Inloggen
MARIA MATHILDA - ID 13190


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1825-02-17 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830

Identification Data

Bouwjaar: 1821
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Newcastle on Tyne, England
Delivery Date: 1821-03-00
Technical Data

Net Tonnage: 134.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 71.40 Feet (British) Registered
Beam: 21.10 Feet (British) Registered
Depth: 12.60 Feet (British) Registered
Draught: 9.00 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1834
Type: Rigging changed
Omschrijving: In 1834 is de brik MARIA MATHILDA vertuigd tot schoenerbrik en verdoopt in MARIA CATHARINA.

Datum 00-00-1837
Type: Rebuilt
Omschrijving: Tussen november 1837 en juli 1838 werd bij scheepswerf P. van Damme in Baasrode o.a. het dek met 12 tot 15 duimen verhoogd.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1825
Datum agenda: 1825-02-17
Register nr: 18250057
Scheepsnaam: MARIA MATHILDA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Saportas, A.
Plaats: Antwerpen
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: Eerste zeebrief
buiten's lands gebouwd, besluit Z.M. 251221 no.128
ex-Engels schip CAPRIA, geb.1821, kapt. wordt Mazens (bron: Andr

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1821-03-00 COPIA
Manager: Thomas Forrest, Schadwell, England
Eigenaar: Thomas Forrest, Schadwell, England
Shareholder:
Homeport / Flag: Schadwell / England
Additional info: Mede eigenaar: John Bailey, South Shields, Engeland.

Date/Name Ship 1825-01-29 COPIA
Manager: John Henderson, London, England
Eigenaar: John Henderson, London, England
Shareholder:
Homeport / Flag: London / England

Date/Name Ship 1825-02-01 MARIA MATHILDA
Manager: Adrianus Saportas, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Adrianus Saportas, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands
Additional info: De MARIA MATHILDA Ex COPIA lag te Londen.

Date/Name Ship 1830-10-28 MARIA CATHARINA
Manager: Adrianus Saportas, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Adrianus Saportas, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1834-07-30 MARIA CATHARINA
Manager: Maria Catharina Van Camp, weduwe van kapt. Pierre Jean Spilliaerdt, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Maria Catharina Van Camp, weduwe van kapt. Pierre Jean Spilliaerdt, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium
Additional info: Tevens naamgeefster van de nu schoenerbrik.

Date/Name Ship 1837-05-31 MARIA CATHARINA
Manager: Pierre Jacques Spilliaerdt-Caymax, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Pierre Jacques Spilliaerdt-Caymax, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Ship Events Data

1831-00-00: Laid up
Tussen maart 1831 en augustus 1834 heeft de MARIA MATHILDA te Antwerpen opgelegd gelegen.
1838-08-22: Damaged
Op 22 augustus 1838 is de MARIA CATHARINA, kapt. J. Schaeper, van Antwerpen naar Cork, met verlies van ankers, ketting en meer andere schade, Ramsgate binnengelopen.
1839-03-21: Final Fate: Grounded

Op 21 maart 1839 is de schoenerbrik MARIA CATHARINA, kapt. J. Schaeper, op de zandbank Noorder Raszen, bij Walcheren, gelopen en vergaan.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1821
Kapitein: Bailey, John
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1825
Kapitein: LOVGREEN, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Cornelis van der Hoeven werd geboren te Steenbergen op 21 maart 1802 als zoon van Francois van der Hoeven en Henriëtte Maria Beylen.

Hij huwde met Johanna Maria Cornets de Groot, geboren te Bergen op Zoom op 08 juni 1805. Het echtpaar kreeg een dochter op 17 december 1833 en een dochter op 15 oktober 1835. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Oppert Wijk 6 nr.72.

Na het overlijden van de eerste vrouw hertrouwde Cornelis van der Hoeven op 24 januari 1845 te Hellevoetsluis met Johanna Woudrina Haverman, geboren te Brielle op 24 december 1820 als dochter van Wouter Haverman en Johanna Hermina Arnolda Hesselberg . Johanna Woudrina  overleed op 23 december 1853 te Voorburg, 32 jaar.

Het echtpaar kreeg te Rotterdam 5 kinderen.

Cornelis overleed op 07 februari 1853 om 15.50 uur als gezagvoerder aan boord van de bark “Vrouw Johanna”, zeilend in de Indische Oceaan003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van der Hoeven was met vlagnummer 58 in de periode 1827-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd”108.

 

C.van der Hoeven (adres Swaan) werd met nr.325 effectief lid van Zeemanshoop per 25 mei 1830 op voorspraak van D.J.Bulsing. Zijn schip was de "Vrouw Johanna"002.

In de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 18/25 mei 1830 werd met vlagnummer 325 voorgedragen/benoemd kapitein Cornelis van der Hoeven, wonende te ’s Gravenhage, oud 28 jaar, voerende de brik Nassau, op voordracht van kapitein D.J.Bulsing023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds op 11 maart 1831 èn op 07 januari 1845003.

 

C.van der Hoeven was met vlagnummer R107 in de periode 1835 t/m 1853 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juni 1853 gaat het Bestuur accoord met een uitkering aan de weduwe van kapitein C. van der Hoeven voor haar en 1 kind met ingang van 01 mei 1853.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 12 juli 1853 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein C. van der Hoeven per 01 mei 1853 een uitkering is toegekend voor haar en 1 kind.023.

 

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat een kind van kapitein C. van der Hoeven een uitkering heeft gekregen van f 20,-058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                         naam reder/boekhouder

        325                       1830-1831     brik                   Nassau                                    geen opgave

                                           1832           fregat               Koning der Nederlanden      C.A.Vlierboom te Rotterdam

                                      1833-1834     brik                   Maleijer                                  E.& S.& C.St.Martin te Rotterdam

                                           1835           3/m galj.          Vijf Gebroeders                     E.Serruis & Co te Rotterdam

        215                       1836-1837     3/m galj.          Vijf Gebroeders                     idem

                                      1838-1852     bark                 Vrouw Johanna                     D.Dunlop te Rotterdam

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein C. van der Hoeven met vlagnummer R107 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851            van de bark “Vrouw Johanna”               266 last           varend voor D.Dunlop te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt C.v/d Hoeven als gezagvoerder gedurende:

*    1829 t/m 1832 van de brik “Nassau”, geen vermelding van bouwgegevens en eigenaar, vermoedelijk varend vanuit Amsterdam;

*    1834 t/m 1835 van de brik “Maleyer”, gebouwd in 1830, bouwlocatie niet vermeld, 204 ton o.m., varend voor E.& S.& C.St.Martin te Rotterdam. Het schip is in 1835 gestrand op Goeree;

*    1836 t/m 1836 van de bark-galjoot “Vijf Gebroeders”, gebouwd in 1813, bouwplaats niet vermeld, 242 ton o.m., varend voor E.Serruys & Co te Rotterdam;

*    1839 t/m 1853 van de bark “Vrouw Johanna”, gebouwd in 1838 te Capelle aan de IJssel, 529 ton o.m., varend voor D.Dunlop te Rotterdam.

 

Mail Ger Mulder, Marhisdata: 25 deccember 2015

De eigenaar van de NASSAU (ex-WILLEM DEN EERSTEN) was A. Saportas, Antwerpen.

De opm. van Bouman kan je overboord zetten. De brik is in 1825 als WILLEM DEN EERSTEN voor Saportas gebouwd door Marguerie te Antwerpen. In 1828 door de eigenaar vernaamd in NASSAU en door vd Hoeven bevaren 1828-1831.

 

Overige bijzonderheden

Leuwarder Courant 01 april 1831 114

Nadat eind augustus 1830 in Brussel onlusten waren uitgebroken die de inleiding vormden tot de Afscheiding door België werd op 4 oktober eenzijdig de Belgische onafhankelijkheid afgekondigd. In een reactie hierop werden bij K.B. nr. 78 van 28 oktober 1830 de zeebrieven ingetrokken van alle (196) schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk te huis behoorden. Dat betrof dus ook de NASSAU. Doordat in Antwerpen en op de Schelde een situatie van oorlog was ontstaan werd de NASSAU na terugkeer uit Rio de Janeiro belet naar Antwerpen door te varen, zodat de brik gedwongen was Vlissingen binnen te varen. Nadat in januari een betrekkelijke rust ontstond konden op 23 januari 1831 enkele schepen, waaronder de NASSAU, alsnog naar Antwerpen doorvaren.

 

België

Na de opstand der Belgen decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van de schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoren de Nederlandse zeebrieven

moeten worden ingetrokken. Dit betrof onderstaande 196 schepen:

NASSAU                               brik                        A.Saportas           Antwerpen                            C. van der Hoeven

 

Dordrechtsche Courant 05 februari 1831114

Vlissingen, 25 januari. Sedert eergisteren zijn uit onze havens gebracht, ten einde naar Antwerpen te vertrekken: DE VICTORIA, kapt. G. Kuper, met meel en wol; LA PERCEVERANCE, kapt. J.R. Jansen, met stokvis; DE NASSAU, kapt. C. Van der Hoeven, van Rio de Janeiro, met koffie en huiden; LONDON PACKET, kapt. J.G. Renken, van Liverpool, met klipzout; LES DEUX EDOUARDS, kapt. T. Aubert van Rio de Janeiro met koffie.

 

Leeuwarder Courant 01 april 1831114

Antwerpen. (Extract uit een brief van den 18 maart.) Toen voor enige tijd het schip NASSAU, gevoerd door kapt. C. van der Hoeven, voor deze stad aankwam, was het reeds tot vlak aan de kaai genaderd, en nog wapperde de Nederlandse vlag van de top van de mast. Het gemeen eiste, dat men die zoude neerhalen; dan de kapitein weigerde dit stellig, met de woorden: dat men hem eer vaneen zou scheuren, alvorens hij daartoe bevel zou geven. Toen echter de reder de heer Saportas, die met vrouw en kinderen aan boord was, daar hij deze, kort na het bombardement, naar Vlissingen gezonden had en bij deze gelegenheid had terug doen komen, hen verzocht dit te willen doen, om alle onaangenaamheden te voorkomen en zodoende schip en lading te behouden, liep Van der Hoeven naar beneden, zeggende: “Gij kunt doen wat gij wilt, maar ik geef er geen order toe, en wil het niet eens zien.” Naderhand, bij het weer op het dek komen, ziende dat de vlag gestreken was, bedankte hij de reder voor zijn dienst, met de betuiging, dat hij nimmer iemand wilde dienen, die het bevel had gegeven om de Hollandse vlag te strijken; en mij zelven heeft hij later betuigd, dat het hem speet dit te moeten doen, daar hij altijd met veel genoegen de heer Saportas gediend had, en hij te voren wist geen betere reder te zullen vinden, maar het niet over zich kon verkrijgen, onder een andere vlag te varen.

 

 

Datum vanaf: 1827
Kapitein: Hoeven, Cornelis van der
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1828
Kapitein: LOVGREEN, J.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1834
Kapitein: Brabander, Jean
Overige informatie: * Oostende 08.08.1797

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Schaeper, J.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1821-1825

De brik is in 1821 in Newcastle gebouwd als COPIA; eerste eigenaars waren Thomas Forrest uit Schadwell, Co. Middlesex en kapt. John Bailey, South Shields, Co. Durham. Het schip maakte o.a. reizen naar Odessa en Smyrna

Op 29 januari 1825 werd de COPIA aangekocht door reder John Henderson, Londen, om het schip drie dagen later over te schrijven op naam van koopman Adrianus Saportas te Antwerpen. De brik kreeg nu de naam MARIA MATHILDA.

In 1821 ontwikkelde de heer Adriaan Saportas uit Antwerpen een plan om ter bevordering van scheepvaart en handel met het huis van negotie van W. Theremin & Cie in Antwerpen in onderhandeling te treden tot oprigting ener vaste beurtvaart van Antwerpen op Rio de Janeiro. Dit plan werd door de Administrateur der Inkomende- en Uitgaande Regten en Accijnzen in Antwerpen naar de Staatsraad in Den Haag opgezonden. Deze op zijn beurt stuurde het plan op 10 november 1821 door naar de Minister.

Het plan behelsde dat men zich zou ‘moeten bedienen van goëletten (opm: schoeners) als snelzeilende vaartuigen, en nooit van schepen hetwelk men hier te lande niet zoude kunnen aantreffen, waardoor hij, ter voorkoming van grote kosten en oponthoud, genoodzaakt is, om ten dien einde twee alzo buitenlands gebouwde schepen aan te kopen, welke hij wenst genationaliseerd te zien, met aanbod tevens om, bij eenen goeden uitslag zijner onderneming, de voor die vaart alsdan nog benodigde vier soortgelijke vaartuigen, binnen dit Rijk te zullen doen aanbouwen.

Daar de oprigting van zodanig eene beurtvaart als belangrijk voor scheepvaart en handel met bijzonder het Departement voor het Publiek Onderwijs, de Nationale Nijverheid in de Koloniën betreft, vermeen ik voorzeide missieve en bijlagen hiernevens aan Uwe Excellentie te moeten doen toekomen, met verzoek mij Hare gedachten met terugzending dier stukken te willen mededelen, omtrent des min of meerdere belangrijkheid van de daarbij vermelde bedoeling in het door den Adressant aangemelde nopens de daartoe vereist wordende aankoop van buitenlands gebouwde vaartuigen.’

Op 24 december 1821 werd de Koninklijke goedkeuring verleend om twee buitenlandse schepen aan te kopen, met daarbij de bedoeling de volgende gewenste schepen in de Nederlanden te laten bouwen. De zeebrieven mochten slechts geldig blijven zolang deze twee schepen ook daadwerkelijk binnen de lijndienst werden ingezet.

In 1819 was een wet aangenomen dat geen buitenlands gebouwde schepen mochten worden aangekocht tenzij dit in het landsbelang was. Op eigen werven schepen bestellen was voor de werkgelegenheid natuurlijk van groot belang. Desondanks kregen Saportas c.s. toestemming hun plan ten uitvoer te brengen, een belangrijk besluit in een tijd die financieel-economisch zowel nationaal als internationaal zeer slecht was, met veel werkloosheid en opgelegde schepen.

De bouw in de Nederlanden van de brikken DE NEDERLANDER (juni 1826), ANTWERPSCH WELVAREN (september 1826) en DE PRINS VAN ORANJE (oktober 1827) was een uitvloeisel van bovengenoemde overeenkomst.

1825

Op 17 februari 1825 werd de eerste Nederlandse zeebrief aangevraagd voor de MARIA MATHILDA door A. Saportas, Antwerpen, de naam van de kapitein werd niet vermeld. Deze aanvraag werd afgewezen met de vermelding ‘buiten's lands gebouwd, besluit Z.M. 251221 no.128’.

Op 1 maart 1825 werd alsnog de eerste zeebrief verstrekt voor de MARIA MATHILDA, voor een enkele reis Rio Janeiro-Antwerpen, aangevraagd door A. Saportas, Antwerpen, voor J. Lovgreen als kapitein.

Op 17 oktober 1825 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de MARIA MATHILDA, aangevraagd door A. Saportas, Antwerpen, voor J. Lovgreen als kapitein.

DC 261125
Vlissingen, 19 november. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen, en den 16 en 17 dezer van onze rede naar zee gezeild: de DRIE GEBROEDERS, kapt. H.H. Ricke en ELZINA, kapt. E.G. Pekelder, beide naar Londen met boomschors; de NIEUWE UNIE, kapt. J. van den Broeke, naar Londen met raapzaad; PERSEVERANCE, kapt. John Day, naar Padang met metselsteen; LE BRAVE, kapt. J.W. Ollevier, naar la Hogne met zink; de MARIA MATHILDA (opm: brik, thuishaven Antwerpen, recente aankoop uit Engeland ex-COPIA, bouwjaar 1821), kapt. J. Lovgreen, naar Rio de Janeiro met stukgoederen; FORTUNA, kapt. G.H. Quedens, naar Lissabon met erwten, bonen en hop;
DC 291125
Vlissingen, 22 november. Het schip NORDLOH, kapt. J.A. Breukemeijer van Amsterdam naar Batavia gedestineerd, laatst van Duinkerken, is wegens contrarie-wind hier ter rede gekomen.
Nog is door contrarie-wind op onzer rede teruggekomen MARIA MATHILDA, kapt. J. Lovgreen van Antwerpen naar Rio de Janeiro bestemd.
DC 131225
Vlissingen, 7 december. Voorts zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en heden van onze rede naar zee gezeild: LE HIGH, kapt. J. Howell, naar Lissabon met tarwe; MERCURY, kapt. N.L. Jordan, naar Batavia met stukgoederen; de JONGE ORANTIA, kapt. J. de Best, naar Alexandrië met stukgoederen; THE PRINCES CHARLOTTE, kapt. A. le Gallet, naar Guernsey met dakpannen; RUBENS, kapt. H.F. Versluis, naar Batavia met troepen; de MARIA MATHILDA, kapt. J. Lovgreen, naar Rio de Janeiro en AMAZONE, kapt. E. van der Sweep, naar Valparaiso, beide met stukgoederen;

1826

LP 051026
Advertentie. Rederij van Antwerpen.
Geregelde vaart tussen Antwerpen en Rio-de-Janeiro.
De afvaarten gedurende de laatste maanden van het lopende jaar:
Oktober: de brik MARIA MATHILDE, kapitein J. Lovgreen.
December: de brik ANTWERPSCH WELVAREN, kapitein N. Peters.
Deze nieuwe 200 ton grote schepen zijn koper genageld en gekoperd, worden door uitstekende kapiteins gevoerd en bieden de passagiers de beste inrichting.
Men kan zich voor vracht en passagiers richten tot het Huis A. Saportas, directeur van bovengenoemde rederij, of tot de scheepsmakelaars Anton Giese, Charles Grisar of W-J. Marsily, te Antwerpen.
DC 260826
Vlissingen, 15 augustus. Van den 12 dezer tot heden zijn voor Antwerpen bestemd alhier ter rede gekomen: LES DEUX AMIS, kapt. J. Cornelis van Londen en REBECCA, kapt. J. Anderson van Hull, beide met stukgoederen; THE ACTOR, kapt. M. Clegg, van Fernambucco met huiden; LA COLOSSE, kapt. F. Goree, van Bordeaux met wijn enz.; LE ST. HENRY, kapt. M. Letyrant,  van Havre-de-Grace met zwavel; MARIA MATHILDA, kapt. J. Lovgreen, van Rio-Grande met huiden.
DC 021126
Vlissingen, 17 oktober. Ook zijn van Antwerpen de Schelde afgekomen en den 23 dezer van onze rede naar zee gezeild: WILLIAM GALL, kapt. E. Lott, naar Londen met haver en bonen; THE PELICAN, kapt. Ph. Manuel, naar Jersey met stukgoederen met stukgoederen; DE MERCUUR, kapt. J.F. Pieters Smit naar Lima, LE BAYONNAIS, kapt. P. Chatillon naar Havre-de-Grace en CATHARINA AND JANE, kapt. W. Jackson naar Haïti, alle drie met stukgoederen; DE VROUW GEERTRUIDA, kapt. H.A. Bekkering, naar Hull met haver; MARIA MATHILDA, kapt. J. Lovgreen, naar Rio de Janeiro en DE TWEE ZUSTERS, kapt. S.J.L. Tieman naar Hamburg, beide met stukgoederen.

1827

Op 21 juni 1827 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de MARIA MATHILDA, aangevraagd door A. Saportas, Antwerpen, voor kapt. C. van der Hoeven.

RC 120627
Advertentie. Te Antwerpen ligt in lading naar Rio, mede voor passagiers, het Nederlandse nieuw gekoperd brikschip MARIA MATHILDA, kapt. Lovgreen om de 25e dezer te vertrekken. Adres Hudig en Blokhuijzen te Rotterdam.
RC 190727
Rotterdam, 18 juli. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild DE PELIKAAN, kapt. J.H. Ricke, DE ELISA, kapt. J. Renken en DE JONGE SOPHIE, kapt. J.F. Muijs, naar Londen; HARRIET, kapt. G.L. Buijsman en DE JONGE ORANCIA, kapt. S. de Best, naar Batavia; DE JONGE FERDINAND, kapt. J.J. Doesken, naar St. Ubes; DE VERWACHTING, kapt. J.H. Schipper, naar Sandwich; DE JONGE LODEWIJK, kapt. H.A. Wagenaar en GEORGE PHILIP, kapt. T.G. Rents, naar de Oostzee; THERESIA, kapt. Poodst, naar de Marennes; MARIA MATHILDA, kapt. C. van der Hoeven, naar Rio-Janeiro; DE TRITON, kapt. J. Waller, naar Gothenburg.

1828

RC 080128
Rotterdam, 7 januari. Te Antwerpen is gearriveerd MARIA MATHILDA, kapt. Van der Hoeven, van Rio-Janeiro.
RC 160128
Amsterdam, 15 januari. Kapt. C. van der Hoeven, voerende het schip MARIA MATHILDA, van Rio-Janeiro de 4e dezer te Antwerpen gearriveerd, heeft op de hoogte van Wight gepraaid het schip L’HIRONDELLE, kapt. J. Willaert, van Antwerpen naar Bilbao.
RC 310128
Advertentie. Te Antwerpen ligt in lading naar Rio-de-Janeiro, mede voor passagiers, het Nederlands brikschip MARIA MATHILDA, kapt. C. van der Hoeven, om vóór of op de 25e februari aanstaande te vertrekken.
RC 050428
Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild AURORA, kapt. A.J. de Boer, naar St. Andero en MARIA MATHILDA, kapt. C. van der Hoeven, naar Rio-Janeiro; DE JONGE FERDINAND, kapt. J.J. Doesken en DE JONGE RENTES, kapt. W.R. Huisman, naar Cork; DE LEEUW, kapt. J. Jansen, naar St. Jago en REINIERA, kapt. G. Meugens, naar de Havannah;
RC 300928
Rotterdam, 29 september. Te Antwerpen zijn gearriveerde VRIENDSCHAP, kapt. Klein en JONGE HIELKE, kapt. Tromp, van Liverpool; MARIA MATHILDA, kapt. Van der Hoeven, van Rio-Janeiro.

Op 30 oktober 1828 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de MARIA MATHILDA, aangevraagd door A. Saportas, Antwerpen, voor J. Lovgreen als kapitein.

RC 131128
Rotterdam, 12 november. Van Antwerpen zijn de Schelde afgekomen en naar zee gezeild DE NIEUWE UNIE, kapt. J. van den Broecke, DE JONGE JACOB, kapt. B.J. Siedzes, DE TWEE GEBROEDERS, kapt. P.J. Suhlberg, DE VIER GEBROEDERS, kapt. J.G. Riekeles, naar Memel en MARIA MATHILDA, kapt. J. Lovgreen, naar Rio-Janeiro.

1829

RC 090629
Rotterdam, 8 juni. Te Antwerpen zijn gearriveerd VRIENDSCHAP, kapt. Platte, van Marseille, en CATHARINA, kapt. Bulow, van Koningsbergen; JONGE JOHANNA, kapt. Arends, van Londen; JOHANNA CHRISTINA, kapt. Wolters, van Randers, MARIA MATHILDA, kapt. Lovgreen, van Rio de Janeiro en LOUISA, kapt. Arfsten, van Zante.

L.v.C.
25 juni, MARIA MATHILDA, kapt. Lovgreen, van Antwerpen naar Rio-Janeiro.
28 september aangekomen te Rio-Janeiro.

1830

RC 250230
Amsterdam, 23 februari. De schepen DE VIJF GEBROEDERS, kapt. J.F. Poods en NATALIA, kapt. A. Nanninga, beide van Batavia; MARIA MATHILDA, kapt. J. Lovgreen, van Rio-Janeiro en DE EENSGEZINDHEID, kapt. P.T. Kuyper, van Marseille, alle vier naar Antwerpen en DE VROUW JANTINA, kapt. J.O. Kuyper, van Bordeaux naar Brussel, alle te Cowes binnen, hebben de 18e dezer hun reizen voortgezet.
RC 270230
Rotterdam, 26 februari. De schepen CONCORDIA, kapt. R. Falck en APOLLO, kapt. D. Steur, zijn reeds de 12e dezer ter rede van Vlissingen gekomen, doch wegens het ijs genoodzaakt geweest om weer zee te kiezen en eerst de 20e binnen die haven gekomen; alsmede L’AVENTURE, kapt. H.A. Kraay, van de Havanna; DE PRINS VAN ORANJE, kapt. J. de Meire en MARIA MATHILDA, kapt. J. Lovgreen, van Rio-Janeiro, DE VIJF GEBROEDERS, kapt. J.F. Poodst en NATHALIA, kapt. R. Nanning, van Batavia; welke alle naar Antwerpen zijn gedestineerd; benevens nog DE COCK, kapt. J. Joosens, van Batavia naar Gent en DE VROUW JANTINA, kapt. J.O. Kuyper, van Bordeaux naar Brussel.
RC 090330
Rotterdam, 8 maart. Te Antwerpen zijn gearriveerd JONGE CAMILLE, kapt. Bakker en VROUW HELENA, kapt. De Vries, van Londen; VROUW JANTINA, kapt. Kuiper en FREDERIK WILHELM DRIE, kapt. Dirksens, van Bordeaux; AURORA, kapt. Wygers van Sevilie (opm: Sevilla); MERCURE, kapt. Smit, ANTWERPSCH WELVAREN, kapt. Peters, HARLINGER, kapt. Harrison en MARIA MATHILDA, kapt. Lovgreen, van Rio-Janeiro;

L.v.C.
7 juli 1830 MARIA MATHILDA, kapt. J. Lovgreen, vertrokken van Antwerpen naar Rio-Janeiro.
27 september via Pernambuco (opm: Recife) aangekomen te Bahia.

België
Na de opstand der Belgen in de herfst van 1830 decreteerde de koning bij Koninklijk Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad No. 73) dat van alle 196 schepen welke in de Zuidelijke Provinciën van het Rijk tehuis behoren de Nederlandse zeebrieven moesten worden ingetrokken. Dit betrof o.a. de MARIA MATHILDA, kapt. Lovgreen, eigenaar A. Saportas, Antwerpen.

1831

BrC 250231
Antwerpen, 21 februari. De Belgische brik MARIA MATHILDA, van Antwerpen, komende van Rio-Janeiro en naar deze haven bestemd, is te Oostende binnen gelopen. De schipper heeft echter bevel bekomen om terstond naar Vlissingen te zeilen. Dit bewijst, dat, in weerwil van alle geruchten en logens, welke de loodsen en zelfs de vissers van Oostende aan al de schippers van naar Antwerpen bestemde schepen wijsmaken, de vaart op de Schelde vrij is, en dat, zo als zij hen mede diets willen maken, er gene hindernissen van den kant der oorlogsschepen voor hen te duchten zijn. (opm: de waarheid was weerbarstiger dan hier gesuggereerd; weldra werd de vrije vaart voor Zuid-Nederlandse schepen sterk bemoeilijkt; eerst politieke druk op Nederland en een boycot door Engeland en Frankrijk bracht in juni 1833 de ommekeer)
MCO 010331
Vlissingen, 26 februari. Voor Antwerpen, bestemd zijn gisteren en heden op onze rede aangekomen: MARIA MATHILDA, kapt. J. Lovgreen, van Bahia, met suiker en huiden; DE AREND, kapt. J.H. Bunnemeijer, van Londen, met stukgoederen; ANNA, kapt. W. Easson, van Montevideo, met huiden en horens. (opm: Nadat de MARIA MATHILDA in Antwerpen was gelost werd de nu Belgische brik tot verkoop op 30 juli 1834 in Antwerpen opgelegd. De politieke onrust als gevolg van de Afscheiding in 1830 alsmede de economisch slechte tijden zullen aan dat besluit ten grondslag hebben gelegen.)

1834

Saportas had de MARIA MATHILDA op 28 februari 1834 in veiling willen brengen maar stelde de verkoop uit. Op de veiling van 30 juli 1834 werd de brik aangekocht door mevrouw Maria Catharina Van Camp, sinds 29 april 1834 weduwe van kapt. Pierre Jean Spilliaerdt. Zij vernoemde het schip naar zichzelf in MARIA CATHARINA; kapitein werd J. Brabander.

Gezien de lange periode dat het schip had stilgelegen was groot onderhoud dringend noodzakelijk. Daar de traffiek op Brazilië ten einde was gekomen diende de brik ook in andere vaargebieden te worden ingezet. De tuigage werd daarom gewijzigd in schoenerbrik, een goedkoper en gemakkelijker te hanteren zeilplan dat minder bemanning vergde. Daarmee kon bovendien scherper aan de wind worden gevaren, een voordeel bij kortere reizen met wisselende windrichtingen zonder passaatwinden.

AH 041034
Vlissingen, 1 oktober. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen, en van onze rede naar zee gezeild de MARIA CATHARINA (opm: Belgische schoenerbrik, ex-brik MARIA MATHILDA, kapt. J. Brabander, naar Liverpool.

L.v.C.
6 november MARIA CATHARINA te Antwerpen aangekomen uit Liverpool.

1835

AH 160135
Vlissingen, 12 januari. Sedert 9 dezer zijn, voor Antwerpen bestemd, alhier ter rede gekomen de MARIA CATHARINA, kapt. J. Brabander, van Liverpool.
VCO 210331
Vlissingen, 20 maart. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen, en van onze rede naar zee gezeild de MARIA CATHARINA, kapt. J. Brabander, naar Belfast.

L.v.C.
9 juli MARIA CATHARINA te Antwerpen uit Liverpool.

VCO 071135
Vlissingen, 6 november. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen, en van onze rede naar zee gezeild de MARIA CATHARINA, kapt. J. Brabander, naar Rio Janeiro, met stukgoederen.

1836

DC 280536
Vlissingen, 25 mei. Voor Antwerpen bestemd zijn alhier ter rede gekomen: MARGARETHA MAGDALENA, kapt. A. Bremer, van Hamburg, met raapzaad; JOHANNA, kapt. N.J. Visser, van Bremen, met stukgoederen; de DRIE GEBROEDERS, kapt. U.T. Ulrich, van Wishaak (opm: mogelijk Wischhafen), met lijnzaad; ANNA MARIA, kapt. H. Schade, van Wischhafen; HERZOG VON CAMBRIDGE, kapt. P.J. Diercks, van Hamburg, en de VROUW ELISABETH, kapt. N. Rordon, van Otterndorf, alle drie met raapzaad; MARIA CATHARINA, kapt. J. Brabander, van Rio Janeiro, met stukgoederen (opm: bestaande uit huiden, koffie, tapioca en rum).

L.v.C.
15 juni van Antwerpen naar Liverpool met boomschors en vlas.
31 juli te Antwerpen uit Liverpool met 180 ton klipzout.
6 september van Antwerpen naar Cork met 70 ton boomschors.
30 november te Antwerpen van Vilanova.
31 december van Antwerpen naar Belfast

1837

L.v.C.
9 maart te Antwerpen van Liverpool met klipzout.
21 april van Antwerpen naar Liverpool, waarschijnlijk met ballast. 

Op 31 mei 1837 werd het eigendom van de schoenerbrik door de weduwe Spilliaerdt-Van Camp overgedragen aan haar zoon Pierre Jacques Spilliaerdt-Caymax.

L.v.C.
7 juli te Antwerpen van Liverpool met zout en suiker.
Op 20 november werd het schip voor reparatie bij scheepswerf P. van Damme in Baasrode drooggezet. Hier werd o.a. het dek verhoogd met 12 tot 15 duimen, hetgeen resulteerde in een groter laadvermogen en een grotere ruiminhoud, gunstig voor het vervoer van b.v. zout resp. boomschors. Door deze zeer ingrijpende verbouwing werd de schoenerbrik eerst op 9 juli 1838 weer tewater gelaten.

1838

L.v.C.
31 juli van Antwerpen naar Cork met boomschors.
18 september te Antwerpen van Liverpool met zout en meubelen.
4 augustus van Antwerpen naar Cork met boomschors.
3 december te Antwerpen van Liverpool met klipzout.

ZP 270838
Het schip (opm: kof) DE VOS, kapt. G. van der Velde, van Amsterdam naar Marseille, is den 21 augustus met verlies van zeilen te Ramsgate binnengelopen en den 22 dito het schip MARIA CATHARINA, kapt. J. Schaeper, van Antwerpen naar Cork, met verlies van ankers, ketting en meer andere schade.
ZP 191138
Het schip MARIA CATHARINA, kapt. Schaeper, van Liverpool naar Antwerpen, is den 15 november met schade te Cowes binnengelopen.

1839

L.v.C.
24 januari MARIA CATHARINA, kapt. Schaeper, van Antwerpen naar Belfast.

ZP 230339
Het schip MARIA CATHARINA (opm: Belgische ex-Zuid-Nederlandse schoenerbrik, bouwjaar 1821), kapt. J. Schaeper, van Liverpool naar Antwerpen is volgens brief van Vlissingen van de 21e maart op het Noorderrassen (opm: Noorder Raszen, zandbank bij Walcheren) gezonken, de equipage is gered en door een loodsboot aldaar aangebracht. (opm: zie ZP 250339, 260339 en DC 260339)
ZP 250339
Aangaande het schip MARIA CATHARINA, kapt. Scheepers, van Liverpool naar Antwerpen op het Noorderrassen (opm: Noorder Rassen) gezonken – zie ons vorig no. – wordt van Vlissingen van de 22e maart gemeld, dat men van hetzelve door het stormachtige weder niets heeft kunnen bergen.
ZP 260339 – 348
Volgens brief van Vlissingen in dato 24 maart wordt aangaande het op de Noorderrassen (opm: Noorder Raszen, zandbank bij Walcheren) gezonken schip MARIA CATHARINA, kapt. Schaeper, van Liverpool naar Antwerpen – zie no. 345 – gemeld, dat hetzelve geheel verbrijzeld is, zonder dat men iets heeft kunnen bergen. (opm: de lading klipzout was niet verzekerd; het casco ten dele, bij Amsterdamse assuradeuren)
DC 260339
Vlissingen, 22 maart. De Antwerpse schoener MARIA CATHARINA, kapt. J. Schaeper, van Liverpool naar Antwerpen met klipzout, is gisteren voormiddag, omstreeks 10 ure, op de Noorder-Raszen omhoog en al zeer spoedig vol water geraakt. Dezelve is nog aldaar zittende, doch de equipage is door de in zee zijnde Loodsboot Nr. 4 gered en alhier aangebracht. (opm: zie o.a. ZP 230339)

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.142a
DVD - XXXI – 132-II 142-148
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip CAPIA

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Londen, 29 januari 1825

type schip

bouwwerf/verkoper Thomas Forrest, Schadwell (Graafschap Middlesex) en
John Bailey, South Shields (Graafschap Durham)

gevoerd door kapt. John Bailey

eigenaar/aankoper John Henderson, scheepseigenaar te Londen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 134 39/94 ton

tuigage / aantal dekken 2 masten 1 dek

afmetingen lengte van het voorste gedeelte voorsteven tot het achterste gedeelte achtersteven 71.4 Eng.ft., wijdte op het breedste gedeelte 21.1 Eng.ft., diepte in het ruim 12.6 Eng.ft.

kiellegging

tewaterlating North Shore Newcastle/Tyne 1821 (acte Londen 27 maart 1821 no. 71.)

plaats / datum registratie Antwerpen, 9 februari 1825

nummer van registratie blad 176 recto vak 3

notaris

prijs GBP 1.650,-

bijzonderheden ligt te Londen. Het schip was ook te Londen geregistreerd op 23 februari 1824.
Translaat uit het Engels





researcher/datum research: AD/050409

Naam CAPIA
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1825
Toegang 512.0044
Inventaris 132

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.142b
RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.142a
N.A. Den Haag, toeg.nr. 2.08.01.07, Zeebrieven verbalen, div. bestanddelen, o.a. doos 195
B.V. site http://digiview.gbv.de/viewer/toc/54962810X/1/LOG_0000/
Lloyd’s Registry of Ships online
De heer Luc van Coolput, Antwerpen (L.v.C.)
AH = Algemeen Handelsblad
BrC = Bredasche Courant
DC = Dordtsche Courant
LP = Le Précurseur (Antwerpen, vertaald uit het Frans)
MCO = Middelburgsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant
VCO = Vlissingsche Courant
ZP = Zeepost