Inloggen
WILLEM III - ID 14399


Kroniekberichten

Datum 15 augustus 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 juni. Scheepsvrachten. Vrachtzoekende schepen arriveerden deze maand in menigte, en kon zulks niet nalaten ongunstig op de koersen te influenceren; van producten uit de tegenwoordige oogst is nog slechts weinig afgevoerd, en de moeilijkheid in het plaatsen van wissels doet daarenboven verschillende orders onuitgevoerd blijven. Van Nederlandse schepen valt het volgende te melden. De DUIVELAND bedong voor suiker hier te laden NLG 100 en koffij op Padang à NLG 110. De REMBRANDT VAN RIJN NLG 102,50; de H. VINCENTIUS VAN PAULO en VIER GEBROEDERS NLG 100, alles voor suiker hier te laden voor Nederland. Onbevracht liggen nog alhier de NAGASAKI en WILLEM III, waarvoor slechts NLG 90 voor suiker op de kust te laden wordt geboden. Door de factorij werden opgenomen de BORNEO en CHRISTINA.

Afbeelding
Datum 20 september 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 juli. Van scheepsvrachten is het volgende te melden. De Nederlandse schepen WILLEM III en NAGASAKI bedongen suiker voor NLG 100, arak NLG 125, tabak en rijst NLG 85, alles zonder meer, zo hier als op de kust te laden. Het Engelse schip CANDAHAR, werd genomen voor Engeland à GBP 3.15, voor suiker op de kust te laden. Het Bremer schip BALTIMORE, voor Amsterdam voor suiker GBP 3.15, huiden GBP 4, arak GBP 4.10 en tabak GBP 8.10, hier en te Soerabaya te laden, terwijl op laatstgenoemde plaats het Engelse schip JOHN RIPON voor Amsterdam werd genomen à GBP 4 voor suiker, GBP 4.10 koffij, GPB 5 huiden en GBP 8.10 tabak. Het Engelse schip CHANDINAGOW, weigerde GBP 3.15 voor een lading suiker en vertrok naar Calcutta, terwijl de Russische en Hamburger schepen TRITON en MARIA CHRISTINA waarschijnlijk door de agenten zullen worden beladen.

Afbeelding
Datum 15 december 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 14 december. Het barkschip WILLEM III, kapt. v.d. Burg, van Batavia naar Rotterdam bestemd, is heden met een groot aantal paarden er voor gespannen, van hier vertrokken om te pogen de Nieuwesluis te bereiken. Men vreest echter, dat het schip zulks niet haalt, uithoofde van de felle wind en het reeds veel aanwezige ijs in het O. Voorsche Kanaal.

Afbeelding
Datum 11 januari 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 10 januari. De schepen, welke door de vorst verhinderd zijn hun respectievelijke reizen te vervolgen, zijn: HENDRIKA, kapt. T.H. Plukker; RICHARD COWLE, kapt. B.A. Kalf; FRANZISKA, kapt. C. Hamann; FENNECHINA, kapt. L.H. Puister; AGNARIUS, kapt. G.D. Douwes; CATHARINA TYPKENS, kapt. G.M. Menkema; CHARLOTTE, kapt. A.P. Ronning; ANNA, kapt. P.A. Kleinenberg; AMALIA, kapt. J.P. Alroe; VICTOR, kapt. J.C. Bergstrom; ARGO, kapt. H. Lenger, allen naar Schiedam. WILLEM III, kapt. C. v.d. Burg; BERNARDUS, kapt. B.M. Olthaus; ANDREAS, kapt. E.W. Haggblum; PHOENIX, kapt. J. Bolwien; JOY’S, kapt. R. Shapman; BRANCH, kapt. D. Galloway; GEZINA, kapt. J.G. Postema; JOHANNA ELISABETH, kapt. W.J. Bakker; HARMONIE, kapt. H.J. Zegelken; JONGE JAN, kapt. A. Hoogstraten; MARIA ADRIANA, kapt. C. Ouwehand; MARIE JEANNETTE, kapt. R.H. Barrels; RUDOLF, kapt. M.A. Walison; DUPING, kapt. J. Warboys; ALPHA, kapt. A.J. Zijl; ROTTERDAM, kapt. R. Mercer; PORT DUNDAS, kapt. H. McLaren; JOHANNES HERMANUS, kapt. J.E. Boekhout; SCHOONDERLOO, kapt. J.M. Marmelstein; l’ÉTÉ, kapt. J.G. Radenack; MARACAIBO, kapt. C. Ouwehand; HERMANUS, kapt. J.H. Hazewinkel; PICTURA, kapt. R.J. Scholten; PANTALON, kapt. M. Remmers, allen naar Rotterdam. FRONS DEACK, kapt. J.T. Borg; ADRIANA, kapt. J. Stoorvogel; GEERTRUIDA, kapt. J.R. Tunteler; IDA BERENDINA, kapt. J.L. Hensema; JEANNE AGATHA, kapt. T. Jager, allen naar Dordrecht. JONGE JACOBUS, kapt. P. van Rijn; DE MAAS, kapt. G.C. Bagges; THETIS, kapt. W. de Zeeuw Bagges, allen naar Vlaardingen. EENDRAGT, kapt. J.D. Douwes, naar Dantzig (opm: Gdansk). ARDINA, kapt. T. v.d. Borden, zonder bestemming.

Afbeelding
Datum 10 maart 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 maart. Maandag j.l. (6 maart) is nog op de sleephelling te Schiedam opgehaald het schip WILLEM III, zodat er thans twee barkschepen op staan – het ander is de SOLOO – beide van de heren De Groot, Roelants & Co.
(opm: ter reparatie).

Afbeelding
Datum 19 juni 1854
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 juni. De navolgende schepen zijn te Londen naar de Australische Volksplanting bevracht:
Naar Sydney: GRAAF VAN NASSAU, 689 ton, van Amsterdam, kapt. E. Sanders; DRIE GEBROEDERS, 392 ton, van Rotterdam, kapt. L.J. Wilhelmie; KINDERDIJK, 693 ton, van de Kinderdijk, kapt. W. Ouwehand; ARDJOENO, 522 ton, van Amsterdam, kapt. S.R. Post; en GENERAAL LIST, 765 ton, van Amsterdam, kapt. K. Latjes.
Naar Melbourne: NAGASAKI, 686 ton, van Rotterdam, kapt. F.A. Bunnemeijer; MARIE JULIE, 368 ton, van Rotterdam, kapt. Bruynseels en BURGEMEESTER VAN REENEN, 558 ton, van Amsterdam, kapt. A.W. v.d. Meer van Kuffeler.
Naar Melbourne en Geelong: EDOUARD MARIE, 550 ton, van Rotterdam, kapt. H. Eeltje, en BENGALEN, 300 ton, van Rotterdam, kapt. T. Keus.
Naar Port Philip: WILLEM III, 575 ton, van Schiedam, kapt. C. v.d. Burg; PICTURA, 714 ton, van de Kinderdijk, kapt. R.J. Scholten; NEPTUNUS, 714 ton, van Amsterdam, kapt. P. Schuurman; DUIVELAND, 221 ton, van Bruinisse, kapt. J.C. Viersma; VOORWAARTS, 663 ton, van Alblasserdam, kapt. G.P. Bas; TAGAL, 708 ton, van Dordrecht, kapt. J.F.H. Göbel; PRINS HENDRIK, 705 ton, van Amsterdam, kapt. J. Goedkoop en CORNELIS GIPS, 609 ton, van Dordrecht, kapt. M. van Rijn van Alkemade.
Naar Port Philip en Sydney: AUSTRALIE, van Amsterdam, 721 ton, kapt. D.B. Jochems; en ALBRECHT BEYLING, 467 ton, van Schiedam, kapt. G.L. Moller.
Naar Adelaïde: JACOBA, 617 ton, van Rotterdam, kapt. F.J. Boursse Wils; FOP SMIT, 611 ton, van Rotterdam, kapt. K.J. Swart; LOURENS KOSTER, 545 ton, van Rotterdam, kapt. D.B. Kleve en VAN GALEN, 573 ton, van Amsterdam, kapt. J.R. Smit.
Te Liverpool werden bevracht 7 Nederlandse schepen, als:
Naar Sydney: CLAUDIUS CIVILIS, 685 ton, van Amsterdam, kapt. J.F.D. Petersen, RABENHAUPT, 433 ton, van Amsterdam, kapt. L.R. Rijken, ESTAFETTE, 430 ton, van Amsterdam, kapt. A.M.J. Rietveld en WATERGEUS, kapt. W.H. Kramer.
Naar Melbourne: MARIA ELISABETH, 788 ton, kapt. K.J. Jonker, en GEZUSTERS, 721 ton, van Amsterdam, kapt. E. Virginius.
Naar Adelaïde: DRIE VRIENDEN, 303 ton, van Amsterdam, kapt. M.J.B. Noordhoek Hegt.

Afbeelding
Datum 14 september 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 september. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht, terug op Amsterdam, de navolgende twee schepen, als LAURA EN ADÈLE, kapt. F.J. Donema, van Amsterdam, en WILLEM III, kapt. C. van der Burg, van Schiedam.

Afbeelding
Datum 06 januari 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Batavia, 10 november. Wij deelden een uitvoerig verslag mede nopens het verbranden van het schip EGMOND EN HOORNE. Ook het rapport van kapt. Glazener, hoewel veelal bekende bijzonderheden bevattende, willen wij onze lezers niet onthouden:
De ondergetekende, gezagvoerder van het Nederlands barkschip EGMOND EN HOORNE, verklaart bij deze, dat hij, na alvorens op Tagal en Cheribon een gedeelte der lading te hebben ingenomen, de 5e oktober wederom te Batavia was aangekomen en aldaar de lading gekompleteerd had, zijnde op de 9e oktober (opm: 19 oktober, zie NRC 290156) de laatste lading aan boord gekomen. De gehele lading bestond uit 10.000 pikol suiker, 1531 pikol nagelen, 800 pikol tin, 400 pikol (opm: koperen) duiten en 130 pikol rotting.
Dat hij op de 20e oktober, bezig zijnde het schip uit te klaren, onverwachts tijding kreeg door een scheepsdokter, dat er brand in schip ontdekt was; dat hij zich zo spoedig mogelijk naar boord heeft begeven, doch buiten de rivier komende, het schip reeds zeilende zag naar de modderbank, alwaar het ook op vastgezet werd vóór de gezagvoerder aan boord was.
Dat hij, aan boord komende, bevond dat twee officieren der op de rede liggende oorlogschepen het commando op zich hadden genomen en met hun sloepvolk, bijgestaan door de stuurlieden van de schepen INDIA, ANNA en WILLEM III, benevens de scheepsequipage, ijverig bezig waren en alle pogingen aanwendden tot blussing van de brand. De kappen en lantaarns waren allen reeds overdekt met zeilen, die gestadig nat werden gehouden.
Dat hij de kajuitslantaarn heeft laten openen en, nadat de rook een weinig opgetrokken was, in de kajuit is afgeklommen, om meer in de onmiddellijke nabijheid van de brand, pogingen tot blussen aan te wenden. Daar de brand echter in het ruim onder het vloerdek der campagne ontstaan was, barstte er bij het openen der kerkdeur zulk een verstikkende rook uit, dat het onmogelijk werd het langer in de kajuit uit te houden en zelfs een der matrozen, om niet te stikken, door de kajuitsramen moest ontsnappen.
De in de kajuit weggestuwde goederen en provisies waren er inmiddels uitgehaald en geborgen.
Dat hij de onmogelijkheid inziende, om beneden iets met vrucht tegen de verdere voortgang van de zich snel verspreidende brand aan te wenden, alle kappen en lantaarns, de ramen der voorkajuit en alle overige openingen en toegangen zorgvuldig liet dicht maken, om door afsluiting der buitenlucht het vuur te smoren. Door kleine openingen in de lantaarns gaven de spuiten overvloedig water omlaag.
Dat hij door de geweldige rook, die door alle naden en reten naar boven drong, bespeurende dat de brand nog niet in hevigheid verminderde, besloot het schip vol water te laten lopen en te dien einde in overleg met de aan boord zijnde zeeofficieren Oudraat en Schuurmans, naar het wachtschip zond, om een sloep of barkas met een kanon, ten einde een gat in het schip te schieten, doch ten antwoord kreeg, dat het kanon niet bruikbaar was, en daarom besloot een gat in het schip te hakken, het geen door de hoge zee zeer moeilijk ging en door dat het niet diep genoeg gemaakt kon worden, zeer onvoldoende bleek te zijn. De zeilen waren in tussen allen afgeslagen en geborgen, en zoveel van de tuigage neergenomen als mogelijk was; de waarloze (opm: reserve) spieren en brandstengen en ra's werden overboord gezet totdat de invallende duisternis het werk deed staken.
Van de goederen der equipage was alles behouden gebleven, alleen van de gezagvoerder was niets gered; onder diens hut in het ruim was de brand het eerst aangekomen en maakte de verstikkende rook het al dadelijk onmogelijk iets uit de hut te kunnen redden.
Dat de spuiten van het havenkantoor en van Zr.Ms. wachtschip BOREAS, onbruikbaar zijnde, werden weggezonden en de gehele nacht gebruik gemaakt van de brandspuit van Zr.Ms. schoener BANDA.
Dat ogenschijnlijk gedurende de nacht de hevigheid van het vuur verminderde, zodat met algemeen overleg besloten werd, in de vroege morgen van 21 oktober de grote luiken te openen en zoveel mogelijk van de lading te lossen in de daartoe aan boord gezonden prauwen.
Dat de rook echter spoedig zodanig toenam, dat men verplicht was de luiken weer te sluiten en men als toen overging het schip geheel af te tuigen. De brand was nu sterk toegenomen, zodat omstreeks half 10 uur de vlammen zich door de kajuitslantaarn en kajuitspoorten een uitweg baanden en weldra de gehele campagne in lichtelaaie vlam stond. Omstreeks half 12 uur nam de hitte zo geweldig toe, dat wij genoodzaakt waren het schip te verlaten en aan de vlammen prijs te geven, die zich reeds om 2 uur over het gehele schip verspreid hadden.
Wijders verklaart de ondergetekende, veel hulp te hebben ondervonden van de officieren Oudraat en Schuurmans, die op de eerste aanvraag om hulp onmiddellijk toesnelden, en waarvan de laatste de gehele nacht en de volgende morgen, tot het laatst toe, aan boord bleef. De stuurlieden van de Nederlandse schepen INDIA, WILLEM III en voornamelijk de tweede stuurman Cramer, van de Nederlandse bark ANNA, verdienen allen lof wegens hun ijverige bemoeiingen tot berging van tuig en inventaris.
Het schip bleef de gehele dag doorbranden en was op maandagavond de 22e oktober tot op het water verteerd, waarna het zonk.
A. Glazener Jr.

Afbeelding
Datum 20 juni 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 juni. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 22 schepen:
Voor Rotterdam: PRINS VAN ORANJE, kapt. J. Hensing; PANTALON, kapt. J.A. Bruijnseels; CONSTANTIA, kapt. E. Vonck; PRINSES AMALIA, kapt. L.W. van Rijn van Alkemade; ALLEGONDA JACOBA, kapt. B.J. Deurholt; LOUIS MEIJER, kapt. O. Hazewinkel.
Voor Amsterdam: GEZINA, kapt. P. Burggraaff; ANTOINETTE SERAPHINE, kapt. A. Viëtor; NASSAU, kapt. E. Virginius; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, kapt. C.C. de Wit; ANNA EN ELISE, kapt. C.J. Jaski; MARGARETHA SIMONETTHA, kapt. F.J. Hoffman; CORNELIA EN HENRIËTTE, kapt. S. van der Meij; DINA, kapt. J.L. de Haan; OUDERKERK AAN DE AMSTEL, kapt. D.H. Kramer; TWEE GEBROEDERS, kapt. J.D. Swart; NIEUWLAND, kapt. A. Bennik; SUSANNA, kapt. C.J. Kaleshoek (de vijf laatste van Rotterdam).
Voor Schiedam: WILLEM III, kapt. C. v. d. Burg.
Voor Middelburg: WEST-KAPELLE, kapt. M. Rooderkerk Jzn; PAULINE, kapt. B.J. Post; MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duijn.

Afbeelding
Datum 03 april 1858
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant

Brouwershaven. Den 30 maart binnengekomen WILLEM III, kapt. C. van der Burg, van Batavia naar Schiedam, PRESIDENT PLATE, kapt. C.C. Hansen.
Den 31 dito HENDRIKA, kapt. U.H. Bonn, DILIGENTIA, kapt. D. van Bentveld.
Den 1 april LANDBOUW, kapt. P.A. Kleynenberg, JACOBUS, kapt. J.J. van Loon, BULGERSTEYN, kapt. A.J. Maas, alle zes van Batavia naar Rotterdam, ÆGIDIA EN PAULINA, kapt. T.K. Veltman, van Batavia naar Dordrecht, JURKER, kapt. J. Rogers, van New-Castle, WECCLESS, kapt. J. Wildion, van Sunderland, AUSTRALIË, kapt. J.C. Harten, BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. N.A. Dijkema, beide van Batavia alle vier naar Rotterdam. De laatste is, na twee ankers verloren te hebben op Dwars in de Weg aan de grond geraakt (opm: zie NRC 020458 en ZZC 120458), wordt assistentie verleend.
Nog is binnengekomen een Noorse bark, naam onbekend, en 30 maart, uitgezeild DUISBURG, kapt. A.F.A. Wiegmann van Rotterdam naar New York.

Afbeelding
Datum 12 juli 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 mei. Vrachten. Het getal disponibele schepen is steeds aanzienlijk, en met weinig vooruitzicht van verbetering in vrachtprijzen. In de laatste dagen zijn de volgende transacties gesloten.
De NICOT, MARIA VERONICA en ARGO laden voor eigen rekening.
STAD MIDDELBURG, NLG 40 per last voor suiker, en NLG 50 voor licht goed alhier; en NLG 42,50 voor koffij en andere goederen te Padang, naar Rotterdam. ACADIA NLG 32 voor suiker en tabak, en NLG 30 voor koffij, te Soerabaija te laden voor Amsterdam.
De SMALLWOOD (Amerikaans) van 400 ton, en PRINSES SOPHIA (Nederlands) 607 ton, werden op vendutie verkocht; de eerste voor NLG 7.100, en de laatste voor NLG 5.010 buiten inventarissen.
De ESPERANZA (Hamburg) en de Engelse stomer LEICHARDT zijn te koop.
De volgende schepen zijn steeds disponibel: Ned. WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, ARY SCHEFFER, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WILHELMINA, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, AMALIA AUGUSTA, JACQUELINE EN ELISE, DRIE VRIENDEN, LAMINA ELISABETH, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, BARON VAN HARDENBROEK, FOP SMIT, JAN VAN BRAKEL, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, BOMMELERWAARD, PHILIPS VAN MARNIX, ALIDA MARIA, KAREL AUGUST, MARIA ADOLPHINE, JANNETJE, ELECTRA, SUZANNE EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, VAN GALEN, JOHANNA CATHARINA, ST.MICHAEL, LOUISA RULOFFINA, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, WILHELMINA LUCIA, CHRISTINA HELENA, FERDINANDINA EMMA, DOROTHEA HENRIETTE, MINISTER VAN HALL, CHERIBON, WILLEM III, CORNELIA EN HENRIETTE, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, REINHARDT, TAGAL, SAMUEL HENDRICUS, OSIRIS, MINISTER PAHUD.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, VALPARAISO, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, CANTON, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEYN, DRIE GEBROEDERS en IJSSEL zijn nog kustreizende.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. In vrachten is sedert onze laatste berichten geen verbetering gekomen. MARIA VERONICA, NICOL en ARGO laden voor eigen rekening; STAD MIDDELBURG bekwam NLG 40 voor een klein partijtje suiker en NLG 50 voor lichte goederen hier en NLG 42½ voor koffij en andere goederen te Padang te laden naar Rotterdam; ACADIA NLG 32 voor suiker en tabak en NLG 30 voor koffij, te Soerabaja te laden naar Amsterdam; LAMINA ELIZABETH NLG 35 voor suiker en thee naar Amsterdam; SUSANNA laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en arak tot NLG 45 naar Rotterdam; ook de FERDINANDINA EMMA, MINISTER PAHUD en FOP SMIT laden voor Nederland.
De DRIE VRIENDEN werd door het gouvernement gecharterd voor transport van troepen naar Bandjermassin tot 30 c. per last per dag.
De volgende schepen doen kustreizen: WELVAART, JACOBA EN LOUISA, VALPARAISO, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, CANTON, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEIJN, DRIE GEBROEDERS, LOUIZA ROELOFFINE (opm: LOUISE ROELOFFIENA), MARIA ADOLPHINE, BOMMELERWAARD, REINHARDT, KAREL AUGUST, CHRISTIANA HELENA en JAN VAN BRAKEL.
De PRINCES SOPHIA (607 ton), werd zonder inventaris verkocht voor NLG 5.010; SMALLWOOD (Amerikaans) (400 ton), bracht NLG 7.100 op; de Engelse stoomboot LEICHARDT werd door het gouvernement gekocht voor GBP 7.000.
ESPERANZA (Hamburg), ARGO (Zweeds) en het Engelse stoomschip BURRA BURRA zijn te koop aangeboden.
De nu nog disponibele schepen zijn: WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, JACQUELINE EN ELISE, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, PHILIPS VAN MARNIX, ALIDA MARIA, JANNETJE, ELECTRA, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, ST. MICHAEL, JOHANNA CATHARINA, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, DOROTHEA HENRIETTE, CHERIBON, WILLEM III, CORNELIA HENRIETTE, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, SAMUEL HENRICUS, OSIRIS en VRIENDENTROUW.

Afbeelding
Datum 12 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 juni. Vrachten. Scheepsruimte nog steeds overvloedig met zeer weinig levendigheid. In de laatste dagen zijn de volgende transacties gesloten:
ALIDA MARIA laadt voor reders rekening; ELECTRA in lading naar Amsterdam; CHERIBON bedong NLG 6,25 per ton voor 800 ton kolen van Soerabaja naar Macasser; CORNELIA EN HENRIETTE neemt 800 picols rijst à NLG 22,50 per last en vult op met licht goed naar Amsterdam.
De ESPERANZA (Hamburg), ARGO (Zweeds) en BURRA BURRA (Engelse stoomboot) zijn te koop. De BIESBOSCH en JANNETJE zijn in reparatie.
De volgende Nederlandse schepen doen kustreizen: DE WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, CANTON, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEIJN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA ADOLPHINE, CHRISTINA HELENA en JAN VAN BRAKEL.
De nu nog disponibele schepen zijn: WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, JACQUELINE EN ELISE, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, PHILIPS VAN MARNIX, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, JOHANNA CATHARINA, ST. MICHAEL, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM III, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, SAMUEL HENRICUS, VRIENDENTROUW, VALPARAISO, HENRIETTE, WILHELMINA, HELMERS, ST. JAN en CONSTANCE.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 julij. Vrachten. De betreurenswaardige toestand der vrachten onderging sedert ons vorig bericht, zoals te voorzien was, niet de minste verbetering. Het aantal particuliere bodems, die hier op onze rede en op de kust ter bekoming van enige vracht vertoeven, is inderdaad groot, terwijl er bijna geen producten te verschepen vallen. Tot bewijs daarvan mag strekken, dat het Hamburger schip NECKAR in ballast de retourreis aanvaard heeft.
Het is waar, dat binnen kort de oogst ruim ter markt komen zal, doch een vraag blijft het, of bij de bestaande verwikkelingen in Europa er wel spoedig aanleiding wezen zal, alle de diverse producten te verschepen. In gewone rustige tijden zou men daarvan verzekerd kunnen zijn, thans echter niet.
De navolgende charters werden sedert ons vorig bericht afgesloten, als:
naar Nederland: (Ned.) CORNELIA HENRIETTE, wordt beladen met 8000 pikols rijst à NLG 22,50 per last en verder met lichte goederen opgevuld voor Amsterdam. (Ned.) CAROLINE is naar Amsterdam gecharterd à NLG 35 per last voor suiker en NLG 40 per last voor licht goed.
Naar Macassar: (Ned.) CHERIBON krijgt van Soerabaija daarheen 800 ton steenkolen à NLG 6,25 per ton.
Voor rederijrekening laadt (Ned.) ALIDA MARIA.
In reparatie zijn: (Ned.) BIESBOSCH en JANNETJE.
Verkocht werd (Hamb.) ESPERANZA tot geheime prijs.
Te koop zijn: (Zweed) ARGO en de Eng. stoomboot BURRA BURRA.
Kustreizen doen: de WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, JACOBA CORNELIA CLASINA, CAROLINE, CANTON, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEIJN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA ADOLPHINE, JAN VAN BRAKEL, MINISTER PAHUD en CHRISTINA HELENA.
Disponibel zijn: WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, JACQUELINE EN ELISE, ADM. TROMP, JULIE CLAIRE, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, PHILIPS VAN MARNIX, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, ST. MICHAEL, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM III, GRAAF V. HEIDEN REINESTEIN, SAMUEL HENRICUS, VRIENDENTROUW, VALPARAISO, HENRIETTE WILHELMINA, HELMERS, ST.JAN, CONSTANCE, JOHANNA, GOEDE VERWACHTING, MALEIJER, ZAANSTROOM, JEANNETTE EN AGATHA en CORNELIA EN GEERTRUIDA.

Afbeelding
Datum 15 september 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 juli. Vrachten. Steeds even laag met grote voorraad van schepen. Sedert de vorige mail vond daarin het volgende plaats. ADMIRAAL TROMP werd bevracht à NLG 24 per last voor rijst en NLG 30 voor suiker en arak, hier op de kust te laden naar Amsterdam; ELISABETH EN ANTOINETTE werd ook opgenomen à NLG 25 voor rijst en NLG 30 voor suiker, op de kust te laden naar Amsterdam; CONSTANCE NLG 25 voor rijst te Indramaijoe, NLG 35 voor suiker te Samarang en NLG 35 voor koffij te Padang, naar Rotterdam; JACOBUS verkreeg NLG 6 per ton voor kolen van Onrust naar Banjermassing; GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN en METALEN KRUIS zijn beiden opgenomen om kolen van Newcastle (Australie) naar Java à 80 c. de pikol te laden; ARGONAUT (Ned.) is bestemd naar Japan.
De BURRA BURRA (Eng. stoomboot) is te koop; de JANNETJE en de BIESBOSCH zijn nog in reparatie.
Disponibel zijn: (Nederl.) AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, VRIENDENTROUW, PRINS MAURITS, JULIE CLAIRE, VALPARAISO, JOHANNA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND. HELMERS, ST. JAN, HENRIETTE WILHELMINA, JACQUELINE EN ELISE, MALEIJER, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, LOUIS MEIJER, NOORD BRABANT, WILLEM III, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, en CORNELIA EN GEERTRUIDA.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, JACOBA CORNELIA CLASINA, CANTON, ZEEPLOEG, BULGERSTEIN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL maken kustreizen.
De VIJF GEBROEDERS zal in veiling gebracht worden.

Afbeelding
Datum 28 september 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 augustus. Scheepsvrachten. De ADMIRAAL TROMP laadt hier en op de kust rijst à NLG 24 en suiker en arak à NLG 30 per last naar Amsterdam.
De ELISABETH EN ANTOINETTE accepteerde naar Amsterdam NLG 25 voor rijst en NLG 30 voor suiker per last, op de kust te laden. De CONSTANCE laadt rijst te Indramajoe à NLG 25 en koffij te Samarang en Padang à NLG 35 naar Rotterdam. De VALPARAISO neemt hier suiker à NLG 35 en arak à NLG 47,50 en te Indramajoe rijst à NLG 30 per last naar Amsterdam. De WILLEM III laadt te Samarang suiker à NLG 32 en NLG 35 per last, koffij à NLG 30, tabak à NLG 32 en indigo en huiden à NLG 40 per last naar Holland. De JOAN JACOB werd tot NLG 35 per last suiker en NLG 30 voor koffij naar Holland gecharterd. De LANDBOUW werd opgenomen tot NLG 40 all round voor een lading suiker en koffij op de kust naar Holland te laden. De JACOBUS laadt kolen van Onrust naar Banjermassing à NLG 6 per ton. De GRAAF V.D. HEIDEN REINESTEIN en METALEN KRUIS accepteerden NLG 0,80 per pikol steenkolen van Australië herwaarts. De JACQUELINE EN ELISE werd naar Australië gecharterd. De HENRIETTE WILHELMINA (367 ton) accepteerde NLG 7.500 in full naar Sidney en terug. De MARIANNE laadt te Soerabaija naar Macassar. De ARGONAUT verzeilde naar Japan.
Te koop: de Engelse stoomboot BURRA-BURRA.
In reparatie: alhier de JEANNETJE en BIESBOSCH, en te Soerabaija de SAMUEL HENDRICUS. De DOCTRINA EN AMICITIA moet alhier en de STAATSRAAD BAUD te Soerabaija dokken, om nagezien te worden.
Disponibel zijn de Nederlandse schepen AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, VRIENDENTROUW, PRINS MAURITS, JULIE CLAIRE, JOHANNA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, CORNELIA EN GEERTRUIDA, en DOLFIJN.
De Nederlandse schepen WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, JACOBA CORNELIA CLASINA, CANTON, ZEEPLOEG, BULGERSTEYN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, maken kustreizen.
Het Nederlandse schip VIJF GEBROEDERS en het Engelse schip ENTERPRISE zullen in veiling worden verkocht.

Afbeelding
Datum 01 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Brouwershaven, 31 december 1859. De schepen WILLEM III, kapt. Van den Burg, en MARY GODDARD, kapt. Haring, beide van Java komende, zijn gisterenavond op de Middelbank aan de grond geraakt en deden de gehele nacht noodschoten. Een gedeelte van de equipage van de WILLEM III is heden morgen alhier behouden aangekomen. De kapitein met de overige equipage zijn nog aan boord. Het schip heeft vaartuigen langszijde en men is bezig met lichten.
-3.30 uur namiddag. Het schip MARY GODDARD is vlot gekomen en op dit ogenblik ter rede gearriveerd.
- 10 uur 's avonds. De WILLEM III is tussendeks gelost. De sleepboot BROUWERSHAVEN, is wegens de harde westenwind op de rede gevlucht. Het weder, dat gedurende een dag enigszins bedaard was, is tegen de avond weer zeer onstuimig geworden.

Afbeelding
Datum 02 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Brouwershaven, 1 januari. Heden heeft men aanhoudend uit het schip WILLEM III gelost en is een groot gedeelte van de lading geborgen. Daar het schip wrak is, heeft men tot de berging van de inventaris moeten overgaan.

Afbeelding
Datum 03 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Brouwershaven, 2 januari. Circa 3/4 gedeelte der lading van het gestrande schip WILLEM III en enige inventaris is gered. Van de lading is veel beschadigd. Men gaat nog steeds voort met de berging.

Afbeelding
Datum 04 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Brouwershaven, 3 januari. Uit het gestrande schip WILLEM III is tot heden geborgen en alhier aangebracht 78 kanassers, 98 matten en 110 zakken suiker; 764 balen en 506 zakken koffie; 62 kisten en een partij talk; 5 kisten nootmuskaat; 2309 stuks huiden; 150 kisten indigo; 483 pakken tabak; 1490 bossen rotting; benevens nog drie volgeladen grote ligters met diverse lading. De goederen aan boord van de ligters, zijn meest droog; de andere, die in een pakhuis opgeslagen liggen, meer en minder beschadigd. Het schip zit geheel onder water.

Afbeelding
Datum 06 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Brouwershaven, 5 januari. De lading van de lichters uit het gestrande schip WILLEM III – zie N.R.C. van 4 januari – bestaat uit 952 balen koffie, 366 pakken en 2 kan. tabak, 125 kisten en een partij losse Japanse was, twee kanassers suiker, 126 kanassers indigo, 536 stuks huiden en 9 colli regalen. De lichters hebben deze goederen zelf uit het schip overgenomen en vertrekken heden daarmee naar Rotterdam. Later is nog aangebracht enige doornatte koffie en nog andere goederen door elkander. Men is thans bezig met het gezonde uit de geredde lading zoveel mogelijk uit te zoeken, om dit dan naar Rotterdam te vervoeren. Het zwaar beschadigde zal maandag a.s. alhier worden verkocht.

Afbeelding
Datum 10 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Brouwershaven, 9 januari. Heden zijn alhier aangebracht 29 kisten met duiten, gevist uit het wrak van het gestrande schip WILLEM III.

Afbeelding
Datum 15 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. De griffier G. van Wage zal ten verzoeke van zijn principaal op woensdag de 18e januari 1860, voormiddags 9 uren, binnen Brouwershaven om contant geld in het openbaar presenteren te verkopen: een grote partij scheepstuigage, bestaande in ankers, kettingen, zeilen, touwwerk, masten, staand en lopend want, bindrotting, 17 stuks beschadigde huiden, voorts dekplanken en verdere houtwaren, liggende langs de zeedijk van Brouwershaven tot op de hoogte van Renesse, alles afkomstig van het gestrande schip WILLEM III gevoerd geweest door kapt. C. van der Burg.

Afbeelding