Name ship: MERAK

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1910
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 25
Date Laid Down:
Launch Date: 1910-00-00
Delivery Date: 1910-10-08
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22 1/2, 37 1/2 & 62-42
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3024.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1857.00 Net tonnage
Deadweight: 5247.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 325.60 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 47.00 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 21.80 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1910-10-08 MERAK
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1918-03-21 MERAK-2533
Manager: United States Shipping Board - Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Owner: United States Shipping Board - Naval Overseas Transport Service, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: U.S.A.
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1918-03-21: De MERAK is op 21 maart 1918 te New York door de Amerikaanse regering in beslag genomen ingevolge het Droit D’Angerie en onder U.S.A> vlag gebracht.

1918-08-16: Final Fate: Op reis met een lading steenkolen (ca. 5.600 ton) van New York naar het Caribische gebied en alleenvarend, werd de MERAK op 6 augustus 1918 door de Duitse onderzeeboot U.140 bij Cape Hatteras, nabij het lichtschip Diamond Shoal, in positie 34˚57’NB en 75˚40’, met geschutvuur tot stoppen gedwongen, en vervolgens met springstof tot zinken gebracht.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo
Sources


Year: 0000-00-00
Source: Book
Description: Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.
General information regarding this ship

NRC 040213. Londen, 3 februari 1913. Bevracht werd het stoomschip MERAK met 4.500 ton van Bona naar Rotterdam tot Sh.6/3, prompt. (opm. waarschijnlijk fosfaat)