Inloggen
Gezagvoerder

Sannes, Johannes Goswijnz

Naam: Sannes, Johannes Goswijnz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
LANDBOUW 1856 Brik Sailing Vessel 18223 Bekijk schip
FAVOR 1863 Brik Sailing Vessel 15924 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Johannes Sannes werd geboren op 24 maart 1836 te Kolham gem. Slochteren als zoon van de predikant Goswijn Willem Sannes en Elizabeth Offerhaus.

Johannes trouwde voor de Duits Evangelische Gemeente te Buenos Ayres op 08 maart 1870 met Catharina Margaretha Theresa Hoepfner uit Neumünster-Holstein, geboren ca. 1847. In het huwelijksregister dd 02 februari 1872 te Midwolda werd dit huwelijk vermeld als vertaling uit het kerkboek te Buenos Ayres van de Duits Evangelische Gemeente onder de predikant Zollmann.

http://www.wazamar.org/gengroen/Sannes/gezin-sannes-hopfner.htm vermeldt als huwlijksdatum 08 maart 1869.

Geen overlijdensgegevens gevonden van Catharina Höpfner.

Johannes overleed te La Plata, Uruguay in 1893.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Johannes vermeld als scheepskapitein in 1872, 1874, 1875, 1877 en als bierbrouwer in 1879, 1880, 1882.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Sannes was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 69 in de periode 1863 t/m 1875.112

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Sannes als gezagvoerder gedurende:

  • * 1864 t/m 1872 van de sch.brik “Favor”, gebouwd in 1863 te Pekela, 219 ton o.m., varend voor A.Waalkens te Blijham;
  • * 1873 t/m 1879 van de brik “Landbouw”, ex Marie Amalia, gebouwd in 1856 te Castellamare, 336 ton o.m., varend voor N.Kranenborg te Oostwold. Het schip werd te le Havre geabandonneerd;
  • * 1886 t/m 1889 van de brik “Wilhelmina” ex Formica, gebouwd in 1866(?) te Elsfleth, 318 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1889 te Liverpool voor bodemarij verkocht.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

23 oktober 1863, brik “Favor”, kapitein Johannes Sannes, 27 jaar uit Oostwold.

 

Krantenberichten

Provinciale Groninger Courant 21 juli 1863114

Oude Pekela, 19 juli. Dezer dagen is alhier van de werf van de heer J.W. Kuipers te water gelaten het nieuw gebouwde brikschip FAVOR, gevoerd zullende worden door kapt. J.G. Sannes, van Oostwold onder het boekhouderschap van de heer A.E. Waalkens te Blijham. Deze kopervaste bodem onderscheidt zich van alle vroeger hier gebouwde schepen, door zijn grotere omvang en inhoudsruimte, welke laatste men algemeen schat op 210 à 220 tonnen. Geen wonder dan ook dat het aflaten dier bodem een aanzienlijk getal toeschouwers deed samenvloeien om hiervan getuige te zijn.

 

Provinciale Groninger Courant 05 september 1863114

Oude Pekela, 3 september. Het kopervaste brikschip FAVOR, van welks gunstige afloop wij in No. 87 van dit blad melding maakten, is thans alle zwarigheden en hindernissen te boven, is liggende buiten de zeesluis, de Statenzijl, en is men daar ijverig bezig het daar op te tuigen. Dat aan het afvoeren van deze bodem geen geringe moeilijkheden en bezwaren verbonden waren, zal men kunnen beseffen, als men weet, dat dezelve een wijdte heeft van 23¼ voet en de te passeren klappen hiermede niet in verhouding staan, ja zelfs laat het Buldsterverlaat (opm: sluis bij het gehucht De Buld) op zijn ruimst genomen 22 voet Groningse maat toe. Om derhalve het gewenste doel te bereiken, moeten buitengewone middelen worden aangewend en om wel te slagen het kolossale vaartuig voor het vertrek van de werf geheel op zijde liggen en wel zodanig dat de kiel 3 voet boven water kwam. Alzo toegerust en van de nodige hulpmiddelen voorzien aanvaardde men de reis, dewelk in weerwil van het somtijds ongustige weder en een gering, niet te voorzien oponthoud, gelukkig werd volbracht. Wij mogen dit verslag niet eindigen zonder aan de bouwmeester, de heer J.W. Kuiper alle eer en lof toe te zwaaien en hem geluk te wensen met zijn zo wel volbrachte, hoogstgewichtige en moeilijke taak, die met een scherpe blik alles overzag en zodanig wist te handelen dat het begonnen werk gelukte. Ere aan de gezagvoerder, de heer J.G. Sannes, van Oostwold, die waardiglijk en krachtvol de heer Kuiper terzijde stond. Eer en dank zij ook toegebracht aan de autoriteiten, die wel hun hoge macht hebben willen verlenen, om het zeldzame werk zoveel mogelijk te vergemakkelijken. Ook erkennen wij de goede gezindheid van de heer boekhouder A.E. Waalkens te Blijham en zijn medereders, die bij voortduring blijken gaven de scheepsbouw ter dezer plaatse te begunstigen en te prefereren.

 

Provinciale Groninger Courant 01 juni 1870114

Buenos Ayres, 29 april. Hier ligt zonder bestemming het schip CONCURRENT, kapt. De Jonge. Voorts lagen volgens de laatste berichten te Ascención de schepen JOLANDA MEIJER, kapt. Tholen, JOHANNA JACOBA, kapt. Velt, en LA PLATA, kapt. Kuiper. De eerste twee als depotschepen, het laatste om spoedig naar hier te vertrekken. Te Rosario lagen de SANTA FÉ FAVOR, kapt. Sannes, en CITO, kapt. Mooi.

 

NRC 09 oktober 1870114

Buenos Aires, 31 augustus. Volgens de laatste berichten van Rosario de Santa Fé, lagen aldaar zonder bestemming de Nederlandse schepen DIANA, kapt. W.F. Schut, WILDERVANK, kapt. R. Giezen en MARIA, kapt. Pik en was het schip FAVOR, kapt. J. Sannes van daar met een lading mais naar Rio de Janeiro vertrokken.

 

NRC 08 oktober 1871114

Falmouth, 5 oktober. De Nederlandse brik FAVOR, kapt. Sannes, alhier van Montevideo aangekomen, heeft de voormarssteng gekraakt, zeilen verloren, en is boven water lek.

 

Provinciale Groninger Courant 17 februari 1872114

Advertentie; Mr. J. Freseman Viëtor, notaris te Winschoten, zal, ten verzoeke van de heer A. Waalkens en mede-eigenaren op woensdag 28 februari 1872, om 6 uur in het hotel Wisseman te Winschoten, publiek verkopen het in 1864 nieuw gebouwde kopervast en gekoperd Nederlands brikschip FAVOR, groot 220 zeetonnen, laatst bevaren door kapt. Sannes, zoals het thans is liggende te Havre-de-Grace.

 

NRC 07 maart 1872114

Veiling van schepen te Veendam op 28 februari: het brikschip FAVOR, groot 219 tonnen, gebouwd in 1863, gevoerd door kapt. J. Sannes: NLG 12.500. Koper D. Mulder Dzn. te Winschoten…..

 

NRC 07 april 1874114

Scilly, 3 april. De Nederlandse brik LANDBOUW, kapt. Sannes, van de Plata-rivier naar Lissabon bestemd, kapte gedurende de Zuidwester storm van gisteren, nadat een der ankerkettingen gebroken was, de grote mast.

 

Provinciale Groninger Courant 11 april 1874114

Groningen, 9 april. De te Oostwold te huis behorende brik LANDBOUW, kapt. J. Sannes, welke, van de Plata-rivier komende, gedurende de ZW-storm van de 2e dezer bij Scilly de grote mast kapte, was niet naar Lissabon, maar naar Liverpool bestemd.

 

Algemeen Handelsblad 06 mei 1878114

Rio Janeiro, 27 april. Het Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. Sannes, van hier met huiden naar Falmouth, is lek te Cabo Frio binnengelopen.

 

NRC 02 juni 1878114

Rio Janeiro, 8 mei. Het Nederlandse brikschip LANDBOUW, kapt. Sannes, van hier naar Falmouth bestemd met huiden, is 25 april te Cabo Frio lek binnengelopen. Het brikschip BROTHERS, kapt. Vibert, is gecharterd om de lading van de LANDBOUW over te nemen en vertrok 1 mei daarheen. De LANDBOUW zal na lossing der lading naar hier teruggebracht worden.

 

NRC 07 juni 1878114

Rio Janeiro, 12 mei. De kosten van sleeploon herwaarts en het bevrachten der brik tot overname der lading van het bij Cabo Frio lek binnengelopen Nederlandse schip LANDBOUW, kapt. Sannes, worden op 5.000 millereis begroot.

 

Provinciale Groninger Courant 17 januari 1879114

Havre, 14 januari. Het brikschip LANDBOUW, kapt. J. Sannes, uit Oostwold, de 22e oktober hier van Rio de Janeiro aangekomen, zal de 28e dezer verkocht worden. Voornoemd schip, de 17e april l.l. (opm: 1878) van Rio de Janeiro naar Havre vertrokken, is op Kaap Frio gestrand en was na afgebracht te zijn weder derwaarts teruggekeerd om te repareren.

 

NRC 29 april 1886114

Rotterdam, 28 april. Volgens telegram is het Nederlandse schip WILHELMINA, kapt. Sannes, van Rotterdam te Deli aangekomen.

 

NRC 01 augustus 1888114

Rio de Janeiro, 3 juli. De Nederlandse brik WILHELMINA, kapt. Sannes, van Paysande (Uruguay) naar Galveston, hier voor noodhaven binnen, moet de lading lossen om te repareren. Er werd akkoord gemaakt om de reparatie voor 14.000 mille reis te bewerkstelligen.