Name ship: HOOGEZAND I

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1895
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel and iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Niestern & te Velde, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1895-00-00
Delivery Date: 1895-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 230.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 198.00 Net tonnage
Deadweight: 325.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 34.62 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.18 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.26 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.60 Meters Depth, moulded
Draught: 3.02 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1895-00-00 HOOGEZAND I
Manager: M.D. Hoen, Hoogezand, Netherlands
Owner: M.D. Hoen, Hoogezand, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PBSK
Additional info:

Date/Name Ship 1897-00-00 HOOGEZAND I
Manager: Johannes Post van Leggelo, Foxham, Netherlands
Owner: Johannes Post van Leggelo, Foxham, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Foxham / Netherlands
Callsign: PBSK
Additional info:

Date/Name Ship 1900-00-00 HOOGEZAND I
Manager: Jelle de Groot, Hoogezand, Netherlands
Owner: Jelle de Groot, Hoogezand, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PBSK
Additional info:

Ship Events Data

1900-02-17: NRC 18.02.1900: Rotterdam,17 februari. Volgens telegram van Lloyds is de Nederlandse bark HOOGEZAND I, van Figueira naar Newlyn met een lading zout, masteloos te Falmouth binnengesleept.

1908-11-29: PGC 200109
Laguna, 12 december. Het Engelse stoomschip KIORA is bij het verhalen op 29 november in aanvaring geweest met het Nederlandse schip HOOGEZAND I, kapt. R.J. Wyrdeman, waardoor van laatstgenoemd vaartuig de boegspriet werd afgerukt. De reparaties zijn nu voltooid en de HOOGEZAND I is 12 december vertrokken van Laguna naar Frontera.

1910-11-11: Het nieuws van de dag 11-11-1910: Vlissingen, 9 Nov. De Ned. schoener HOOGEZAND I, van Dysart naar Mexico bestemd, is hier in de haven aangekomen, daar de kok (een neger) weigerde te werken en de kapitein de reis niet durfde voortzetten, doordat andere leden van de equipage ontevreden werden. De kok is door de politie van boord gehaald.

1912-03-25: Het Nieuws van de Dag 28-03-1912: Groningen, 25 Maart. Volgens door de reederij ontvangen telegram is het schip HOOGEZAND I vlot en te Frontera in de haven gebracht. Ankers met kettingen benevens booten gingen verloren.

1916-11-09: Algemeen Handelsblad 10-11-1916: HOOGEZAND I. (Londen, 9 Nov.) De Nederl. schoener „Hoogezand I" is te Cardiff uit zee teruggekeerd met beschadigde reddingboot en meer andere averij.

1918-12-08: Final Fate: Op 8 december 1918 op de Zuidkust van Cuba bij Cape Antonio gestrand en verloren gegaan.

Ship Masters Data

Date from: 1895
Captain: Botje, Oetze Geerts
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Date from: 1900
Captain: Wyrdeman, Rikkert Jacobs
College: De Vereeniging, Delfzijl
Flagnumber: 3
Other information: R.J. Wyrdeman was lid van het College “De Vereeniging” te Delfzijl van 1903 tot 1913.
Geboren te Woltersum (Gem. Ten Boer) op 23.01.1851
zoon van Jakob Wijrdeman (kuiper) en Hillechien Broeksema
Getrouwd te Ten Boer op 21.09.1882 met Aafke Mulder geb. op 19.04.1859 Te Ten Boer
Rikkert Jacobs Wijrdeman overleed te Delfzijl (78 jaar) op 04.03.1929.

Images


Description: Hoogezand I 1895
Image type: Photo

Description: Charter-party HOOGEZAND I
Image type: Document
Sources

General information regarding this ship

AH 19218
Havanna, 12 december. De schoener HOOGEZAND I, van Casilda naar Key West, is bij Kaap San Antonio gestrand.

NRC 170119
Tampa, 23 december 1918. De Nederlandse schoenerbrik HOOGEZAND I, met een lading mangaanerts van Santiago naar Key West, is op 8 dezer (= 8 december 1918) bij Kaap San Antonio gestrand en totaal wrak. Kapitein Wyrdeman en de overige opvarenden zijn gered. Het schip was van D.H. Botje te Groningen, mat 230 ton bruto en 198 ton netto en was gebouwd in 1885.

NNO 190419
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft uitspraak gedaan inzake het stranden van de schoener HOOGEZAND I, rederij D. Botje te Groningen, gezagvoerder Wyrdeman uit Delfzijl. De Raad was van oordeel dat de stranding toegeschreven moet worden aan verkeerde navigatie van de kapitein en dat een tuchtmaatregel op hem moet worden toegepast, door hem te ontnemen de bevoegdheid tot varen als schipper op schepen bedoeld bij art. 2 van de Schepenwet voor de tijd van 7 dagen.

De Telegraaf 200419
Raad voor de Scheepvaart. Betreffende het stranden van de schoener HOOGEZAND I:
De Raad is van oordeel dat de stranding van de HOOGEZAND I moet worden toegeschreven aan verkeerde navigatie van de kapitein, die bij het ronden van Kaap San Antonio, niet de nodige voorzichtigheid heeft betracht en zonder noodzaak te dicht onder de wal koers heeft gezet. Hij heeft daarbij niet genoeg aandacht aan de koers gewijd en verzuimd zich zorgvuldig ten opzichte van de wal te verkennen en zijn plaats te bepalen.
Hoewel de kapitein door het verloren gaan van zijn schip persoonlijk groot financieel verlies geleden heeft, meent de Raad dat wegens zijn verzuim, waardoor hij de bemanning aan grote gevaren heeft blootgesteld, een tuchtmaatregel op hem moet worden toegepast en daarom straft de Raad de schipper van de HOOGEZAND I, door hem de bevoegdheid te ontnemen als schipper te varen op een schip bedoeld bij artikel 2 van de Schepenwet, voor de tijd van zeven dagen.