Name ship: MARKAB

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1926
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 11742 GRON 1926
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 45
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1927-01-07
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type (335x350)
Speed in knots:
Number of screws:
 
Gross Tonnage: 175.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 88.00 Net tonnage
Deadweight: 220.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.14 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.25 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.96 Meters Depth, moulded
Draught: 2.24 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1926-12-29 MARKAB
Manager: Willem Slierendregt, Rotterdam, Netherlands
Owner: Willem Slierendregt, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PLGS
Additional info:

Date/Name Ship 1929-04-26 MARKAB
Manager: N.V. Motorschoener 'Gazelle', Delfzijl, Netherlands
Owner: N.V. Motorschoener 'Gazelle', Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PLGS
Additional info:

Date/Name Ship 1929-04-30 MARKAB
Manager: Hendrik Harber de Leeuw van Weenen, Wilsum, Netherlands
Owner: Hendrik Harber de Leeuw van Weenen, Wilsum, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wilsum / Netherlands
Callsign: PLGS
Additional info:

Date/Name Ship 1931-10-03 CARROUEST I
Manager: Soc. Anon. des Carričres de L'Ouest, St. Malo, France
Owner: Soc. Anon. des Carričres de L'Ouest, St. Malo, France
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Malo / France
Callsign: ORUZ
Additional info:

Ship Events Data

1926-11-27: NvhN 27-11-1926: Groningen, 27 Nov. Zaterdag j.i. is van een der hellingen van de N.V. Noord-Nederlandsohe Scheepswerven te Groningen met goed gevolg te water gelaten, het motor-vrachtschip „Markab", eigenaar de heer Slierendregt te Rotterdam. Het schip is gebouwd voor de groote kustvaart onder speciaal toezicht van Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie, is lang 31.50, breed 6.20, hol 2.40 meter, heeft een laadvermogen van 260 ton tot het dek en is uitgerust met een Kromhout motor van 100 P.K. Onmiddellijk na deze tewaterlating werd de kiel gelegd voor een dito schip 't welk zal worden uitgerust met een „Bolnes" motor van 130 P.K.

1926-12-30: Op 30.12.1926 als MARKAB, zijnde een motorzeilschip, groot 494.88 m3, liggende te Delfzijl, door Jan Gerrits, bëedigd scheepsmeter te Groningen ten verzoeke van Willem Slierendregt, particulier te Rotterdam, van brandmerk 74 Z GRON 1926 voorzien door het inbeitelen op het achterschip op de zijde van het achtererf bakboordzijde. (Opm.: Het schip was vroeger teboekgesteld onder nr. 11742. Het brandmerk 11742 GRON 1926 is verwijderd.)

1929-02-23: Voorwaarts 23-02-1929: Schepenverkoop. Rotterdam, 23 Febr. Het motorschip MARKAB, van W. Slierendregt, alhier, 175 ton bruto, in 1920 bij de Noord-Nederl. Scheepswerf te Groningen gebouwd, is naar Delfzijl verkocht.

1929-11-07: Voorwaarts 07-11-1929: MARKAB. Door de reederij van het Ned. motorzeďlschip Markab, dat indertijd 14 dagen tevergeefs in de haven van Hörviken heeft liggen wachten op een lading steenen, waarvoor het was bevracht, was een aanklacht ingediend tegen de "Nordish betongkompani" voor het betalen van overliggeld. Het Gerecht heeft evenwel uitgemaakt, dat de gezagvoerder van de Markab verzuimd heeft te melden, dat zijn schip laadklaar lag, reden waarom het verzoek tot schadevergoeding werd afgewezen. Bovendien werd bedoelde Ned. reederij veroordeeld tot het betalen der kosten van het rechtsgeding, n.l. 300 Kr.

1930-02-09: Voorwaarts 11-02-1930: MARKAB. Hansweert, 9 Februari. De geladen motorschoener Markab, welke zeilend naar hier kwam om den motor te repareren, is bij het binnenkomen der haven op den Oosthavendam vastgevaren. Korten tijd later is de Markab op eigen kracht vlot- en hier binnengekomen.

1931-09-25: Algemeen Handelsblad 25-09-1931: Verkochte schepen. Het Ned. motorschip „MARKAB", van den heer De Leeuw van Weenen te Wilsum, ca. 210 ton WD, gebouwd in 1926, uitgerust met 100 P.K. Kromhout-motor, klasse Bur. Veritas G., is door bemiddeling van P. Reitsma & Co.'s Scheepsmakelaars N.V. te Rotterdam, naar het buitenland verkocht. (N. R. C.)

1932-11-05: Final Fate: Op 05-11-1932, tijdens de reis van Ile Grande naar Duinkerken met een lading van 200 ton steentjes gezonken 2 mijl Zuid van Alderney. De 5 bemanningsleden zijn met eigen reddingboot op Guernsey geland.



Ship Masters Data

Images


Description: 'Markab' (bj 1926)
Image type: Photo
Sources