuwing zal geschieden door een zes cylinder 395 P.K. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren zullen worden geplaatst. De uitrusting zal bestaan uit een mast met twee laadbomen met een hijsvermogen van drie ton, lieren met hulpmotoren, electrische lichtinstallatie van 110 Volt, centrale verwarming, radiotelefonie, richtingzoeker enz. Het schip is weer geheel electrisch gelast en is ingericht voor de vaart op Parijs (lage kruiplijn). De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrij gekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kustvaartulg van het shelterdektype groot 1000 ton D.W, uit te rusten met een 750 P.K. motor voor rekening van de heer H. van Nood.

1974-01-21: Onderweg met een lading kunstmest in zakken van Rotterdam naar Fenit maakte het schip ter hoogte van Cork water in de machinekamer. Waarschijnlijk lekkage in de zoutwaterkoelinlaat. Op 22/23 januari Cork binnengesleept en daar aan de grond gezet om zinken ter voorkomen. 25 januari aan de ketting gelegd i.v.m. een verschil over het bergingsloon. De rederij deed afstand van het schip. Werd daarna gerechtelijk verkocht.

1982-05-00: Aan de ketting gelegd vanwege betalingsproblemen.

1983-08-10: Final Fate: Tijdens een reis met ammonium van Piraeus naar AlexandriŽ in de Aegeische Zee zware schade in de machinekamer ten gevolge van waterlekkage. Teruggesleept naar Piraeus en daar opgelegd. In augustus 1983 onder arrest opgelegd te Pylos. In augustus 1984 stond de machinekamer vol water. 1996 vlag en registratie vervallen. 1999 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is. Het wrak lag in juni 2004 nog in het noordelijk gedeelte van de Baai van Navarino. (zie hoofdsstuk 34 van het boek 'De schippers Mulder')

Ship Masters Data

Images


Description: Paris 1954 tijdens de doop door Mevr. Grietje Johanna Tammes - de Wit op 21.07.1954.
Image type: Photo

Description: Paris 1954 tijdens de tewaterlating op 21.07.1954.

Image type: Photo

Description: Paris 1954
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Paris 1954 bij Machinefabriek Olthof te Capelle ad IJssel.
Made By: © Goudriaan, J. (Koos)
Image type: Photo

Description: Ramona 1954 ex Angeliki ex Parisi ex Paris.
Image type: Photo

Description: Ramona 1954 ex Angeliki ex Parisi ex Paris.
Made By: © Schmaal, G.J. (Gerrit)
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NvhN 210174
De 600 ton metende kustvaarder PARIS van de Groninger reder T. Tammes maakt water voor de Ierse zuidkust. Nadat in de machinekamer een leiding sprong, zond kapitein Wagenaar uit Enschede noodseinen uit. De zes opvarenden zijn door een reddingboot van boord gehaald. De operatie voltrok zich bij rustig weer. Enkele bemanningsleden zijn later op het schip, dat van Rotterdam onderweg was naar de Ierse haven Fenit, teruggekeerd. Men acht de kans aanwezig dat het schip blijft drijven.

NvhN 230174
De Groninger kustvaarder PARIS van reder T. Tammes heeft het gehaald. Vannacht heeft het schip al pompende de Ierse haven Crookhaven ten zuiden van Cork bereikt. Gisteren meldden wij dat de machinekamer tijdens een storm, maandag water maakte en de bemanning aanvankelijk het schip had moeten verlaten. Enkelen zijn later van de reddingboot teruggestapt aan boord. Ze zijn er in geslaagd het schip drijvende te houden met hulp van de bemanning van een sleepboot, nadat men eers tbang was dat het onherroepelijk zou zinken. In de haven zit de PARIS nu aan de grond. De lading kunstmest is echter droog gebleven. Kapitein Wagenaar en zijn zes bemanningsleden maken het goed.

NvhN 280174
De Groninger kustvaarder PARIS (600 ton) wordt op bevel van het hooggerechtshof in Dublin aan de ketting gelegd, omdat de eigenaar en een berger het niet eens kunnen worden over de betaling van het bergloon voor schip en lading, plastic zakken met kunstmest. De schipper van de Ierse sleepboot BRANDON BAY zegt daar recht op te hebben omdat hij op 21 en 22 januari voorkwam dat de PARIS voor de kust van Cork verging. Het schip werd naar de haven van Crookhaven gesleept. De verzekering “Oranje” in Groningen had een overeenkomst met de eigenaar van de sleepboot, maar de kapitein daarvan diende buitendien nog een rekening in. Gesproken wordt over een bergloon van 50.000 pond (NLG 300.000). Een vertegenwoordiger van “Oranje” is voor overleg naar Ierland vertrokken. Het hooggerechtshof gaf zaterdag bevel tot het vasthouden van de PARIS, toen het schip na het uitvoeren van enkele reparaties op het punt stond weer uit te varen.