Name ship: KELBERGEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1914
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 8784 ROTT 1914
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Wm. Pickersgill & Sons Ltd, Sunderland, Great Britain
Yardnumber: 184
Date Laid Down:
Launch Date: 1914-05-23
Delivery Date: 1914-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardsons, Westgarth & Co. Ltd., Sunderland, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25, 40 & 68-48
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 4823.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2968.00 Net tonnage
Deadweight: 8250.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 429000 Cubic Feet
Bale: 408000 Cubic Feet
 
Length 1: 385.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 52.10 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 27.20 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1914-06-00 KELBERGEN
Manager: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1917-07-05 KELBERGEN
Manager: Furness, Withy & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Owner: Furness, Withy & Co. Ltd., West Hartlepool, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: West Hartlepool / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1919-00-00 KELBERGEN
Manager: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1951-04-00 PROTEUS
Manager: N.D. Lykiardopulo, Argostoli, Greece
Owner: Compania Armadora de Sud America, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1953-00-00 LUCAS TRADER
Manager: Lucas Steamship Company Ltd, Hong Kong, Great Britain
Owner: Lucas Steamship Company Ltd, Hong Kong, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Hong Kong / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1917-00-00: De ‘KELBERGEN’ werd in 1917 wegens de oorlogsomstandigheden tijdelijk onder Britse Vlag gebracht van de moedermaatschappij.

1927-01-19: Op 19.01.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 678 Z ROTT 1927

1954-00-00: (De naam ‘JAGRAKSHAK’, welke begin 1954 werd bekend gemaakt, werd vervolgens geannuleerd en het schip bleef varen als ‘LUCAS TRADER’, voor dezelfde rederij, echter sindsdien het Wheelock, Marden&Co Ltd. te Hong Kong als Managers_MN 5/55) Opm.: Mogelijk toch ‘JAGRAKSHAK’ tussen augustus 1954 en november 1954: T.B.V. Timecharter; bleef eigendom van de Lucas S.S. Co. Ltd.

1959-01-00: Final Fate: De ‘LUCAS TRADER’ arriveerde op 14 december 1958 op haar laatste reis te Osaka (Japan), alwaar zij in januari 1959 voor sloop werd verkocht aan Kimoto (Iwai).

Ship Masters Data

Images


Description: Kelbergen 1914
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

AH 040614
Scheepsbouw. Te Sunderland is (opm: op 23 mei) te water gelaten het stoomschip KELBERGEN, in aanbouw voor de N.V. Furness' Scheepvaart en Agentuur Maatschappij te Rotterdam. De afmetingen van het schip zijn: Lengte 391 voet, breedte ruim 52 voet, holte ruim 29 voet. Het heeft een draagvermogen van ca. 8.200 ton. (opm: zie ook NRC 010714)

NRC 010714
Londen, 30 juni. Het nieuwe stoomschip KELBERGEN, te Sunderland gebouwd voor de N.V. Furness Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij te Rotterdam, dat onlangs heeft proef gestoomd, en thans op reis is van Fowey naar Noord Amerika, heeft bij voornoemde proeftocht uitstekend voldaan en een gemiddelde snelheid van 12 knopen behaald op de gemeten mijl. Het stoomschip is lang 400 voet, breed 52 voet 3 duim en hol 29 voet. Het heeft een draagvermogen van 8.200 ton en is ingericht om een grote deklast te kunnen vervoeren. Het stoomschip is in de hoogste klasse van de British Corporation geplaatst en geheel gebouwd volgens de Nederlandse wettelijke reglementen. De triple expansie machines met 25, 40 en 60 Engelse duim diameter hebben een slag van 48 Engelse duim.