Name ship: MADIOEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1913
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 8482 ROTT 1913
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Full scantling
Masts: Two masts
Rig: 14 laadbomen
Lift Capacity: tevens 1 laadboom van 30 ton aan de voormast.
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Bonn & Mees, Rotterdam/Katendrecht, Netherlands
Yardnumber: 257
Date Laid Down:
Launch Date: 1913-08-28
Delivery Date: 1913-10-30
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 28 1/2, 47 & 81-52
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6803.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4305.00 Net tonnage
Deadweight: 9780.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 482000 Cubic Feet
Bale: 450000 Cubic Feet
 
Length 1: 431.90 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 54.30 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 34.00 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 6
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-10-30 MADIOEN
Manager: Firma Wm Ruys & Zoon, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PJTR
Additional info:

Date/Name Ship 1918-03-00 MADIOEN
Manager: British India Steam Navigation Company Ltd., London, Great Britain
Owner: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1919-01-12 MADIOEN
Manager: Firma Wm Ruys & Zoon, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1935-03-05 VERBANIA
Manager: Ditta Luigi Pittaluga Vapori, Genoa, Italy
Owner: Ditta Luigi Pittaluga Vapori, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1935-09-00 NITA
Manager: S.A. Giuseppe Bozzo Armamenti e Marittimi, Genoa, Italy
Owner: S.A. Giuseppe Bozzo Armamenti e Marittimi, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1918-03-27: De MADIOEN werd op 27 maart 1918 te Singapore door de Britse regering ingevolge het Droit D’Angerie in beslag genomen en onder Britse vlag gebracht. Ze werd op 12.01.1919 te Rotterdam aan de rederij teruggegeven.

1926-12-28: Op 28.12.1926 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 485 Z ROTT 1926

1941-08-06: Final Fate: Op reis met een lading benzine van Napoli naar Tripoli in konvooi met vijf andere schepen is de NITA op 6 augustus 1941 op 20 mijl ten zuid westen van Lampedusa, in positie 35˚15’NB en 12˚17’OL, door Britse vliegtuigen getorpedeerd. De NITA zonk op 7 augustus 1941 en was verloren. Het wrak werd in 1954 gelicht en gesloopt, mogelijk met springstof verwijderd en stukken gelicht.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

AH 290813
Scheepsbouw. Gisteren is van de werf van de firma Bonn & Mees te Rotterdam te water gelaten het stoomschip MADIOEN, in aanbouw voor de Rotterdamsche Lloyd en bestemd voor de vrachtvaart op Ned.-Indië. Het schip heeft de volgende afmetingen: Lengte 430 Engelse voet, breedte 54 Eng. voet, holte tot bovendek 37 Eng. voet. Het heeft drie doorlopende stalen dekken, waarvan het bovenste met teakhout is gedekt. De kajuit en de verblijven voor de officieren bevinden zich in de grote dekhut in de midscheeps op het bovendek, daarboven zijn de kapiteinskamer en de Marconihut met de brug en daarboven de kaartenkamer met de tweede brug. In de zij midscheeps achter de dekhut bevinden zich de hutten voor machinisten, dokter, koks, leerlingen, enz. De logiezen voor matrozen en stokers enz. bevinden zich onder het bakdek. Het schip wordt getuigd met 2 stalen polemasten, die elk van 4 laadbomen zijn voorzien, terwijl er nog 6 laadmasten met laadbomen aan boord worden geplaatst. Bovendien wordt er nog een extra zware laadboom achter de voormast geplaatst, geschikt tot het lichten van stukken van 30 ton. Machines en ketels worden vervaardigd door de Kon. Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen. Schip en machines worden geclassificeerd in de hoogste klasse van Bureau Veritas.