Name ship: LA CAMPINE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1890
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Tanker
Propulsion: Steamship
Type: Tanker, Oil
Standard Ship Type:
Type Deck: Spar deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Palmer's Shipbuilding & Iron Company Ltd., Jarrow on Tyne, Great Britain
Yardnumber: 632
Date Laid Down:
Launch Date: 1890-00-00
Delivery Date: 1890-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Palmer's Shipbuilding & Iron Company Ltd., Jarrow on Tyne, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 22,35 & 58-42
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2557.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1982.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 309.70 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 39.00 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 26.30 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1890-02-00 LA CAMPINE
Manager: F. Speth & Co., Antwerp, Belgium
Owner: F. Speth & Co., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1891-00-00 LA CAMPINE
Manager: N.V. American Petroleum Company , Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. American Petroleum Company , Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1917-03-13: Final Fate: Op reis in ballast van Rotterdam naar New York werd de LA CAMPINE op 13 maart 1917 des morgens te 8.45 uur op de Noordzee in positie 56˚00’NB en 04˚57’OL door de Duitse onderzeeboot ‘UC.50’ aangehouden. Men moest het schip verlaten omdat men zogenaamd in het blokkadegebied voer, hetgeen niet waar was. De 32 opvarenden van de LA CAMPINE gingen in de boten en de Duitse onderzeeboot begon het schip te beschieten. De LA CAMPINE zonk ten gevolge van dit geschutvuur om 13.45 uur op 13 maart 1917 en ging verloren. De 32 opvarenden werden later door een Britse onderzeeboot opgemerkt, die de sloepen op sleeptouw nam tot men hen kon overgeven aan het Noorse stoomschip Norden.

Ship Masters Data

Images

Sources